Zonder zadel slecht voor de rug??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:05

AlexandraM schreef:
af en toe zonder zadel rijden is nog niet zo'n probleem, echter dit constant doen kan tijdelijke en chronische rugklachten bij het paard veroorzaken.

Iedereen ongeacht je postuur heeft zitbeenknobbeltjes en deze duwen ongeacht type paard precies op de zenuwen.

Een zadel is gemaakt om de druk goed te verdelen en om dat stuk vrij te laten. de drukpunten liggen dus niet op de zenuwen van de rug. Zover ik weet verdeelt het westernzadel de beste druk omdat deze ook gemaakt zijn om uren op een paard rond te brengen en niet voor 30 min tot een uur in de bak. Dit kwam ergens uit een test (helaas weet ik even niet welke site dit was)

Ik was altijd voorstander van zonder zadel rijden en vond een barebackpad voldoende als ik later mijn eigen paard had. Ik ben toen het internet eens af gaan struinen en kom tot de conclusie dat heeeeeeel af en toe erop klimmen zonder zadel nog niet de grootste problemen opleveren maar wel wel het geval kan zijn als je dit regelmatig doet.
Buiten dat is het onprettig voor het dier zelf.

Ik moet er nog steeds meer over gaan lezen maar kwam toevallig dit tegen dus deel alvast wat ik tot nu toe ondervonden heb

Ik denk dat jij toch 1 van de weinigen bent, die precies snapt wat ik bedoel. *\o/*

Zeepaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:05

Ik dacht dat je ongeveer 1x per 2 weken kan rijden zonder zadel zonder dat het na een tijdje schade aanricht als je gaat springen denk ik dat het 1x in de maand het verstandigste is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:06

Zeepaard1 schreef:
Ik dacht dat je ongeveer 1x per 2 weken kan rijden zonder zadel zonder dat het na een tijdje schade aanricht als je gaat springen denk ik dat het 1x in de maand het verstandigste is.

Je mag maximaal 1x in de maand als je actief bent, zonder zadel.
Als je alleen een kwartier stapt mag dat uiteraard 2x per maand, maar vaker ook niet.

Iris_C

Re: Zonder zadel slecht voor de rug??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:42

Al zou het niet slecht zijn voor de paardenrug, het is alles behalve comfortabel voor een paard. Ik zou niet te vaak zonder zadel gaan rijden, en zeker niet lang.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:37

ElCid schreef:
https://scientifichorsemanship.wordpress.com/2013/03/

Citaat:
Langdurige druk (vanaf 4.7 kPa) kan immers problemen met de bloedtoevoer veroorzaken, met als mogelijke gevolgen een onvoldoende toevoer van zuurstof en bouwstoffen, en uiteindelijk het afsterven (necrose) van weefsel, in het bijzonder het spierweefsel van de paardenrug (Clayton e.a., 2013). Om dezelfde reden is het rijden zonder zadel niet aangeraden.

Vele ruiters genieten van het rijden met een boomloos zadel of zonder zadel, omwille van het betere contact met de paardenrug.Wie toch graag boomloos of zonder zadel rijdt, houdt er best rekening mee dat het risico op drukpijn toeneemt met duur, het gewicht van de ruiter en de snelheid van de gang. Korte ritten of trainingen in stap met een lichte ruiter zijn dus het minst schadelijk.

en hier op Bokt is deze vraag al eerder gesteld: [AR] De gevolgen van zonder zadel rijden

Nou zeg, sorry hoor. Maar dat de auteur alle boomloze zadels op 1 hoop gooit zegt voor mij al genoeg over de betrouwbaarheid van het onderzoek.
Ik ben benieuwd naar andere onderzoeken...

