Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:13

Koper schreef:
AmoorM schreef:
Marijke de Jong vertelt in haar webinar dat je een correct onderbeen krijgt door de oefening zoals traffers. Maar als jij met je beginnende (wedstrijd) paard op B niveau begint, dan kun je toch nog helemaal niet met de traffers beginnen? Ze vertelt ook in deel 4 geloof ik een stuk over de galop, met name verkeerd aanspringen, iets waar wij ook tegen aan lopen. Dan zegt ze dat de traffers het meest lijkt op de galop, dat als je dat aanleert dat de galop haast niet verkeerd kan gaan. Maar om met een B paard gelijk de traffers aan te leren, terwijl het paard niet recht is, geen balans heeft... dat lijkt me een beetje tegenstrijdig. Wat vinden jullie daarvan?

Je begint ook aan de hand, en met alle oefeningen in stap. Als je paard dat kan ga je de oefeningen in draf doen. En daarna ga je er op zitten, en doe je alles eerst weer in stap. Tegen de tijd dat je paard dat kan hoop ik voor je dat je niet meer in de B rondrijdt.

En het is travers :o

Oeps aangepast. Ik wil ook met het grondwerk rechtrichten beginnen, maar dat lijkt mij lastiger dan rijdend. Marijke de Jong vertelde dat je met de oefening travers de galop kan aanleren. Maar ik vindt galop gewoon basis en travers vindt ik een M oefening. Dus dat is een beetje tegenstrijdig. Ik vindt dat als je de basis er goed in hebt. Recht ect.. dat je dan pas met dat soort oefeningen aan de gang kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:15

oji schreef:
Als je mijn post goed zou lezen, zou je lezen dat wat jij onder rechtrichten verstaat, ik (en het scala) onder losgelatenheid versta.

What's in a name...op zich niets, als je maar met de goede dingen bezig bent.

Het kwalijke zit hem in mijn ogen vooral in dat mensen, die met een jong paard aan de slag gaan, maar geen geld hebben voor een privé instructeur die hun goed begeleid, de indruk krijgen dat je vanaf het begin dus met rechtrichten bezig moet zijn Op internet en in boeken lees wat de rechtrichtoefeningen zijn, zoals sbw, travers en andere oefeningen waarvoor je paard in eerste instantie al een basis van losgelatenheid, nageeflijkheid, balans, en verticaal en horizontaal evenwicht moet hebben. Die gaan aan de slag met een groen paard en dat soort oefeningen rijden. Dat vind ik het kwalijke aan het verkeerde naamgebruik. Ik vind het best bedroevend wat ik vaak op bokt lees van goedwillende ruiterjes die op basis van wat ze op bokt lezen bezig gaan met een ongetraind slap en niet in balans dier en wat die "uit de kast" trekken om zogenaamd de achterhand sterk te maken of recht te richten...dan denk ik arm paard, jij bent daar nog zo niet aan toe.

Dit bedoel ik. Het dik gedrukte :j
Met de travers en de galop...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:18

AmoorM schreef:
Oeps aangepast. Ik wil ook met het grondwerk rechtrichten beginnen, maar dat lijkt mij lastiger dan rijdend. Marijke de Jong vertelde dat je met de oefening travers de galop kan aanleren. Maar ik vindt galop gewoon basis en travers vindt ik een M oefening. Dus dat is een beetje tegenstrijdig. Ik vindt dat als je de basis er goed in hebt. Recht ect.. dat je dan pas met dat soort oefeningen aan de gang kunt.

Tja, wat jij logisch vindt is denk ik een kwestie van conditionering. Ik vind het normaal om pas met een snellere gang aan de slag te gaan als stap goed gaat, en daarna draf. Galoppeert mijn paard dan niet? Zeker wel, vindt hij leuk. Maar hij galoppeert hartstikke scheef :') Gewoon omdat we daar nog niet zijn.

Als je er naast staat kun je goed zien wat hij doet, en hem ook wat helpen met je eigen lichaamshouding :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:26

Het einddoel van de Klassieke Dressuur is verzameling en oprichting.
(KD is dat waar we in theorie allemaal mee bezig zijn, de wedstrijdreglementen en de rijscholen zijn er op gebaseerd.
De scholing van een paard is de weg daar naar toe.)
Oprichting komt voort uit voorwaarts opwaarts gereden zijn.
Alles in de KD is voorwaarts, zelfs het achterwaarts.

