Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:49

Wat vaak ook helpt, ga met je instructrice een keer buiten de deur lessen en dan een proefje oefenen. Bij veel stallen mag je tussen de 3 en 8 euro een uurtje van hun bak gebruik maken.
Dan heb je namelijk wel het vreemde terrein en je proef, maar waarschijnlijk zelf iets minder spanning. Dan kan je goed op de onderdelen op vreemd terrein oefenen.

okdoei

Re: Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:43

Bedankt voor de super nuttige reacties! Ik ga hier zeker mee aan de slag!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:49

Of je zoekt een sinterklaasjury en legt voor de proef uit waar je die punt voor nodig bent. Ik noem geen namen maar er is een niet onverdienstelijk springruiter die op deze manier zijn punt gekregen heeft.

Aan de andere kant moet je je afvragen of je wel iets in de springring te zoeken hebt als een winstpunt in de B dressuur al moeilijk is.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 22:38

@anne_GTI, kijk mijn proef moet gewoon winstpuntwaardig zijn, het probleem bij ons is dat ik zelf vaak een beetje zenuwachtig ben, mijn paard vrij nerveus is en we dan miscommunicaties krijgen omdat ik waarschijnlijk niet helemaal op dezelfde manier als "thuis" aan mijn paard duidelijk kan maken wat de bedoeling is. Dit is natuurlijk een kwestie van kilometers maken en zelf ook echt proberen duidelijk en consequent te blijven rijden.

Tijdens het springen is het voor haar allemaal duidelijk wat er van haar verwacht word en kan ze zich focussen op het punt waar ze naartoe moet, de hindernis, en ben ik zelf waarschijnlijk ook rustiger. Bij de dressuur lukt het mij op concours niet helemaal om dit goed over te brengen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:07

Och meisje, je begint net...neem de tijd, ga genieten zodra je je paard voorwaarts neerwaarts kan rijden komen die pnt vanzelf.
Ik heb tig jonge paarden gestart met de 1 had ik direct winst met de ander had ik 10 proeven nodig.. En nu heb ik als kers op de slagroom een schieterig sensibel projectje waar ik ook met 165 de baan uit kom, maar ik geniet wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:25

En, heb je vandaag nog kunnen starten?

Dressuur is geen makkelijke sport. Het wordt vaak gigantisch onderschat en hoe vaak je ruiters wel niet hoort klagen over hun punten met als onderbouwing: "Er werd zó laag gepunt, het is nog maar B" (of L1 for that matter). Laat ik dat als eerste zeggen, ga nooit uit van dit soort uitspraken. Je moet het ALTIJD (zoals je zelf ook al doet, super!) bij jezelf zoeken. Ja, er is heus wel eens een jury die wat minder punten geeft. So be it... Als je zelf je paard voor elkaar hebt, dan kan je dan ook nog best prima scoren.

Dan wil ik eerst heel even ingaan op de foto die je hebt geplaatst. Volgens mij ben je echt een springruiter. Als ik je zit zo zie. Je zit ziet er een beetje geforceerd uit, maar dat kan best een moment opname zijn. Op de foto lijkt het alsof je paard iets te ver tegen te hand komt, net daar waar je 'm qua controle kwijt bent en met de controle ook de lossigheid kwijt bent. Misschien zag hij net op dat moment iets. Maar als dit beeld goed weergeeft hoe jij rijdt op een filmpje, dan zou ik zeggen: Probeer meer te ontspannen en stel je paard voor de B iets lager in. Dan heb jij wat meer controle en lossigheid.

Het feit dat je paard in de proef z'n aandacht bij het losrijterrein en het bonte monster heeft, geeft aan dat je te weinig controle hebt. Dat is naar mijn idee een gemiste kans. Dit zou je kunnen oplossen door eens wat spannende dingen in de bak te hangen, zetten, leggen. Even een beetje schriktraining zodat je paard leert om op jou te focussen. Het is niet per se een oplossing voor je paard, het is niet zo dat je paard hier heel veel van leert en dingen niet meer eng vindt. De oplossing ligt in het feit dat jij moet omgaan met het gedrag van je paard en de reactie van je paard op jou. Op een gegeven moment worden de reacties kleiner omdat jij de reactie beter voelt aankomen en beter weet te reageren.

