Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Peelie schreef:Toch grappig, ik als "dressuur" ruiter heb NEE ingevuld, waarom? Omdat ik vind dat een ieder zelf moet weten hoe zijn paard getraint word. Of dit nu dressuur, springen, endurance, cross, reining, pleasure enz is.
Goed trainen is goed trainen, maar of iedereen daar als basis dressuur aan zou moeten hebben? Ik vind vind van niet.
Metaxa schreef:Sonja schreef:Maar heb je als ruiter ook geen verantwoordelijkheid richting het dier dan, als je op z'n rug gaat zitten?Moet alles dan maar geoorloofd zijn in het belang van de lol van de ruiter?
Alsof een paard alleen dressuur leuk vind
Metaxa schreef:Sonja schreef:Maar heb je als ruiter ook geen verantwoordelijkheid richting het dier dan, als je op z'n rug gaat zitten?Moet alles dan maar geoorloofd zijn in het belang van de lol van de ruiter?
Alsof een paard alleen dressuur leuk vind
Sonja schreef:Peelie schreef:Natuurlijk wel. Je moet hem wel trainen, maar of dat persee dressuur matig moet?
Puur interesse: hoe/wat wil je een paard niet-dressuurmatig trainen dan, voor zijn bestwil?
Metaxa schreef:Ja,maar kan dat alleen met dressuur?Heb even teruggelezen , maar dus niet witte hekjes dressuur, maar dan is het wel een ruim begrip...dan heeft elke tak van de paardensport wel een soort van dressuur...
Zou het even anders noemen dan
Sonja schreef:Metaxa schreef:Ja,maar kan dat alleen met dressuur?Heb even teruggelezen , maar dus niet witte hekjes dressuur, maar dan is het wel een ruim begrip...dan heeft elke tak van de paardensport wel een soort van dressuur...
Zou het even anders noemen dan
Daarom noemen we het ook 'dressuurmatig'. Daar heb je geen bak voor nodig, geen dressuurzadel, geen bit etc.
Maar dus zorgen dat het paard recht, sterk en soepel blijft. Los van een discipline of rijstijl.
Ik ben zelf een westernruiter, maar ik werk mijn paarden meerdere keren 'dressuurmatig' waarbij ik op andere dingen let dan of ze geen balk aantikken in trailoefeningen etc. Dus rechtrichten, inbuigen, achterhand erbij etc. Hoeft niet onder het zadel. Kan ook aan de lijnen, of aan de hand.
Peelie schreef:Ik "ben" dressuurruiter. Ik zou het niet weten. Maar ik kan me goed voorstellen dat een endurance ruiter niet gaat gymnastiseren in de lengtebuiging en achterbeen onderplaatsen en verzamelen.
Peelie schreef:Ik "ben" dressuurruiter. Ik zou het niet weten. Maar ik kan me goed voorstellen dat een endurance ruiter niet gaat gymnastiseren in de lengtebuiging en achterbeen onderplaatsen en verzamelen.
Starbreeze schreef:Peelie schreef:Ik "ben" dressuurruiter. Ik zou het niet weten. Maar ik kan me goed voorstellen dat een endurance ruiter niet gaat gymnastiseren in de lengtebuiging en achterbeen onderplaatsen en verzamelen.
Misschien niet maar ze worden wel correct over de rug gereden en aan de hulpen gezet zodat ze hun lichaam goed gebruiken; dat is ook dressuurmatig. Het is een term. Dressuur als discipline gaat een stapje verder.
Wendy schreef:Starbreeze schreef:
Misschien niet maar ze worden wel correct over de rug gereden en aan de hulpen gezet zodat ze hun lichaam goed gebruiken; dat is ook dressuurmatig. Het is een term. Dressuur als discipline gaat een stapje verder.
M.i. klopt de laatste zin niet. Dressuur als discipline vergeet vaak juist de basis en schakelt direct naar de kunstjes.
Een aantal van de reacties in dit topic zijn daar een mooie illustratie van
Geryon schreef:Waarom toch die achterhand steeds? Het verplichte stukje dressuur hoeft in mijn ogen niet verder te gaan dan het paard negeeflijk te laten lopen. Dat kan prima in het stadium dat het paard nog op de voorhand loopt. Het zal wel weer dat theoretische bokt gedoe zijn dat je alleen maar die achterhand eronder moet zetten en het paard dan vanzelf goed loopt.
Geryon schreef:Waarom toch die achterhand steeds? Het verplichte stukje dressuur hoeft in mijn ogen niet verder te gaan dan het paard negeeflijk te laten lopen. Dat kan prima in het stadium dat het paard nog op de voorhand loopt. Het zal wel weer dat theoretische bokt gedoe zijn dat je alleen maar die achterhand eronder moet zetten en het paard dan vanzelf goed loopt.