Paard gooit tong uit de mond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:37

Een bitfitter is een goed idee. Soms is het ook gewoon een kwestie van logisch nadenken en uitproberen wat het paard het fijnst vindt. Soms is er weinig ruimte in de mond. Laag hangend rooster of een dikke tong. Vaak kun je bij een bitfitter ook wat bitten uitproberen zonder dat je meteen een dure moet kopen.
Wij hebben een pony gehad die snel zn tong over het bit gooide. Oorzaak was absoluut niet een harde hand. Wij kwamen erachter dat hij een bit met schaarwerking gewoon niks vond. Dubbelgebroken was te onrustig in de mond. Een robart bit ging wel. Danger bit liep hij ook prima op. Nooit problemen meer gehad.

koetjeboe

Re: Paard gooit tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:41

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:48

Ja dus stress kan idd een oorzaak hebben, maar daar kun je als ruiter ook mee aan het werk gaan, je kan je afvragen waarom het paard stress heeft als je er mee werkt?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:48

midgie schreef:
Is niet onvriendelijk ,maar duidelijk , idd veroordelend, maar ik vind dat wel terecht als je een paard zover krijgt dat zijn tong uit zijn mond komt, dan ben je in iets te ver gegaan of tekort geschoten.

Of dat je je paard iets in/om doet wat hem niet past.

Zadels moeten altijd perfect passen en elk probleem wordt op het zadel geschoven maar als het om een bit gaat dan is het wel direct de schuld van de ruiter? Ook een bit moer gewoon goed passen. Daarna kun je naar je eigen rijden gaan kijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:54

Ook interessant om op te letten is:
Een paard hoort met de neus ten minste 5 cm voor de loodlijn te lopen, dat weten we allemaal.
Daar is de enkel gebroken trens voor geevolueerd.
Op deze manier werkt de schaar/scharnier van het bit onder ongeveer 30° ten opzichte van de kaak/verhemelte, naar de flexibele mondhoeken toe.
Wanneer een paard echter achter de loodlijn komt veranderd deze hoek in bijna 90° t.o.v. de kaak en gaat het scharnierpunt in het verhemelte steken....
Je kunt je voorstellen dat een paard dan van het bit af wil, dit wordt nog versterkt door het aansnoeren van de neusriem, niet te spreken van de altijd absoluut overbodige sperriem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:32

Jildau schreef:
midgie schreef:
Is niet onvriendelijk ,maar duidelijk , idd veroordelend, maar ik vind dat wel terecht als je een paard zover krijgt dat zijn tong uit zijn mond komt, dan ben je in iets te ver gegaan of tekort geschoten.

Of dat je je paard iets in/om doet wat hem niet past.

Zadels moeten altijd perfect passen en elk probleem wordt op het zadel geschoven maar als het om een bit gaat dan is het wel direct de schuld van de ruiter? Ook een bit moer gewoon goed passen. Daarna kun je naar je eigen rijden gaan kijken.

Idd en wie doet het bit in? de ruiter, dus die is toch verantwoordelijk dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:37

Simpelman schreef:
Ook interessant om op te letten is:
Een paard hoort met de neus ten minste 5 cm voor de loodlijn te lopen, dat weten we allemaal.
Daar is de enkel gebroken trens voor geevolueerd.
Op deze manier werkt de schaar/scharnier van het bit onder ongeveer 30° ten opzichte van de kaak/verhemelte, naar de flexibele mondhoeken toe.
Wanneer een paard echter achter de loodlijn komt veranderd deze hoek in bijna 90° t.o.v. de kaak en gaat het scharnierpunt in het verhemelte steken....
Je kunt je voorstellen dat een paard dan van het bit af wil, dit wordt nog versterkt door het aansnoeren van de neusriem, niet te spreken van de altijd absoluut overbodige sperriem.

Helemaal mee eens, maar hoeveel ruiters weten op de juiste manier een bit te gebruiken??

