eenmalig naar scherper bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:19

Een ander bit is geen mishandeling, maar wel oneerlijk voor de manier waarop jij t wilt gebruiken. Een paard wordt met een zachte mond geboren, het is zonde als je dat al gaat verstoren.
Maar kijk maar eens mijn filmpje door, staat in de link in mijn onderschrift. Hier staat wat meer uitgelegd over rijden op zit.

Stel nou dat je dit toepast en het paard loopt er dan nog dwars doorheen, mag je een keer een ophouding maken, door zwaar te gaan zitten en handen dicht te knijpen, maar dat doe je pas als dit een week lang niet werkt. Neem er ook de tijd voor, een paard mag er in het begin gerust 3 rondjes over doen voordat hij langzamer gaat, geef een paard de tijd om te leren. Verder veel herhalen.[/quote]

Bedankt ga de filmpjes kijken. Een ding ben ik het niet mee eens.. niet elk paard word met een even zachte mond geboren, de een is van nature veel stugger als de ander en sommige hengsten denkt men ervan dat ze het door ver erven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:20

Ik vind een aantal tips (Joolien, Tinkerloos, 8nnemiek) erg zinvol. Leuk om te lezen. Het lijkt wel of jij, ts, alles wat vriendelijk is "zweverig" vindt? Als je een topic opent voor advies is het wel handig als je ook open staat voor dat advies.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:22

Dat geloof ik niet.
Hooguit dat ze het karakter vererven om zich te verzetten tegen een onredelijke behandeling...

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:22

michelle ik denk dat het niet de beste en misschien zelfs niet de goede manier is om eenmalig met een scherper bit te rijden. Weet namelijk uit ervaring van me verzorg haf. de eigenaar stond er op eenmalig een scherper bit met gevolgd dat die juist nog heftiger werd met zijn eigen bit

Je gaf aan dat je les hebt van je pa die zal en wellicht veel verstand van hebben.

Mijn advies. kijk eens of je juist eenmalig of een aantal keer een andere instructrice kan vinden.
Waarom?
Nou iedereen heeft een andere kijken of hoe mensen rijden en als je lange tijd ze zelfde persoon heb die je les geeft. soms zie je insluipende dingen niet kan iets heel kleins zijn.

En dan is het fijn als je even een frisse kijk krijg van iemand die de combinatie niet kent. Misschien zegt die dan van goh dit of dit is de oorzaak en helpt je met ene oplossing.

doe ik ook 1 keer in de 3 maanden komt er iemand les geven bij mij die me eigenlijk nooit tot zelden ziet rijden en samen met mijn vaste instructie bekijken ze waar er nog meer aan gewerkt kan worden en of ze beide het zelfde beeld hebben.

Bedoel baad het niet dan schaad het niet. De keuze voor een ander bit zal denk ik meer "negatief "effect oproepen

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:25

Misschien een hele schele vergelijking hoor, maar zou wat TS zegt niet waar kunnen zijn? Dat de een veel stugger is in de mond als de ander?

Wij hebben bijvoorbeeld twee labradors, als wij van training terug komen flipt de een helemaal uit de pan vanwege de jeuk aan haar voetjes van de disteltjes en de brandnetels, de ander die precies hetzelfde terrein heeft gelopen heeft nergens last van. Dus is de een gevoeliger als de ander. Doen evenveel dus met eelt heeft het ook niks te maken of iets.

Zou dit ook niet zo met paardenmonden kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:26

michelle3112 schreef:
Een ander bit is geen mishandeling, maar wel oneerlijk voor de manier waarop jij t wilt gebruiken. Een paard wordt met een zachte mond geboren, het is zonde als je dat al gaat verstoren.
Maar kijk maar eens mijn filmpje door, staat in de link in mijn onderschrift. Hier staat wat meer uitgelegd over rijden op zit.

Stel nou dat je dit toepast en het paard loopt er dan nog dwars doorheen, mag je een keer een ophouding maken, door zwaar te gaan zitten en handen dicht te knijpen, maar dat doe je pas als dit een week lang niet werkt. Neem er ook de tijd voor, een paard mag er in het begin gerust 3 rondjes over doen voordat hij langzamer gaat, geef een paard de tijd om te leren. Verder veel herhalen.

