Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:02

De binnenrijd-foto's zien er idd een stuk "gezonder"uit (voor het paard dan) dan de sneeuwfoto's met valse knik, achter de LL (wegduiken dus) en een matig actieve achterhand.
Van het pelham-bit word ik ook niet blij, Ts heeft zo te lezen al een arsenaal aan bitten uitgeprobeerd en vindt deze het beste. Maar het paard loopt er helemaal niet fijn op, ze ontwijkt de inwerking en buigt veel te veel en verkeerd in.

Doet me vermoeden dat er gewoon te snel te veel gewild wordt, draverslijven zijn nu eenmaal niet de gemakkelijkste, en kosten flink wat meer moeite om op rijpaardsterkte gebracht te worden.
Ik zou terug gaan naar de absolute basis zodat het paard OHZ werkelijk ongedwongen kan lopen, want daar zie ik nu eigenlijk niet veel van terug in sneeuwfoto's, het ziet er idd als een kunstmatig houdinkje uit.
En dan maakt het niet uit of het paard zelf, of de ruiter die kunstmatige gedwongen houding veroorzaakt, die houding IS er, en dat is simpewelg niet correct.

Als iemand alle kritiek wegwuift kun je dus NIET tegen kritiek, en dan is het niet zo handig om een HAW topic te openen in afwachting van... juist kritiek, want lovende woorden -zo is bekend - krijgt niemand gauw op Bokt.

StalNollie

Re: Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:04

Op de binnen foto's ts zie je een mooi been gebruik. En hals gebruik staat er beter op. Ze geeft nog niet lekker me maar dat komt wel in ieder geval meer en beter in lichaam als de eerste fotos

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:07

WildDreams schreef:
En vooral dat mensen denken dat het perfect moet gaan als een paard dit bit in heeft, "dat is immers iets voor hoge dressuur paarden, dus dit paard moet ook heel goed lopen"

je weet dat er geen dressuur gestart mag worden met dit bit en juist paarden in de hogere dressuur geen pelham bit zullen moeten dragen? :Y)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:09

Op de laatste foto's vind ik ze gewoon slecht lopen... Hals staat erop, geen houding, ... Ik schaam mij eerder voor die foto's dan voor de sneeuwfotos...
Als je al zoveel geprobeerd heb worden de opties kleiner..
En ik weet dat dravers meer tijd nodig hebben, maar met haar ben ik al wel 3 jaar bezig...
En ja dat weet ik ook wel, onnuttige reactie dus.
Dit is ze tussenoplossing voor wanneer ik wel eindelyk een gewoon bit heb dat ze accepteert!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:16

_Alarm_wlkp schreef:
WildDreams : Dank je! Lager instellen doe ik meestal wel, enkel nu voor de foto's ff niet.
Als ik een magisch simpel bitje vind dan gaat ze daar gewoon op lopen hoor, nu momenteel gewoon zo.

Ik denk dat je hiermee de shortcut neemt, die op den duur toch dood blijkt te lopen TS. Liever zie ik de langere weg (je bent al zo lang positief met haar bezig, je weet dat het tijd kost om een juiste houding te bereiken en de juiste aanspanning en ontspanning). Zoals ik al eerder zei, bereik je met dit bit symptoombestrijding, het voelt fijner voor jou, ook meer controle en paardje lijkt er rustiger (gedwee) onder. De reden dat ze niet fijn kan loslaten en haar lijf kan gebruiken onderdruk je hiermee. Die komt naar boven met en simpel trensje. Je bent eigenlijk je eigen doelen aan het tegenwerken wanneer je haar aanleuningsprobleem aanpakt door er een scherper bit in te leggen. Aanleuningsproblemen komen bijna altijd vanuit het lichaam (rechtrichten), nu gaf je al aan daar op de grond mee bezig te zijn, dus chapeau! Maar ik denk dat je ook in het rijden meer vanuit haar lichaam en balans mag gaan denken. De knik die ontstaat door het wegknikken voor het bit, zorgt ervoor dat ze haar borstbeen verkeerd kantelt, de rug weg kan drukken, de buikspieren niet hoeft aan te spannen en dus weinig dragend in het achterbeen kan worden. Met haar draver-looks, is dat natuurlijk sowieso lastig, maar ik denk voor jou wel haalbaar TS. Je hebt kennis en kunde en je wilt het beste voor je paardje. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :j

