Gebroken arm & paard op hol. Ik weet het even echt niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gebroken arm & paard op hol. Ik weet het even echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:16

Ik zou inderdaad een proffesional erbij halen, eentje die hem erdoor heen kan zetten (wiens werk het is). Zeker omdat je aangeeft dat hij binnen wel braaf is en buiten niet. Het zadel moet uiteraard gewoon goed liggen.
Doet hij alleen rennen of ook bokken of andere gekke fratsen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:19

Als een paard een keer heel erg geschrokken is bij een bepaald punt is hij dat niet zomaar kwijt. Dus dat hij daar nog een keer heel erg schrikt vind ik niet raar. Het is overigens zowiezo niet raar als een paard een keer echt de kuierlatten aan trekt het blijven dieren.
Wat niet wegneemt dat het ontzettend naar is dat je er zo vervelend vanaf bent gestuiterd.

Mijn superbrave eigen dier heeft me er een paar weken terug vanaf gestuiterd met als gevolg 3 gebroken ribben. Ook zij vloog er keihard na een halve draai vandoor, ik had een handpaardje bij me die hetzelfde deed en voordat ik het wist lag ik ernaast. Op die plek waar het gebeurde (ik reed buiten )is ze nog behoorlijk schrikkerig momenteel. Zal wel slijten maar toch.

Mijn tip: breng je paard de maanden dat je nog niet kunt rijden naar een professional, Suelza zit bij jou in de buurt, ken haar niet maar wel hele goede verhalen over haar gehoord. Zij kan je ook weer op weg helpen met rijden als je wel weer kunt rijden.

Persoonlijk denk ik als hij gewoon twee maanden braaf is geweest dat die schrik in de categorie kan gebeuren terecht moet worden geplaatst en dat het zich herhaalt komt omdat hij die hoek gewoon nog eng vindt. Het duurt overigens wel een poosje voordat een dier echt gewend is ergens waar hij nieuw is, dat is geen kwestie van weken maar van maanden ...
Mocht er een rare 'tik' in het dier zitten qua rijden, komt zo'n prof er ook achter. En mocht het iets lichamelijks zijn, zijn zij ook mans genoeg om dat te ontdekken.

Dus ik denk pech, prof aan de slag en dan lekker als jij weer kunt samen weer opbouwen. OF met hulpteugeltje wat meer zekerheid krijgen in het begin (thiedeman of martingaal) En vooral niet zelf gaan zitten dokteren of anderen 'hem een lesje laten leren'. Dier is goed doorgereden als die een paar weken stilstaat of zelfs maanden moet ook geen probleem zijn.

Heel veel sterkte!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:33

dresjoepie schreef:
gekvanfleur schreef:
Ik snap niet waarom hij zo naar de medische hoek wordt gekeken. Paard is nog niet heel lang geleden goedgekeurd en vertoont binnen met rijden geen problemen, maar buiten wel op steeds hetzelfde punt. Ik zie nou niet direct iets wat wijst op medische problemen. Dan zou je zeggen dat ij de binnenbak er ook problemen zouden moeten zijn.

Idd hetzelfde geld natuurlijk voor het verhaal met het zadel

Niet zo'n stomme redenatie achteraf gezien?? Ts geeft later zelf aan dat het zadel te krap is en goed bedoeld er een bontje onder gedaan heeft en het daarmee per ongeluk nog smaller gemaakt heeft. Vroeg of laat gaat een paard protesteren, althans sommigen. Dat wil niet zeggen dat dit precies de reden is waarom paard van ts dit doet, maar wanneer hij lichamelijk in orde is ga je bv ook tanden en zadel uitsluiten. Mijn paard brak steeds op hetzelfde punt op een volte uit. Paarden praten niet nee maar ze proberen je op een andere manier iets duidelijk te maken. Ze kunnen niet anders dan zoiets doen als iets ze dwars zit, ze doen dit niet om 'te pesten'. Zeker niet wanneer hij in de omgang verder super braaf is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:52