Bedankt ga de filmpjes kijken. Een ding ben ik het niet mee eens.. niet elk paard word met een even zachte mond geboren, de een is van nature veel stugger als de ander en sommige hengsten denkt men ervan dat ze het door ver erven.[/quote]

Meeste paarden die dat hebben doen dat om een reden, om zich af te sluiten. Maar dat is een andere discussie ;)

Ik ben ook zoals jij opgevoed hoor, geen gelul, hup erop. Gaan met die banaan en kijken waar het schip strand. Inmiddels weet ik wel beter, grondwerk, longeren en kijken naar het paard heeft zoveel meerwaarde. En ik ben total niet zweverig, ik neem t gewoon zoals t is. Duidelijkheid en werken met wat het paard je bied en niet andersom.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:27

ingeb0rg schreef:
Misschien een hele schele vergelijking hoor, maar zou wat TS zegt niet waar kunnen zijn? Dat de een veel stugger is in de mond als de ander?

Wij hebben bijvoorbeeld twee labradors, als wij van training terug komen flipt de een helemaal uit de pan vanwege de jeuk aan haar voetjes van de disteltjes en de brandnetels, de ander die precies hetzelfde terrein heeft gelopen heeft nergens last van. Dus is de een gevoeliger als de ander. Doen evenveel dus met eelt heeft het ook niks te maken of iets.

Zou dit ook niet zo met paardenmonden kunnen zijn?

zou best kunnen zo zit me verzorg haf ook in elkaar. nog voor die ene bit in had zei de tandarts al dat dit ene stugge zou worden in de mond.

vind alleen een honden poot en ene paarden mond vreemd vergelijk materiaal :)

Selina

Re: eenmalig naar scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:30

michelle3112 schreef:
Ik ben gewoon niet van het grond werk en zulke dingen, een jong paard longeer ik 4 keer en ga er op zitten dan kent het nog geen ho of stap draf commando, ik vroeg iets over de werking van het bit terug naar een gewoon bit en krijg commetaar dat ik grond werk moet gaan doen

Altijd eerst de ho op de grond bevestigen voordat je erop springt..
Ja, misschien wilde je alleen tips voor het bit maar als je het ook diervriendelijk kan oplossen, waarom niet die manier? En ik heb ook niet veel met grondwerk, maar 1 les kan je al veel helpen.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:30

michelle3112 schreef:
Ik ben gewoon niet van het grond werk en zulke dingen, een jong paard longeer ik 4 keer en ga er op zitten dan kent het nog geen ho of stap draf commando, ik vroeg iets over de werking van het bit terug naar een gewoon bit en krijg commetaar dat ik grond werk moet gaan doen

Wat bedoel jij met longeren dan? Waar dient longeren in jouw ogen voor?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:32

michelle3112 schreef:
Ik snap jullie theorieën allemaal maar willen jullie even iets minder zweverig doen en even in de praktijk na denken?
Mensen kennen mij niet en hebbem me nooit zien rijden maar het licht wel aan mijn manier van rijden dat dit probleem is gekomen?

en voor de mensen die denken dat je jonge / groene en onervaren ponys terug kunt rijden op je zit. Word wakker hier moet je naar toe werken ja maar dit duurt jaren.

nou dan hang er lekker een scherp bit in +:)+

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:34

Grondwerk is niet zweverig.
Het is al het werk wat je doet met je paard vanaf de grond. :)*
Dus ook longeren.
Net zoals aan het halster meelopen,je paard leren vast te staan,het stilstaan op stemcommando,en noem maar op.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:35

Maar ts, zou je het niet eens willen proberen? Want als je het nog nooit hebt gedaan kun je er een mening over vormen vind ik.

Doe het 2 maanden en kijk dat wat het opleverd. Ik probeer ook verschillende dingen en kom er zo achter wat voor mij wel werkt en wat niet. En wat ook per paard werkt.
Uiteindelijk is het idee dat je van alles wat meeneemt en kunt gebruiken. Zo weet je ook wat je totaal niets vind. Maar ook al vind je het niets, je steekt er altijd iets van op :) tenminste dat ik mijn persoonlijke ervaring.

Probeer bijv het grondwerken eens echt serieus en verdiep je er eens in en probeer dit een tijd. Dan pas kun je er een mening over vormen.
Ik zeg niet dat jouw manier slecht is of wat dan ook maar ik zou het leuk vinden als je iets nieuws probeert wat misschien wel beter werkt. Je weet nooit!
Met grondwerk kun je iig niets verpesten, hooguit respect krijgen en het paard wat aanleren. Mits je dit goed doet en je verdiept uiteraard :)
Laatst bijgewerkt door ilaan op 16-04-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:35

haffylover: Ja dat is ook wel zo haha, maar goed, ik moest even iets hebben als voorbeeld, en er is niks aan gelogen, wij hebben het er ook wel eens over gehad thuis, maar misschien kan dat met een paardenmond dus ook wel?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:37