Je paard sprong verkeerd aan, waarschijnlijk omdat jij afgeleid was door de reactie van je paard. Even een fractie 'met de handen in het haar' omdat je je hier niet op had voorbereid. Een volgende keer, na oefening, kan jij je paard makkelijker corrigeren en voorkom je het verkeerde aanspringen door even je moment te pakken (rust, heel belangrijk!) en aan te voelen op welk moment de hulp wel doordringt! En niet omdat je koste wat het kost moet galopperen, want dat was de opdracht. Nee, je paard moet galopperen omdat jij het zegt, niet omdat de proef het opdraagt. Want daar is het B voor, je hebt een halve volte om aan te springen! Het is niet zo dat je tussen E en B of F en K moet aanspringen. Je moet aanspringen ergens tussen E/B of F/K etc. op het moment dat jij voldoende voorbereid bent om dat ook te doen. Onthou dat goed!

Het niet afwerken van dingen heeft wederom te maken met een gebrek aan rust. Logisch eigenlijk, op wedstrijd gaan is best spannend! Maar de afwerking kost je zoveel punten. Probeer de hoeken flink in te rijden, hiermee win je tijd en kan je je paard even weer aan je binnenbeen zetten. Ook in de afwerking helpt het om goed voorbereid te zijn op eventuele reacties. Dus wederom goed oefenen op de reacties van je paard in een verstoorde omgeving, zodat je je eigen reactie meteen kan aanpassen en doseren in de wedstrijdring. Je moet inderdaad geen gevecht aan gaan, dat staat niet netjes en is uiteindelijk ook maar een gevolg van je voorbereiding.

Maar dan heb je toch een goede proef gereden waarin je ook weer geen winstpunt reed. De eerste opmerking is dat je je paard actief moet houden. Rustig en actief zijn twee verschillende dingen. Een actief paard, met impuls gereden, ziet er uit alsof het vanzelf wil lopen. Een actief paard heeft ruimte in de passen maar is niet snel. En een actief paard loopt makkelijk door z'n lichaam. Een actief paard krijg je door je paard los in het lichaam te rijden. Wanneer je door een S van hand veranderd (dus twee bogen van 10 meter) kan je het paard moeiteloos recht stellen en daarna moeiteloos aan het nieuwe binnenbeen zetten. Het paard luistert zonder enige vorm van protest en blijft in hetzelfde actieve tempo door de wending lopen. Als je paard terugvalt is het niet voldoende los. Wanneer je je paard op een grote volte wat tempowisselingen laat lopen, gaat hij een grotere pas maken en heeft geen steun van jou nodig op de hand en wordt daarnaast ook niet scheef.
Je kan je paard dan ook op de korte zijdes een stukje voorwaarts rijden en voor de bocht weer terugnemen, want je bent diep de hoek in gereden en had voldoende ruimte om het paard recht te stellen, weg te rijden en weer terug te nemen voordat je weer diep de hoek in gaat. En wederom allemaal zonder protest van je paard.

Als je met bovenstaande oefent, komt de middendraf ook beter uit de verf. Vergeet in bovenstaande niet om met de hoofdhalshouding te spelen, tempowisselingen in het voorwaarts neerwaarts, bochten in het voorwaarts neerwaarts etc. En dan weer wat meer opgericht om het te oefenen, want je rijdt je proef ook niet vwnw ;)

Rechtop zitten met het aanspringen, ook zo'n dingetje. Je kan gewoon blijven zitten op je billen. Ik vergeet het ook wel eens. Gewoon zitten en niet uit je zadel komen en voorover gaan. Het is geen hindernis ;) Je zult merken dat het aanspringen dan ook makkelijker gaat.
Veel oefenen met de galop, voltes een beetje kleiner maken en er dan weer uit rijden. Je paard een beetje dieper instellen zodat hij z'n rug wat meer moet gebruiken. De lange rugspier moet een beetje oprekken, zodat hij z'n achterbenen verder onder het lichaam kan plaatsen. Als hij dit niet kan, wordt de galop loperig, net als de middendraf. Wederom is hier lossigheid geboden.
Verkeerde stelling in galop komt ook voort uit te weinig lossigheid. Is dit misschien vooraf gegaan aan het aanspringen in de eerste proef?

