Pony valt, niet mijn schuld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:22

Francieen schreef:
Uh het is wel jouw schuld? Omdat jij zo hoog gaat springen. Je gaat toch biet op een vreemde pony 120 springen, dat vind ik net als een steen op een deur leggen, het is wachten op ongelukken

He he.......eindelijk komt mijn mening hier dan ook voorbij.
Wat je met een eigen pony doet mogen nog te veel mensen helaas zelf weten, maar dit is een pony van iemand anders.
Persoonlijk zou ik daar nóg voorzichtiger mee om gaan, helemaal als jullie kort voor een wedstrijd staan.

De ouders van dit meisje zijn ook zwaar te kort geschoten in deze.....door mee te gaan met de ideeën van hun dochter.

En wat de dochter betreft....die is 8 jaar......
Welke andere reactie dan deze kan en mág je van haar verwachten in zo een situatie????

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:29

Waarom is een kind van 8 verwend als ze 4 pony's heeft? Er zijn kinderen zat die het met minder moeten doen, maar als ze gewoon goed haar best doet met die pony's en goed voor ze zorgd kan ze er best 4 op stal hebben staan hoor. En waarom zou ze geen ZZ pony kunnen rijden? Ze kan het toch niet leren van een pony die zelf ook nog niks gezien heeft? De ts zegt dat ze de pony al kende en dat hij 2 weken daarvoor nog op ZZ niveau sprong, hij is het heus niet verleerd in 2 weken tijd. Ik snap wel dat het meisje teleurgesteld was, maar nu de pony weer beter is is dat ook over, dus dan is er geen probleem meer. En de meeste D-pony's zijn echt geen 1.40m, die zitten al heel snel tegen de 1.48m aan. Clubgenootje van me rijd met 2 D-pony's internationaal, allebei paardgefokt en die kunnen nog wel eens groter zijn dan 1.48m, dus ik snap niet waarom de ts zo aangevallen word op de hoogte van die sprong.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:31

Ik vind dit niet de schuld van ts. Zij is 15. Daartegen staan de ouders en instructrice.
Die zeggen dat ze zo hoog moest springen.
(dan zeg ik maar niets over de hoogte,want ik vindt het idd hoog)
Het meisje van 8 trekt wel weer bij.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 15:31

Citaat:
Tja, wat is daar nog aan toe te voegen, jij bent blijkbaar een zeer ervaren ZZ springer, want dat is ZZ niveau bij de D pony's en groter zullen ze niet zijn want E pony's zijn alleen in Nederland pony's.
Uit je antwoord blijkt dat je er totaal geen kaas van gegeten hebt, ja, je zal met een pony gevallen zijn maar een zeven jarige(of acht, varieert nogal) zal echt geen vier ZZ pony's op stal hebben.

Zoals ik al zei, ze heeft maar 1 ZZ pony.
De rest is allemaal lager niveau.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 15:32

Een DIKKE merci aan degene die me begrijpen & vooral geholpen hebben.

Ik ga hier verder niet meer op reageren, zeker niet op de zinloze reacties.

Allemaal nog een fijn weekend,

xxxpompidou

Biancaa

Re: Pony valt, niet mijn schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:55

Ik vind het niet jouw schuld, de ouders en instructeur hadden beter moeten weten (alhoewel als de pony al 1.20m kon, hadden zij dit ook niet kunnen verwachten).

Ik snap wel dat het meisje boos was (of teleurgesteld) want ze had maar 1 ZZ paardje, de wedstrijd kon niet doorgaan daardoor. Ik denk niet dat ze persé boos was op jou maar meer op de situatie. Je verheugt je er toch op lijkt mij (zeker die kleine meiden) en dan is het gewoon balen dat het niet kan.

Dus ik zou het me niet teveel aantrekken hoor, wat je al schreef, ze is al bijgedraaid. Zo'n meisje moet nou eenmaal haar teleurstelling even verwerken, wat ook logisch is.

Wat iemand al schreef, je zou eventueel met een doosje chocola nog langs kunnen gaan en zeggen dat je het ook balen vindt hoe het gelopen is en dat je het rot voor haar vond dat de wedstrijd nu niet doorging. Vooral ook zeggen dat je begrijpt dat zij zich zo voelde, dat de situatie gewoon rot was.