Lieve help, dit is toch een forum voor paardenmensen? Paarden zijn vluchtdieren en dit is hoe ze kunnen reageren.heel simpel. Diertje is geen miskoop en hoeft ook niet naar een therapeut. Het is een paard en dit doen paarden.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:17

Ik heb ook een paard gehad die als hij schrok, niet op mij vertrouwde (vooral met buitenrijden maar soms ook op stal in de bak) en er dan maar keihard vandoor ging. niet bokken ofzo, maar gewoon hard wegrennen, geen houden aan. Dit was van nature een wat bang paard, laag in rangorde in de groep. Ik heb hem gekocht toen hij 8 was, dus wat hij daarvoor heeft meegemaakt weet ik niet, maar het lijkt erop dat hij nooit helemaal goed op zijn ruiter heeft leren vertrouwen. Ik gok dat dit met jou paard ook zo is. Je hebt hem nog maar kort, dus nog niet veel vertrouwen. dan kan het zijn dat hij is geschrokken (puur toeval) en er vandoor is gegaan. Heeft zoveel impact gemaakt dat die plek daar natuurlijk eng blijft. werk aan vertrouwen met hem, evt aan grondwerk gaan doen met hem als hij dan wel braaf is.

Misschien kun je eens kijken wat voor type jou paard is: left brain extravert of right brain extravert? Of een van die andere twee. Zijn hier wel topics over.

Dit zou het kunnen zijn, nadat je alle medische oorzaken uitgesloten hebt zoals osteo en zadel, gebit e.d.

Succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:22

Uiteraard moet een zadel goed liggen maar dat kan in dit geval niet de oorzaak zijn zo was het als tekst iig bedoeld Als een zadel echt niet goed ligt zal het paard van begin tot eind spanning hebben of rare dingen doen Lijkt me sterk dat alleen in die ene hoek paard ineens pijn of ongemak heeft hieraan en in de binnenbak nooit Dat is raar natuurlijk

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:28

Met mijn oud bijrijdpaard ook gehad wat TS beschrijft.
Was van top tot teen goed gekeurd, en had een jachtpaard zogenaamd moeten zijn.
Beest scheet 70 kleuren stront als hij ergens over heen moest bij zijn eigenaar, dus mijzelf voorgenomen veel in de bak te rijden, terwijl zij buiten reed.

Bak ging altijd goed, en de eerste paar keren buiten ook. Totdat hij wist hoe hij je het beste eraf kon gooien. Ik was nu er ik erop terug kijk te soft voor dat paard, en had er zelfs nu niks mee kunnen beginnen.

Een paard wat je verhuisd, is altijd anders dan hij was op de vorige stal. Ander voer, andere rijmethode, andere stalling en paarden etc. En dan nog jouw eigen persoonlijkheid. Neemt hij niet gewoon een loopje met jullie? Aangezien je hiervoor wel gewoon met hem kon rijden?

En pas nu wel op met wie je erop zet, hoe meer eraf vallen hoe moeilijker het word om die vertrouwensband te houden.

Succes ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:29

dresjoepie schreef:
Als een zadel echt niet goed ligt zal het paard van begin tot eind spanning hebben of rare dingen doen Lijkt me sterk dat alleen in die ene hoek paard ineens pijn of ongemak heeft hieraan en in de binnenbak nooit Dat is raar natuurlijk

Dit is dus echt zo'n enorme misvatting... paarden kunnen wel degelijk het ene moment wel en het andere moment niet reageren op ongemakken of pijn... ken paarden met pijn die buiten zich prima gedroegen, in de bak rodeo, bijv.. ook zo voor verkeerd zadel.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:32

Als je hem pas een paar maanden hebt kan ie je ook uit gaan proberen. Het is gelukt in die hoek dus nu bij de 2e keer nog eens bevestigd. Het is dan ook nog best redelijk dat ie je niet helemaal vertrouwd.
Ook het zadel is wel een punt van aandacht.