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:13

Niet het hele topic gelezen, maar ik ben zeker ook van mening dat te lang en te vaak op ten duur schadelijk is voor de rug. Zitbeentjes drukken op de zenuwen + spieren, en spieren krijgen daar last van. Is dus ook een wetenschappelijk onderzoek naar geweest.
Wil je zo graag zonder zadel rijden, doe dat dan niet vaker dan een keer per week, en zeker niet te intensief. Of koop een barebackpad oid :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:14

deksel schreef:
Niet het hele topic gelezen, maar ik ben zeker ook van mening dat te lang en te vaak op ten duur schadelijk is voor de rug. Zitbeentjes drukken op de zenuwen + spieren, en spieren krijgen daar last van. Is dus ook een wetenschappelijk onderzoek naar geweest.
Wil je zo graag zonder zadel rijden, doe dat dan niet vaker dan een keer per week, en zeker niet te intensief. Of koop een barebackpad oid :)

1x in de week kan net wat té zijn, dus 1x per 2 weken kan best
Ligt trouwens aan de gevoeligheid van je paard,

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:16

xniieeenke schreef:
deksel schreef:

1x in de week kan net wat té zijn, dus 1x per 2 weken kan best
Ligt trouwens aan de gevoeligheid van je paard,

1x in de week 15min kan prima toch? Zolang je genoeg de tijd geeft om te herstellen?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:36

ik ben voor , een van mijn paarden rijd ik standaard zonder zadel , met zadel konden we elke maand de osteo laten , zoveel blokkades . nu ik zonder zadel en met een bbp rijd , heeft hij geen blokkades meer gehad , en heb hem nog nooit zo vrolijk gezien.

het verbeterd je zit , het is goed voor je houding , kortom : je gaat er beter van rijden.
maar altijd met een pad , liefst een goede barebackpad .
maar zonder kan ook best , een slecht zadel doet altijd meer schade aanrichten dan zonder zadel .

dit is wat ik gemerkt heb , het is al een ouder arabiertje , met een moeilijke rug , zadel is door 3 zadelpassers gecontroleerd en het lag goed . we rijden ook geen lange dressuurtrainingen , maar gewoon stapritje naar het bos op zondag en 1 of 2 keer per week op de track langs de weide rijden met de neckrope , puur voor de fun .

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:37

Ik rijd meestal met bare back, drukverdeling is wel goed te zien na het rijden

Boraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:24

Ik denk dat zonder zadel rijden beter is, ongeacht wat de wetenschap hiervan vindt. De wetenschap weet veel en is ook zeker handig, maar testen wat een paard voelt gaat me iets te ver. Ik merk op mijn 29-jarige verzorgarabiertje Bora dat hij veel minder opgefokt en onrustig is als ik zonder zadel rijd. Hij loopt beter, minder gespannen, zonder de hele tijd angstig te kijken of alles wel goed gaat. Als het paard dit zo duidelijk laat merken vind ik dat geloofwaardiger dan een test. Ik vind het sowieso kinderachtig om die test als argument te gebruiken, spreek liever uit ervaring daar heb je meer aan. Je kent de mensen die dat onderzoek hebben bedacht niet, je weet niet welke paarden zijn getest, hoeveel paarden, wanneer, welke zadels zijn gebruikt.

Bovendien leggen paarden vaak hun oren plat in de nek als er wordt aangesingeld, dat is voor mij (en hopelijk voor iedereen) een duidelijk teken dat aansingelen pijn doet. Ik wil ook liever niet dat mijn riem zo strak mogelijk zit en dat er aan gerukt wordt.

Dat is mijn mening, maar dat betekend niet dat ik jullie mening niet respecteer. Doe wat je denkt dat het beste is, en blijf het vooral zo doen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:35

Boraatje schreef:
Ik denk dat zonder zadel rijden beter is, ongeacht wat de wetenschap hiervan vindt. De wetenschap weet veel en is ook zeker handig, maar testen wat een paard voelt gaat me iets te ver. Ik merk op mijn 29-jarige verzorgarabiertje Bora dat hij veel minder opgefokt en onrustig is als ik zonder zadel rijd. Hij loopt beter, minder gespannen, zonder de hele tijd angstig te kijken of alles wel goed gaat. Als het paard dit zo duidelijk laat merken vind ik dat geloofwaardiger dan een test. Ik vind het sowieso kinderachtig om die test als argument te gebruiken, spreek liever uit ervaring daar heb je meer aan. Je kent de mensen die dat onderzoek hebben bedacht niet, je weet niet welke paarden zijn getest, hoeveel paarden, wanneer, welke zadels zijn gebruikt.