Middenstap is ook lossigheid, maar kijk kritisch naar de stap van je paard. Hij maakt kennelijk een kort lang pas achter, zit er iets niet lekker in de rug? Gezien het aantal fysiobezoeken e.d. zou dat toch geen issue moeten zijn. Zit jij je paard in de weg? Hou je aan de ene kant je paard vast waardoor het achterbeen niet kan ondertreden?

Halsstrekken is een vak apart, het ene paard pakt het super eenvoudig op en het andere totaal niet. In principe is het zo dat wanneer je hals strekt je paard de hand moet volgen. Wat doet je paard als jij je hand gewoon vooruit steekt? Zoekt hij dan je hand meteen op? Zo ja, is het naar mijn idee weer een stukje lossigheid, weer die lange rugspier die het zakken van de hals allicht tegenhoudt.

Overgangen moet je rijden, die moeten je niet overkomen. Laat zien dat jij die overgang rijdt en je had twee punten extra gehad.

E afwenden, B rechterhand is een wending, daarin rij je twee hoeken en geen halve volte. Je kan duidelijk laten zien dat je je paard recht maakt en aan het eind weer een wending rijdt. Daar had je ook een punt extra kunnen halen.

Rij naar het halthouden toe, zodat je scheef staan kan voorkomen. Maar ook in dit geval is er een voorkeurshouding voor het paard, zorg dat je je paard losser en daarmee recht maakt en je kan veel meer bepalen aan het halthouden. :)

Nogmaals, wees kritisch op je proef, bekijk wat er beter kan en waar je precies punten hebt laten liggen. Had je het beter gekund? Wat waren je punten geweest als je die dingen wel had kunnen oplossen in de proef? Dan kom je denk ik al redelijk snel op een winstpunt.

Je paard losser krijgen doe je niet in een week, daar gaat heel veel tijd overheen. Maar probeer jezelf regelmatig te laten filmen. Voordat je begint met het losser maken en daarna bijvoorbeeld elke twee weken. Leg het dan naast elkaar een kijk wat voor verbetering je ziet. Dat werkt erg motiverend voor jezelf.
En vergeet niet, je hebt die lossigheid ook nodig in het springen!

Hou het bij jezelf, laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat het moeilijk punten rijden is bij jury X, of dat jury Y niet van vossen houdt (ik roep maar wat). Uiteindelijk zit vrijwel elke jury (een enkele uitzondering daargelaten) daar bij de C om jou punten te geven. Ze willen allemaal wel tienen weggeven, maar dan wel naar eer en geweten en dat houdt in dat jouw rijden er naar moet zijn wil je een tien kunnen ontvangen. De ene jury zal het wel iets anders zien dan de andere. Zo heb ik zelf al eens in twee nagenoeg gelijke proeven een verschil van 21 punten gehad. De ene jury gaf me 167 met allemaal opmerkingen en de andere jury gaf me 188 zonder nuttige opmerkingen. Ik had meer aan de lage punten dan aan de hoge punten, hoewel naar mijn idee de hoge punten dichterbij het getoonde beeld kwamen. De lage punten jury gaf mij concreet dingen waar ik aan kon werken en dat telde voor mij!

Succes, het gaat vast en zeker goedkomen!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 01:38

@janine1990, wauw, bedankt voor je super toffe reactie!
Ik heb helaas niet kunnen starten, ben niet van de wachtlijst afgekomen. Aankomend weekend sta ik gelukkig al wel op de startlijst. Ik ga dan sowieso proberen of ik het voor elkaar kan krijgen om iemand mee te nemen om te filmen.

