Bewust zonder zweep?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Re: Bewust zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:56

Zonder zweep en zonder sporen.

Een zweep is gewoon niet nodig bij mijn paard. Ze is prima voorwaarts, goed aan het been en doet eigenlijk altijd netjes wat ik van haar vraag. Met sporen rijd ik niet omdat ik dat nog nooit gedaan heb en bij veel mensen zie dat ze hun paard doorsporen omdat ze eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:02

Ik rijd nu zonder zweep of sporen. We zijn nu de rem al af en toe kwijt.. Hiervoor reed ik een pony die liever lui dan moe was. Als ie dan niet genoeg op m'n been reageerde tikte ik hem echt wel bij. Had ooit een instructeur van wie dat niet mocht. Hij moest op m'n been reageren, en niet op de zweep. Dus kon beter nog een hardere schop geven dan een tikje. Daar ben ik het echt niet mee eens.
Ik geef ook les op een manege, en ik denk dat veel van de lessers mijn "geef hem eens een tik" verkeerd interpreteren. Ik roep dat echt niet uit het niks. Maar sommige pony's besluiten gewoon pas te gaan draven als ze er zelf zin in hebben, dan heb ik liever dat ze hem even bijtikken dan constant met die benen aan het wapperen zijn.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:03

Mijn paard wordt door mij wel gereden met een zweep. Dit omdat ze namelijk lak heeft aan mijn beenhulpen, en zonder heb ik niks te zeggen. Buiten heeft ze genoeg looplust en heb ik de zweep alleen bij me als ze aanmoediging nodig heeft of mij wil uittesten.
Dit is in overleg met mijn instructrice. Aangezien deze dame nogal dominant is en graag de leiding wilt blijven houden.

Al rij ik het liefste zonder zweep en zonder sporen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:15

voor buitenrit gebruik ik bijna altijd een zweep, dit omdat mijn paard sommige dingen nog eng vind en zo kan ik haar net wat meer aanmoedigen.

en in de bak kan ik wel zonder zweep.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:17

Ik rij eigenlijk altijd zonder zweep alleen met een buitenrit met een groep (manege) ruiters neem ik een zweep mee. Je weet nooit wie of wat je tegen komt of dat een van de ruiters opeens een zweep nodig heeft.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:47

Ayasha schreef:
Ik vind eigenlijk dat rijden met zweep gewoon bij de opleiding van een paard en ruiter hoort.

Mag ik vragen waarom? Als het niet nodig is, en de oefeningen lukken prima zonder extra aanwijzingen, en paard heeft genoeg looplust en achterbeengebruik, is het toch niet nodig om hem voor de sier vast te houden?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:51

Ik rijd het liefst zonder zweep. Maar goed, het ene paard is niet zo voorwaarts als het andere. En inderdaad, bij sommige oefeningen kan het net een extra stimulans zijn.
Als ik een zweep nodig heb voor het tempo, probeer ik altijd in de eerste 5(-10) minuten duidelijk te maken dat ik geen traag tempo duld. Door goed gebruik van tempowisselingen, been en zweep probeer ik mijn paard beter aan het been te krijgen.
Zodra het kan, leg ik mijn zweepje weg.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:56

renateeee_ schreef:
Ayasha schreef:
Ik vind eigenlijk dat rijden met zweep gewoon bij de opleiding van een paard en ruiter hoort.

Mag ik vragen waarom? Als het niet nodig is, en de oefeningen lukken prima zonder extra aanwijzingen, en paard heeft genoeg looplust en achterbeengebruik, is het toch niet nodig om hem voor de sier vast te houden?

of als je paard bang is voor een zweep, dan ga je er ook niet me rijden. Mijne word alleen maar drukker van een zweep en is dan niet meer te houden, lijkt mij niet zo heel succesvol

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:17

LiannePuthzy schreef:
renateeee_ schreef:

of als je paard bang is voor een zweep, dan ga je er ook niet me rijden. Mijne word alleen maar drukker van een zweep en is dan niet meer te houden, lijkt mij niet zo heel succesvol

Een paard dat bang is voor de zweep heeft dus per definitie niet voldoende vertrouwen in degene die hem hanteert. Een paard dat effectief gespannen/bang wordt van een zweep komt in mijn ogen tekort aan begeleiding en opleiding. Er is geen reden om bang te zijn voor de zweep. Het brengt hen alleen maar nadelen als ze er bang voor zijn. Dan zit je in de losrijpiste en dan mag je ze amper passeren als je een zweep vast hebt want die van hen is er bang voor. Tja, sorry, dat is mijn probleem niet, dan leer je hem dat het niet eng is, dat ben je imo verplicht aan je paard als je niet kan garanderen dat je hem altijd kan beschermen voor de confrontatie met hetgeen waar ie bang voor is. Dus hier moeten ze allemaal leren dat zweep niks is om bang voor te zijn.