Bovendien leggen paarden vaak hun oren plat in de nek als er wordt aangesingeld, dat is voor mij (en hopelijk voor iedereen) een duidelijk teken dat aansingelen pijn doet. Ik wil ook liever niet dat mijn riem zo strak mogelijk zit en dat er aan gerukt wordt.

Dat is mijn mening, maar dat betekend niet dat ik jullie mening niet respecteer. Doe wat je denkt dat het beste is, en blijf het vooral zo doen.

Kan het dan niet gewoon zijn dat het zadel niet goed past?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:37

Ja dat bedacht ik me ook. Tuurlijk is de singel niet echt aangenaam, maar ik denk dat de voordelen van met een passend zadel rijden opwegen tegen de nadelen van het rijden zonder. En dit is niet gewoon uit de lucht geplukt maar wetenschappelijk bewezen door meerdere onderzoekers. Ik wil gerust sceptisch zijn tov wetenschap, maar er is toch al wel wat gedaan op dit gebied. Langs de andere kant kan je beter zonder zadel rijden als het alternatief een slecht passend zadel is... maar dat is vanzelfsprekend.

Boraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:09

Het is wel een goed zadel, hij heeft het al een poos maar het is nieuw gekocht dus het past hem goed. Geen harde delen of iets dat in de weg zit, en ik borstel altijd goed. Ik denk gewoon dat we nooit zeker zullen weten wat beter is, dus ik probeer te kijken naar het paard. Dat lijkt me sowieso een goed begin :D

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:36

En wat is de verklaring dan voor een aantal compleet verschillende paarden, die met aangemeten zadel netjes lopen, maar zonder zadel net wat meer ontspanning vinden en fijner bewegen? houding ect, blijft het zelfde.

Ik denk dat het gewoon licht aan de pony die je onder je kont hebt met wat die wel of niet hebben kan.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:11

Jij zegt letterlijk: 'testen wat een paard voelt gaat me iets te ver', hoe weet jij of je paard misschien wel niet pijn heeft? Misschien laat hij het wel niet merken, maar heeft hij dit wel. Het is trouwens niet zomaar een test, maar een wetenschappelijk onderzoek. En de onderzoekers praten geen poep (mag ik hopen :+).
Ook zeg je: 'Je kent de mensen die dat onderzoek hebben bedacht niet, je weet niet welke paarden zijn getest, hoeveel paarden, wanneer, welke zadels zijn gebruikt.', heb jij andere paarden onderzocht? Misschien is het alleen bij jouw verzorgpaardje zo, en heeft hij een hele goede rug. Maar voor lang niet alle paarden is zonder zadel beter dan met zadel, of fijner dan met zadel :).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:26

faunty schreef:
ik ben voor , een van mijn paarden rijd ik standaard zonder zadel , met zadel konden we elke maand de osteo laten , zoveel blokkades . nu ik zonder zadel en met een bbp rijd , heeft hij geen blokkades meer gehad , en heb hem nog nooit zo vrolijk gezien.

het verbeterd je zit , het is goed voor je houding , kortom : je gaat er beter van rijden.
maar altijd met een pad , liefst een goede barebackpad .
maar zonder kan ook best , een slecht zadel doet altijd meer schade aanrichten dan zonder zadel .

dit is wat ik gemerkt heb , het is al een ouder arabiertje , met een moeilijke rug , zadel is door 3 zadelpassers gecontroleerd en het lag goed . we rijden ook geen lange dressuurtrainingen , maar gewoon stapritje naar het bos op zondag en 1 of 2 keer per week op de track langs de weide rijden met de neckrope , puur voor de fun .