Mijn paard heeft er inderdaad erg veel moeite mee om zijn achterbeen eronder te krijgen. We zijn hier tijdens de lessen hard mee bezig, inderdaad ook door haar wat ronder te rijden.

Dit gaat opzich best goed, maar tijdens mijn proef vind ik het op de een of andere manier lastig om hetzelfde te rijden als thuis. dit is natuurlijk erg dom, maar ja, het is wennen voor ons allebei.

Als ik haar dan op wedstrijd tijdens het losrijden niet rond en los genoeg rij, blijft haar linker achterbeen een beetje achter bij rechts. dit is inderdaad waarschijnlijk ook waardoor de galop al snel loperig oogt, en in stap de passen niet helemaal gelijk zijn.

Bedankt voor je uitgebreide tips ik ga er absoluut wat mee doen!

Van de week staat al op de planning om een keer mee te rijden in een les op een manege waar mijn paard nog nooit is geweest. tussen verschillende paarden.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 02:56

In welke omgeving start je?
Misschien niet helemaal 100% zoals het zou moeten, maar waarom ga je niet eens naar een ander gebied/terrein?
Van horen zeggen heb ik vaak begrepen dat bepaalde gebieden in Nederland vaker iets vriendelijker gejureerd word. Ook kan ik me voorstellen dat op bijvoorbeeld een selectie wedstrijd wat strakke gejureerd word dan bijvoorbeeld op een plaatselijke kleine manege.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 05:08

Ik heb geen idee wat voor wedstrijden je op zoekt.
Begin anders bij de wat kleinere maneges. Is het rustiger én de druk misschien wat minder?

En inderdaad rij eens vaker op ander terrein.
Laat inderdaad ook je proeven
filmen.
Kan je het zelf terug zien.
Of nog paar maanden thuis bevestigd krijgen en dan pas gaan starten.
Gewoon je tijd nemen. Paard en jij misschien ook wel hebben het nodig.

A.s zaterdag is dat een wedstrijd met veel deelnemers?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 12:31

@Dispar_Vulgo, in Twente,
Ik probeer ook meestal de "boeren wedstrijden" op te zoeken in plaats van de echte chique selectie wedstrijden enzo. Echt veel verder weg gaan is nogal lastig want mijn paard is niet echt braaf op de trailer en als ze er langer dan een uur/ anderhalf uur opstaat word ze wel echt ongeduldig. Ja dit is ook een kwestie van oefenen natuurlijk. Maar ik vind het niet helemaal eerlijk tegenover haar om haar helemaal in de stress te jagen door erg lang op de trailer te staan en vervolgens ook nog van haar te verwachten dat ze zich netjes gedraagt. :')

Haha het is wat,
Ik heb er zin om het weer te proberen.

@linnie050, Het probleem is dus dat het thuis en tijdens de lessen wel vrij goed gaat allemaal, maar zodra we op wedstrijd komen, krijg ik het op de een of andere manier niet voor elkaar om gewoon het zelfde te rijden. ik heb zelf niet de indruk dat ik echt gespannen ben of zenuwachtig ofzo, alleen mijn eigen rijden is veel minder, waar mijn paard natuurlijk weer op reageert.

Op ander terrein rijden gaan we deze week proberen, vanavond zijn de startlijsten bekent dus dan kijk ik even of er veel deelnemers zijn.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:53

Heb zelf 22-2 ons wedstrijd debuut gemaakt, thuis in de eigen "vertrouwde" omgeving.
Resultaat (wegens veel spanning mijn kant en paardlief wat mij ontzettend spiegeld en ook spanning van paardlief zelf) was 156 en 164 punten...
Mijn instructeur heeft de les erna gezegd: vergeet de jury, vergeet de omgeving, rij zoals je thuis ook tijd en neem de tijd voor alles.
Zet het doel wp opzij en rij puur voor jezelf het komt dan vanzelf wel!
Hij moet in training bij jou zijn met zijn aandacht, bevestig dit goed zodat je daar op vreemd terrein mee verder kan.