Een enkel gebroken bit hoor je de hulp juist omhoog te geven en niet naar je toe te trekken, ik zeg altijd masseer de mondhoek en trek niet op de lagen.
Over stang en trens maar niet te hebben, ik zie geregeld foto,s dat de teugels verkeert om gebruikt worden, dus de meeste druk op stang , ook de zogenaamde westrijd z ruiters, ik heb een paard die zo is gereden, echt sneu en een hoop werk het weer op te lossen ook mentaal, maar het kan wel als je de tijd neemt en luistert naar het paard

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:06

midgie schreef:

Ja de ruiter is verantwoordelijk voor het zorgen voor een goed passend bit. Maar tong uit de mond steken heeft dus niet altijd te maken met de kundigheid van de ruiter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:15

Jildau schreef:
midgie schreef:

Ja de ruiter is verantwoordelijk voor het zorgen voor een goed passend bit. Maar tong uit de mond steken heeft dus niet altijd te maken met de kundigheid van de ruiter.

idd ook een kundige ruiter kan een paard hebben die de tong uit de mond steekt.
En juist van een kundige ruiter verwacht je de juiste oplossing en niet nog eens de sperriem strakker of de tong vast aan het bit maken wat helaas best nog vaak gebeurd

Met de tong uit de mond geeft het paard iets aan, of het nu pijn of stres is, de ruiter hoort daar naar te luisteren en niet de oplossing verdoezelen door dingen erbij te hangen , haal dingen weg en kijk waar het goed gaat
.
Ik heb het niet over paarden in vrije beweging, maar paarden die dit vertonen in mensen handen,
Want helaas gaat het daar vaak mis, denk aan verkeerd zadel, dat is ook een een fout van de ruiter, het paard kiest zijn zadel niet, denk aan een paard wat te veel op stal staat en zijn kitsch kunstjes moet doen en dan weer braaf op gesloten word zo,n paard kan niet normaal ontwikkelen, een paard hoort buiten het werk zijn eigen ding te kunnen doen en niet opgesloten worden in een soort van kast,

Mensen schuiven het probleem vaak door naar het paard maar kijken niet naar zichzelf, daar word ik altijd een beetje naar van.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:18

Welk bit van sprenger heb je geprobeerd? Ik ben zelf erg tevreden over de Dynamic nml. Mijn paard was ook altijd erg onrustig op het bit. Zelfde leeftijd overigens. Maar mijn paard heeft het altijd gehad. Nu ben ik van zadel veranderd en merk ik dat hij veel rustiger op het bit reageert. Niet na een keer maar hij kan zich veel rechter ontwikkelen onder dit zadel waardoor hij minder ongemak laat zien in zijn mond. Het zou mij niet verbazen, zeker gezien zijn voorkeurskant die je benoemt en leeftijd dat het ook te maken heeft met zijn gewicht op 4 benen te zetten. Paard recht maken en misschien kritisch kijken of je zadel nog helemaal voldoet of een fysio erbij.

Is zo jammer als je mooie plannen samen hebt! Ik neem het bij mijn paard (met goud karakter) wel serieus. succes

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 20:19

Ik ben er zelf inderdaad ook absoluut niet van om het probleem te verdoezelen. Als ik het gevoel krijg dat er iets aan mijn paard niet klopt ga ik hiermee aan de slag, nu dus ook. Ik had idd ook de Sprenger Dynamic geprobeerd maar dit maakt voor hem weinig verschil.
Wat ik hier verder lees over een Bitfitter lijkt ook erg goed! Ik weet van mijn paardje dat hij een bit best wel wil accepteren zolang er maar met zachte hand mee omgegaan wordt . Nu zou ik met een bitfitter kunnen kijken naar een mooie match. bedankt!

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:45

Je bent van harte welkom!

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:09

Neem hem maar mee naar Mark van Manen. Het zou mij niks verbazen dat het probleem gewoon achterin de mond zit. Spencer kan niet bij de achterste kiezen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:12

Anne_GTI schreef:
Neem hem maar mee naar Mark van Manen. Het zou mij niks verbazen dat het probleem gewoon achterin de mond zit. Spencer kan niet bij de achterste kiezen.

Dat klopt, wij hadden hem eerst ook altijd.
Totdat we hem keer op keer belden voor voor een afspraak maar hem nooit konden bereiken.
Toen hebben we een andere paardentandarts erbij gehaald, en de achterste kiezen van de paarden waren nooit gedaan bleek toen.
Eén paard had zelf al een open plek in de wang.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 01:12

Paardje dat ik reed had dit ook.. Daarbij kwam het doordat hij een tand misde.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:01

Anne nikkels komt dinsdag de achterste kiezen bekijken :D

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:47

En hoe is het gegaan? Paardje van een vriendin van mij deed het ook en die bleek een hele Andere blessure te hebben in zijn lijf , dus de oorzaak hoeft niet alleen maar in de mond te zitten.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:48

Ik heb met mijn pony ook een 'tongprobleem'. Ik heb vroeger ook van alles geprobeerd zoals verschillende bitten en neusriemen of door hem iets te kauwen geven tijdens het rijden. Maar niets leek te helpen. Ik kon ook geen duidelijke oorzaak vinden. Er is een goede tandarts (die behandelt onder verdoving), fysiotherapeut en goede zadelmaker bij geweest maar zij hebben niks kunnen vinden wat het tongprobleem zou kunnen veroorzaken.