Bij de oprichting buigt een paard in de gewrichten van de achterhand en spant de buik en rugspieren aan in de beweging om de massa van de voorhand omhoog te tillen.
Dat wat in bovestaande foto's gebeurt is bij M de J een paard dat de achterbenen verder onder de massa brengt maar zonder kniebuiging en zonder aanspanning van de buikspieren.
Het enige dat veranderd is dan dat het zwaartepunt, boven de achtervoeten, naar achteren verplaats wordt, dat wat het mist is de vering van de achterhand, die noemen we de Schwung.
Die vering maakt dat het paard door het gereden worden niet overmatig slijt.
Het vangt het gewicht bij de landing op in zijn schokabsorberende spieren i.p.v. in zijn stijve gewrichten en banden.
Als voorbeeld spring van een stoel af op je hakken met stijf gehouden knieën en je hebt het begrepen.
Veel fijner om op je voorvoeten te landen met gebogen knieën.
In de KD willen we dat paarden met open verende gewrichten bewegen.
De hele africhting is hier op gebaseerd, alle oefeningen zijn progressief aangepast om aan het einddoel te komen.
Dit kan niet veranderd worden, dat zou zijn als het bouwen van een huis en beginnen met de muren of het dak.
Eerst het één dan het ander.
In het Scala der Ausbildung staan de kaders aangegeven van een gezonde evenwichtige opbouw.

rien10

Re: Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:29

Ik vind dat hier wel mensen zijn die goed kunnen uitleggen. Fijn. Ik weet wel wat ik zelf bedoel, voel, maar kan het niet zo goed uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:30

Als ik wil weten in welke mate mijn paard scheef is of welke kant mijn paard scheef is wat kan ik dan het beste doen? Ik heb een aantal foto's gemaakt, maar ik kom er niet echt uit. ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:30

Hmmm,sorry : ik heb echt niet alles gelezen maar mij wel een hele tijd verdiept in rechtrichten á la MdJ ,BB en nog veel meer omdat toen opeens het iedereen over had en instructeurs als paddestoelen uit de grond schieten -voor behoorlijk wat geld (lees online cursus á €300 / weekend á 600 en zelfs alleen als theorie of toeschouwer nog tussen de 150 á200 ).... voor mij is het gewoon een hype en wordt geprobeerd geld te maken met iets wat nr 1) heel oud is en nr 2) eigenlijk vanzelfsprekend zou zijn : namelijk het gelijkmatig gymnastiseeren (schrijf ik dat goed?) van je paard.
Natuurlijk:iedereen is schreef/ongelijk -mens en dier. Kunst is om de "zwakke" kant sterker te maken maar wel te vorkomen dat "het kipt".

En daar ga ik weer :CP zegt,dat je oo de "zwake" kant altijd een rondje meer/extra moet doen als op de gemakkelijke en niet alleen hij zegt het (is toevallig een boek,wat ik al sinds zowat 30 jaar heb)maar tot nu toe al mijn instructeurs van de afgelopen bijna 40 jaar - en dat waren verschillende in verschillende disciplines...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:37

Ik hoop toch echt dat niemand denkt dat 'rechtrichten" betekent dat je simpelweg op de zwakke of holle kant gewoon een extra rondje moet gaan rijden.

Ook is rechtrichten geen hype, het is een onontbeerlijk deel van de opleiding van je paard.

Als in elke goede instructie dit vanzelf had meegenomen, zouden er helemaal geen aparte rechtrichters behoeven te zijn, die zich zo zouden behoeven te profileren. Die waren dan overbodig.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-05-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:37

sasja0705 schreef:
Hmmm,sorry : ik heb echt niet alles gelezen maar mij wel een hele tijd verdiept in rechtrichten á la MdJ ,BB en nog veel meer omdat toen opeens het iedereen over had en instructeurs als paddestoelen uit de grond schieten -voor behoorlijk wat geld (lees online cursus á €300 / weekend á 600 en zelfs alleen als theorie of toeschouwer nog tussen de 150 á200 ).... voor mij is het gewoon een hype en wordt geprobeerd geld te maken met iets wat nr 1) heel oud is en nr 2) eigenlijk vanzelfsprekend zou zijn : namelijk het gelijkmatig gymnastiseeren (schrijf ik dat goed?) van je paard.
Natuurlijk:iedereen is schreef/ongelijk -mens en dier. Kunst is om de "zwakke" kant sterker te maken maar wel te vorkomen dat "het kipt".

