paard zadelmak maken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:08

mavantos schreef:
Met het zadelmak maken van mijn paard hebben we hem wel iets gegeven. 1 à 2 streepjes tranquigel (groot paard, een kleinere geef je natuurlijk minder), hierdoor was net het scherpe randje er vanaf. Echter was die natuurlijk niet helemaal van de wereld en vrijwel hetzelfde als normaal. Daarna goed longeren en dan erop.

Natuurlijk moet je een paard niet helemaal platspuiten, dat is super gevaarlijk. Maar net het scherpe randje eraf zodat het iets relaxter gaat is toch geen probleem? Liever 1x braaf en goed dan dat je paard helemaal kierewiet doet, je eraf klettert en er daarna amper meer op komt.

Waarom niet gewwoon iets langer de tijd nemen en het paard in zijn waarde laten? Ik spuit jou ook niet plat als je vervelend bent :D ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:15

mavantos schreef:
Met het zadelmak maken van mijn paard hebben we hem wel iets gegeven. 1 à 2 streepjes tranquigel (groot paard, een kleinere geef je natuurlijk minder), hierdoor was net het scherpe randje er vanaf. Echter was die natuurlijk niet helemaal van de wereld en vrijwel hetzelfde als normaal. Daarna goed longeren en dan erop.

Natuurlijk moet je een paard niet helemaal platspuiten, dat is super gevaarlijk. Maar net het scherpe randje eraf zodat het iets relaxter gaat is toch geen probleem? Liever 1x braaf en goed dan dat je paard helemaal kierewiet doet, je eraf klettert en er daarna amper meer op komt.

Dit dus :)
Ik doe het altijd zonder maar heb het 1x met een extreem hevige gedaan en dan 1 streepje.
Hij was kalm en relaxt en alles ging in rust.
Eerder was het niet zo makkelijk mogelijk en Nee dat heeft niets te maken met zijn training of behandeling want dat was bloed zweet en letterlijke tranen om zijn lastige karakter.
Na die ene keer hebben we het niet meer hoeven te gebruiken en pakte hij de rest goed op.
Het gaat er niet om dat je het gebruikt maar Hoe je het gebruikt :)

Jinthe1

Re: paard zadelmak maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:17

We zullen het er maar op houden dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:17

Cioccolato schreef:
Tja. Het zegt meer over de mensen die het wel doen. :Y)
In mijn ogen hebben die geen kennis van beleren, en kunnen ze dit ook zeker niet. Helemaal in vergelijking met eerder genoemde posts van mensen die het ala beroep hebben gekozen. Denk dat her ook snel door particulieren wordt gepakt die te beroerd zijn er tijd in te steken of wijs weg brengen..
Hele rare denkwijze. Paard sederen bij ruitermak maken.

Nee hoor, dat denk ik niet, ik denk dat het juist veel meer gebruikt word bij mensen die voor een bedrag snel resultaat moeten laten zien.

Ik heb zelf nog nooit een paard plat gespoten tijdens het beleren en toch sluit ik niet uit dat het voor sommige paarden de juiste manier KAN zijn. Dat wil niet zeggen dat ik voor platspuiten ben( mag hopen dat iedereen dat aan mijn topics waarbij paarden beleerd worden kan zien ook) .

Je bent juist een paardenmens als je niet bepaalde methodes van te voren uitsluit omdat ze 'tegen jouw principes' zijn maar altijd kijkt naar welke methode het beste bij een bepaald paard zou passen.

Wil wel zeggen dat het voor mij een van de laatste dingen zou zijn die ik zou gebruiken ( net als een praam) maar als het het beste is voor het paard, waarom dan niet?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:20

Volg je gevoel en stap er niet op! Ik ben eind 2013 van het jonge paard van iemand van de oude stempel gegooid. Voelde me er absoluut niet goed bij, maar liet me overhalen.

Mensen willen snel. En goedkoop. En zijn vaak niet realistisch.

Moet je een paard sederen om erop te kunnen? In mijn beleving heb je dan in het voortraject iets niet goed gedaan.
Neem je tijd, bouw rustig op, leg een goede basis.