Afgelopen zaterdag deze tips mee genomen (en een valdispertje... ) en op vreemd terrein gestart.
Doel was ontspannen rond komen en "gewoon" het proefje te rijden.
Resultaat waren 2 proeven welke mij een goed en vertrouwd gevoel gaven, kon hem laten halsstrekken zoals hij thuis ook doet en hij liep braaf zijn rondjes!
Het mooie was dat de jury er ook tevreden mee was en we 189 een 197 punten hebben gekregen en in de prijzen zaten.

Succes ermee!
Komt vanzelf wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:35

okdoei schreef:
@Dispar_Vulgo, in Twente,
Ik probeer ook meestal de "boeren wedstrijden" op te zoeken in plaats van de echte chique selectie wedstrijden enzo. Echt veel verder weg gaan is nogal lastig want mijn paard is niet echt braaf op de trailer en als ze er langer dan een uur/ anderhalf uur opstaat word ze wel echt ongeduldig. Ja dit is ook een kwestie van oefenen natuurlijk. Maar ik vind het niet helemaal eerlijk tegenover haar om haar helemaal in de stress te jagen door erg lang op de trailer te staan en vervolgens ook nog van haar te verwachten dat ze zich netjes gedraagt. :')

Haha het is wat,
Ik heb er zin om het weer te proberen.

@linnie050, Het probleem is dus dat het thuis en tijdens de lessen wel vrij goed gaat allemaal, maar zodra we op wedstrijd komen, krijg ik het op de een of andere manier niet voor elkaar om gewoon het zelfde te rijden. ik heb zelf niet de indruk dat ik echt gespannen ben of zenuwachtig ofzo, alleen mijn eigen rijden is veel minder, waar mijn paard natuurlijk weer op reageert.

Op ander terrein rijden gaan we deze week proberen, vanavond zijn de startlijsten bekent dus dan kijk ik even of er veel deelnemers zijn.

Kna je instructrice niet een keer mee naar wedstrijd om je met het inrijden te begeleiden?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 13:42

@Joolien, we proberen dat wel een keer te doen, alleen is dit vrij lastig te plannen, omdat mijn instructrice zelf ook concoursen rijd in het weekend, omdat ze zelf door de weeks les geeft. We denken hier wel aan, alleen lastig te regelen haha.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:33

Doe alsof je een springconcours hebt :+ Je geeft zelf aan dat je spanning hebt tijdens een dressuur wedstrijd. Desnoods rijdt je gewoon met je springzadel (opletten dat je geen singel met flap omdoet, volgens mij is dat niet toegestaan)
Wie weet geeft het je meer rust. Ga ook losrijden zoals je voor een springles of springwedstrijd doet.

Succes!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 16:47

@Ldj, ik rij al met springzadel haha, heb niks anders wat er goed op ligt :')
Thanks voor de tip :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:02

okdoei schreef:
@janine1990, wauw, bedankt voor je super toffe reactie!
Ik heb helaas niet kunnen starten, ben niet van de wachtlijst afgekomen. Aankomend weekend sta ik gelukkig al wel op de startlijst. Ik ga dan sowieso proberen of ik het voor elkaar kan krijgen om iemand mee te nemen om te filmen.

Mijn paard heeft er inderdaad erg veel moeite mee om zijn achterbeen eronder te krijgen. We zijn hier tijdens de lessen hard mee bezig, inderdaad ook door haar wat ronder te rijden.

Dit gaat opzich best goed, maar tijdens mijn proef vind ik het op de een of andere manier lastig om hetzelfde te rijden als thuis. dit is natuurlijk erg dom, maar ja, het is wennen voor ons allebei.

Als ik haar dan op wedstrijd tijdens het losrijden niet rond en los genoeg rij, blijft haar linker achterbeen een beetje achter bij rechts. dit is inderdaad waarschijnlijk ook waardoor de galop al snel loperig oogt, en in stap de passen niet helemaal gelijk zijn.