En daar ga ik weer :CP zegt,dat je oo de "zwake" kant altijd een rondje meer/extra moet doen als op de gemakkelijke en niet alleen hij zegt het (is toevallig een boek,wat ik al sinds zowat 30 jaar heb)maar tot nu toe al mijn instructeurs van de afgelopen bijna 40 jaar - en dat waren verschillende in verschillende disciplines...

Ja wat een verschrikkelijke prijzen niet?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:38

Eerst en voor alles stoppen met "doen", stil worden en naar je paard luisteren.
Hem in omstandigheden brengen waar hij niet bang voor is en anders de tijd nemen om hem te laten begrijpen dat het veilig is.
Hem duidelijk maken dat jij hem beschermt, uitleggen wat je vraagt in kleine stukjes.
Kort werken.

Wanneer je op deze manier je paard benaderd zul je merken dat 70% van zijn "scheefheid" af en toe zo maar verdwijnt.
Die 70% was angst en onzekerheid =stress=zich vast houden.

De 30% die overblijft is de echte scheefheid, die train je in een jaar of 4 weg door de progressieve oefeningen te rijden die in het proevenboekje staan.
Een goede instructeur om je te begeleiden is hierbij noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:41

terpentijn schreef:
Ik hoop toch echt dat niemand denkt dat 'rechtrichten" betekent dat je simpelweg op de zwakke of holle kant gewoon een extra rondje moet gaan rijden.

Ook is rechtrichten geen hype, het is een onontbeerlijk deel van de opleiding van je paard.

Als in elke goede instructie dit vanzelf zat meegenomen, zouden er helemaal geen aparte rechtrichters behoeven te zijn, die zich zo zouden behoeven te profileren. Die waren dan overbodig.

Een poos geleden toen ik net was begonnen bij mijn nieuwe instructrice zei ik dat we misschien met rechtrichten moesten beginnen omdat mijn paard waarschijnlijk scheef is. Mijn instructrice zei dat we daar standaard mee pakken in de trainen. Slangen voltes, lengte buigingen, balans ect ect.. Mijn andere instructrice precies het zelfde.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:48

Bedankt voor de heldere uitleg van diversen. Imo hoort rechtrichten bij de basis (overigens voor paard én ruiter!), waarbij ik steeds meer van mening ben dat je in stap eerst een groot stuk bevestigd moet hebben eer je in draf gaat.

Wat reeds geschreven werd over de piaffe, het verschil, kom je niet alleen bij MJ tegen, maar ook bij iedereen zowat die het piafferen tijdens VD geleerd heeft. Wordt daar best wel verdrietig van gezien het gebrek aan juiste beweging.
Maar dat is een andere discussie.

Overigens vind ik de opvatting over eerst piaffe en dan galop (toch?) aanleren ook compleet tegen mijn gevoel ingaan. Dergelijke oefeningen horen imo pas ver ná de basis te komen.

Maar goed, ik Lees uit pure interesse graag mee!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:53

Ik houd er helemaal niet van om oefeningen in stap aan te leren. Stap is een 4-takt beweging zonder zweefmoment en daarmee wezenlijk anders (en voor een paard vaak moeilijker) dan draf en galop, dus ook een wezenlijk andere basis voor oefeningen. Ga je in de stap een sbw of travers oefenen, is de kans levensgroot dat je daarmee de correcte 4-takt verliest. Voor jou als ruiter lijkt het eenvoudiger om oefeningen in de stap aan te leren omdat je veel meer tijd hebt om na te denken, makkelijker zit en veel minder voorwaartse drang om te beheersen. Maar voor je paard is het oneindig veel eenvoudiger en beter om deze oefeningen in een gang met zweefmoment uit te voeren en daarbij taktmatig te blijven en impuls te behouden. Het is niet voor niets dat deze oefeningen in geen enkele proef ooit in de stap gevraagd worden. Als het goed zou zijn voor de opbouw zouden in de L proeven wel als voorbereiding op de M, een begin/aanzet van de sbw en travers in stap worden gevraagd. In de stap verbetert je paard er nl niet van en het uitgangpunt van de dressuur is juist dat je je paard atletischer, soepeler en takt-matiger maakt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:59

Ow dat bedoelde ik overigens ook niet geheel. :+ Ik bedoelde de bevestiging in de basis: aan de hulpen, op eigen benen, soepel etc. Jij én het paard. Dan dit in draf en daarna meer erbij doen.
Althans (even kijken of ik dit nu goed verwoord hoor), ik wil het paardrijden nu weer oppakken. Maar voorlopig eerst in stap. Ik moet lekker soepel te paard gaan en daarbij wil ik het paard ook goed aan de hulpen hebben en correct in stap laten lopen (nageeflijk, los, soepel, op eigen benen). Daarna pas in draf.
Aan de hand en longeerlijn pak ik de draf er wel bij.

