Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:40

anneliesdj schreef:
cp112 schreef:

Ohnee? Zeg dat maar tegen die van mij dan. Doe trainden we 1x per week met zadelmak maken. Poos later 2x p week en na een half jaar pas echt vaker.
Hij loopt nog steeds Gemiddeld 3-4x per week. 5 is echt een uitzondering en komt alleen voor bij een wedstrijdweekend.
Loopt nu met zijn 6,5 jaar M1.

Achja, natuurlijk is er iemand die het bewijs heeft dat het wel kan. Natuurlijk kan het wel en bij een tinker zal het ook wel meevallen maar je zit jezelf wel tegen te werken en dat is gewoon niet handig. Met ééns in de week moet je elke keer weer door dat 'help zadel eng spannend ril' moment heen en wanneer je het dagelijks of om de dag doet is het veel sneller veel normaler.
En daarbij komt dan nog het stukje lichamelijk trainen.

Scheelt dat de mijne niks eng vond en niet ril is :') longeren kon namelijk niet met hem (ja met 3 man) dus we zijn maar gewoon opgestapt. Pas de problème, normaalste zaak van de wereld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:26

Ik heb een Lusitano (dus zeker geen koudbloed) en daar heb ik zeker het eerste half jaar ook maar 1x in de week zo'n 20 minuutjes opgezeten.
Hij is nu 5 en ik rijd 'm nu zo'n 2 tot 3x per week onder het zadel.
De andere dagen doe ik onbelast werk met hem en dat deed ik al toen ik hem zadelmak maakte.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:43

Als wij hier een paard zadelmak maken gaan we er het liefst elke dag een minuut of 10 15 mee aan de slag. Gaat dat goed, dan gaan we langer rijden. Maar dan niet meer elke dag, maar een keer of 3/4 per week.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:49

Wat ik met de jonge paardjes, ook wel weer afgankelijk van het paard zelf en het doel dat voor ogen ligt, is maximaal 3x in de week 20 minuutjes lichte arbeid en dit dan rustig uitbouwen. Zon (jong) lichaam heeft tijd nodig om te ontwikkelen een zeker ook geestelijk.

Picassox

Re: Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:05

Om het goed te kunnen bepalen is het van belang je (een beetje) te verdiepen in inspanningsfysiologie. Hetgeen wat listiglistje (vorige pagina) zegt is een grove samenvatting van wat men in de inspanningsfysiologie verteld over het trainen van een paard.

Het is van belang te weten op welke manier een (jong) paard zijn energie gebruikt en hoe zijn spieren daarop reageren. Op basis daarvan kun je een gedegen trainingsschema voor je paard maken, natuurlijk is het wel belangrijk daarbij te blijven voelen en kijken naar je paard. De mentale gesteldheid is absoluut van belang, maar door een paard fysiek niet over te belasten, is het mentale stuk vaak ook makkelijker in de gaten te houden.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:41

Dit verhaal wat jij schrijft, kom ik ook zo vaak tegen. Naar mate ik ouder werd en begon met paarden te beleren leerde ik al gauw dat je ze eigenlijk iedere dag wel een keer even moet trainen (heel af en toe een dagje rust gunnen), al is het maar een klein kwartiertje. Natuurlijk bouw je dit steeds meer uit tot half uur en tot slot een uur of langer.

Persoonlijk denk ik als je ze maar 2 keer in de week zal trainen dat het paard niet zo'n fijne ervaring aan over houdt. Hij zal gestrest raken en al het opgespaarde energie zal er een keer uit moeten komen, dat ineens zal het paard 'levensgevaarlijk' kunnen zijn. Terwijl de ruiter de fout maakt er zo weinig op gaat.

Gewoon iedere dag, al is het maar even en sluit het af met een goede ontspanning. Pas al ze minder groen zijn, kan je ze wel vaker een dag rust gunnen, maar het begin is o' zo belangrijk vind ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:30

Je moet wel even onderscheid maken in je doelen als je er spier theorieën op los gaat laten.
Spieren echt op kracht trainen doe je door ze inderdaad 'echt even te belasten, dan een dag of wat herstel training en rust en rond de 4 dagen later weer een echte training.
Uithoudingsvermogen train je op een legere intensiteit over een langere duur.

