Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
michelle3112 schreef:Een ander bit is geen mishandeling, maar wel oneerlijk voor de manier waarop jij t wilt gebruiken. Een paard wordt met een zachte mond geboren, het is zonde als je dat al gaat verstoren.
Maar kijk maar eens mijn filmpje door, staat in de link in mijn onderschrift. Hier staat wat meer uitgelegd over rijden op zit.
Stel nou dat je dit toepast en het paard loopt er dan nog dwars doorheen, mag je een keer een ophouding maken, door zwaar te gaan zitten en handen dicht te knijpen, maar dat doe je pas als dit een week lang niet werkt. Neem er ook de tijd voor, een paard mag er in het begin gerust 3 rondjes over doen voordat hij langzamer gaat, geef een paard de tijd om te leren. Verder veel herhalen.
ingeb0rg schreef:Misschien een hele schele vergelijking hoor, maar zou wat TS zegt niet waar kunnen zijn? Dat de een veel stugger is in de mond als de ander?
Wij hebben bijvoorbeeld twee labradors, als wij van training terug komen flipt de een helemaal uit de pan vanwege de jeuk aan haar voetjes van de disteltjes en de brandnetels, de ander die precies hetzelfde terrein heeft gelopen heeft nergens last van. Dus is de een gevoeliger als de ander. Doen evenveel dus met eelt heeft het ook niks te maken of iets.
Zou dit ook niet zo met paardenmonden kunnen zijn?
michelle3112 schreef:Ik ben gewoon niet van het grond werk en zulke dingen, een jong paard longeer ik 4 keer en ga er op zitten dan kent het nog geen ho of stap draf commando, ik vroeg iets over de werking van het bit terug naar een gewoon bit en krijg commetaar dat ik grond werk moet gaan doen
michelle3112 schreef:Ik ben gewoon niet van het grond werk en zulke dingen, een jong paard longeer ik 4 keer en ga er op zitten dan kent het nog geen ho of stap draf commando, ik vroeg iets over de werking van het bit terug naar een gewoon bit en krijg commetaar dat ik grond werk moet gaan doen
michelle3112 schreef:Ik snap jullie theorieën allemaal maar willen jullie even iets minder zweverig doen en even in de praktijk na denken?
Mensen kennen mij niet en hebbem me nooit zien rijden maar het licht wel aan mijn manier van rijden dat dit probleem is gekomen?
en voor de mensen die denken dat je jonge / groene en onervaren ponys terug kunt rijden op je zit. Word wakker hier moet je naar toe werken ja maar dit duurt jaren.
Shirley schreef:Dat geloof ik niet.
Hooguit dat ze het karakter vererven om zich te verzetten tegen een onredelijke behandeling...
Sammie schreef:Shirley schreef:Dat geloof ik niet.
Hooguit dat ze het karakter vererven om zich te verzetten tegen een onredelijke behandeling...
Ik wel, maar imo heeft die niet zachte mond met de bouw van het lijf te maken waardoor sommige paarden moeilijk van de voorkant af willen blijven. Die (ouwe) Franse paarden staan vaak bekend als stug in de mond. Veelal vanwege een niet ideale bouw.