wegrennen tijdens buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 20:32

Bedankt iedereen voor het meedenken!
Dutchie en ik vonden de parelli echt leuk! Hij krijgt door dat IK de leider ben, super dus!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:53

mignonne2403 schreef:
Bedankt iedereen voor het meedenken!
Dutchie en ik vonden de parelli echt leuk! Hij krijgt door dat IK de leider ben, super dus!

Leuk! Je kan 90 dagen gratis savvy club aanvragen. Ik heb het ook nu, het heeft mij al enorm geholpen. Als je alles stap voor stap doet geraak je al veel verder op een mooie manier!

Er loopt hier op bokt ook een topic over

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:54

mignonne2403

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 21:07

Dat had ik stiekem al gedaan :D
vind het erg interessant, had hem geloof ik weleens op horse and country gezien:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:15

Tjaaa jouw titel zegt dat jouw paard wegrent op buitenrit.
Ik begrijp heel goed dat jij gaat zeggen ik rij recreatief paard, en daar is niets mis mee natuurlijk.
Maar denk eens na, je hebt een auto en je weet dat de remmen niet altijd werken, en vaak werkt het stuur ook maar half, ga je met deze auto dan leuk op vakantie langs de autostrade ????????
Je hebt hier een paard, eigenlijk een vrij braaf paard, maar beresterk, het is een koudbloedtype, dus vrij koel in het hoofd eigenlijk rustiger type maar gebruikt niet zo vaak zijn verstand eerder zijn spier kracht, en tjaaa op zo'n Haf staat een flinke hals helemaal vol met spiermassa, ......
Wat gebeurt er nu bij jou, paard wil ineens iets anders, zet zijn nek er op en jij voelt dat je dit niet gaat winnen paard buigt zijn hoofd en hals niet meer en zet die vast en trekt er dan vandoor.
Als je nu goed bekijkt, een paard dat goed basis beleerd is, wil dus zeggen er staat een vooruit op, er staat een stuur op, en er staat een rem op en deze drie onderdelen werken altijd, dan pas is er een goede basis opleiding, plus dan nog eens wijken voor druk, wederzijds respect en vertrouwen, en wat schriktraining, ......
Ieder paard kan dit leren , dus ook jouw Haf, en die heeft door onder andere een gebrekkige basis opleiding en een te meegaande ruiter ontdekt dat er heel wat mogelijkheden zijn om zelf dingen te gaan bedenken, jij hebt het hem dit eigenlijk zelf aangeleerd, door hem die mogelijkheden te bieden.
Kan je dit weer omkeren, kan je dit anders gaan aanleren , natuurlijk kan dat, maar dat zal echt niet lukken door hier via dit forum goed bedoelde adviezen te lezen, paard moet eerst gecorrigeerd worden (vooruit-stuur en rem), achterhand verzetten en voorhand verzetten, wijken voor druk, en dan zal jij moeten leren consequenter te rijden, en zelf het paard te rijden (te sturen) want dit is nu niet geval.
Dus anders leren paardrijden dus.
En zeker met zo'n Haf die eigenlijk een bulldozer is in de vorm van een paard.
Zoals jij er nu mee rijdt is vragen om een ongeval, dit is niet veilig.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 08:15

Sorry ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt...
Ik heb destijds Dutchie voornamelijk gekocht voor serieus werk, en afentoe een buitenrit.
We dressuren dus eigenlijk 4 keer in de week , en soms doen we een klein huppeltje tussendoor (tijdens het dressuren.). Ook heb ik een tijdje lang 1 keer in de week les gehad, maar door de zomervakantie zit hier nu tijdelijk een stop op.
Ik ga maar soms, dus een keer per 2,5 week ongeveer een keertje naar buiten toe.
In de bak is hij heel braaf, geen stap verkeerd, lekker doorlopen etc etc.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:12

ok ik heb dan blijkbaar verkeerd begrepen dat je als ruiter mssn wel interesse hebt om het echt meer dressuurmatig te gaan aanpakken, en dat kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen, dat is zeer goed.
Maar dat veranderd niets aan mijn oordeel, dat er te weinig basis opleiding is ingestoken, paard zet zich af en toe vast, zet zijn kracht er op, wil soms niet nageven, .......
En tjaaaa dat leer je niet in de normale rijlesjes die je in manéges ziet gebeuren.
En ook heeft dit zeer zeker deels ook te maken met leiderschap en wederzijds respect.
Een Haf is daar op al deze puntjes soms idd net iets moeilijker te overtuigen, maar dat moet zeker wel lukken.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 10:42

