Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
midgie schreef:Is niet onvriendelijk ,maar duidelijk , idd veroordelend, maar ik vind dat wel terecht als je een paard zover krijgt dat zijn tong uit zijn mond komt, dan ben je in iets te ver gegaan of tekort geschoten.
Jildau schreef:midgie schreef:Is niet onvriendelijk ,maar duidelijk , idd veroordelend, maar ik vind dat wel terecht als je een paard zover krijgt dat zijn tong uit zijn mond komt, dan ben je in iets te ver gegaan of tekort geschoten.
Of dat je je paard iets in/om doet wat hem niet past.
Zadels moeten altijd perfect passen en elk probleem wordt op het zadel geschoven maar als het om een bit gaat dan is het wel direct de schuld van de ruiter? Ook een bit moer gewoon goed passen. Daarna kun je naar je eigen rijden gaan kijken.
Simpelman schreef:Ook interessant om op te letten is:
Een paard hoort met de neus ten minste 5 cm voor de loodlijn te lopen, dat weten we allemaal.
Daar is de enkel gebroken trens voor geevolueerd.
Op deze manier werkt de schaar/scharnier van het bit onder ongeveer 30° ten opzichte van de kaak/verhemelte, naar de flexibele mondhoeken toe.
Wanneer een paard echter achter de loodlijn komt veranderd deze hoek in bijna 90° t.o.v. de kaak en gaat het scharnierpunt in het verhemelte steken....
Je kunt je voorstellen dat een paard dan van het bit af wil, dit wordt nog versterkt door het aansnoeren van de neusriem, niet te spreken van de altijd absoluut overbodige sperriem.
Jildau schreef:midgie schreef:Idd en wie doet het bit in? de ruiter, dus die is toch verantwoordelijk dan?
Ja de ruiter is verantwoordelijk voor het zorgen voor een goed passend bit. Maar tong uit de mond steken heeft dus niet altijd te maken met de kundigheid van de ruiter.
Anne_GTI schreef:Neem hem maar mee naar Mark van Manen. Het zou mij niks verbazen dat het probleem gewoon achterin de mond zit. Spencer kan niet bij de achterste kiezen.