En over of een meisje van 8 zoveel paarden heeft... ik had een vriendin op de lagere school van dezelfde leeftijd die had er 3. Geen springers maar dressuur en elke wedstrijd nam ze er 2 mee om uiteindelijk daar te kiezen welke ze zou gebruiken... Tja sta je daar dan als "arme sloeber" zijnde...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:56

Moderatoropmerking:
Het is nergens voor nodig om het verhaal van TS in twijfel te trekken. De reacties die echt te ver gingen heb ik inmiddels verwijderd.
Graag vanaf nu alleen verder met tips over hoe TS dit volgende keer zou kunnen voorkomen, dat is nl het doel van RT-V.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:36

Wie nu eigenlijk schuld treft is moeilijk te zeggen, wij waren niet daar en hebben dus niet alles kunnen zien en enkel aan de hand van jouw verhaal hier dat is toch altijd een beetje twijfelachtig.
Je bent zelf 15j zeg je en het kan best zijn dat je al meerdere keren deze hoogt hebt gesprongen, maar van een grote ervaring kan je zeker niet spreken toch.
Dit paard is niet gewend om deze hoogte te springen, en jij probeert dit nu te doen al bij de eerste keer dat ze jou dit voorstellen, dit is zeer zeker een risico dat je neemt, jij bent geen ervaren trainer, je bent geen lesgever, en je voelt dus ook maar half wat er allemaal kan en of paardje dit zo maar zonder problemen zal aankunnen.
Paard is niet van jou en zeker bij zo'n eerste keer zou ik toch denken, wees een beetje voorzichtig, voor alles is training nodig, en om een goede training op te bouwen is echt wel heel veel ervaring en inzicht en kennis en kunde noodzakelijk.
Dus mijn oordeel is dat je het allemaal wel goed bedoelde, maar dat je onnodige risico's genomen hebt, en dit zonder serieuze opbouw.
Dus onrechtstreeks zit er toch een klein beetje fout bij jou zelf.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:12

aeolusnr1 schreef:
Wie nu eigenlijk schuld treft is moeilijk te zeggen, wij waren niet daar en hebben dus niet alles kunnen zien en enkel aan de hand van jouw verhaal hier dat is toch altijd een beetje twijfelachtig.
Je bent zelf 15j zeg je en het kan best zijn dat je al meerdere keren deze hoogt hebt gesprongen, maar van een grote ervaring kan je zeker niet spreken toch.
Dit paard is niet gewend om deze hoogte te springen, en jij probeert dit nu te doen al bij de eerste keer dat ze jou dit voorstellen, dit is zeer zeker een risico dat je neemt, jij bent geen ervaren trainer, je bent geen lesgever, en je voelt dus ook maar half wat er allemaal kan en of paardje dit zo maar zonder problemen zal aankunnen.
Paard is niet van jou en zeker bij zo'n eerste keer zou ik toch denken, wees een beetje voorzichtig, voor alles is training nodig, en om een goede training op te bouwen is echt wel heel veel ervaring en inzicht en kennis en kunde noodzakelijk.
Dus mijn oordeel is dat je het allemaal wel goed bedoelde, maar dat je onnodige risico's genomen hebt, en dit zonder serieuze opbouw.
Dus onrechtstreeks zit er toch een klein beetje fout bij jou zelf.

Volgens mij heb je het niet helemaal goed gelezen pony is pas 2 weken in bezit en liep daarvoor ZZ parcours dus was het zeker wel gewend. En ik snap als door aan een 15jarige dit gevraagd wordt ze het doen is toch ook hartstikke leuk om te doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:29

iets doen omdat het leuk lijkt is idd heel begrijpelijk en zeker op deze leeftijd, maar of het ook verstandig is, tjaaa dat is dan ook maar de vraag.
Ik vind het fout gedrag en zeker niet verstandig.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:37

aeolusnr1 schreef:
iets doen omdat het leuk lijkt is idd heel begrijpelijk en zeker op deze leeftijd, maar of het ook verstandig is, tjaaa dat is dan ook maar de vraag.

Heb je misschien een stukje gemist?

"Ze heeft de pony nog geen 2weken, ervoor reed de pony alleen maar 1m20... pony gaat dat (hopelijk) niet verleerd zijn op 2 weken tijd ;) jaa, natuurlijk heb ik ervaring op 1m20! Ik kende de pony goed genoeg ...

Eigenaar + legsgever waren degene die zeiden of ik even wat hoger wou gaan."

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:59

Gea99 schreef:
aeolusnr1 schreef:

Heb je misschien een stukje gemist?

"Ze heeft de pony nog geen 2weken, ervoor reed de pony alleen maar 1m20... pony gaat dat (hopelijk) niet verleerd zijn op 2 weken tijd ;) jaa, natuurlijk heb ik ervaring op 1m20! Ik kende de pony goed genoeg ...

Eigenaar + legsgever waren degene die zeiden of ik even wat hoger wou gaan."

Ervoor reed de pony alleen maar 1.20. Hoezo alleen maar? Neem aan dat de pony dat op wedstrijd kon rijden, maar dat wil niet zeggen dat hij dat in een nieuwe omgeving, kort na een verhuizing met een vreemde ruiter ook gelijk doet.
Ik kende de pony goed genoeg. Hoezo, was TS de vorige eigenaar? Of was dat van zien en horen?

