Hoe paard actiever maken op buitenrit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:07

Dankje Elena! Zo iets bedoelde ik ook. Dat ga ik proberen.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:08

Wij galopperen ook wel regelmatig hard. Of het echt rengalop is weet ik niet zeker, maar wel behoorlijke hoge snelheden, ook tranende ogen inderdaad haha. Mijn verzorgpony deed dat met haar eigenaresse ook al dus zij was het wel gewend. Als ik alleen met haar ben galoppeert ze wel hard, maar dan krijg ik er ook niet alles uit. Als ik met haar weidemaatje en eigenaresse ben gaan we wel echt hard. Ik vind het echter wel belangrijk dat ze naar mij blijft luisteren, dus ik hou haar ook regelmatig nog even bij me als haar weidemaatje al gaat, en galoppaden doe ik ook regelmatig in stap en draf zodat ze die paden niet met galopperen gaat associeren en niet meer te houden is als we eenmaal op die paden komen :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:09

ZeSteigert schreef:
Wanneer vind je iets rengalop? Bij 40 km/h? Bij 50? Of niet bij km/h?
Wat bij mij goed werkt is 'ja!!' of 'go!!' schreeuwen, maar ik heb een arabier die niet echt aansporing nodig heeft :')

Rengalop is wanneer het paard in 4-takt galopeerd en niet meer in 3-takt. Dat is dus niet echt aan snelheid gebonden :+

Ik denk dat als je zelf goed energiek bent en met je stem goed aanmoedigd dat je paard vanzelf een tandje bijzet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:09

Graag gedaan.. kijk niet raar op als je de eerste keer een bak protest krijgt lol..
wtf, oefeningen, we zijn aan het buitenrijden. Maar dat komt dan puur omdat hij niet gewend is dat je iets verlangd behalve puur aandraven/aangeloperen/terugkomen, daar zal hij/zij dan wat verrast op reageren hehe
gewoon lekker doorzetten.. het bos/strand/vlakte is net zo geschikt als een bak voor oefeningen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:20

AmoorM schreef:
Helaas hebben wij geen strand in de buurt...

Een ander soort vraag: Hoe crossen jullie in het bos? door de plassen? Langs smalle (breed genoeg voor galop) met veel bochten? Natuurlijke hindernissen? Heuveltjes? Of gewoon in rengalop laten gaan?

Haha het lees vast een beetje raar dit topic, ik ben ook al veel topics tegen gekomen die juist het tegenover gestelde vragen. :+ Maar ik hou van fanatieke buitenritten!

"Crossen", dus nog steeds teveel energie aan einde rit is in draf over kronkelpaadjes en zoek maar uit waar je je benen moet neerzetten. Galop mag dan niet, en ik bepaal de richting, de rest mag pony uitzoeken. Er is in mijn omgeving geen plek waar echt rengalop, dus de schakeling van 3-takt galop (op welke snelheid dan ook) naar 4-takt rengalop (duidelijk te voelen in de achterhand en zonder flink in verlichte zit te gaan niet uit te zitten), veilig is. Zowel door te weinig lengte van pad, als overzicht als de ondergrond die niet betrouwbaar genoeg is. En dat zal met uitzondering van het strand of een renbaan voor het overgrote deel van Nederland gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:31

ZeSteigert schreef:
Wanneer vind je iets rengalop? Bij 40 km/h? Bij 50? Of niet bij km/h?
Wat bij mij goed werkt is 'ja!!' of 'go!!' schreeuwen, maar ik heb een arabier die niet echt aansporing nodig heeft :')

Rengalop is gewoon een gang, dus niet subjectief.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:34

Poeh, ik heb alleen rengalop op het strand gedaan, kan me niet voorstellen dat je dit ook in het bos kan doen.. Moet je echt wel een goede vlakke ondergrond hebben.

Nine, ik kan me niet voorstellen dat dit rengalop is, dit is toch een gewone harde galop?

ladymypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:35

ik heb een 28 jarige KWPNer en wij vinden het supper om te crossen. je kan oefenen in de bak (als je een grote bak hebt) daarna in de wei en k zou het later pas buiten gaan doen bij mij is het meestal gnoeg om de teugels los te laten een keer met mijn benen "schopen" en klikje met mijn mond maar het is echt oefenen 3 maanden geleden was het nog mooilijk om in stap te komen omdat hij lui was maar we gaan warschijnlijk morgen voor het aller eerst naar buiten dan gaan we denk alleen nog maar stppen maar wij wonen naast een natuurgebied dus ik ga zeker nog wel een aantal keeeren crossen in volle rengalop met mijn oude jongen (ik wil graag geen kritiek op zijn leeftijd wand sins ik met hem train is hij al veer mooier gewoorden en ziet hi er niet meer zo oud uit en wij springen inmiddels boven de meter en we winnen "voor de lol wedstrijdjes" tegen andere jonge paarden in de buurt die bij ons rijden we zijn zelfs een keer eerste gewoorden tegen het snelste paard van stal) ik zou voornamlijk in het begin heel veel stappen ik rij bijna iedere dag en ik rij dan meestal minstins 2 uur achter elkaar {recor 5 uur lang stappen} /3 *\o/* -O- /3

ladymypony

Re: Hoe paard in de rengalop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:36

rengalop in de bak kan makkelijk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:36

