En nu ben ik het zat.. Achteruit & steigeren na opstappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

calldjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:38

Band opbouwen, grondwerk doen en geduld. Wat ik nergens teruglees, is dat een paard een kuddedier is. Een paard blijft daar waar het het veiligst is en na zo´n korte tijd samen is het logisch dat je paard kiest voor een ander paard en niet voor jou.
Trek rustig een paar maanden uit voor een goede band en grondwerk zodat ze jou leert te ervaren als deskundig en betrouwbaar genoeg om alleen mee op pad te gaan.

esmee1233

Re: En nu ben ik het zat.. Achteruit & steigeren na opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:54

Mijn paard heeft dit ook gedaan. Werd het rijden voor ons beiden niet leuker op.
Ik heb toen veel met haar gewandeld om haar de 'baas' te worden maar haar ook het vertrouwen te geven dat het goed is. Bij die van mij is het dan vooral verlatingsangst. Dat ze weer word weggehaald uit haar vertrouwde omgeving.
Maar wat ik ook merkte is dat het bij het ene paard erger was dan bij een ander paard. Sommige paarden passen dan niet zo goed bij elkaar. Ik ben toen veel met anderen mensen naar buiten gegaan en gezorgd dat zij wel voorop wegreden van stal (dat vond ze het vervelendste) maar dat ik in het bos zorgde dat ik voorop reed. Uiteindelijk heb ik het er zo uit kunnen rijden en nu kan ik met iedereen en alleen naar buiten zonder maar enig bezwaar. Het is denk ik een kwestie van geduld maar ook van vertrouwen. Misschien is het een idee om met een paard op stap te gaan die heel rustig is en dat ze elkaar niet opfokken? Dit hielp bij mij iig wel heel goed. Ik zeg niet dat dat ook bij jou helpt maar het is misschien een oplossing ;)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:10

Met het risico iedereen over me heen te krijgen ...
Ik hou niet van al dat halfslachtig gedoe. Heb je trouwens al eens paarden gezien die uitmaken wie de baas is in de weide? Niks maanden opbouwen! Gewoon de wet van de sterkste leider, de volhouder die niet twijfelt. Een kudde paarden wil geen twijfelaar of zwakkeling als leider!
Ik vind een paar keer een half uurtje grondwerk best wel genoeg om duidelijk te maken wie de baas is. Maar dan moet je wel duidelijk, consequent en eerlijk zijn.
Dan erop, de dressuurzweep bij de hand. Zoek een goede plaats uit zodat hij achteruit mag lopen zoveel als hij wil. Geen enkel paard loop trouwens door een muur of tegen een weidedraad!
Laat je vriendin te voet of met de fiets meegaan. Op moeilijke plaatsen kan ze even voor gaan. Pas na min. Een uur kom je terug, en niet langs de weg dat je vertrokken bent. Zorg dat je wandeling als het ware in een cirkel loopt, dat motiveert om volgende keer vooruit te lopen.
Natuurlijk moet je onderweg positief zijn en belonen als je paard zich dapper gedraagt. Maar laat er geen twijfel over bestaan, er is maar 1weg, vooruit, langs waar jij het zegt.

Opgelet, dit advies is enkel geldig als je voldoende kunt rijden. Het is echt niet de bedoeling om te verongelukken. Als je twijfelt vraag dan een echt ervaren persoon mee.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:30

Oei, ik lees nu pas alle reacties. Blijkbaar ben je nog niet zo ervaren, dus heb ik het verkeerde advies gegeven.
Leren op een paard zitten doe je per 10 uur. Leren rijden per 100 uur en echt ruiter worden per 1000 uur. Maar dat is ook het leuke, het blijft levenslang boeiend.
Een goede instructeur en wat ervaren paardenvrienden heb jij nu nodig.
Die duidelijke leiding die je paard volgens mij nodig heeft, moet perfect gedoseerd en getimed zijn, bovendien ook vrij van elk tegenstrijdig signaal.
Love your horse en blijf oefenen.
Als paardrijden gemakkelijk was, dan was het voetbal.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:44

koend schreef:
Oei, ik lees nu pas alle reacties. Blijkbaar ben je nog niet zo ervaren, dus heb ik het verkeerde advies gegeven.
Leren op een paard zitten doe je per 10 uur. Leren rijden per 100 uur en echt ruiter worden per 1000 uur.

Plak maar overal een extra 0 achter :D
Echt ruiter na 1000 uur? Nee hoor na 10.000 uur pas....
Zou wat zijn als je na 100 uur al kon rijden, dat is 2 jaar manege ervaring met slechts een lesje per week. Geloof nooit dat dat zo werkt. Of je moet privéles krijgen op een goed doorgereden paard.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:11

Heel goed dat je het zat bent! Achteruitlopen en staken moet je niet willen, consequent aanpakken dat beestje. Ik ben normaal niet zo snel van het strijden met een paard, maar dit soort gedrag mag je niet tolereren. Als je deze strijd aangaat moet je zorgen dat je hem wint. Desnoods met een zweepje of sporen. Als je paard dit vaker lukt, dan heb je straks geen enkele controle meer over je paard want hij/zij is niet gek. Goede begeleiding met dit paard is wel belangrijk. Bespreek het met je instructeur. De volgende logische stap voor je paard is namelijk steigeren. Geloof me, dat wil je niet.