In ieder geval veel sterkte ook met je arm!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:34

Heel eerlijk, ik denk dat dít apekool is. Een zevenjarig weet heel goed wat puberen is.
Uiteraard is kritisch zijn op zadel en evt. mankementen nodig. Maar ook duidelijker afspraken over wie het voor het zeggen heeft. Als ruiter moet je snel en duidelijk zijn in je signalen. Hulp van een goede ruiter, cq instructie is daarbij belangrijk. Zeker nu je je onzeker voelt.
Wat handig is: maak een filmpje om te kijken wat er exact gebeurt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:54

WildWings schreef:
dresjoepie schreef:
Als een zadel echt niet goed ligt zal het paard van begin tot eind spanning hebben of rare dingen doen Lijkt me sterk dat alleen in die ene hoek paard ineens pijn of ongemak heeft hieraan en in de binnenbak nooit Dat is raar natuurlijk

Dit is dus echt zo'n enorme misvatting... paarden kunnen wel degelijk het ene moment wel en het andere moment niet reageren op ongemakken of pijn... ken paarden met pijn die buiten zich prima gedroegen, in de bak rodeo, bijv.. ook zo voor verkeerd zadel.

Dat kan ik goed begrijpen want die paarden hoefden in het bos niets te doen waarschijnlijk verlichte zit minder rond over de rug en rechtuit Wat zwz veel minder belastend is voor een paard Dus heel logisch dat die paarden in de bak meer ongemak en pijn lieten zien

Maar in dit geval veranderd er verder niets behalve dat ieder paard een x kan schrikken!!! En het in dit geval helaas niet leuk is afgelopen Maar er vaak door de ruiters zelf angstig met de bewuste plek wordt omgegaan! Waardoor het paard hierop reageert

Maar uiteraard kunnen we hierin van mening verschillen :o Zoveel mensen zoveel meningen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:35

Nu je dit weet. Waarom niet komende tijd grondwerk met je paard doen waarbij je op een veilig afstand met hem hier aan werkt?
Lijk mij stuk veiliger en hoef je er niet bang voor te zijn dat je er af valt.

Pas wanneer dit goed gaat (mocht angst zijn, mocht het puberen geweest zijn). Dan pas weer opstappen. En neem alsjeblieft een professional er bij die er goed is omgang met paarden. Ik ben zelf erg tevreden over parelli instructeurs.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:00

Handige springruiter/prof met lijm aan zijn kont laten komen, een paar x of een tijdje in de buitenbak laten rijden en het is denk ik zo over.
95% van de gevallen ligt dit soort gedrag vaak toch aan de ruiter, niet handig/snel genoeg en/of afwachtend of wat angstig in combinatie met onbalans.
Jonge paarden zijn vaak onzeker of niet genoeg gefocussed op het werk (niet genoeg aan het werk gezet).
Hij heeft het nu 2 x gedaan op dezelfde plek, dus hij zal het waarschijnlijk vaker gaan proberen.

Maar als je niet handig, niet snel genoeg, afwachtend of angstig bent...zal het probleem niet zomaar verdwijnen,
dus zul je ook aan jezelf moeten werken, anders heeft een paard dat zo in de gaten en kan een goede ruiter het recht blijven breien.

Medisch is het niet en zadel denk ik ook niet, anders zou het paard het ook in de binnenbak moeten doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:02

Je hebt een goed gezond sportpaard van 7 jaar oud. Je paard (bijna volwassen) staat nog niet zo lang op z'n nieuwe stal en moet dus nog wennen aan de nieuwe situatie en de nieuwe eigenaar. In je onderschrift zeg je dat je paard alles is voor jou, maar misschien weet Cornetto zelf nog niet of jij echt zijn nieuwe baas (leider) bent...

Misschien is er iets aan de hand met het zadel, met de rug, met ... whatever. Maar hij doet het alleen buiten, dus als er binnen niks aan de hand is zou ik even wachten met het medische circuit. Is je paard binnen 'toevallig' braaf of heb je Cornetto écht onder controle?