Ik heb niet gewone manegelessen, heb soms privéles, en de manegeles is hier heel anders dan andere lessen. Er wordt veel bezig gehouden met je zit en het drijven met je benen etc, dus niet maar wat aanroppen ..
Verder snap ik je punt, ik wordt er vaak op gewezen dat ik te lief voor hem ben, hier probeer ik ook aan te werken, maar ik vind het erg lastig om consequent te zijn

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:03

Overvragen vind ik een beetje gek, de pony's op mijn vorige manege die net ingereden werden gingen mee op een 3-uurse bosrit. Zodat ze alles zouden zien en goed moe werden. Na een paar weekjes rust waren de pony's er altijd erg op verbeterd, ipv verslechterd.

Heb je al eens aan een slofteugel gedacht? Wordt altijd als een heel slecht hulpmiddel gezien, maar dat is alleen als je hem slecht gebruikt. Het is voor veel ruiters erg verleidelijk om de slof te gebruiken om het paard nageeflijk te laten lopen, of iets wat daar op lijkt.

De slof wordt voor meerdere dingen gebruikt, maar is voor de niet-prof ruiter goed als noodrem. De slof laat je de hele tijd in een boogje hangen, als je wat onzeker word pak je de slof goed kort en sluit je je paard als het ware een beetje op. (nooit doen als hij bang is, dan maak je het erger!!!)

Succes!
Het moet natuurlijk geen hulpmiddel worden waar je niet zonder mee kan, maar om dit gedrag tegen te houden zal hij goed werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:11

mignonne2403 schreef:
Ik heb destijds Dutchie voornamelijk gekocht voor serieus werk, en afentoe een buitenrit.
We dressuren dus eigenlijk 4 keer in de week , en soms doen we een klein huppeltje tussendoor (tijdens het dressuren.). Ook heb ik een tijdje lang 1 keer in de week les gehad, maar door de zomervakantie zit hier nu tijdelijk een stop op.
Ik ga maar soms, dus een keer per 2,5 week ongeveer een keertje naar buiten toe.

En wat doe je buiten? Relaxen aan een lang teugeltje of pak je daar ook wat oefeningen mee?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:21

louka69 schreef:
Overvragen vind ik een beetje gek, de pony's op mijn vorige manege die net ingereden werden gingen mee op een 3-uurse bosrit. Zodat ze alles zouden zien en goed moe werden. Na een paar weekjes rust waren de pony's er altijd erg op verbeterd, ipv verslechterd.

Heb je al eens aan een slofteugel gedacht? Wordt altijd als een heel slecht hulpmiddel gezien, maar dat is alleen als je hem slecht gebruikt. Het is voor veel ruiters erg verleidelijk om de slof te gebruiken om het paard nageeflijk te laten lopen, of iets wat daar op lijkt.

De slof wordt voor meerdere dingen gebruikt, maar is voor de niet-prof ruiter goed als noodrem. De slof laat je de hele tijd in een boogje hangen, als je wat onzeker word pak je de slof goed kort en sluit je je paard als het ware een beetje op. (nooit doen als hij bang is, dan maak je het erger!!!)

Succes!
Het moet natuurlijk geen hulpmiddel worden waar je niet zonder mee kan, maar om dit gedrag tegen te houden zal hij goed werken.

Een beetje gek? Als jij een kleuter naar de middelbare school brengt is deze toch ook overvraagd? Een paard moet het niet alleen fysiek kunnen verwerken maar ook mentaal. Een driejarige blijft een kleuter en die kun je overvragen. Dat ze toevallig op jouw manege er beter van werden wil niet zeggen dat dit bij ieder dier zo werkt. Overigens zijn manegepony's vaak ook al geselecteerd op een braaf en meegaand karakter. Iets wat de pony van TS zo te lezen niet heeft.