Ik vind het niet slim om gelijk zo hoog te springen, en ik weet ook het niveau van de TS niet. Denk dat ze door aanmoedigingen van de eigenaar een beetje opgejut is. Dat zou ik de eigenaar dan ook kwalijk nemen, beetje makkelijk als je dochter het niet durft een ander kind zo hoog te laten springen.
Denk dat de TS zich beter had kunnen afvragen of het voor haarzelf verantwoord is, dus nee zeggen. Wat moeilijk is op die leeftijd, dat weet ik... ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:26

Dat is hartstikke overdreven. Pony heeft ruime wedstrijdervaring. Dus is gewend meteen te presteren op onbekend terrein. En een vreemde ruiter is voor veel paarden ook geen probleem, even aanwennen en klaar. Ga er niet vanalles achter zoeken. TS geeft zelf aan dat de sprong netjes was, goeie afstand enz, dus het is zeer waarschijnlijk een stom ongeluk geweest.

TS, voor het meerendeel van bokt is alles al gauw WOW. Ik heb dezelfde soort reacties gehad hoor toen ik met een nieuw PAARD op nieuw terrein 1.20m sprong.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:38

Het gaat hier wel over een tiener die van zichzelf denkt een soort superruiter te zijn.
Ik weet ook dat het met een getraind paard wel zou moeten kunnen, maar hier klopt duidelijk iets niet helemaal.
Eerlijk zijn en nuchter naar de feiten kijken is hier op "bokt" idd een zeldzaamheid.
Maar dit id deels een dikke fout van de ruiter en zijn inschattingsvermogen.

Geryon schreef:
Dat is hartstikke overdreven. Pony heeft ruime wedstrijdervaring. Dus is gewend meteen te presteren op onbekend terrein. En een vreemde ruiter is voor veel paarden ook geen probleem, even aanwennen en klaar. Ga er niet vanalles achter zoeken. TS geeft zelf aan dat de sprong netjes was, goeie afstand enz, dus het is zeer waarschijnlijk een stom ongeluk geweest.

TS, voor het meerendeel van bokt is alles al gauw WOW. Ik heb dezelfde soort reacties gehad hoor toen ik met een nieuw PAARD op nieuw terrein 1.20m sprong.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:48

Ik snap wat je bedoeld. Maar ik geloof dat TS wel een handige ruiter is met genoeg ervaring. Ze rijdt regelmatig andermans pony's, heeft ervaring op dit niveau, kijkt ook niet meer zo op van deze hoogtes. Het komt er alleen niet zo handig uit allemaal..

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:49

hoe vaak niet in (inter)nationale parcoursen een paard wel es een balk er ongelukkig af tikt en dan (bijna) ten val komt of een been tussen de balken laat hangen of dwars door de muur springt en blijft haken achter een blok, dan kun je ook niet zeggen dat de ruiter geen ervaring of inschattingsvermogen heeft. het is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest.

en natuurlijk is dat kleine meisje teleurgesteld, waarschijnlijk gewoon geschrokken en bang dat de pony zich al te zeer bezeerd zou hebben. ze had zich vast enorm verheugd om met precies die pony een mooie start op de volgende wedstrijd te maken en dan is dat een teleurstelling als dat even niet kan. en teleurstelling slaat dan natuurlijk snel om in boosheid.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:56

Waarom kan een achtjarige geen vier goede pony's hebben? Verbaas me hier voor de tweede keer over. Snap die bekrompenheid niet. Sommige kinderen hebben de wil en de ouders de middelen. Maar daar gaat het hier toch niet over? Waarom ts in twijfel trekken en waarom de achtjarige in twijfel trekken?

Natuurlijk komen er hier fantasie verhalen voorbij maar dit is wel iets wat perfect zou kunnen.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 17:50

Geryon schreef:

Bedankt, waarschijnlijk ben je dus een springruiter? Het is echt niet zo speciaal om een nieuw paard te rijden? 1m20 is echt niet zo hoog, zeker niet voor 1 rechte, was niet eens een parcour hé.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 17:52

Percy schreef:
Waarom kan een achtjarige geen vier goede pony's hebben? Verbaas me hier voor de tweede keer over. Snap die bekrompenheid niet. Sommige kinderen hebben de wil en de ouders de middelen. Maar daar gaat het hier toch niet over? Waarom ts in twijfel trekken en waarom de achtjarige in twijfel trekken?

Natuurlijk komen er hier fantasie verhalen voorbij maar dit is wel iets wat perfect zou kunnen.

Dit is inderdaad niet wat ik verzonnen heb! Ik heb net wel wat betere dingen te doen ;) but thanks voor je begrip :D