Verder is de zweep een heel fijn hulpmiddel bij het aanleren van oefeningen als extra aanwijzing/verduidelijking/begrenzer en kan je veel gerichter aanwijzingen geven dan met alleen je been. Leren met zweep rijden (je wil ze de kost niet geven die het niet kunnen.) is imo gewoon een hele goede aanvulling op je rijderij. Of je het nu "nodig" hebt bij het rijden van jouw paard of niet. (nodig hebben is relatief. Zodra het echt een noodzaak wordt is het ook weer niet goed.). Een zweep is voor mij net als bv mijn stem gewoon een extra middel om te communiceren met mijn paard en daarom vind ik het absoluut een hele goede aanvulling wanneer een combinatie die zweep gewoon leert accepteren/gebruiken zodat je hem er bij kan nemen als je op een punt komt dat een extra aanwijzing handig kan zijn. :)

Wanneer de zweep gebruiken/vast hebben een onmogelijkheid is (omdat ie dan gespannen of angstig wordt) dan is er imo een tekort in de opleiding van je paard, daar ondervind ie alleen maar nadelen van. :)
Zweep accepteren is als zadel en hoofdstel en halster en leren mee lopen en voetjes geven gewoon deel van de opleiding van een paard in mijn ogen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:22

Ik rij bewust zonder zweep, mijn paard is voorwaarts genoeg en verder mis ik hem niet..

Op buitenrit neem ik hem wel mee omdat het me te vaak is gebeurd dat er een hond op ons afstuitert en zelf een keer een boze man door stuifzand die me paard bij hoofdstel wou grijpen, nou die kunnen een optater krijgen hihi.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:39

Ik lees hier steeds dat mensen geen zweep nodig hebben omdat hun paard voorwaarts genoeg is. Maar daarvoor is een zweep helemaal niet bedoeld.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:42

Ik rij met zweep omdat het een wereld van verschil maakt op zijn gevoeligheid voor het been. Enkel het vasthouden van de zweep maakt dit verschil al. Als ik straks weer echt kan gaan trainen in de bak, wordt dat wel wat minder, maar het is wel erg relaxed om niet te hoeven schoppen. Een enkele keer moet ik hem aanraken met de zweep. Ik zeg bewust niet tikken of slaan want hij laat je dan gerust zandhappen, maar aanraken is voldoende (aanraken is dusdanig zacht dat je het op je eigen vingers kan doen zonder ongemak).

Daarnaast gebruik ik met bakwerk de zweep om de achterhand extra aan te moedigen soms, bij (voor ons doen zware) dressuurtraining. Wel alleen in stap, want ik gebruik het alleen als ik zeker weet dat het exact het juiste moment is.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:44

Ik rijd altijd zonder zweep omdat ik het een heel irritant en onhandig ding vindt. Een zweep zit mij op de een of andere manier altijd in de weg. Onbewust geef ik mijn paard soms kleine tikjes omdat ik dat ding niet fatsoenlijk vast kan houden.

Spoortje gebruik ik ook niet standaard, maar wil ze soms wel eens pakken uit afwisseling en om net even wat meer tijdens een bepaalde training bij me te hebben. Maar in 9 van de 10 keer rijd ik ook zonder sporen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:46

Ayasha schreef:
Een paard dat bang is voor de zweep heeft dus per definitie niet voldoende vertrouwen in degene die hem hanteert. Een paard dat effectief gespannen/bang wordt van een zweep komt in mijn ogen tekort aan begeleiding en opleiding.

Dit vind ik te kort door de bocht. De door mij ingereden paarden waren in principe met zweep te rijden, geen spanning oid. Mijn huidige paard heb ik op latere leeftijd gekocht (opgeleid door een ander) en wordt erg heet van de zweep, al heb ik hem alleen maar vast. Van zichzelf ik hij al erg voorwaarts en loopt alle oefeningen zo door dus daarvoor heb je hem niet nodig. Ik rij alleen met sporen. Hij is echt niet bang voor de zweep want als ik vrijheidsdressuur doe of longeer, heb ik ook een zweep vast maar dan reageert hij niet zo.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 13-05-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:50

Heike schreef:
Ik lees hier steeds dat mensen geen zweep nodig hebben omdat hun paard voorwaarts genoeg is. Maar daarvoor is een zweep helemaal niet bedoeld.

