Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ayasha schreef:Ik vind eigenlijk dat rijden met zweep gewoon bij de opleiding van een paard en ruiter hoort.
renateeee_ schreef:Ayasha schreef:Ik vind eigenlijk dat rijden met zweep gewoon bij de opleiding van een paard en ruiter hoort.
Mag ik vragen waarom? Als het niet nodig is, en de oefeningen lukken prima zonder extra aanwijzingen, en paard heeft genoeg looplust en achterbeengebruik, is het toch niet nodig om hem voor de sier vast te houden?
LiannePuthzy schreef:renateeee_ schreef:Mag ik vragen waarom? Als het niet nodig is, en de oefeningen lukken prima zonder extra aanwijzingen, en paard heeft genoeg looplust en achterbeengebruik, is het toch niet nodig om hem voor de sier vast te houden?
of als je paard bang is voor een zweep, dan ga je er ook niet me rijden. Mijne word alleen maar drukker van een zweep en is dan niet meer te houden, lijkt mij niet zo heel succesvol
Ayasha schreef:Een paard dat bang is voor de zweep heeft dus per definitie niet voldoende vertrouwen in degene die hem hanteert. Een paard dat effectief gespannen/bang wordt van een zweep komt in mijn ogen tekort aan begeleiding en opleiding.
Heike schreef:Ik lees hier steeds dat mensen geen zweep nodig hebben omdat hun paard voorwaarts genoeg is. Maar daarvoor is een zweep helemaal niet bedoeld.