Wellicht dat mijn bericht zo duidelijker is.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:14

@terpentijn : natuurlijk is het niet alleen maar een rondje extra op de zwakke kant. Maar naar mijn mening id het echt een hype en gewoon iets wat iemand " een nieuwe naam " gegeven heeft voor iets dat als je goed je paard rijdt en/of van de grond werkt helemaal niet nodig is... en nog meer : als je goed hebt leren paardrijden dan is dit overbodig, dan voel je jezelf en het paard en gaat van daar uit opbouwen, met of zonder les (ook al hebben wij allemaal dit af en toe -of meer- nodig ) maar al die cursussen zijn naar MIJN mening gewoon geld uit de zak kloppen van de goedgelovigen...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:16

Okay, dat is duidelijk, ik had je verkeerd geïnterpreteerd. :oo
Maar als jij naar lange tijd weer paardrijden wil oppakken, is beginnen met stappen, ook vanuit eigen balans en spierpijn technisch, geen verkeerde. Maar ik zou hier nog niet teveel in gaan werken. Voor het paard nageeflijk, los, soepel en op eigen benen laten lopen, zou mijn uitgangspunt zijn, kijk naar in welke gang jouw paard het makkelijkst beweegt, en begin van daaruit. Vaak is de stap nl niet de gang waarin je paard het makkelijkst die dingen onder de knie krijgt. Ga je dan toch in die relatief moeilijke gang in de weer, bouwt het paard vaak spanning op en verpruts je vaak de 4-takt. Voor sommige paarden is bv galop juist de makkelijkste gang en is het voor zulke paarden juist het makkelijkst om zich in de galop eerst volledig los te laten, waardoor je daarna in de draf je paard veel makkelijker los krijgt.
Het is dus geen ABC-tje maar kijken naar de kwaliteiten en mindere punten van het paard, en van daaruit werken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:31

Klopt inderdaad, maar ik moet voorlopig nog niet denken aan draven, laat staan galopperen ohz (zijn wel haar beste gangen inderdaad). :') Nee, eerst maar meer zelfvertrouwen kweken. Goed dat je het punt wel aanhaalt, die houdt ik in gedachten voor als ik weer meer durf. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:03

Maken we het onszelf niet vreselijk ingewikkeld en frustrerend om overal een theorie aan te plakken? Of alleen maar via het boekje dingen op te willen lossen?
Door te veel naar anderen te luisteren en of elkaars methode af te kraken?

Heel goed hoor dat er mensen zijn zoals M d J of ADB, maar het is wel heel erg over de top.
Voor mijn gevoel kun je tegenwoordig niet meer normaal voor je plezier rijden zonder dat er theorieën aan worden gepast. Het is tegenwoordig niet meer 'ik ga even lekker trainen of rijden.' Maar meer 'Mijn paard moet recht, moet aan de teugel, moet dit moet dat en via deze theorieën.'

Daar kan ik mij nooit zo in vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:09

Wanneer je "gewoon voor je plezier" wilt rijden wat zou je je dan druk maken om recht richten en lessen?
Maar, ga je je bezig houden met rijkunst dan kom je vanzelf in diepgaande kennis en kunde terecht.
Zo maar een beetje trainen kun je met jezelf (je eigen lijf) doen maar wanneer je dat wilt opleggen aan een ander wezen dan ben je verplicht om je kennis daarover op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:17

Daar heb je gelijk in. Maar waarom moet je dan een theorie aanhangen? Als je 3 mensen hebt en 3 mensen zeggen wat anders, maar ze denken alle 3 gelijk te hebben. Dan kies je toch wat het beste voor jou paard is? En niemand omdat een MdJ of AdB dat zegt? Of omdat dat in het boekje staat.

Persoonlijk zou ik stukjes eruit halen waarvan jij denkt dat dat van toepassing is. ;)

Of een voorbeeld, je paard wilt geen juiste stelling aannemen en de theorie zegt dat je zus moet doen, maar tijdens het rijden verneem je zelf dat je beter zo kunt doen. Wat doe je dan? Luister je dan naar de theorie of naar je paard?