Nou even een hele andere reactie en ik spreek uit ervaring. Ik heb een paard wat ontiegelijk sterk is en waarschijnlijk in de knudde in gereden door de vorige eigenaar. Nu luister, ik heb ook vorig jaar de overstap gemaakt van appelbit stang naar pessoa en toen van pessoa naar pelham. Ja idd ze liep hier veeeel beter op en ik was niet meer bang om haar een keer op haar plaats te zetten. Nu moet ik wel zeggen dat ik iets hiervan heb geleerd namelijk mijn eigen fouten. Ze trok overal doorheen en hiermee was het opgelost. Maar dit is niet de OPLOSSING. Ik heb nu een gruwelijk sterk paard onder me kont waar ik nu door die pelham nog harder aan moet werken dat ze loslaat dan eerst. Je kunt echt beter gewoon op een trensje rijden en haar leren terug te komen op je stem of zit. Ik rij nu ook op een dtrens wel dubbel gebroken en af en toe gaat t nog steeds helemaal niet maar ik begin nou wel in te zien dat die pelham echt niet de oplossing was voor MIJN fouten. Nou zaten hier nog wel een paar andere reden achter maargoed. Ik kan t echt wel weten want ik heb mezelf ermee gekloot zowel dressuur matig als met het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:38

Klopt Tinkerloos, voor mij is grondwerk ook niks zweverigs, enkel het installeren van de regels, als ik stilsta moet paard dat ook, hij moet uit mn ruimte blijven want ik ben zuinig met mn enkels en als ik wil dat het paard achterwaarts of opzij gaat moet ie dat gewoon doen. Hierbij gaat het ook om leiderschap, ik wil de baas zijn niet afdwingen door ruw te zijn, maar ik ben gewoon de baas door dit met lichaamstaal te bevestigen. Superhandig ook.

Ik zou zeggen, prober de discussie gaande te houden voor TS ipv oneliners te reopen. Kan ze wellicht nog wat van leren, das veel leuker toch?!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:40

Ik heb heel wat paarden beleerd maar echt voor geen goud stap ik erop zonder dat ze de stemcommando's kennen. Ik bedoel, dan kan je toch niet communiceren met je paard? 8)7

Maar goed, ieder zijn ding. Je kan een ander bit proberen om de hulp te verfijnen. Welk bit heb je nu dan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:43

Niet doen, scherper bit! Als het daarmee wél naar jouw gevoel "lekker" gaat ga je hem ongetwijfeld vaker gebruiken omdat je die eerdere worsteling niet meer wil, en voor je het weet heb je standaard een scherp(er) bit er in hangen. Paard leert zo beslist niet gevoeliger op je zit/hulpen te reageren, maar zal zich er aan gewennen en vervolgens hetzelfde doen als eerder met het andere bit, omdat jij, TS niks anders bent gaa doen behalve een scherper bit er in hangen.
Het is geen oplossing, en kan op termijn zelfs tégen je werken.

Er zijn al vele goede suggesties en tips gegeven hoe je het beter kunt aanpakken. Doe er dan ook iets mee, ipv naar mechanische hulpmiddelen als "oplossing"te grijpen... dát doen er naar mjn smaak al al te veel....

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:43

Ik heb ook een jong paard die toen ik haar kreeg alleen maar hard wilde, die liep ook gezellig door m'n hand heen terwijl het een heel fijn paard is en werd van een uurtje ook niet moe. Die galoppeerde ik altijd eerst een kwartier-20 min lekker los met z'n koppie omlaag, dan hield ik nog het meeste controle. Eenmaal een beetje moe en warm stapte ik een rondje en pakte ik m'n teugels op maat, draafde aan en als zij het tempo over wilde nemen zette ik haar stil. Eerste paar keren liep ze ook door m'n hand heen maar dan parkeer ik haar gewoon in de hoek of tegen de bak rand. Boos worden werkt bij mijn paard niet, dan wordt ze driftig en hupt ze steeds in draf om in galop aan te springen.
Na een aantal keer werd dit al beter en kon ik haar op m'n zit en teugeldruk remmen, als ze reageerde druk eraf en weer door. Nam ze de controle weer over remmen. Als ze direct reageerde weer doordraven, duurde het even stil zetten en weer aandraven. Zonder tempocontrole ben je nergens, is toch een stukje basis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:48

Shirley schreef:
Dat geloof ik niet.
Hooguit dat ze het karakter vererven om zich te verzetten tegen een onredelijke behandeling...

Ik wel, maar imo heeft die niet zachte mond met de bouw van het lijf te maken waardoor sommige paarden moeilijk van de voorkant af willen blijven. Die (ouwe) Franse paarden staan vaak bekend als stug in de mond. Veelal vanwege een niet ideale bouw.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:51

Citaat:
Nobody Said it was easy.