Ik zou dat eerst zeker willen weten en pas daarna naar andere dingen gaan kijken. Ik denk dus ook dat een professional (misschien je instructrice of inderdaad een handige springruiter) dat eerst moet aftasten. Ik zou 'em dan niet wegbrengen (is ook erg duur) maar kijken of je op stal hulp kunt krijgen. Jij moet er namelijk mee verder op de plek waar je nu staat.

Ik hoop dat je er uit komt, op de foto in je profiel zie ik een erg mooi paard maar je kunt ook zien dat het geen doetje is :-). Veel succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:07

kel106 schreef:
.. een huisje staat vlakbij de hoek waar hij dus nu 2 keer al goed de benen heb genomen. En daar is ook een pomp die af en toe wat geluid maakt dat is natuurlijk best eng

Ik denk dat dit je antwoord is, in combinatie van niet genoeg vertrouwen in de nieuwe ruiter..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:21

Zet er eens een handige ruiter op die wel blijft zitten. Die kan hem misschien een paar keer voor je doorpakken. Echter zal jij waarschijnlijk ook wat aan je rijden moeten veranderen, wil het probleem opgelost blijven. Kan me voorstellen dat je hem nog niet goed leidt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:54

Als ik het goed begrijp is jouw paard wel wat rillerig. Als zo een aan de haal gaat heb je doorgaans niet veel meer te vertellen, het gaat snel, paard komt met zijn hoofd omhoog, jij komt aan de teugels te hangen en probeert zo uit alle macht te blijven zitten, waardoor paard nog meer in paniek raakt en niet meer te stoppen is tot jij eraf ligt en dan zelfs nog in paniek doorloopt. Ik rijd nu ook zo'n rillerige, die al van mijn been kan schrikken, trekt zijn staart aan en schiet naar voren. Die rijd ik altijd met martingaal, op die manier heb ik hem meteen weer terug doordat ik meer controle kan houden en laat hem dan weer ontspannen. Er moet in ieder geval geprobeerd worden te voorkomen dat hij aan de haal gaat. Nu is hij waarschijnlijk zelf ook fiks geschrokken van die laatste keer en die plek, waar hij misschien wel iets hoort of ziet, wie zal het zeggen. Paarden horen meer dan wij en kijken anders. Dus wat wij onzin vinden is voor hem misschien wel een halszaak. Het zal waarschijnlijk steeds erger worden naarmate dit vaker gebeurt. Is er geen afgesloten longeercirkel buiten waar je hem in op kan pakken, dan kan je al veel meer controle houden. Als hij daar dan rustig blijft kan je het opbouwen naar een andere goed omheinde grotere plek of zo. Ik stapte er buiten in ieder geval niet meer op zonder martingaal.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:15

bobje26 schreef:
Ik zou inderdaad een proffesional erbij halen, eentje die hem erdoor heen kan zetten (wiens werk het is). Zeker omdat je aangeeft dat hij binnen wel braaf is en buiten niet. Het zadel moet uiteraard gewoon goed liggen.
Doet hij alleen rennen of ook bokken of andere gekke fratsen?

Hij rent alleen ineens uit het niets

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:30

Bedankt allemaal voor de reacties.
Maar natuurlijk zal hij mij nu nog niet 100% vetrouwen en ik hem ook niet, zelf vind ik het erg vervelend dat ik zelf niet aan het werk kan met hem. Ik heb 1 arm de komende 4 tot 6 maanden. En ja dit paard is mijn alles, ik ben onwijs dol op hem en natuurlijk zijn wij nog lang geen combinatie dat duurt nog weleen jaar. Ik zelf was begonnen met les nemen en natuurlijk niet voor niks om te groeien en beter te worden als combinatie. Ik vindt het zelf onwijs lastig dat ik dit niet zelf op kan lossen en er zelf op kan en het anderen moet laten doen, mijn vriendin zou hem alleen bijrijden om hem beweging te geven tot ik dit weer zelf kon. "
Ik vindt het jammer dat ik het gevoel heb dat ik mezelf een beetje moet verdedigen tegen sommige reacties, ik weet wat ik deed en ben niet iemand die maar wat aanklooit.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:36