Nu ben ik er achter dat ik dit probleem zelf veroorzaakt heb. Ik heb sinds 1,5 a 2 jaar een andere instructrice en ben nu op een hele andere manier aan het rijden. Ik ben erachter gekomen dat ik destijds gewoon heel verkeerd bezig was. Mijn pony liep achter de loodlijn, ging hangen in mijn hand, kantelde zijn hoofd, liep op de voorhand en ga zo maar door. Ik was me hier op dat moment natuurlijk niet van bewust en mijn toenmalige instructeur ook niet. Iedereen denkt dat hij of zij goed bezig is en handelt natuurlijk uit goede bedoelingen. Je ziet jezelf dan vaak niet als oorzaak van een probleem.

Tegenwoordig rijd ik met een correctiestang van Sprenger. Het gaat nu al een stuk beter en ik zie bijna nooit meer dat hij zijn tong uitsteekt. Ik heb het dus bijna op kunnen lossen met een andere manier van rijden met goede begeleiding, en een ander bit. Ik zeg bijna, omdat een tongprobleem oplossen gewoon heel lastig is wanneer je dit er zelf hebt 'ingereden'. Het staat gewoon op zijn harde schijf en ik geloof niet dat het ooit helemaal weg gaat. Vroeger stak hij hem echt uit en hing zijn tong er aan de zijkant uit, nu zie je alleen heel af en toe aan de zijkant tussen zijn lippen een stukje tong, of steekt hij hem een klein beetje uit. Op dat moment weet ik wel dat er iets niet goed zit in de aanleuning/nageeflijkheid en kan ik het met rijden op dat moment oplossen.

Wat ik wil zeggen: heb het er eens met je instructrice over (heb je les?) Of kijk eens kritisch naar je eigen rijden, misschien ben je zelf de oorzaak van het tongprobleem van je paard. En dit bedoel ik niet als aanval of als verwijt. Het is al heel goed dat je op zoek bent naar een oplossing! Ik deel alleen mijn eigen ervaring ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:58

Mijn ervaring is dat sommige paarden (en niet allemaal) een dikkere tong hebben of gewoon helemaal niet gediend zijn van veel druk op de tong. Zo ook enkele paarden van vrienden/stalgenoten/kennissen ... Bij deze paarden (het zijn er 3) (waarvan enkele in totaal verzet gingen, hun tong eruit gooide, sterren keken, vastpakten en 0,0 loslieten,...) zijn de eigenaars/ruiters overgestapt naar een myler level 2 bit met lichte tongboog. De druk wordt minder op de tong gezet, maar aangezien dit bit zeer soepel is (je kan er zowat alle kanten mee op) vereist dit wel een heel stille ruiterhand (maar dat vereist elk bit eigenlijk.). Hopelijk lag het probleem gewoon aan de tanden en kun je lekker verder, maar misschien kan je bij zo'n bitfitter eens vragen voor meer info over een mylerbit. Want die zal er wel wat meer van weten dan de doorsnee ruiter.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:08

Zou ook zeker een osteopaat laten komen. Die kan van alles wat niet lekker zit ontdekken én behandelen. DA kan veel zien, maar niet alles behandelen.
Ook in de nekwervels, de rug, atlasgebied etc.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:21

Ik heb ook veel goede verhalen gehoord over Myler bitten bij tongproblemen. Dat zou je zeker eens kunnen proberen. Maar ik zou daar ook goede begeleiding bij zoeken van een instructrice. :)

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 20:20

Nou mijn paard is goed onder handen genomen. Hij had golvende kiezen en op de achterste kiezen redelijk scherpe haken. Dit is allemaal behandeld en heb gisteren weer even gereden en heb gelukkig de tong niet gezien :D hij was gewoon lekker rustig. Maar ik juich niet te vroeg en kijk nog even naar wat hij de volgende keren gaat doen met rijden.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 20:21

Heb trouwens ook met mijn instructeur overlegd dat ik in plaats van 1 keer per week nu even 2 keer per week les om hem weer correct op te pakken. Idd om te kijken of ik hem in de weg zit of iets dergelijks.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:23

Ik las gister iets over stereotype gedrag

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:34

Mooi, komt wel goed nu met rijden.