Sorry maar dit vind ik geen fijn beeld... idpv je te focussen op het wijken, ?rondje maken, ... Focus je even op een paard dat fijn is aan het been, voldoende voorwaarde, los is in zijn nek en met een goede hoofd hals houding loopt. hou je teugels een blokje langer, werk vanuit je bekken en maak je beugels eens vast aan je singel dan voel je wat je fout doet met je benen
Dit is geen aanval absoluut niet maar zoek misschien een goede gediplomeerde lesgeefster die je verder kan helpen
ik vraag me eerlijk gezegd af waarom je verzameld wilt rijden en wat je doel hierin is?
Je pony komt niet meer op het achterbeen door er het aan de voorkant tegen te houden.
Filmpje van je proef gekeken, pony hoeft in de proef helemaal niet meer terug als je daar doet. In de M1 wordt geen verzameling gevraagd en ook in de M2 pas enkele onderdelen.
SaSalover
Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-15 23:13
leny_horeman schreef:
Dit is geen aanval absoluut niet maar zoek misschien een goede gediplomeerde lesgeefster die je verder kan helpen
Euhm, bedankt voor je tips, maar dit deel is wel zeker een 'aanval'. Want ik heb 2 hele goede gediplomeerde lesgeefsters, die beide z-jury's zijn, die misschien zelfs meer ervaring hebben dan sommige hier & die ook erg vergelijkbare dingen zeggen. Je mag mij tips geven, maar alsjeblieft, geen aanval op de lesgeefsters. Terwijl je hun niet eens kent & geenidee hebt van hun stijl van lesgeven.
Fijn dat je instructie zegt wat "we" hier ook zeggen
Zijn je eigen ogen mbt het eerste filmpje geopend? Zie je wat we hier, en dus ook je instructie, anders willen zien? Want dat is het fijne aan filmen: je ziet wat je doet, en wat dat bij je paard doet. Probeer eens een filmpje te maken van verschillende hoofd-halshoudingen, en kijk wat dat met de beweging van je paard doet. Daar zit dan dus erg fout, maar hopelijk ook goed tussen. Een paard dat niet lekker beweegt, dat is altijd fout, en vanuit een hoofd-halshouding waar het paard fijn door het lijf loopt, kun je gaan werken aan meer kracht, en vanuit die kracht ontwikkeld vanzelf verzameling en daarna oprichting.
Ik denk dat je heel veel hebt aan alle tips die hier gegeven worden, ik vind het heel sportief van je dat je het zo goed opneemt, en durft te zeggen dat deze tips overeen komen met die van je instructrice's. Mag ik vragen welk doel je hebt in de toekomst met deze pony en in welk tijdsbestek? Ik ken van mijzelf dat ik alles heel graag wil, dat is natuurlijk een positief punt in de training maar het kan je soms als team tegen zitten. Maar dit is enkel mijn probleem en ik ben benieuwd naar jou doelen etc. Succes TS met deze leuke pony!
Ten eerste TS: heel knap van je hoe je om gaat met het commentaar van alle bokkers! Top! Als tweede ga ik mee met het commentaar wat eerder ook al gegeven is. Ik zie veel onrust bij zowel jouw pony als bij jezelf. Het valt op dat de pony in de filmpjes erg opgekropt loopt en dat er te weinig impuls van achteren aanwezig is. Ook eerder al genoemd: eerst naar voren, dan pas naar beneden. Die impuls naar voren is ontzettend belangrijk. Wat mij bij jou op valt is dat je erg veel met je handen bezig bent. Heel veel plezier en succes met het trainen van jezelf en je pony
Paard is absoluut niet voorwaarts, je rijd het paard enorm op de rem en met teveel teugel druk. Probeer eens je paard voorwaarts te rijden en veel meer over de rug te rijden.
Begin met warm stappen en lang en laag rijden... Jou paard heb anders binnen nu en enkele maanden heel wat rug problemen. Hij loopt NIET over de rug en heeft super veel spanning...
Sta je handen ook eens toe ... je geeft het paard weinig hulp zo dat hij kan gaan ontspannen, Let ook op je aanspringen in de galop, op het filmpje over val je hem heel erg met je hulp ....
Als je wilt wijken, stel je paard ze hals eerst naar buiten(dus niet om je binnenbeen heen stellen) dus breng allebei je teugels wat meer naar buiten en neem daarna zijn lichaam mee... En hou je benen lang, het paard hoeft enkel alleen maar voor je kuit druk op zij te gaan....
Hoewel ik het eens ben met de eerder genoemde aandachtspunten met betrekking tot je houding, teveel halsbuiging in het wijken en de verkeerde stelling en buiging in je keertwending naar links wil ik graag ook even iets positiefs over je eerste filmpje kwijt. Ik vind het stukje draf op 1.06 tot 1.08 min. namelijk wel héél fijn. Wat ik daar zie is een actieve pony met voldoende buiging in het achterbeen en zelfs een beetje veer! Als je die stukjes uit kunt bouwen tot een hele proef en ook in de oefeningen weet vast te houden dan scoor je dikke winst in het M1! Lekker dooroefenen en les blijven nemen dan komen jullie er wel!