listiglistje schreef:
Handige springruiter/prof met lijm aan zijn kont laten komen, een paar x of een tijdje in de buitenbak laten rijden en het is denk ik zo over.
95% van de gevallen ligt dit soort gedrag vaak toch aan de ruiter, niet handig/snel genoeg en/of afwachtend of wat angstig in combinatie met onbalans.
Jonge paarden zijn vaak onzeker of niet genoeg gefocussed op het werk (niet genoeg aan het werk gezet).
Hij heeft het nu 2 x gedaan op dezelfde plek, dus hij zal het waarschijnlijk vaker gaan proberen.

Maar als je niet handig, niet snel genoeg, afwachtend of angstig bent...zal het probleem niet zomaar verdwijnen,
dus zul je ook aan jezelf moeten werken, anders heeft een paard dat zo in de gaten en kan een goede ruiter het recht blijven breien.

Medisch is het niet en zadel denk ik ook niet, anders zou het paard het ook in de binnenbak moeten doen.

Dit dus, paard moet leren dat hij niet met dit gedrag wegkomt en jij zal je vertrouwen weer moeten opbouwen. Als je het laatste niet doet ben je zo weer terug bij af.

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:46

Misschien kun je voor het buiten rijden een western zadel op doen..
Kun je je nog vast houden aan de knop en zit je beter in het zadel
Of je kan een touw om zijn nek doen en dan als hij er vandoor gaat je daar aan vast pakken.

Wij doen altijd bij de friese paarden als ik buitenrij en ze vliegen er vandoor altijd een zweep bij je hebben
en als ze er een keer vandoor gaan een keer goed been geven of een tik met de zweep en dan gaan ze even hard,en later terug nemen

Als je in de bak rijd ook,als die er van door gaat een keer goed been geven en dan rennen ze maar een paar rondjes extra,gewoon verder gaan met rijden ondertussen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:44

Hoe gaat het inmiddels?

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:41

Heel veel beterschap met je arm! En even over jouw nieuwe aanwinst..
Jullie kennen elkaar helemaal nog niet zo goed, ben bij dat je een beetje zijn knopjes leert kennen. Nu moet je eigenlijk even doorpakken, even je kop ervoor want dit is het moment waarop jij jouw paard niet ook nog twijfels kan geven, kun je er niet bij hebben. Ga dingen met hem ondernemen die je wel kan doen met die arm van je en win wat meer vertrouwen. Ook in jezelf. Ik wens jullie allebei heel veel succes. :j

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 02:17

Ik heb er ook zo eentje gereden. Doodbraaf in de omgang, met rijden ook meestal.

Maar als ze ging rennen, ging ze ook écht rennen. Zonder einde en op topsnelheid. Toen ik er kwam was ze meer dan een jaar niet bereden geweest vanwege dat gedrag (ik moet toegeven, ze kon ook echt heel hard :+ ). Meerdere keren in haar nek of langs de zijkant gehangen, gelukkig nooit helemaal gevallen. Het leek ook dat het rennen door schrikken werd getriggerd, het was een sensibele merrie. Maar mijn gok was dat ze ging rennen wanneer ze het werk te moeilijk vond, ze had weinig balans en was scheef. Bij het vragen van dingen die zij lastig vond, ging ze er vaak vandoor. Heb haar erdoor gereden en vooral dankzij veel rechtrichten en sterker maken werd het inderdaad opgelost. Nu loopt ze zelfs in de gevorderde lessen van een kleinschalige lesstal. Er is dus zeker hoop mocht het zoiets zijn :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 04:24

Ik had ook een paard die het leuk vond om na een bok keihard te gaan rennen, ik heb toen de tijd een slof eraan gehangen en als hij dan wilden gaan rennen trok ik hem gewoon strak aan 1 kant de volt op hield hem wel in galop.
En daan kon die het krijgen van me als hij weer van mij was. Toen liet ik hem galloperen maar wel in mijn tempo en zoals ik dat wilde. Dat was hij na een paar keer toch wel zat.