En TS gooi er aub geen slof om. Ga eerst eens volgens een andere manier lessen en werken met je paard. Een slof is in dit geval nog niet nodig en gaat je problemen aan de hand ook niet oplossen.

Fijn dat Parelli je beviel. Hopelijk worden jullie zo meer een team :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:33

Selka schreef:
Overigens zijn manegepony's vaak ook al geselecteerd op een braaf en meegaand karakter. Iets wat de pony van TS zo te lezen niet heeft.

Sommige ponys waren braaf inderdaad, maar ik begrijp ook dat ponys andere karakters hebben. Er zaten namelijk ook genoeg ponys tussen die niet altijd even braaf waren.

Ik zeg ook dat een slof niet altijd werkt, maar het proberen is het waard. Het kan voor probleempaarden die anders juist gevaarlijk gedrag hebben goed werken. TS schrijft zelf al dat ze evengoed naar buiten wil blijven gaan en de slof kan een goede hulp zijn (voor een tijdje, wat ik ook al zeg) om de ruiter een veiliger gevoel te geven. Omdat de slof als een soort noodrem kan werken.

Achja, TS moet ook doen waar ze zichzelf het fijnst bij voelt. Ik heb me altijd wel veiliger gevoeld als ik een slofje om had dus ik vond het wel waardig om te zeggen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:01

Als je een hulpteugel nodig hebt als noodrem, ben je nog niet klaar om naar buiten te gaan. Als je paard goed is opgevoed, heb je geen noodrem nodig.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:12

hey TS, zoals velen al gezegd hebben het respect begint vanop de grond, test het eens uit met de parelli oefeningen maar dan buiten. Een paard gedraagt zich buiten heel anders dan op een piste.
Ik ben er ook volop mee bezig en ga er niet op buiten voor hij zijn oefeningen goed doet als ik naast hem loop. Zone 3 is de perfecte zone om het rijden buiten voor te bereiden.
neem je lange leadrope en ga op wandel zou ik zeggen, veel plezier!!

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 12:16

tamary schreef:
mignonne2403 schreef:

En wat doe je buiten? Relaxen aan een lang teugeltje of pak je daar ook wat oefeningen mee?

Buiten maak ik veel overgangen, en heb ik mijn teugels niet los.

Slofteugel heb ik op andere paarden weleens mee gereden omdat dat moest, maar fijn vind ik het niet.

Maar zoals ik al eerder zei ga ik dit eerst proberen en de eerste tijd even niet naaar buiten, en de eerste keer weer samen met zijn vriendinnetje.
Bedankt voor je reactie mindful, ik wil echter eerst het in de bak goed bevestigd hebben op de grond, dan ga ik over wandelen buiten nadenken. Ik moet daar zelf ook weer vertrouwen in krijgen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:47

goed plan mignonne!!!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:53

Ik heb niet alle reacties doorgelezen eerlijk gezegd. Maar wat ik je wil voorstellen lijkt misschien onlogisch, maar blijkt wel te werken.
Je moet er alleen de ruimte voor hebben, en ik weet niet of je dat hebt.

Maar oke, als hij hem "aanpakt" probeer je hem dus tot nu toe stil te zetten?
wat gebeurd er als je hem aanspoort? Nog harder laat gaan?
Sowieso maak je bokken dan moeilijker, maar jij krijgt weer controle over het tempo. En als ie moe word/terug naar draf wil? Nog een stuk doorgalopperen. Tot ie t zo spuugzat is..

Maargoed, daar moet zoals ik al zei, de ruimte voor zijn. Als jij maar 500m pad hebt.. dan is dat nogal risicovol natuurlijk

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 14:13

Daar had ik inderdaad een keer van gehoord, het is alleen vaak zp dat ik langs de weg naar het bos rij (nooit auto's) wanneer hij dat doet.. niet zon handig plan dus, in t bos zou het kunnen werken

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:26

Ja snap ik. Precies daarom zei ik ook al dat t alleen kan als er genoeg ruimte is :)