En voor alle azijnpissers, ik ben het nu wel zat te horen dat TS zwartgemaakt wordt, dit is niet zo. De reacties zijn uiterst behulpzaam en onderbouwd. Gewoon keurig en de paar die wat minder ontopic waren zijn verwijderd. Klaar nu.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:17

Dan heb je een beeld TS - zoals zovelen - hoe een paard "moet" lopen volgens vele hedendaagse plaatjes: in een dressuurhoudinkje dus, TS. Maar op de sneeuwfoto's loopt ze in een verkeerde "dressuur"houding, en compleet niet over haar rug.

Ze zou eerst haar hals vanuit de schoft eens moeten laten vallen onder verbinding met een lichte contactteugel, hetgeen ze alleen kan als ze goed is rechtgericht en haar achterbenen gelijkelijk kan inzetten (daarna komt dan dus ONDERzetten) en de fase die daaraan vooraf gaat zie je in de laatste twee binnenfoto's. Met dravers duurt dat gewoon vaak langer omdat die dikwijls hun bouw niet zo mee hebben.
Als je geen wedstrijden rijdt heb je toch alle tijd van de wereld om weer een aantal stappen terug naar de basics te gaan?

Op de sneeuwfoto's zie je juist, dat het niet de goede kant op gaat, in plaats van beter, althans als je dit een wenselijk beeld vindt sla je biomechanisch de plank echt mis. Want het paard zou daar beter het lichaam moeten kunnen bewegen, ipv meer vastgehouden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:21

Als ze niet over de rug zou lopen zou ik zelf ook niet kunnen blijven zitten. Want dat merk je echt bij haar.
Op de binnenfotos heb ik gewoon pijn omdat ik niet kan blijven zitten owv haar rug die ze daar wel wegdrukt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:25

Duidelijk, je staat niet open voor aanwijzingen of tips om eea te verbeteren.
Tegen alles verdedig je je, zolang het geen loftuitingen zijn. Paardrijden begint met eerlijk zijn naar paard, en daarna naar je zelf.
Daar sta je kennelijk niet voor open, dan geef ik het stokje vriendelijk door aan anderen die wellicht wel tot je kunnen doordringen (al betwijfel ik dat na al je reacties op et gegeven commentaar).

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:27

terpentijn schreef:
Duidelijk, je staat niet open voor aanwijzingen of tips om eea te verbeteren.
Tegen alles verdedig je je, zolang het geen loftuitingen zijn. Paardrijden begint met eerlijk zijn naar paard, en daarna naar je zelf.
Daar sta je kennelijk niet voor open, dan geef ik het stokje vriendelijk door aan anderen die wellicht wel tot je kunnen doordringen (al betwijfel ik dat na al je reacties op et gegeven commentaar).

Ik leg me er ook bij neer. Dit heeft geen zin zo...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:32

Dan is dat maar zo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:35

Ik denk niet dat ze over de rug loopt maar juist vlak blijft, dan lijkt dat ook lekker te zitten omdat er weinig beweging is in de rug. Zit dus ook heel lekker maar is niet wat je wilt :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:50

Leuk paard ts . Alleen zijn jullie niet op de goeie weg. Begin weer helemaal bij de basis , elk paard hoort op een simpel trensje te kunnen lopen , daar begint de basis mee. Ik ben het met de meeste eens , jou paard heeft nu een valse knik. Hij buigt zijn hoofd om de druk te ontwijken ( dit is een scherper bit en veel paarden knikken hun hoofd wel met dit bit ) . Op deze manier train je niet de goeie spieren , wat wel je doel is met dressuur . Ga op zoek naar een goeie instructeur ( eentje die je de les niet in laat komen met scherpe bitten of hulpteugels) . 9 van de 10 keer ligt het niet aan het paard maar de ruiter . Veel succes .

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:09

Ik ga mee met velen van mijn voorgangers. Je paard loopt gewoon niet lekker zo. Hang er een simpel trensje in, of ga desnoods even bitloos rijden, en back to basics met een goede instructeur die je kan begeleiden zonder hulpteugels of scherpe bitjes. Met de basis kan je de hele wereld aan ;)

Ik snap dat het niet leuk is om zoveel kritiek te krijgen terwijl jij het idee had dat het zo goed ging, maar al deze bokkers hebben het beste met je voor en willen je helpen.

Ik vind trouwens ook dat je een mooi paard onder je kont hebt :D

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:19

Werk gewoon super demotiverend.. voel me al heel de dag rotslecht en dus voor de eerstvolgende weken geen behoefte aan rijden..

En m'n ruin wou ik ook een topic voor aan maken maar dat laat ik mooi achterwege.
Die zal waarschijnlijk ook niet correct lopen.

En dank je, 't is idd een knap paard geworden :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:29

TS, je zegt dat je wisselend kunt rijden ivm eigen blessure. Ook dit is van invloed op je paardje. Persoonlijk zou ik zelf er even niet opgaan en veel gaan werken aan de longe en aan de hand. Juist om je paard onbelast op de rug op een correcte manier te kunnen gaan lopen met een gewoon bitje. Ik heb niks tegen op een scherper bit. Deze kan bij correct gebruik zachter zijn dan het zachtste bit in de harde hand. Wel vind ik dat een paard ook gewoon te rijden moet zijn op een simpel bus- danwel watertrensje. Basis trainen blijf je het leven lang van je paard doen, ongeacht je niveau of paars niveau.

Wil je toch rijden, dan desnoods eerst even aan de longe zodat ie lekker los kan worden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:36

Klopt ik heb na een val last van m'n rug dat erger is geworden met de nodige complicaties dit jaar die we al paar maanden aan het zoeken zijn van het ene onderzoek naar het andere onderzoek.

Heb extreem krachtverlies in m'n rechterarm (20 procent) Linkerarm hetzelfde aan de hand nu en m'n linkerbeen die ook niet meer de nodige kracht heeft.
M'n rugspieren staan altijd onder druk door de slag van het vallen, m'n ruggenmerg is toen ook geraakt.
Ik rijd wanneer ik kan. Dat kan alle dagen zijn maar ook maar 1x om de 2 weken..
En k heb 3 paarden staan die meer dag en nacht buiten staan of hele dagen overdag.

Best frustrerend als je vroeger meer paarden op een dag en per week reed.
Dus het is zowel fysiek als mentaal zwaar voor mij, niet meer kunnen wat je voorheen wel deed.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:39

Ts , iedereen wil je alleen maar helpen . Het is toch fijn dat je zo tips krijgt waar je aan kunt werken . Als mensen alleen maar zeggen dat het er goed uit ziet , daar kan je toch niks mee . Ik denk altijd maar hoe meer commentaar hoe beter , daar heb je tenminste wat aan, niemand rijd perfect en het is fijn dat mensen je knelpunten zien en je daarop wijzen .

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:42

Sjira schreef:
Ik zie trouwens helemaal geen zwaar negatieve, afkrakende, in de grond borende reacties. Ik zie een aantal nuttige reacties, een ts die hier negatiefop reageert, meerr uitleg overr de reacties en bokkers die het voor ts gaan opnemen omdat de reacties 'typisch bokt' en negatief zouden zijn... Lees aub eerst het topic even door...

Ik neem het niet voor TS op! Ik zei alleen maar wat IK vind! Over andere oordeel ik verder niet. Ik ga ook stoppen met dit topic te lezen.
TS heel veel succes met je paardje! :) verder oordeel ik niet meer succes verder he.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:46

Ik blijf het een gaaf beest vinden!

Probeer als straks de sneeuw weg is veel (schijn)overgangen te rijden. Dit werkt ook heel erg met Calli, en die begint al beter te lopen. Voorkant laten voor wat hij is en enkel daar op concentreren.

Wendy en Cathy kunnen je denk ik ook verder helpen :).

Succes!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:48

Wat een gemiep, kom op zeg.

Paard loopt fantastisch voor een ex draver!

Heb je ooit wel eens tussen de koersende dravers gelopen. Dat is heel wat anders dan de htk paardjes hier op bokt en ook een geheel andere wereld. Paarden zijn vele malen heter en hebben vaak ook geleerd in de sulky om het bit vast te pakken en te GAAN! Dingen die zorgen voor extra snelheid maar voor dressuur totaal ongewenst zijn.