Vind je onderschrift wel grappig in dit verband ... blijkbaar zoek je toch naar de makkelijkste, snelste weg. Niet doen. Geef je paard de tijd.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:55

Een mooie aanvulling op Terpentijn en een reden om er dus juist géén scherper bit in te hangen.
Vanochtend las ik dit stuk. Een aantal dingen in de blog ben ik het persoonlijk niet helemaal mee eens, maar ik quote nu even dit uit het stuk:
"Gelukkig is er in de afgelopen jaren steeds meer onderzoek gedaan naar het geven van hulpen en hoe een paard leert. Uit die onderzoeken komt naar voren dat een paard meerdere hulpen sowieso niet begrijpt en dat hij altijd zal reageren op de hulp die hem het meest opvalt. Of anders gezegd, de hulp (druk) die hij het meest onprettig vindt."
Blijbkaar reageert jouw paard dus niet op een ophouding waarbij je je teugels gebruikt en kan je dit proberen op te lossen door juist met je zit terug te rijden, in plaats van de hulp in de mond minder vriendelijk te maken. Voor die ene keer met scherper bit gaat het misschien beter, maar met de stap terug naar het zachtere bit zal je weer tegen dezelfde problemen aan lopen. Ja, het aanleren van terug op zit kost tijd, maar juist bij jonge paarden kan je dat fijn aanleren.
Als je vanaf de grond, bijvoorbeeld tijdens het longeren, eerst de stemcommando's aan leert, kan je vervolgens onder het zadel de stemcommando's combineren met de hulp die je geeft. Als je dus "hola" gebruikt om terug te gaan in tempo, een je gebruikt op dat moment je zit om je zwaar te maken en ook terug te rijden, met eventueel een lichte ophouding met de teugels, dan hoef je er geen scherper bit in te hangen!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:56

Ik heb een tijdje een paard gereden die heel stug was in de mond en niet aan het been, ik heb niks veranderd aan de optoming, maar wel veel veranderd aan mijzelf! Hij was na 3 maanden (en ik reed niet eens elke dag) terug te rijden op zit, en naar voren te rijden op zit. Scherper bitje heeft geen invloed.
Ik zou dus de tijd ervoor nemen, je kan niet binnen een dag/week/maand alles krijgen wat je wilt. En werk aan jezelf, geef je paard ook de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:58

Toch wel apart, want sommige paarden vinden bijv overgang van draf naar stap door langzmer te lichtrijden wat lasting, om dan een paar keer in het zitmoment een zachte ophouding te geven, Koppel je naar mijn inziens de hulp van de ophouding ana de zithulp. Dit was later ook te zien, want toen kwam t paard wel terug op zit. Ben dan wel benieuwd hoe dat zit maar dat is nogal offtopic :P

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:03

Er zijn al genoeg goede tips gegeven waar je wat mee kunt zonder een scherper bit te gebruiken.

Mocht je dit toch echt willen raad ik een ongebroken rubber bitje aan. Dit heb ik ook tijdelijk gebruikt toen ik mijn pony net had in gereden. Het is zacht zolang je paard braaf is, maar mocht het nodig zijn werkt het net wat strenger in.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:15

Sammie schreef:
Shirley schreef:
Dat geloof ik niet.

Ik wel, maar imo heeft die niet zachte mond met de bouw van het lijf te maken waardoor sommige paarden moeilijk van de voorkant af willen blijven. Die (ouwe) Franse paarden staan vaak bekend als stug in de mond. Veelal vanwege een niet ideale bouw.

Even ot.

Is dit "stugheid in de mond" dan een gevolg van een niet ideale bouw of is het een op zichzelf stand feit?

Ik geloof ook niet dat een paard als een opzichzelf staand feit een stugge mond heeft. Ik geloof wel dat een paard door zijn niet-ideale bouw (edit toevoeging:) of door karakter of pijn/ongemak elders in het lichaam stugger "aan de voorkant" kan zijn.

Ik denk dat de meesten hier wel eens hebben meegemaakt dat een collegaruiter klaagde over een "stugge bok" en er niet mee verder konden, terwijl met een andere (vriendelijker) ruiter dit stugge paard veranderde in een meewerkend paard met zacht mondje.

TS, waarom zie jij grondwerk als iets zweverigs? Alle tijd dat je met een paard doorbrengt als je er niet opzit is voor mij een vorm van grondwerk. Ook dat ie je niet ondersteboven dendert als je hem de stal uithaalt, of dat ie niet constant op je tenen gaat staan met borstelen / opzadelen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-04-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt