Met of zonder zweep/sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zweep, sporen, of been?

Sporen
51 (10%)
Zweep
101 (21%)
Alleen been en zit
101 (21%)
Sporen en zweep
25 (5%)
Hangt van het paard af
198 (41%)

Totaal aantal stemmen: 476

Yanne_RP

Re: Met of zonder zweep/sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:40

Ik rij altijd met een zweepje, dit eerder om hem net dat laatste zetje te geven in het begin, maar voor de rest van het rijden is het zweepje meer het idee dat het er is :')

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:43

Altijd zweep, en op wedstrijd een klein spoortje.
Zweep omdat hij nog wel is stout is, een bokje geven of een sprintje trekken, en dan krijgt hij een tik. In zo'n geval vind ik een tik duidelijker dan een harde schop.
Sporen op wedstrijd om gewoon iets netter en stiller te kunnen rijden.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:24

Dat is bij mij heel erg paard afhankelijk. Met mijn huidige paard alleen zweep, ze is van zichzelf al voorwaarts genoeg en kan behoorlijk haar merrie gedrag laten zien. Heb dus me mijn zweep bij me voor de zekerheid, als ze een keer niet reageert kan een klein tikje geven, of als aanwijs stof om te zorgen dat haar achterhand ook meekomt. Verder doe ik soms sporen om op wedstrijd, maar dat zit bij mij tussen de oren want eigenlijk heeft ze dan helemaal niet nodig.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:27

Ik rijd alleen met zweep.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:02

Met allebei, of alleen met sporen. Uiteraard alleen gebruiken als je ze nodig hebt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:15

Ik heb mijn zweepje bij me als ik rijd maar ik rijd er niet echt mee. Ik gebruik hem namelijk niet, mocht er echt iets gebeuren kan ik hem erbij nemen. (Ik rij altijd buiten)

Jack666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:27

Hangt van het paard af.

Momenteel rijd ik zonder sporen en zweep, als ik over een paar jaar wat hoger in de dressuur rij zal ik ongetwijfeld sporen gaan gebruiken en in het verleden heb ik op bepaalde paarden met zweep gereden. Ligt er maar net aan wat werkt voor het paard!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:34

OneAndOnlyx schreef:
Ik rij alleen met mijn been en zit. Mijn paard heeft geen van beide nodig omdat ze van zichzelf erg voorwaarts is.

Ja, want sporen zijn er inderdaad voor om je paard voorwaarts te houden. ;)

Ik reed eigenlijk standaard met een spoortje, puur voor verfijning. Een zweepje gebruikte ik ook bij jonge paarden wel.

Het zijn overigens hulpmiddelen die ook als zodanig gebruikt moeten worden. Ze staan niet mooi, het is geen status symbool, het is geen gaspedaal, het is een hulpmiddel. Zo wordt het alleen helaas niet altijd gezien.

bpv4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:30

sws met sporen altijd, licht eraan of met zweep

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:47

RdLFoto schreef:
De mijne dus ook, maar het probleem is dat hij zijn balans niet kan vinden en daardoor ontiegelijk hard en plat door de bochten scheurt. Dit heb ik opgelost met een heel klein stomp spoortje en het gaat stukke beter. :j Hoewel mijn paard erg voorwaarts is, moet ik hem alsnog blijven rijden.. Anders loopt 'ie onder me uit.

Ik ben benieuwd hoe het dragen van een spoortje de balans verbetert bij een paard. Kun je dat eens uitleggen?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:52

Ik rijd buiten met zweep voor als ik 'lastigheden' tegenkom .. Denk aan honden, mensen :D
In de bak rijd ik ook met zweep, maar gebruik hem niet, eigenlijk onnodig dus. Af en toe om de achterhand iets actiever mee te nemen :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:53

Ik rijd buiten met zweep voor als ik 'lastigheden' tegenkom .. Denk aan honden, mensen :D
In de bak rijd ik ook met zweep, maar gebruik hem niet, eigenlijk onnodig dus. Af en toe om de achterhand iets actiever mee te nemen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:55

Hangt van het paard af, het liefst met zo min mogelijk zodat het paard niet afgestompt wordt maar soms is een zweepje nodig om hem/haar aan het been te krijgen :)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:56

Is eindelijk van het paard afhankelijk, de ene rijd ik zonder zweep en sporen. Maar dat is eindelijk gewoon omdat ik dat niet nodig heb. En de andere met zweep, maar als ik hem maar weg laat merkt die het al :') . Het is eindelijk dat ik hem gewoon vast houd, meer niet. Maar als ik hem maar laat vallen merkt die het meteen haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-25 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:03

Verschilt heel erg, ben ik gewoon aan het trainen en heeft paardje er zin in, dan alleen met sporen. Puur omdat ik dan de hulp duidelijker kan doorgeven.
Is hij extreem druk en gevoelig die dag, dan doe ik mijn sporen af en rij ik met been.
(zit doe ik in alle gevallen, en met been doe ik ook als ik sporen aan heb).

Op buitenrit heb ik altijd een zweepje bij mij, niet dat ik die ooit nodig heb. Maar het is altijd wanneer je die niet bij je hebt dat je hem nodig hebt.

Dit is trouwens allemaal bij hetzelfde paard, en ligt dus geheel aan zijn energie die dag. En natuurlijk of ik train of op buitenrit ga. Met training start ik met sporen, en dan heb ik snel genoeg door of ik die om kan laten, of dat hij zo sensibel is dat ik ze beter af kan doen.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:31

Kinke schreef:
RdLFoto schreef:
De mijne dus ook, maar het probleem is dat hij zijn balans niet kan vinden en daardoor ontiegelijk hard en plat door de bochten scheurt. Dit heb ik opgelost met een heel klein stomp spoortje en het gaat stukke beter. :j Hoewel mijn paard erg voorwaarts is, moet ik hem alsnog blijven rijden.. Anders loopt 'ie onder me uit.

Ik ben benieuwd hoe het dragen van een spoortje de balans verbetert bij een paard. Kun je dat eens uitleggen?

Dan kan ik hem dmv mijn binnenbeen (waar hij anders doorheen rent) corrigeren zodat hij meer rechtop gaat lopen en dus beter zijn balans kan vinden. Het blijft lastig voor hem maar het gaat steeds beter, ook ben ik nu met privélessen bezig dus het is onder begeleiding! Maar het is puur zodat hij zich niet om kan laten vallen als ik een bocht wil inzetten. :)

Urlaub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:32

Zonder zweep en sporen. Een zweepje ligt wel aan de kant. Mocht het paard het er echt naar maken door niet voorwaarts op mijn been te reageren pak ik het er wel eens bij. Maar liever zonder.

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:04

Ik vindt dat je per paard moet bekijken of je een zweep en/of sporen nodig hebt. Sommige paarden lopen van zichzelf al redelijk snel en reageren heftig op een zweep of sporen. Andere paarden zijn bijna niet vooruit te branden zonder zweep.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:07

Ik ga de poll niet invullen, omdat het correcte antwoord er niet eens bij staat.
Je kunt beide, of 1 van de 2 gebruiken, mits je ze goed gebruikt.
Fout gebruiken, dan doe je geen van de 2 of ik kom je klappen geven haha lol :D /3 }>

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:37

Ik rij sowieso zo veel mogelijk op zit. Buiten dat ligt het er volledig aan om welk paard het gaat en wat we gaan doen. Vind het wel knap dat je volgens de poll niet én op zit kunt rijden én sporen om je voeten kunt hebben := Hoe vaker ik op andere paarden stap, hoe meer ik door heb hoe goed mijn paard op zithulpen reageert, maar ik heb toch echt vaak ook nog sporen om mn voeten en een zweep vast :+ Waarom? Tja, gewoonte. Ik heb geen bakrand, zou eigenlijk mijn zweep vaker weg willen leggen, maar dat is zo onhandig.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:43

Ik rijd nu met alleen een zweepje. Gewoon om op zijn kont te leggen ( een tik is vragen om er af te vallen) als hij net even iets meer rond moet lopen , op letten etc, je kent het lijstje wel :p
Ik rijd niet met sporen omdat ik nog een beetje de neiging heb mijn been omhoog te trekken en dus met mijn hakken been te geven ipv kuiten.
Ik wil wel graag ter zijne tijd naar sporen ( gewoon kleine knopjes) omdat je met een zweep je hand toch al snel als piano handjes gaat houden ( of dit ligt aan mij). over naar de sporen is ook gewoon om een keer net even iets duidelijker of extra te vragen, maar dat ik mijn handen wel recht houd waardoor het paard ook minder kan hangen (oa.)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:49

ik gebruik alle opties bij me paard en de andere keer alleen me zit.
ik kijk het per keer aan dat ik erop stap hoe zijn bui is en of ik zelf lekker zit.
soms kan ik hem prima de hele tijd om me zit rijden maar de andere keer is hij weer erg "lui" en gebruik ik een zweepje, de sporen gebruiken we af en toe, puur om te kijken of hij wat actiever aan het been kan komen.

persoonlijk rijd ik het liefst zonder zweep omdat ik het gevoel dat dat ding me altijd in weg zit en ik zonder zweep me handen veel mooier stil kan houden.

AthelasJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:14

Ik rij op een manege. Ik rij daar vooral met been en zit. Vaak zijn zweepjes niet nodig en sporen hebben we niet eens :P
Alleen bij aangalopere heb ik soms een zweepje nodig en bij springen soms ook.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:23

ik rij met been en zit mijn paard is al voorwaarts
dus sporen en zweep is niet nodig en ze vindt zweepjes
echt dood eng :)