Dressuur verplicht naar je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat je verplicht bent naar je paard toe hem dressuurmatig te trainen?

Ja
398 (79%)
Nee
98 (19%)
Weet ik niet..?
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 503

oji

Re: Dressuur verplicht naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:55

Meer mis gegaan in de mysterieuze post...ha ha...de quote is nl zeker niet mijn tekst, maar juist het tegenovergestelde van mijn posts :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:02

Lief hoe jullie het oppakken ik schaam me echt diep. :o Ik ben gewoon te snel geweest en waarschijnlijk heb ik bij het quoten iets aangeraakt. Als moderator zijnde hebben we gewoon wat meer knopjes en daar is dus iets mis gegaan.
Ik weet ook niet meer wat de posten inhield.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:07

Peelie schreef:
Toch grappig, ik als "dressuur" ruiter heb NEE ingevuld, waarom? Omdat ik vind dat een ieder zelf moet weten hoe zijn paard getraint word. Of dit nu dressuur, springen, endurance, cross, reining, pleasure enz is.

Goed trainen is goed trainen, maar of iedereen daar als basis dressuur aan zou moeten hebben? Ik vind vind van niet.

Hier ben ik het mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:06

Maar heb je als ruiter ook geen verantwoordelijkheid richting het dier dan, als je op z'n rug gaat zitten?Moet alles dan maar geoorloofd zijn in het belang van de lol van de ruiter?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:10

Natuurlijk wel. Je moet hem wel trainen, maar of dat persee dressuur matig moet?

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:12

Sonja schreef:
Maar heb je als ruiter ook geen verantwoordelijkheid richting het dier dan, als je op z'n rug gaat zitten?Moet alles dan maar geoorloofd zijn in het belang van de lol van de ruiter?

Alsof een paard alleen dressuur leuk vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:17

Metaxa schreef:
Sonja schreef:

Nee z'n lijf vast laten rijden door een ruiter die 'm bv scheef laat worden, dát zal 'ie lekker vinden...

Als een paard mag kiezen, wordt er uiteindelijk gewoon nooit meer gewerkt hoor. Dan kiezen ze echt allemaal gewoon voor in de wei lopen en/of vreten... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:18

Peelie schreef:
Natuurlijk wel. Je moet hem wel trainen, maar of dat persee dressuur matig moet?

Puur interesse: hoe/wat wil je een paard niet-dressuurmatig trainen dan, voor zijn bestwil?

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:19

Metaxa schreef:
Sonja schreef:

Nee z'n lijf vast laten rijden door een ruiter die 'm bv scheef laat worden, dát zal 'ie lekker vinden...

Als een paard mag kiezen, wordt er uiteindelijk gewoon nooit meer gewerkt hoor. Dan kiezen ze echt allemaal gewoon voor in de wei lopen en/of vreten... }>[/quote]

Ja,maar kan dat alleen met dressuur?Heb even teruggelezen , maar dus niet witte hekjes dressuur, maar dan is het wel een ruim begrip...dan heeft elke tak van de paardensport wel een soort van dressuur...
Zou het even anders noemen dan :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:24

Ik ben van mening dat elke pony/paard training nodig heeft in de vorm van dressuur/gymnastiseren.

Ik rijd zelf een kruising tinkerxbelg, een echte koudbloed dus. Ze is 1.40m korte beentjes, kort nekje en is echt een tank. Afgelopen winter hebben we een aantal weken niet in de bak kunnen rijden omdat deze gewoon te slecht was en de binnenbak een stukje verderop was ook niet beschikbaar. We hebben toen dus alleen buiten gereden.
Toen we weer in de bak konden had ik een boze pony, ze zat niet meer lekker in haar vel. Pas na een paar dressuur trainingen ging het beter. Dit uiteraard afgewisseld met buitenritten, longeren, vrijspringen.
De mate waarin we dressuur rijden is natuurlijk niet te vergelijken met een paard die hoog in de dressuursport loopt maar de basis, gebruik van de achterhand, stelling en buiging en aanleuning is toch zeker van belang! Hierdoor heb ik nu een super fijne pony om te rijden die lekker in haar velletje zit.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:28

Sonja schreef:
Peelie schreef:

Puur interesse: hoe/wat wil je een paard niet-dressuurmatig trainen dan, voor zijn bestwil?

Daar is naar een ieder zijn eigen invulling.

Ik "ben" dressuurruiter. Ik zou het niet weten. Maar ik kan me goed voorstellen dat een endurance ruiter niet gaat gymnastiseren in de lengtebuiging en achterbeen onderplaatsen en verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:29

Metaxa schreef:
Ja,maar kan dat alleen met dressuur?Heb even teruggelezen , maar dus niet witte hekjes dressuur, maar dan is het wel een ruim begrip...dan heeft elke tak van de paardensport wel een soort van dressuur...

Daarom noemen we het ook 'dressuurmatig'. Daar heb je geen bak voor nodig, geen dressuurzadel, geen bit etc.
Maar dus zorgen dat het paard recht, sterk en soepel blijft. Los van een discipline of rijstijl.

Ik ben zelf een westernruiter, maar ik werk mijn paarden meerdere keren 'dressuurmatig' waarbij ik op andere dingen let dan of ze geen balk aantikken in trailoefeningen etc. Dus rechtrichten, inbuigen, achterhand erbij etc. Hoeft niet onder het zadel. Kan ook aan de lijnen, of aan de hand.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:31

Sonja schreef:
Metaxa schreef:

Daarom noemen we het ook 'dressuurmatig'. Daar heb je geen bak voor nodig, geen dressuurzadel, geen bit etc.
Maar dus zorgen dat het paard recht, sterk en soepel blijft. Los van een discipline of rijstijl.