Ik kan mij niet voorstellen dat er één man of vrouw is die zegt dat het zus of zo moet en dat dit werkt voor alle paarden.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:51

Amen AmorM... dat is hem juist: al die nieuwe leermeesters en Gurus hebben alleen maar éen weg en éen theorie, namelijk die van hun eigen (die ook dan behoorlijk wat kost) ik heb zooo veel boeken gelezen en had het geluk om bij o.a. E.van Neiendorff te mogen lessen en ook anderen.Kunst is gewoon om van iedereen dat uit te pikken wat het beste bij jou en jouw paard past.
Maar nogmaals:naar mijn mening is het hele verhaal rechtrichten behoorlijk bull***t. Als je een goede en kundige opleiding genoten hebt,dan is er veel overbodig. Alleen jammer dat het paardrijden heel vaak niet meer echt geleerd wordt.maakt niets uit of hier of in Duitsland (waar ik dus vandaan kom) maar ik heb het nog geleerd met tenminste 20 uur aan de longe : zitten en voelen en pas als onafhankelijke zit, pas als je kon dromen en aanvoelen welk been nu bewegt... dan mocht je beugels en nog veel later pas teugels...
en nog veel later pas vrij

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:06

Ik vind dit een leerzaam topic, en een fijne discussie!
Heel mooi (foto)voorbeeld ook van Simpelman. Het verschil tussen beide paarden is overduidelijk.

Sasja, leerde je overal maar zo rijden! Ik vind het trouwens nog niet zo simpel om uit alle methodes dat op te pikken wat voor paardlief goed is, of zou moeten zijn. Zoveel mensen, zoveel meningen. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:14

Klopt Elmo,het is gewoon allemachtig moeilijk. Maar als ke op die manier had mogen paardrijden leren als ik (dus super ouderwets ) dan is het veel makkelijker om het kaf van het koren te scheiden :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:41

AmoorM schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar waarom moet je dan een theorie aanhangen? Als je 3 mensen hebt en 3 mensen zeggen wat anders, maar ze denken alle 3 gelijk te hebben. Dan kies je toch wat het beste voor jou paard is? En niemand omdat een MdJ of AdB dat zegt? Of omdat dat in het boekje staat.

Persoonlijk zou ik stukjes eruit halen waarvan jij denkt dat dat van toepassing is. ;)

Of een voorbeeld, je paard wilt geen juiste stelling aannemen en de theorie zegt dat je zus moet doen, maar tijdens het rijden verneem je zelf dat je beter zo kunt doen. Wat doe je dan? Luister je dan naar de theorie of naar je paard?

Ik kan mij niet voorstellen dat er één man of vrouw is die zegt dat het zus of zo moet en dat dit werkt voor alle paarden.

Het is niet zo gecompliceerd @AmoorM.
Het doel van de dressuur is omschreven in FEI art 401, het africhtingskader staat in Het Scala der Ausbilding en de progressieve oefeningen staan in het proevenboekje.
Dit is de grote doorgeevolueerde stroom, het beste dat de mens gevonden heeft om paarden te beleren, het heet Klassieke Dressuur.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:50

Eelmo schreef:
Ik vind dit een leerzaam topic, en een fijne discussie!
Heel mooi (foto)voorbeeld ook van Simpelman. Het verschil tussen beide paarden is overduidelijk.

Sasja, leerde je overal maar zo rijden! Ik vind het trouwens nog niet zo simpel om uit alle methodes dat op te pikken wat voor paardlief goed is, of zou moeten zijn. Zoveel mensen, zoveel meningen. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

Sluit mij hier helemaal bij aan. Wat ik verder zelf lastig vind, is dat je niet weet wie het nou bij het rechte eind heeft, maar dat vind ik bij meerdere dingen (smid, DA, tandarts, zadelpasser, enz)
Soms heeft iets ook tijd nodig, je moet het langer volhouden voor je resultaat hebt, maar hoe weet je nou Hoe lang je dat moet doen?

Het aan de hand werken vind ik ook interessant, maar tegelijk ook erg lastig, hoe weet je nou of je het goed doet? Met hulp erbij is het Veel makkelijker, maar wanneer ik dan zelf train weet ik niet of ik het wel goed doe.
Het uit de boekjes halen, werkt ook niet echt, mijn paard lijkt toch anders te reageren (en ik doe het natuurlijk helement niet goed).

Feit bij is, dat ik een paard rechtrichten erg lastig vind. Ik blijf een moeilijke kant houden (maar gelukkig heb je dan ook een makkelijke kant )