Ik zou op een bospad ook veel te bang zijn om tegenliggers tegen te komen, je mist het zicht. Ik kan op het tractorpad de hele 800 meter zien wat er aankomt en zelfs nog verder. Dus tegen de tijd dat er wel een brommer of fietser of wandelaar op het fietspad zit, heb ik al gas terug genomen en passeer ik rustig in een draf (afstand tussen fietspad en mij is een paar meter dus in draf is prima).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:37

ladymypony schreef:

Als je bak de grote heeft van een renbaan wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:38

Wat is een tractor pad?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:39

Een weg (zand met gras) gebruikt voor landbouw verkeer, je moet het heel letterlijk nemen :')

Gewoon een onverharde boeren landweg, alleen op dat stuk komt zelden landbouw verkeer nog.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-04-15 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:41

Marocje schreef:
Poeh, ik heb alleen rengalop op het strand gedaan, kan me niet voorstellen dat je dit ook in het bos kan doen.. Moet je echt wel een goede vlakke ondergrond hebben.

Nine, ik kan me niet voorstellen dat dit rengalop is, dit is toch een gewone harde galop?

Ik denk dat ik ook meer een harde galop bedoel dan de echt rengalop.
Op het filmpje van nine vindt ik het al hard gaan.

Topic titel staat een beetje verkeerd. Misschien dat een mod dit kan aanpassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:43

vuurneon schreef:
Een weg (zand met gras) gebruikt voor landbouw verkeer, je moet het heel letterlijk nemen :')

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan het me ook niet zo een voorstelling van doen haha. Bedoel je niet een akker of bouwland van een boer?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:44

Nee, gewoon een onverharde boeren landweg :') die kilometers doorloopt.

De wonderen van het platteland :')

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:55

Uh, in een normale (standaard) rijbak kan je géén rengalop. Nooit haha.

Ik vind het juist doodeng om op het strand in rengalop te gaan. Paard vind het daar wat spannend, dus de controle is al minder dan 100% :P En ze vind golven doodeng.. Dus kans op opzij springen is aanwezig haha. En dan nog mensen die hier en daar op het strand lopen en waar je dan voor moet wijken..

Doe het liever over een lang dijkje naast stal of op ons zogenoemde 'renstuk' bij het natuurgebied waar ik woon (helaas is dat 9 van de 10 keer of té mul zand of té nat voor een flinke galop)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:58

ladymypony schreef:

met een grote bak en een kleine shetlander misschien wel..

maar anders toch echt niet helaas... snelheid te hoog, bochten te krap en niet voldoende lengte om op 'snelheid' te komen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:01

elenaMM77 schreef:
ladymypony schreef:

met een grote bak en een kleine shetlander misschien wel..

maar anders toch echt niet helaas... snelheid te hoog, bochten te krap en niet voldoende lengte om op 'snelheid' te komen.

Heeeele kleine shetlander :p

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:02

Met een grote fantasie is alles mogelijk :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:03

Citaat:
snelheid te hoog, bochten te krap en niet voldoende lengte om op 'snelheid' te komen.

En niet te vergeten, weer te remmen. Op snelheid komen kan nog best behoorlijk snel, een paard dat een beetje enthousiast is kan dat wel in een aantal sprongen, maar het stoppen }:0 (En als de paarden dat al redden, dan waarschijnlijk op een manier waar je als ruiter niet per se vrolijk van wordt. :oo )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:05

Vanuit die snelheid ineens op de rem is heel heel heeeeeeel naar := Goddank bleef bij op de benen staan, maar ik zat er minder rooskleurig op :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:07

Shadow0 schreef:
Citaat:
snelheid te hoog, bochten te krap en niet voldoende lengte om op 'snelheid' te komen.

En niet te vergeten, weer te remmen. Op snelheid komen kan nog best behoorlijk snel, een paard dat een beetje enthousiast is kan dat wel in een aantal sprongen, maar het stoppen }:0 (En als de paarden dat al redden, dan waarschijnlijk op een manier waar je als ruiter niet per se vrolijk van wordt. :oo )

ik zie het issue niet..
boem is ho toch? :') :') :')
voordeel van de bak, ergens komt er dan wel een boem

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:08

faunty schreef:
vaak werkt samen met een stalgenootje een wedstrijdje doen ook goed , en anders goed aanmoedigen.
licht ook een beetje aan het ras hoor , een Arabier zal sneller in de race stand dan een fjord . ookal gaat onze fjord ook lekker hard tijdens een wedstrijdje , maar zorg wel dat er duidelijk samen geremt word en houd het controleerbaar.

Das niet altijd waar, ik heb een fjord gehad en die rende de kwpnérs van stal eruit! Allemaal :P
Mn haf kan ook heeeeeeeel hard...maar die heb ik nog niet tegen een ander laten lopen ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:12

Mijn Haflinger heeft er vroeger ook aardig wat hoogbenige warmbloeden uit gelopen, ze heeft een flinke motor achterin :D Ze houdt het alleen minder lang vol.