Bij jonge paarden kun je nog niet echt stevig werken aan de kracht omdat banden en pezen ook mee moeten ontwikkelen en tijd nodig hebben.

De echte pieken laat je dus uit de training maar je kunt wel iets rekening houden met de zwaarte van de training in combinatie met frequentie.

Maw intensiteit en frequentie moeten wel echt goed samen passen en bepalen je schema. En dan is je paard de andere belangrijke factor.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:56

Ik zat er een beetje tussenin. Ik deed het puur op gevoel toen ik mijn bijrijdpaard inreed.
Ik vind persoonlijk het verband naar een hardloper die traint voor de marathon, naar een jong paard dat ingereden wordt, niet passend.
Ik train mijn paard namelijk niet voor een marathon, ik leer hem te accepteren dat er een ruiter op de rug zit die vanuit daar hulpen geeft waar het dier iets mee moet.
Ik zat er dan ook niet elke dag op, omdat ik merkte dat het dier wat langer de tijd nodig had om die prikkels te verwerken. Overigens was hij super braaf dus echt een hardcore training had hij niet nodig. Ik vond het daarnaast ook veel te leuk om 'maar' 10 minuutjes erop te zitten en ben van mening dat ik het geleerde van de vorige keer even moet herhalen en daarna een stapje verder kan gaan met het dier. Dus dan heb je aan die 10 minuten niet genoeg denk ik. Dus ik zat er dan wat langer op, maar max 3 keer per week.
bij een paard dat echt heel lastig zou zijn, zou ik er denk ik wel vaker en korter opzitten, puur om die eerste fase door te komen. schilt gewoon per paard.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:25

Er wordt altijd gepraat over zovaak en zolang rijden.. waarom??
Kijk naar het paard, leer het dier kennen en observeer het dier, dan kan je snel genoeg merken wat hij nodig heeft.
Soms rij ik 20 minuten..dan is het goed. Andere keer hebben we miss 60 min nodig. Mensen kijken te weinig naar een dier en willen teveel uit een boekje doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:41

Mijn voorkeur gaat naar iets vaker korte trainingen. Dus liever 2 dagen 20 minuutjes werk, 1 dag rust enz dan 2x in de week 3 kwartier/uur.

Door tijd gebrek werk ik meestal 2x in de week met mijn jonkies. Wat dat is wisselt, onder het zadel, dubbele longe, aan de lange teugel of voor de wagen. Ook afhankelijk hoe ver ze in de africhting zijn in elke discipline, of ik een ruitertje heb, of ik hulp heb om ze in te spannen.

Ik heb een pony gehad die het inspannen heel erg eng vond, de ene keer spande ik hem in, stapte 2 rondjes, uit spannen, weer in spannen, weer 2 rondjes. Dan waren een kwartiertje aan het 'prutsen' en was m'n pony bekaf terwijl hij eigenlijk niets gedaan had. Maar als ik hem inspande en ging rijden liep hij vrolijk een half uur zonder moe te worden.

Kijken naar je paard is dus voor mij het belangrijkst.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 15:04

Uiteraard is kijken naar het paard het meest belangrijke wat er bij de training zit. Ik vind het nog altijd erg interessant om andermans visie te lezen, ook met oog op het beleren van mijn kleine meid over een jaartje of 2 :Y)

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:53

Ik zou zelf om de dag doen, maar het ligt er ook aan hoever het paard ontwikkeld is.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:49

In het begin heb ik mijn, toen, 3 jarige 2 á 3 keer in de week gereden, 15 á 30 minuutjes en dan rustig aan. Daarnaast werd hij ook gelongeerd.

Nu, inmiddels 4 jaar, rij ik hem 4 á 5 keer in de week maar niet elke keer intensief.

sanne9393

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:26

Ik ben met mijn jonge paard begonnen met 2-3 keer zo'n 10-15 minuutjes.
nu is hij ongeveer 7 maand onder het zadel en wordt hij zo'n 3-4 keer ongeveer 20-30 minuutjes gereden. dit gaat prima!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:37

Liever meerdere keren van korte duur. Als ze op correcte leeftijd ingereden worden >4, dan zijn ze niet meer van suiker.