Ik heb diep respect voor de ts dat ze haar draver zo aan het lopen heeft. Ik heb er vele gezien die zo verknipt waren door het koersen dat er nooit meer iemand op kon zitten. Je moet noet vergeten dat een draver gecorrigeerd moet worden in zijn aangeleerde gedrag en dit niet altijd op een trensje te doen is.

Het ergste vind ik dat mensen zeuren over ruggebruik, die wanneer dat ze zelf een topic openen nog geen b proef rondkomen.

Ik wordt er echt pissig van dat mensen die zelf nog nooit iets bewezen hebben anderen de grond in boren. Dan nog een trap nageven als de TS laat weten hoe vervelend dat ze het vind.

De valse knik valt reuze mee, maarja de meeste bokkers durven zelfs te zeuren over totilas. (Of zoals hierboven, voorbeeld van de gp hengst). Wanneer doe je het dan wel goed?

Ik herriner mij ook sendero nog, ook typisch voorbeeld van bokt afzeiken. Of dat meisje met de shire die met stang en trens reed..

Beetje inlevingsvermogen mag wel bokt.

Je bent super bezig TS, diep respect!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:53

_Alarm_wlkp schreef:
Klopt ik heb na een val last van m'n rug dat erger is geworden met de nodige complicaties dit jaar die we al paar maanden aan het zoeken zijn van het ene onderzoek naar het andere onderzoek.

Heb extreem krachtverlies in m'n rechterarm (20 procent) Linkerarm hetzelfde aan de hand nu en m'n linkerbeen die ook niet meer de nodige kracht heeft.
M'n rugspieren staan altijd onder druk door de slag van het vallen, m'n ruggenmerg is toen ook geraakt.
Ik rijd wanneer ik kan. Dat kan alle dagen zijn maar ook maar 1x om de 2 weken..
En k heb 3 paarden staan die meer dag en nacht buiten staan of hele dagen overdag.

Best frustrerend als je vroeger meer paarden op een dag en per week reed.
Dus het is zowel fysiek als mentaal zwaar voor mij, niet meer kunnen wat je voorheen wel deed.

Juist om alle bovenstaande punten zou ik even lekker gaan longeren. Jij kunt niet ontspannen zitten dan kan je paard ook niet ontspannen lopen. Vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Als het niet gaat als je erop zit, dan maar ernaast. Ik denk dat je paardje er flink van zal opknappen waar jij alleen maar profijt van zult hebben. 1 van jullie zal moeten gaan ontspannen, paardjelief zal het niet doen zolang jij niet lekker zit. Dan zul jij de wijze van het stel moeten zijn.

IVM knieblessure kan ik nu een behoorlijke tijd niet rijden of ook maar iets anders doen met mijn paard. Gelukkig oplossing voor gevonden. Mijn paard wordt momenteel super door getraind. Tegen de tijd dat ik er weer op kan en mag, is hij in nog steeds goede conditie waardoor hij mijn tijdelijke mindere balans en zit kan opvangen. Uiteraard zal ik naast het rijden voor die tijd proberen zelf weer redelijk in shape te zijn. Mijn buikspieren zijn momenteel foetsie en mijn balans is 3x niks. Ik zie het zo zolang er gebreken zijn bij de ruiter moet het paard extra fit zijn om dit enigzins te kunnen opvangen. Zou ik hem stil zetten tot ik er weer op kan, dan vraag ik om problemen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:58

Amaranth7 schreef:

Heb je ooit wel eens tussen de koersende dravers gelopen. Dat is heel wat anders dan de htk paardjes hier op bokt en ook een geheel andere wereld. Paarden zijn vele malen heter en hebben vaak ook geleerd in de sulky om het bit vast te pakken en te GAAN! Dingen die zorgen voor extra snelheid maar voor dressuur totaal ongewenst zijn.

Ik heb diep respect voor de ts dat ze haar draver zo aan het lopen heeft. Ik heb er vele gezien die zo verknipt waren door het koersen dat er nooit meer iemand op kon zitten. Je moet noet vergeten dat een draver gecorrigeerd moet worden in zijn aangeleerde gedrag en dit niet altijd op een trensje te doen is.