Na de bewuste val in 2013 ben ik toch zelf begonnen met mijn jonge paard. Precies zoals ik hierboven beschreef. Paard is nog geen moment angstig of overvallen geweest. Alleen heb ik er wel heel veel tijd in gestopt. Dat moet je willen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:21

Snap ik ruitje, maar dan de vraag, wanneer blijkt dat de beste oplossing voor een paard?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:24

En dat is dus een stukje ervaring en gevoel waar je niet zo 1 2 3 antwoord op kunt geven via internet ;)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:34

Zal dan ook afhankelijk zijn per persoon en de tijd die iemand het wil geven?
Zie dat niet zozeer alleen als ervaring. Er zijn paarden, wellicht ook die van ts, die moeite hebben met dingen boven zich.
Dat komt met tijd ook echt wel goed.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:38

Ik denk dat het vooral belangrijk is om je eigen normen en waarden niet los te laten.
Dat dit dan betekent voor het paard dat hij het misschien minder goed krijgt, is jammer, maar hopelijk gaat de eigenaar ook zien dat het niet perse op zijn manier moet.

Zelf zou ik het ook niet snel op deze manier doen, juist omdat een gestresst paard dan nog onvoorspelbaarder kan gaan reageren (met alle risico's die daar bij komen).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:41

Popke schreef:
Zal dan ook afhankelijk zijn per persoon en de tijd die iemand het wil geven?
Zie dat niet zozeer alleen als ervaring. Er zijn paarden, wellicht ook die van ts, die moeite hebben met dingen boven zich.
Dat komt met tijd ook echt wel goed.

Ik vind 'tijd' altijd een beetje een lastige factor. Eigenlijk zou die nooit mee mogen tellen maar zo werkt het wel natuurlijk.

Ik zou kijken naar wat is de meest vriendelijke weg voor een paard, het ene paard heeft tijd nodig, het andere paard is misschien veel meer gebaat bij een week lang goed doorpakken evt. onder sedatie?

Want dat zou eigenlijk de vraag moeten zijn: Is het bij sommige paarden niet minder stressvol om ze te sederen dan ze 3 maanden elke dag te confronteren met iets wat ze eng vinden? Vind ik persoonlijk wel een boeiende discussie :o

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 09:46

Ik vind het vooral boeiend dat er mensen zijn met een verschillende mening, de een gebruikt een beetje en de ander is er volop tegen.

Ik heb ook geen ervaring met paarden zadelmak maken met sedatie, wel met zonder..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:06

Lieniefarm schreef:
Ik vind het vooral boeiend dat er mensen zijn met een verschillende mening, de een gebruikt een beetje en de ander is er volop tegen.

Ik heb ook geen ervaring met paarden zadelmak maken met sedatie, wel met zonder..

Ik persoonlijk zou nooit op een gesedeerd paard stappen.
Om de scherpe randjes er vanaf te halen zijn er tegenwoordig veel betere / gezondere / natuurlijke producten op de markt waarmee een paard echt rustig wordt in zijn hoofd, en niet alleen maar verslapt wordt op zijn lijf.
Misschien is dat wel een optie voor je.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:12

Ik vraag mij hoe dat dan gaat met sederen. Dat pak je er dan bij als het te stressvol is voor het paard. Het haalt de scherpe randjes eraf. Op een dag kun je het spul dan weglaten?
Dat is de redenatie? Echt even interesse!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:17

Joolien schreef:
mavantos schreef:

Waarom niet gewwoon iets langer de tijd nemen en het paard in zijn waarde laten? Ik spuit jou ook niet plat als je vervelend bent :D ;)

Hij was zeker niet vervelend en we hebben hem juist onwijs lang de tijd gegeven. Ik ben bijna 2 maanden bezig geweest met longeren en wennen voordat ik begon te denken aan het erop te kruipen. Hij had nog nooit gebokt of ook maar iets spanning gehad. Alles gedaan onder super goede begeleiding van mensen die het al jaren deden. Die gaven aan dat het juist fijn was, de paarden zijn iets relaxter en daardoor kan je ze een betere ervaring geven. De eerste keer erop met een streepje tranquigel (Even in vergelijking, als ik mijn paard scheer geef ik hem een hele spuit en dan is die pas echt helemaal rustig), wat doe je nou de eerste keer? Ik deed althans vrij weinig, paar rondjes stappen terwijl die vastgehouden wordt. Als je bang bent dat die echt gek gaat doen kan je beter nog even verder longeren en oefenen voordat je erop gaat ipv dat je ze wat geeft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:19

ruitje schreef:
Cioccolato schreef:
Tja. Het zegt meer over de mensen die het wel doen. :Y)
In mijn ogen hebben die geen kennis van beleren, en kunnen ze dit ook zeker niet. Helemaal in vergelijking met eerder genoemde posts van mensen die het ala beroep hebben gekozen. Denk dat her ook snel door particulieren wordt gepakt die te beroerd zijn er tijd in te steken of wijs weg brengen..
Hele rare denkwijze. Paard sederen bij ruitermak maken.

