AlexandraM schreef:af en toe zonder zadel rijden is nog niet zo'n probleem, echter dit constant doen kan tijdelijke en chronische rugklachten bij het paard veroorzaken.
Iedereen ongeacht je postuur heeft zitbeenknobbeltjes en deze duwen ongeacht type paard precies op de zenuwen.
Een zadel is gemaakt om de druk goed te verdelen en om dat stuk vrij te laten. de drukpunten liggen dus niet op de zenuwen van de rug. Zover ik weet verdeelt het westernzadel de beste druk omdat deze ook gemaakt zijn om uren op een paard rond te brengen en niet voor 30 min tot een uur in de bak. Dit kwam ergens uit een test (helaas weet ik even niet welke site dit was)
Ik was altijd voorstander van zonder zadel rijden en vond een barebackpad voldoende als ik later mijn eigen paard had. Ik ben toen het internet eens af gaan struinen en kom tot de conclusie dat heeeeeeel af en toe erop klimmen zonder zadel nog niet de grootste problemen opleveren maar wel wel het geval kan zijn als je dit regelmatig doet.
Buiten dat is het onprettig voor het dier zelf.
Ik moet er nog steeds meer over gaan lezen maar kwam toevallig dit tegen dus deel alvast wat ik tot nu toe ondervonden heb
Ik denk dat jij toch 1 van de weinigen bent, die precies snapt wat ik bedoel.