Misschien is een boomloos zadel wel iets voor jou?
Niet voor je paard, want ik geloof dat een bbp prima is, maar voor eigen comfort?
Daar bne ik op uitgekomen met mijn pony met een moeilijke rug, ik wilde eerst ook een goed bbp kopen.

Boraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:27

xkimmieejj schreef:
En wat is de verklaring dan voor een aantal compleet verschillende paarden, die met aangemeten zadel netjes lopen, maar zonder zadel net wat meer ontspanning vinden en fijner bewegen? houding ect, blijft het zelfde.

Ik denk dat het gewoon licht aan de pony die je onder je kont hebt met wat die wel of niet hebben kan.

Of het ligt eraan wat hij gewend is, maakt misschien ook verschil.

Boraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:32

deksel schreef:
Jij zegt letterlijk: 'testen wat een paard voelt gaat me iets te ver', hoe weet jij of je paard misschien wel niet pijn heeft? Misschien laat hij het wel niet merken, maar heeft hij dit wel. Het is trouwens niet zomaar een test, maar een wetenschappelijk onderzoek. En de onderzoekers praten geen poep (mag ik hopen :+).
Ook zeg je: 'Je kent de mensen die dat onderzoek hebben bedacht niet, je weet niet welke paarden zijn getest, hoeveel paarden, wanneer, welke zadels zijn gebruikt.', heb jij andere paarden onderzocht? Misschien is het alleen bij jouw verzorgpaardje zo, en heeft hij een hele goede rug. Maar voor lang niet alle paarden is zonder zadel beter dan met zadel, of fijner dan met zadel :).

Klopt inderdaad, maar ik sprak ook uit mijn eigen ervaring. Ik ken Bora goed genoeg om te zien of hij pijn heeft, hij geeft het alijd duidelijk aan. Ik weet dat paarden het meestal niet laten zien omdat het veiliger is, maar ik geloof dat ik het wel merk. Al weet ik het inderdaad nooit 100% zeker, maar dat weten de onderzoekers ook niet. Alleen ken ik mijn paardje goed en die onderzoekers kennen waarschijnlijk niet alle paarden even goed.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:29

Boraatje schreef:

Zonder zadel pijn laten ze niet merken.
Als je daar wat over wilt weten PB me.
Als je paard er rustiger onder blijft zonder, zal er toch iets met het zadel zijn, of is hij/zij beleerd op een manier die een tikkeltje anders is.
Aansingelen kan even pijn doen maar dat is daarna weer over, paarden zetten hun buik uit en doen het deels soms zelf.
Ik ben het met @SinneJ eens.

~

@deksel, ik ben het 100% met je eens!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:16

Boraatje schreef:
deksel schreef:

Klopt inderdaad, maar ik sprak ook uit mijn eigen ervaring. Ik ken Bora goed genoeg om te zien of hij pijn heeft, hij geeft het alijd duidelijk aan. Ik weet dat paarden het meestal niet laten zien omdat het veiliger is, maar ik geloof dat ik het wel merk. Al weet ik het inderdaad nooit 100% zeker, maar dat weten de onderzoekers ook niet. Alleen ken ik mijn paardje goed en die onderzoekers kennen waarschijnlijk niet alle paarden even goed.

Klopt, maar dat betekend nog niet dat zonder zadel rijden beter is dan met zadel? Misschien in jou(w?) geval wel, maar ik blijf van mening dat dat bij lang niet alle paarden het geval is.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 07:46

Ik doe het weinig, maar met een paard met een stevige rug zou het best moeten kunnen!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:30

Het heeft niet met wel of niet stevige rug te maken maar met je zitbotjes die in spieren ed drukken, :)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:01

Een barebackpad is toch een hele goede oplossing voor iedereen die zonder zadel wil rijden? Of zie ik dat verkeerd? Zo'n pad is voor ruiter en paard comfortabel.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:31

Af en toe kan wel.Je zit moet ook goed zijn en je moet hele tijd in de rug bonken.
Ik rijd zelden zonder zadel