Nee hoor, dat denk ik niet, ik denk dat het juist veel meer gebruikt word bij mensen die voor een bedrag snel resultaat moeten laten zien.

Ik heb zelf nog nooit een paard plat gespoten tijdens het beleren en toch sluit ik niet uit dat het voor sommige paarden de juiste manier KAN zijn. Dat wil niet zeggen dat ik voor platspuiten ben( mag hopen dat iedereen dat aan mijn topics waarbij paarden beleerd worden kan zien ook) .

Je bent juist een paardenmens als je niet bepaalde methodes van te voren uitsluit omdat ze 'tegen jouw principes' zijn maar altijd kijkt naar welke methode het beste bij een bepaald paard zou passen.

Wil wel zeggen dat het voor mij een van de laatste dingen zou zijn die ik zou gebruiken ( net als een praam) maar als het het beste is voor het paard, waarom dan niet?

Ben met je eens dat het ook wel bij beroeps voor zal komen, wat je zegt.. Sterk punt. Ik denk bij beroeps voor tijd en bij particulieren uit onkunde en radeloosheid. Maar toch eigenwijsheid om niet weg te brengen, het 'kijk mij, ik kan het wel' principe.
Nee het zou voor mij ook geen laatste optie zijn. Zoals boveb mij al genoemd zijn er zoveel andere middeltjes op de markt. En ook middeltjes met een werking die mensen denken te hebben met sederen.
Dus een middel dat daadwerkelijk rust in het hoofd brengt en niet alleen in het lichaam. In mijn ogen is het oneerlijk om te sederen. Mijn laatste optie zou dan zijn een ander middel dat rust brengt. Hierin heb ik mij niet verdiept dus kan niet zeggen welke of precies.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:24

Popke schreef:
Ik vraag mij hoe dat dan gaat met sederen. Dat pak je er dan bij als het te stressvol is voor het paard. Het haalt de scherpe randjes eraf. Op een dag kun je het spul dan weglaten?

Gewoon afbouwen, je geeft ook niet zo veel dat als je blaast dat ze dan omvallen hoor haha. Je paard is er gewoon nog helemaal bij, maar het echte scherpe randje (we hebben het over 1 à 2 streepjes, qua dosering is het echt heel weinig. Ik dacht iets van 1 streepje is voor 25/35 kilo) is eraf. Hierdoor is je paard relaxter en kan je hem juist een fijne ervaring geven. Je hebt er vrij weinig aan als ze bokkend door de bak heen gaan, liever rustig met beleid.
Ik heb denk 3x met een beetje spul gereden, eerste keer wat meer (1,5 streepje) en dan de keren daarna afbouwen ( 1 en dan 0,5) en de 4e keer helemaal zonder. Ik merkte geen verschil tussen de 1e en 4e keer erop omdat het paard de 4e keer gewoon al een relaxed en vertrouwd gevoel gaf.

Maar jullie hebben het allemaal over platspuiten.. Meestal als ze het al geven, geven ze zo weinig dat je het niet eens platspuiten kan noemen. Platspuiten klinkt echt als helemaal van de wereld..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:34

mavantos schreef:
Popke schreef:

Gewoon afbouwen, je geeft ook niet zo veel dat als je blaast dat ze dan omvallen hoor haha. Je paard is er gewoon nog helemaal bij, maar het echte scherpe randje (we hebben het over 1 à 2 streepjes, qua dosering is het echt heel
weinig. Ik dacht iets van 1 streepje is voor 25/35 kilo) is eraf. Hierdoor is je paard relaxter en kan je hem juist een fijne ervaring geven. Je hebt er vrij weinig aan als ze bokkend door de bak heen gaan, liever rustig met beleid.
Ik heb denk 3x met een beetje spul gereden, eerste keer wat meer (1,5 streepje) en dan de keren daarna afbouwen ( 1 en dan 0,5) en de 4e keer helemaal zonder. Ik merkte geen verschil tussen de 1e en 4e keer erop omdat het paard de 4e keer gewoon al een relaxed en vertrouwd gevoel gaf.

Maar jullie hebben het allemaal over platspuiten.. Meestal als ze het al geven, geven ze zo weinig dat je het niet eens platspuiten kan noemen. Platspuiten klinkt echt als helemaal van de wereld..