Bedankt voor je uitgebreide tips ik ga er absoluut wat mee doen!

Van de week staat al op de planning om een keer mee te rijden in een les op een manege waar mijn paard nog nooit is geweest. tussen verschillende paarden.

Graag gedaan, ik verveelde me zondag :P

Alvast veel succes komend weekend! In de proef hetzelfde rijden als thuis vergt ontzettend veel routine en wedstrijdervaring en/of stalen zenuwen. Dat heeft gewoon tijd nodig. Probeer je die winstpunt niet direct als doel te stellen, maar ga voor het ontspannen rondje. Zelf kreeg ik een paar jaar terug de deksel flink op de neus door voor de punten te willen rijden met een redelijk sensibele merrie. Ik ging naar een bak die best kijkerig was, maar daar hield ik op voorhand geen rekening mee. De eerste proef was een drama, ik heb alle hoeken van de bak gezien. Ik moest daarna weer terug naar de losrijbaan zodat iemand anders de eerste proef kon rijden. In de tweede proef liet ik mijn schouders hangen en dacht ik: Ach, erger kan het toch niet worden en reed ik 20 punten meer (13 en 183) bij elkaar. Paard keek nergens meer naar. :+
Aankomend weekend ga ik met een ander paard naar die wedstrijd, voor het eerst met dat paard op wedstrijd en hoewel het een erg getalenteerd dier is, rij ik zaterdag maar niet voor de punten. Ik ga voor het rond kunnen rijden van de proef en daarbinnen probeer ik alles uit het paard te halen wat mogelijk is.

Hoewel jij natuurlijk die winstpunt nodig hebt om te kunnen gaan springen, zal het heel erg moeilijk zijn om de instelling te veranderen op een dressuurwedstrijd. Maar hoe moeilijk het ook is, probeer je te focussen op de dingen die JIJ onder controle kan hebben. Dus stel je bijvoorbeeld als doel om elke hoek diep in te rijden. Zo'n doel zorgt ervoor dat je je proef langer maakt (dus je gaat niet door de proef heen racen) en je elke oefening goed kan voorbereiden. Dus je hoeft niet meerdere dingen te onthouden, alleen elke hoek diep inrijden zorgt ervoor dat je maar één ding hoeft te onthouden in de proef (tenzij je de proef uit je hoofd rijdt ;) )

Als je paard zoveel moeite heeft om de passen in het achterbeen gelijk te houden, zou ik toch eens kijken naar een persoon die dit heel gericht kan behandelen. Of was dit ook bekend bij de personen die je er eerder bij hebt gehad? Het lijkt me niet iets dat je er zo eventjes uit rijdt, het lijkt me een gevolg van een blokkade. Als er twee benen evenveel achter blijven is het lang zo opvallend niet en kan je er bovendien makkelijker aan werken onder het zadel.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 15:14

@janine1990, bedankt voor je tips alweer haha!
Ja de ostheopaat en fysio komen regelmatig langs, en houden het goed in de gaten.
Maar ze heeft flink vast gezeten ook vanwege het slecht passende zadel waarmee veel te lang is doorgereden. dus ze proberen het nu stap voor stap op te lossen. maar dat kost tijd. dus er is zegmaar heel veel overleg tussen mij, m'n instructrice, de fyssio en de ostheopaat. om er zo goed mogelijk voor te zorgen dat alles weer goed komt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:39

Singel met buikflap mag gewoon

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:13

Neem de tijd en zie die dressuurwedstrijden ook als voorbereiding op de springwedstrijden die je wilt gaan rijden. Het is geen 'verloren' tijd. Als je nu leert om haar goed in te rijden en te laten ontspannen, lukt dat waarschijnlijk straks ook als ze wat enthousiaster is, omdat ze mag springen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:21

okdoei schreef:

Oei, dan denkt de jury natuurlijk: komt er weer zo eentje die een puntje wil om dan te gaan springen. Mag niet natuurlijk, maar het kan maar zo wat puntjes verschil maken..... Ik zou er een dressuurzadel op leggen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:29

Babootje schreef:
okdoei schreef:

Oei, dan denkt de jury natuurlijk: komt er weer zo eentje die een puntje wil om dan te gaan springen. Mag niet natuurlijk, maar het kan maar zo wat puntjes verschil maken..... Ik zou er een dressuurzadel op leggen.