Hoezo niet? Je kunt hem toch ter verduidelijking van je beenhulp gebruiken?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:55

De zweep gebruik ik in de bak altijd het eerste kwartier, omdat ik standaard controleer of hij nog goed aan het been is, met correctie indien nodig, zelden overigens, daarna gaat hij aan de kant. En op buitenrit nooit, daar is hij al vlot genoeg.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:56

Ik rij zelf ook bewust met zweep, enkel om mijn paard af en toe eens wakker te krijgen of hem iets duidelijk te maken, mijn paard is zo slim dat hij niet meer doet dan hij moet doen :'). Als ik de zweep laat vallen profiteert hij ervan, pak ik de zweep terug op is hij opeens veel aandachtiger. Het gaat ook meestal om het inrijden, daar moet ik vanaf het begin erg duidelijk tegen hem zijn dat we gaan werken, niet gewoon door de bak sloffen.
Ik heb wel les hierin en hoop dat ik binnenkort ook de zweep volledig kan weglaten :)

Op buitenrit neem ik standaard een zweep mee, dat is altijd handig om vervelende beestjes weg te jagen onder zijn buik of wat dan ook ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:57

Heike schreef:

Hoezo? Als ik mijn been ietwat verplaats om een zijgang te vragen reageert paardlief daar gewoon goed op. Waarom zou ik dan ook nog met een zweep in de weer moeten? Als ik het met mijn been ook op kan lossen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:59

Ik rij ook zonder zweep. Mijn pony is liever lui dan moe en met zweep rij ik hem eigenlijk meer op zweep dan op been. Het is immers veel makkelijker om hem op die manier vooruit te helpen.
Pas toen ik zonder zweep ben gaan rijden kwam ik er pas achter dat ik dat ding verkeerd gebruikte. Nu is hij al veel beter aan het been. Buiten rijdt ik wel met, maar dan voor het openen van hekken, dazen weghalen en andere beesten op afstand houden.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:04

Ik rij bijna altijd met zweep, omdat mijn paard niet altijd de reactie geeft op mijn beenhulp die ik zou willen krijgen. Nu we L2+5 zijn gaat de zweep na het losrijden weg en rij ik zonder zweep. Met genoeg overgangen blijft ze dan goed aan het been.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:05

Ik rijd niet met zweep (en niet met sporen). Mijn paard is voorwaarts en aan de hulpen, zweep is nergens voor nodig (en ik vind het ook niet fijn om hem vast te houden :+ ). Op buitenrit heb ik hem ook niet mee om die reden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:17

Ok ik moet iets duidelijker zijn. Een paard wat voorwaarts is is niet altijd goed aan je been. Een zweep gebruik je o.a. om je paard beter aan je been te krijgen. Om hem beter te laten opletten.
Ik zie gewoon heel veel ruiters, vaak op een manege, die niet met zweep rijden omdat dat zielig is. Ze zijn er trots op dat ze zonder zweep rijden want diegene die met zweep rijden zijn 'dierenbeulen' maar intussen schoppen ze hun paard tien keer in de buik omdat ze niet reageren. Vandaar dat ik een voorstander van een zweepje ben. En dan niet zo'n kort springzweepje. Want dan zie je vaak dat mensen het paard in de mond zitten omdat ze een tikje geven.

Correct zweepgebruik moet goed aangeleerd worden. Ik heb jaren op een manege les gegeven en vond dat erg belangrijk. Maar dat is een andere discussie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:19

Oh zo, nee voorwaarts is geen probleem, zelfs kleine kinderen krijgen mijn merrie in draf door met hun kuit te knijpen.

Maar goed, eigenlijk is het dan ook geen bewuste keuze, een zweep is simpelweg niet het juiste hulpmiddel voor mij omdat ik het niet nodig heb.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:20

Heike, ik ben het met je eens, beter 1 flinke tik met de zweep dan 10x hard en harder schoppen. Maar ik denk wel dat het niet verkeerd is dat mensen trots zijn dat ze zónder zweepje rijden. Als je zonder zweep kunt rijden, heb je je paard goed aan je been, en daar mag je best trots op zijn.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:22

Er zijn heel veel paarden waarbij een zweep niet nodig of gewenst is. En er zijn heel veel ruiters die er niet mee kunnen omgaan. Maar een zweep is niet zielig of gemeen. Daar moeten we maar eens van af stappen. Vandaar dat ik misschien zo reageer. Maar zie het zo vaak.