Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Punz schreef:Ikke: ik denk maar zo dat je best begrijpt waarom ik hier zeg wat ik zeg.
Ik zou in ieder geval niet met een groep manegepaarden die nu niet meer buiten komen met een groep onervaren ruiters nu een buitenrit gaan maken
Punz schreef:Met je eens hoor, maar als ik in de post van TS lees dat de paarden meerdere malen op eigen initiatief in galop vertrekken, daar waar het niet de bedoeling is... Dan ga ik tóch twijfelen of het hier allemaal zo verantwoord vind.
Hoe zeer ik ook vind dat je swinters ook buiten kunt rijden ( nogmaals: heb zelf ook alleen maar een buitenbak en rij toch ook in de winter echt fanatiek door).
tess_84 schreef:ikke, uiteraard is dat een probleem van het management van de paarden. Is het dat niet vaak? Paarden kunnen hun energie niet kwijt, gaan dan met een groep naar buiten, eentje begint wat te klieren, en die denken allemaal: jieehaaaa! En ja, dan is er geen houden meer aan hé.
Het is net omwille van dat management probleem, dat het gevaarlijk wordt. Als een paard op de wei zijn ei kwijt kan, is het een heel ander verhaal. Mijn paard kan ook wel eens jolig doen, maar die blijft wel bij me als ik het vraag. Als een paard 23u op stal staat en dan z'n benen eens kan strekken, gaan die zich weinig aantrekken van dat 50 kg ruitertje dat op hun rug zit...
LifeWithNoah schreef:Ik probeer ook nu in de winter zo lang mogelijk door te gaan met buitenrijden. Afgelopen zaterdag met storm en code geel overigens niet; als de boswachters waarschuwen het bos niet in te gaan i.v.m. het risico op vallende takken, ga ik er vanuit dat dat niet voor niks gezegd wordt en volg ik dat advies op.
Ik merk wel dat mijn paard in de winter buiten wel wat anders is dan in de lente / zomer / herfst. Voornamelijk alerter en fris (als in: wat huppelen als er een flinke windvlaag langs raast, af en toe zo'n piep-geluid maken van ingehouden energie en tijdens de galop een kei-harde bok geven). In galop twijfelde ik tijdens mijn laatste buitenrit over in hoeverre ik hem nog steeds onder alle omstandigheden onder controle kon houden (waar ik me bij normaal weer altijd heel zeker over voel). Daarom rijd ik in deze periode niet met de manegegroep mee op buitenrit. Dan heb je toch altijd meer geklier van paarden, waar mijn paard op reageert. Ook vind ik het in deze periode voor mezelf niet verantwoord om in m'n eentje op pad te gaan. Ik rijd nu met een klein groepje eigen paarden. En we hebben onderling de afspraak dat als het voor iemand een keer niet goed voelt om te galopperen, we alleen stappen en draven. Dat vind ik heel prettig, rekening te kunnen houden met elkaar. Zo blijft het verantwoord en een rustigere rit vinden we ook prima. Dat Met gladheid en sneeuw rijd ik overigens ook niet buiten.
Kortom; het is wel wat spannend maar ik probeer ook in de winter zoveel mogelijk buiten te rijden. Hoe vaker je het doet hoe gewoner alles wordt. En als je na weken ineens weer gaat is die stap groter en zal het spannender zijn dan wanneer je het kunt onderhouden.
iesie12 schreef:succes met buitenrijden, lees per toeval dit topic. Waarom zou je het idd niet doen, ondertussen ben je vast alweer buiten geweest..... jammer van de regen.