Whozigg schreef:
Er wordt altijd gepraat over zovaak en zolang rijden.. waarom??
Kijk naar het paard, leer het dier kennen en observeer het dier, dan kan je snel genoeg merken wat hij nodig heeft.
Soms rij ik 20 minuten..dan is het goed. Andere keer hebben we miss 60 min nodig. Mensen kijken te weinig naar een dier en willen teveel uit een boekje doen.

Dit lijkt me sowieso niet meer dan normaal bij iedere training en bij ieder paard, welke leeftijd en niveau dan ook.

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:32

Ik heb een 4 jarige pony
Ik rijd haar 3 x in de week (30 min.)
Soms doe ik haar nog 1 x in de week aan de longe
Wat vinden jullie hiervan?

Alyanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:40

ik heb zelf ook een jonge pony /3 die nu bijna een jaar onder het zadel is,hij is nu 4, ik rij hem nu 6 keer in de week en dan ong. 30/45 min en ik vraag me af of dat wel goed is...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:04

6x per week en dan zo lang op een pony die net 4 geworden is?!
Vraag me af of jij wel weet waar je mee bezig bent.
Heb je wel ervaring met jonge pony's?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:07

Als je dat een maandje doet voor het beleren kan het mss niet zoveel kwaad maar als dat blijft doen zonder pauzes dan is het wel veel.
Bij mijn paard heb ik toen ze 3 was 2x per week gereden en 1x per week gelongeerd. Met elk jaar deed ik er 1 dag werken bij. Ik weet niet of dit de enige goede manier is maar mijn paard is gezond en nooit kreupel. Dat mijn stalhouder kritiek gaf omdat ik volgens haar te weinig met mijn paard deed heeft me gelukkig niet beinvloed.
Ik moet wel zeggen dat ik een heel makkelijk paard heb. Als je een lastig paard hebt kan het helpen om eg met het beleren wel een maandje elke dag wat te doen zodat ze het makkelijker oppakken.

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:35

Ik zou in het begin ook niet te vaak rijden. Het is wel wat afhankelijk van het paard, maar je ziet het vaak genoeg dat jonge paarden die te vaak bereden worden al sneller versleten zijn.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:51

ProudJustify schreef:
Hier hebben we het altijd volgens het principe gedaan, 3 jaar is 3 keer per week, 4 jaar, 4 keer per week en vanaf 5 jaar kunnen ze wel wat hebben en kun je gewoon lekker gaan rijden.

Zo ken in het ook.
Drie keer betekend dan drie keer aan het werk: rijden, longeren of dubbele lijn.
De andere dagen een keer los laten rennen in de bak of een wandeling maken kan geen kwaad maar voor de rest lekker in de wei!

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:15

Langzaam opbouwen lijkt me heel verstandig, al vind ik 3 of 3,5 jaar echt veel te vroeg om daarmee te beginnen... Een paard is dan nog lang niet volgroeid. Maar dat is een andere discussie. Opbouwen hoeft niet altijd rijden te zijn, maar ook veel wandelen, rechtrichten, oefeningen doen op de grond, en af en toe inderdaad rijden, steeds een stukje langer, goed luisterend naar de signalen van je paard. Dus ja, mee eens! :j

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:41

Ik zou om de dag doen en afwisselend e dingen het paard kan het dan makkelijk verwerken.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 07:47

Inderdaad zoals je zelf al in gedachten hebt rustig opbouwen.
En hoe vaak en hoelang is iets dat je zelf moet inzien bij je paard want ieder paard is anders :)
Kijk gewoon goed naar zijn gedrag en hoe hij het volhoudt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:15

FriesWytske schreef:
Als wij hier een paard zadelmak maken gaan we er het liefst elke dag een minuut of 10 15 mee aan de slag. Gaat dat goed, dan gaan we langer rijden. Maar dan niet meer elke dag, maar een keer of 3/4 per week.

Zo gaat dat hier ook. Met zadelmak maken elke dag even erop. Daarna het aantal keren rijden volgens het principe 3 jaar is 3 x per week ohz etc. Die 3 x per week is uitgebouwd over een periode van een kwartier ohz naar een half uurtje zo ongeveer.
Dat ie 3 x per week onder het zadel is, wil niet zeggen dat ie de andere dagen niets doet. Naast het rijden wordt hij 1 x per week gelongeerd met een bijzetje. De andere keren los beweging geven.
Ik zou een 3 jarige nog geen 2 uur ohz mee naar buiten nemen.