Verder rijd je hem idd teveel op de rem. Probeer er eerst meer voorwaartse drang in te krijgen en tegelijkertijd wat meer neerwaarts zodat het stukje spier net voor de hals ook opgerekt word en tegelijkertijd de rugspieren getraind word. Gaat dit goed dan kun je steeds meer gaan oprichten maar er zitten zeker ook wel mooie stukjes tussen! Heel veel succes verder
Oeps ts.. verzameling bereik je niet door je paard in elkaar te trekken. Ik vind dit niet zo'n fijn beeld geven. Geef hem lekker de ruimte! Werk aan een fijne, elastische verbinding. Ontspan zelf, laat los, dan geef je je paard de kans dat ook te doen! Van daaruit, door hem fijn van achter naar voren te rijden, kun je zijn billen er onder gaan rijden en krijg je ook daadwerkelijk een actief achterbeen met schwung zoals het bedoeld is. Ik raad je aan even helemaal terug te gaan naar de basis! Succes, je hebt een leuke pony, geef hem de kans zich te ontwikkelen!
_Mari_
Geplaatst: 23-03-15 17:17
Ik zou nog even lekker verder trainen en dan pas M1 starten Je gaat de goede kant op. Werk aan de ontspanning en veel wisselen van oefeningen. Succes met trainen !
Jammer dat we maar een korte stukje van je proef kunnen zien van het filmpje. Ik zal nog niet M1 gaan starten als ik jou was. Hoe graag je het ook zelf wilt ! Blijf nog in de klasse L2 en ga daar eerst ervoor zorgen dat dat je paardje goed aan spring in de galop en niet zijn achterhand naar binnen gooit. Ga eerst alle M1 oefeningen trainen zodat die goed gaan en dan pas M1 starten ! Wat mij ook op valt is dat je kort zit met je benen . Maakt je beugelriemen een wat langer.
Heel vel succes met het oefenen voor de klassen M1 . Ik vind je een leuk paardje hebben. En ik heb ook respect voor je hier op Bokt.
oji
Geplaatst: 28-03-15 14:31
Een goed dressuurzadel gaat jou denk ik enorm helpen voor je zit. Benen kunnen een heel stuk langer, lekker los af laten hangen, veren in de enkels en zitten op je kont. Dan kan je paard zijn lijf onder jou ook veel makkelijker los laten. Ik weet niet van hoe lang geleden het filmpje van de L2 proef is? Maar als dat recent is, vindt ik je paard in de basisgangen echt nog te scheef om al aan verzamelen te gaan denken. Je ziet vaak de achterhand naar binnen komen. Een paard moet echt recht zijn om aan verzamelen te beginnen, anders krijg je geen verzameling waarbij een paard met meer afdruk van de grond komt, maar alleen verkorting. Ik denk dat ie van achter gewoon nog wat kracht mist, daarom wil ie zich ook lang maken, van het achterbeen afdrukken. Ik zou met dit paard heel veel "slingeren" Linksom en rechtsom lekker wenden en draaien, en daarbij kleine schakels pakken. Net zo lang tot ie links en rechts helemaal los en soepel is, en ten alle tijden spoort. Travers zou ik nog laten voor wat het is, schouder voor en schouderbinnenwaarts zijn wel fijne oefeningen om het binnen achterbeen meer onder de massa te krijgen en een begin van meer buiging in de gewrichten. Wat betreft keertwendingen, daar kun je gewoon heel simpel mee beginnen, in een ontspannen stap je gewicht extreem naar 1 kant te verplaatsen, verder niets. Dan plaatst je pony zijn gewicht onder jouw massa en heb je een heel ontspannen begin. Vooral niet proberen echt meteen een goede keertwending te rijden, daarmee bouw je alleen maar spanning op in die oefening, terwijl je spanning juist wilt voorkomen om ze goed te laten doorstappen. Maakt niet uit dat in het begin achter de cirkel nog niet op de plaats is, maar houdt het vooral vanuit de ontspanning en blijf van de voorkant af in de keertwending. Heel veel succes, ik vindt dat je een stoer dier hebt!
Je beugels zouden ook een paar gaatjes lager mogen. Mij valt namelijk op dat je een paar keer een beetje uit het zadel getrokken wordt. Probeer je zwaar/lang te maken met je zit om je paard op te vangen voor het verzamelen en wees luchtig in je handen!
Maar wat mijn voorgangers ook al zeiden: ga maar eerst het voorwaarts oefenen
Verder vind ik dat je een leuk paard hebt, waar je zeker ver mee gaat komen