Bedankt voor je uitleg, dit klinkt gewoon als rustig inderdaad. Heb het zelf niet gebruikt maar moet wel zeggen dat dit inderdaad niet zo erg is dat het paard echt suf gemaakt wordt.
Ik denk dat dat nooit zo mogen gebeuren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:40

Daar ben ik het helemaal met je eens, het is absoluut niet de bedoeling om ze helemaal van het padje te brengen. Dat is zeer onverantwoord en gevaarlijk. Dan kunnen ze idd zoals eerder genoemd echt gaan vallen omdat ze de controle over de benen niet meer hebben. Dan zou ik er ook nooit op gaan, maar hoe het met mijn paard is gegaan vond ik persoonlijk erg fijn en gaf zowel mij als mijn paard een fijne ervaring. Tuurlijk had ik het ook nog nooit gedaan, maar zo onder goede begeleiding en met het nemen van een hoop tijd is het prima gegaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:41

Ik besprak dit topic met een vriendin en die had ook een keer meegemaakt dat haar broer voor het eerst op een hengst ging met tranquigel erin. Dat ging prima, ze dachten nog "dat spul doet vast niet zo veel dat paard is gewoon heel mak". Maar de volgende dag werd hij zonder pardon gelanceerd.

Zelfs al gaat het de eerste keer goed heeft de methode dus vrij weinig zin als je het mij vraagt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:07

Ik heb toen meer dat streepje gebruikt omdat ons paard extreem angstig was.
Na anderhalf jaar geduld kon ik hem bijvoorbeeld pas pakken zonder halster in de wei en kon hij met enige aanmoediging naar de smid. Zadelmak maken was niet zozeer dat We dachten dat hij zou exploderen (ben ervan overtuigd als je het daarom doet je fout bezig bent. Zeker voor de toekomst) maar omdat hij bij de minste of geringste beweging overliep van prikkels hebben we het hem gegeven zodat hij relaxt was en hij duidelijk alles mee kreeg.
Waarom? Ik wou niet dat hij de verkeerde ervaringen mee kreeg ook al kon hij er Door zijn karakter niets aandoen. Stel het ging fout omdat hij zo was onthoud hij dat wel dus dan kon je dik anderhalf jaar werk weer overnieuw starten vanaf het eerste begin. Zo extreem gevoelig heb ik ze zelden meegemaakt.
We stapten zo op en hebben rondjes gestapt en zelfs gedraafd, hij werd rustiger in zijn ogen en hoofd en de keer daarop wist hij de bedoeling en ging het perfect zonder dat spul.
Echt veel meer geven Had geheid fout gegaan

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:46

Persoonlijk draagt kalmeren/sederen niet mijn voorkeur. Al wil ik best geloven dat voor sommige nerveuze/snel afgeleide paarden een lage dosis kan helpen om het scherpe eraf te halen zodat ze hun aandacht bij jouw kunnen houden. Bij echt angstige paarden zou ik juist niet doen, die kunnen nog veel feller uit de hoek komen onder invloed van sedatie.
Om die reden zal ik mijn paard voor lange transporten bv ook 1 streepje tranquigel geven, anders baadt ze in het zweet en is dan minstens 50kg kwijt. Van zo'n lage dosis is ze nog steeds alert, maar is de reactie op alles wat gematigder.

Ik ken een trainer die standaard tranquiline (placivet) spuit als hij erop gaat. Resultaat is dat de paarden die hij beleerd nog maanden eerst aan de longe moeten om uit te bokken alvorens de ruiter erop kan. Imo niet de bedoeling

Verder kan ik best begrijpen dat je de eigenaars er liever niet bij hebt de eerste dagen/weken. Heb een paar jaar terug ook een paard van nul af aan zadelmak gemaakt op vraag van. De eerste dagen moet je het paard leren kennen, inschatten en vertrouwen geven en dat gaat idd het best zonder pottenkijkers. Plus sommige paarden zijn zo op hun eigenaar/baas gefixeerd dat je hun aandacht niet bij jou kan houden als de eigenaars aan de kant staat (mijn paard kan onder een andere ruiter netjes lopen, maar van zodra ze mij ziet, is haar focus bij mij en niet langer op wat de ruiter vraagt).
Als ik eerlijk moet zijn zijn de enige 2 keren dat ik echt "problemen" ervaren heb de keren dat de eigenaar (goedbedoeld) mij wilde helpen en uit angst dat ik zou vallen, compleet verlamde. Dit heb ik gelukkig met hulp ve vriendin wel kunnen rechtzetten, maar toch. Dit heeft me wel aan het denken gezet. Hierna kon ik altijd gewoon direct na opzadelen opstijgen en wegrijden, nooit rodeo-achtige toestanden meer gehad.