Het ergste vind ik dat mensen zeuren over ruggebruik, die wanneer dat ze zelf een topic openen nog geen b proef rondkomen.

Ik wordt er echt pissig van dat mensen die zelf nog nooit iets bewezen hebben anderen de grond in boren. Dan nog een trap nageven als de TS laat weten hoe vervelend dat ze het vind.

De valse knik valt reuze mee, maarja de meeste bokkers durven zelfs te zeuren over totilas. (Of zoals hierboven, voorbeeld van de gp hengst). Wanneer doe je het dan wel goed?

Ik herriner mij ook sendero nog, ook typisch voorbeeld van bokt afzeiken. Of dat meisje met de shire die met stang en trens reed..

Nou worden er weer allemaal aannames gemaakt over mij, mijn achtergrond, mijn paard. Nergens voor nodig. Ik zeg niks vervelends. Alleen maar de tip om meer vanuit de schoft te laten nageven.

En fyi, ik heb zeker geen htk paard...

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:59

Ts, je kijkt denk ik vanuit een ander referentiekader naar de foto's dan de mensen die je advies proberen te geven, en daarom voel je je aangevallen. Jij komt vanuit het idee dat ze nu een stuk correcter loopt dan eerst, maar op de foto's is te zien dat ze niet correct en in een valse krul loopt. Dat is natuurlijk niet goed voor een paard, en iedereen hier is paardenliefhebber zegt daar iets van om jullie beiden te helpen.
Je zegt dat je je schaamt voor die later geplaatste foto's, daar loopt ze natuurlijk ook niet zoals je wil dat je einddoel is, maar op die foto's is wel een normale houding te zien voor een jong paard, zeker een ex koerser. Vanuit daar ga je werken aan ontspanning, waarbij je eigen zit ook van groot belang is. Je zit nu zelf nog in een stoelzit, daardoor wordt het ook een stuk lastiger voor je paard om te ontspannen. Je slaat nu gewoon een heel deel training en opleiding van het paard en jezelf over, en daar ga je later spijt van hebben, hoe leuk het ook is dat ze nu in een krulletje loopt.
Over het bit, dat ze die reacties laat zien op de andere bitten is een signaal van dat er rijtechnisch iets niet in orde is. In dit geval meer van dat het paard nog helemaal aan het begin van zijn opleiding staat. Door er een scherper bit in te hangen wijkt je paard voor de druk in de mond en laat een krulletje zien. Voor het oog ziet dit er fijner uit, maar het is symptoombestrijding.
Ik kan me echt wel voorstellen dat dit niet de reacties zijn die je had verwacht, je bent immers hartstikke trots op je paard en dat mag ook, het is een super leuk beest!! En ongetwijfeld probeer je te doen wat het beste is voor haar, maar ik denk dat je je paard (en later jezelf) een enorm plezier doet als je de training en de goed bedoelde adviezen van de bokkers vanuit een ander oogpunt zou bekijken.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:01

Sjira schreef:
Amaranth7 schreef:

Nou worden er weer allemaal aannames gemaakt over mij, mijn achtergrond, mijn paard. Nergens voor nodig. Ik zeg niks vervelends. Alleen maar de tip om meer vanuit de schoft te laten nageven.

En fyi, ik heb zeker geen htk paard...

Ehm hallo? Dit was over het algemeen bedoeld. Voel jezelf niet zo aangesproken.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:05

Ess_Ramona : dank je! Hoop ik idd ook dat ik van hen nog wat advies ga krijgen :)
Amaranth7 : Dank je ! Geeft me terug een beetje moed :)
martine0503 : ik huiver als het gaat om andere mensen op m'n paarden te laten.. m'n pony is verkloot en sta ik terug bij basis terwijl die 1,10m sprong en L2 liep... m'n ruin werd ook doorgereden door een Grand Prix ruiter die heeft hem zelfs een tijd bang voor druk gemaakt waardoor ie aan de kletter ging uit paniek.
xDreamerx : terug naar 0 gaan en over 10 jaar nog nergens staan, niet bepaald motiverend.. paard is er 7.