:+ en dan zou je niet je verdiende punten krijgen?? :+
Een dressuurjury doet natuurlijk zijn/ haar uiterste best om een Springruiter dwars te zitten. }:0
Net zoals je niet met schimmels/vossen/ koudbloeden moet starten, want dan krijg je ook je punten niet. ;)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:38

Ik heb een paard gehad wat niks kende en in een half jaar van B naar M2 was en elk weekend bovenaan stond.

Nu heb ik er 2 welke gewoon meer tijd nodig hebben.
Zie je wedstrijden als een training, breng zelf zo min mogelijk spanning over op je paard.
Tuurlijk ga je met het doel een winstpunt op concours, maar focus je hier niet op.

Neem je paard is mee naar verschillende terreinen als je de mogelijkheid hebt, leren ze veel van, en de spanning wordt minder.

De punten welke niet goed gaan weet je zelf ook, hier gewoon lekker mee aan het werk gaan.
Je kunt beter enkele punten of 1 punt pakken om dit voor elkaar te maken, dan dat je alles kn 1 keer goed wilt doen.

Heel veel succes, lekker doorgaan!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:44

Toch denk ik niet, dat je onderscheidt hoeft te maken tussen chique wedstrijden en "boeren" wedstrijden hoor.
Als jury zit ik bij beide, dus het wil niet zeggen, dat er bij het ene strenger gejureerd wordt, dan bij de ander.
Verder gaat het erom wat jij laat zien, want dat wordt beoordeeld. Niet op basis van de kwaliteit van andere deelnemers.

Ik denk, dat het heel duidelijk is waar je op moet oefenen. De galop, juiste been lichtrijden, nageeflijkheid en ontspanning.
Bovenstaande kun je thuis heel goed oefenen, maar kilometers maken in de dressuurring is ook heel erg belangrijk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:17

Babootje schreef:
okdoei schreef:

Ik denk niet dat die gedachte het verschil maakt. Een verschil in punten kan komen doordat een springruiter niet altijd een even mooie zit heeft als een dressuurruiter. Je ziet ze veelal iets voorover zitten, wat het plaatje voor de houding en zit niet ten goede komt.

Aan de andere kant heb ik met een voor mij te klein paard ook in een dressuurzadel moeite gehad met rechtop zitten en kreeg ik ook gewoon zevens voor mijn houding en zit. Ik zat in balans en dus was dat voldoende voor het in mijn ogen hoge cijfer.

Een springruiter die gewend is aan het zitten in een springzadel zou ik niet zomaar aanraden om een dressuurzadel te gebruiken. Tenzij TS dit ook gewoon gewend is, kan ze dat doen. Maar je kan iemand niet voor een wedstrijd in een andere houding dwingen. Een niet natuurlijke zit in een dressuurzadel is lelijker dan een natuurlijke zit in een springzadel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:47

Het is echt de meest grote onzin dat het voor de jury uitmaakt of je een dressuurzadel of springzadel op je paard hebt liggen hoor! Het gaat erom hoe je erop zit. De meeste mensen zullen rechter op hun paard zitten bij een dressuurzadel, omdat een springzadel nu eenmaal niet gemaakt is om kaarsrecht op te zitten, maar als je geen dressuurzadel hebt en prima op een springzadel zit, dan klaagt een jury ook niet hoor.

Ik denk ook echt niet: "Oeeehhhhh die wil springen, zal eens kijken of ze het wel verdiend."

Ik vind het persoonlijk een beetje jammer, dat mensen denken dat dit de gedachtegang van een jury is.