Ik ben zelf een westernruiter, maar ik werk mijn paarden meerdere keren 'dressuurmatig' waarbij ik op andere dingen let dan of ze geen balk aantikken in trailoefeningen etc. Dus rechtrichten, inbuigen, achterhand erbij etc. Hoeft niet onder het zadel. Kan ook aan de lijnen, of aan de hand.

Ja, dan snap ik wel dat het goed is voor je paard. Dacht even dat er ook letterlijk dressuur bedoelt werd ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:48

Peelie schreef:
Ik "ben" dressuurruiter. Ik zou het niet weten. Maar ik kan me goed voorstellen dat een endurance ruiter niet gaat gymnastiseren in de lengtebuiging en achterbeen onderplaatsen en verzamelen.

Misschien niet maar ze worden wel correct over de rug gereden en aan de hulpen gezet zodat ze hun lichaam goed gebruiken; dat is ook dressuurmatig. Het is een term. Dressuur als discipline gaat een stapje verder.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:57

Ik vind het zeker een verplichting naar mijn paard toe. Hij moet immers sterk genoeg zijn om mij te dragen. Daarnaast moet ik er voor zorgen dat hij goed in zijn vel zit en dat kan naar mijn idee niet met een stijf lijf.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:10

Peelie schreef:

Juist in de endurance, maar eigenlijk in alle takken van paardensport, is het belangrijk dat een paard gegymnastiseerd wordt. Ik mag mezelf geen topenduranceruiter noemen, maar een recreatieve actieve enduranceruiter en probeer toch echt minimaal 2 keer in de week te dressuren om mijn paard te leren dat het tijdens de langere afstanden de juiste spieren gebruikt om fit over de finish te komen of dat na 22 of 160km is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:13

Starbreeze schreef:
Peelie schreef:

Misschien niet maar ze worden wel correct over de rug gereden en aan de hulpen gezet zodat ze hun lichaam goed gebruiken; dat is ook dressuurmatig. Het is een term. Dressuur als discipline gaat een stapje verder.

M.i. klopt de laatste zin niet. Dressuur als discipline vergeet vaak juist de basis en schakelt direct naar de kunstjes.
Een aantal van de reacties in dit topic zijn daar een mooie illustratie van -O-

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:19

Ja, dressuur zorgt ervoor dat je paard de juiste spieren traint en goed de achterhand gebruikt. Lijkt mij erg belangrijk :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:44

Wendy schreef:
Starbreeze schreef:

M.i. klopt de laatste zin niet. Dressuur als discipline vergeet vaak juist de basis en schakelt direct naar de kunstjes.
Een aantal van de reacties in dit topic zijn daar een mooie illustratie van -O-

Haha ja idd daar heb je gelijk in!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:56

Waarom toch die achterhand steeds? Het verplichte stukje dressuur hoeft in mijn ogen niet verder te gaan dan het paard negeeflijk te laten lopen. Dat kan prima in het stadium dat het paard nog op de voorhand loopt. Het zal wel weer dat theoretische bokt gedoe zijn dat je alleen maar die achterhand eronder moet zetten en het paard dan vanzelf goed loopt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:59

Geryon schreef:
Waarom toch die achterhand steeds? Het verplichte stukje dressuur hoeft in mijn ogen niet verder te gaan dan het paard negeeflijk te laten lopen. Dat kan prima in het stadium dat het paard nog op de voorhand loopt. Het zal wel weer dat theoretische bokt gedoe zijn dat je alleen maar die achterhand eronder moet zetten en het paard dan vanzelf goed loopt.

Dit is helemaal wat ik bedoelde... je moet niet volgens het skala trainen nee, maar in het midden ervan beginnen is in geen enkele discipline de manier

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:04

Dat klopt wel, maar bij het voorkomen van blessures hoort recht richten. Dat doe je imo wel door de achterbenen afzonderlijk te trainen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:08

Tsja wat is dressuur... Daar zijn de meningen over verdeeld merk ik.

Ik heb toch voor 'ja' gekozen, maar dan bedoel ik de basis dressuur waarbij je je paard leert het ruitergewicht te dragen op een manier die voor hem gezond is (en dat is lang niet altijd eenvoudig).

Ik lees hier reacties dat een wandelaar niet hoeft te fitnessen. Maar wat nou als iemand die wandelaar keer op keer een zware rugzak omhangt? Dan is het toch op zijn minst fijn voor die wandelaar om te weten hoe hij die rugzak het beste kan dragen zonder dat hij er al teveel spierpijn aan overhoudt.

Wij kiezen ervoor om op paarden te klimmen, het minste wat we kunnen doen is ze helpen ons te leren dragen. En ja, ik vind dat de achterhand daarin een belangrijke rol speelt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:14

Geryon schreef:

Omdat de motor nu eenmaal achter zit en die nageeflijkheid ook van achter uit moet komen...

En uiteraard is het niet zo dat een paard wat zijn achterhand gebruikt direct goed loopt, die kunnen nog steeds allerlei scheefheden hebben. Maar de achterhand is wel meer gebouwd om gewicht te dragen dan de voorhand (zoals ergens in mijn eerdere post ook genoemd, maar weet niet of dat die verdwenen post was :') )

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:15

Ik heb ja gestemd maar zie het ook als dressuurmatig trainen in de zin van mijn gewicht kunnen dragen, soepel en buigzaam in het lijf. Rij al 5 jaar alleen maar buiten en daar pakken we alles mee.