slecht weer of slecht karakter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:24

Petrichor schreef:
Pardon bokken? Ook al is het -50, als dat beest bewust mensen er af probeert te bokken dan deugt hij niet. := Kan natuurlijk zijn dat er qua gezondheid iets mis is, maar dan is het de vraag wil je überhaupt kosten besteden aan het keuren van een paard wat niet braaf is. Als ik jou was zou ik hem lekker weer terug brengen naar de huidige eigenaar, wat heb jij er aan om weer een miskoop te begaan?

Trouwens ik zit mij suf te piekeren maar wat betekend hws? :)

:') Ik begrijp dat sommige mensen liever op een hobbelpaard rijden?? Kom op zeg, niet iedereen heeft behoefte aan een dooie fjord (kwpn, haflinger..just for example) waar je een kanon naast kan afvuren en het dier niet eens kijkt...mijn jonkie had het van het weekend in het slechte weer ook even niet meer en was knap lastig incl. een paar bokken en een sprintje..gewoon wat spanning die even moet afvloeien..niets mis mee.

Die van mij was trouwens ook nooit geleerd te longeren, maar wel onder het zadel..kan prima hoor. Er zijn meer methodes dan die jij of ik misschien gebruiken. En in het geval van ts denk ik dat het zomaar eens zo´n gevoelig paard kan zijn, dat als ts iets te ver naarvoren staat of verkeers staat hij de signalen niet begrijpt en moeilijk gaat doen..

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:25

Als je nu al twijfels of vragen hebt lijkt het me niet het juiste paard voor je. Ik zou gaan voor een paard waar ik 100% fijn bij voel en zeker als je later geen spijt wil krijgen.
Je hebt al pech gehad ket je eerste paard geef je zelf aan, dan zou ik absoluut voor zekerheid gaan!
Of je moet dit een uitdaging vinden maar dat begrijp ik dan niet uit je verhaal.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:36

gekvanfleur schreef:
Petrichor schreef:
Pardon bokken? Ook al is het -50, als dat beest bewust mensen er af probeert te bokken dan deugt hij niet. := Kan natuurlijk zijn dat er qua gezondheid iets mis is, maar dan is het de vraag wil je überhaupt kosten besteden aan het keuren van een paard wat niet braaf is. Als ik jou was zou ik hem lekker weer terug brengen naar de huidige eigenaar, wat heb jij er aan om weer een miskoop te begaan?

Trouwens ik zit mij suf te piekeren maar wat betekend hws? :)

:') Ik begrijp dat sommige mensen liever op een hobbelpaard rijden?? Kom op zeg, niet iedereen heeft behoefte aan een dooie fjord (kwpn, haflinger..just for example) waar je een kanon naast kan afvuren en het dier niet eens kijkt...mijn jonkie had het van het weekend in het slechte weer ook even niet meer en was knap lastig incl. een paar bokken en een sprintje..gewoon wat spanning die even moet afvloeien..niets mis mee.

Die van mij was trouwens ook nooit geleerd te longeren, maar wel onder het zadel..kan prima hoor. Er zijn meer methodes dan die jij of ik misschien gebruiken. En in het geval van ts denk ik dat het zomaar eens zo´n gevoelig paard kan zijn, dat als ts iets te ver naarvoren staat of verkeers staat hij de signalen niet begrijpt en moeilijk gaat doen..

Een paar bokken en een sprintje is iets heel anders als bewust mensen er af willen gooien. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:39

Je kan een gevoelig, sensibel paard niet de schuld geven van het feit dat een paar manegeruiters op zijn rug worden gedonderd en hij dat maar moet accepteren..ik zou ze er ook afgooien...Misschien kunnen ze gewoon geen bokje uitzitten..die heb je er ook bij zitten. :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:47

gekvanfleur schreef:
Je kan een gevoelig, sensibel paard niet de schuld geven van het feit dat een paar manegeruiters op zijn rug worden gedonderd en hij dat maar moet accepteren..ik zou ze er ook afgooien...Misschien kunnen ze gewoon geen bokje uitzitten..die heb je er ook bij zitten. :j

Kan inderdaad dat het om ruiters van de onderste ring gaat, maar daar heb ik geen idee van want ik heb ze niet zien rijden.

Indien het om ruiters gaat die op zich wel een beetje kunnen zitten tja dan zou ik wel degelijk gaan twijfelen aan dit paard.

Ik lees nu net dat jij zelf hebt gereden en dat dat goed ging. :) Misschien voorlopig de eer aan jezelf houden en er voorlopig niemand anders op zetten als enkel jij zelf. Of als je nog twijfelt maar het wel een leuk paard vind een langere proeftijd vragen?

Joolien: Een paard hoeft geen dooie donder te zijn maar eerlijkheid verwacht ik wel van een paard. :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 31-12-14 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:57

Paard stond gewoon lekker fris met peper in de kont lijkt mij. Vind het wel wat gek dat je instructrice hem er niet gewoon even doorgereden heeft, dat zou ze toch moeten kunnen als ze jou les geeft met dat paard. Maar al bij al lijkt het me niks om je zorgen over te maken, aangezien hij enkele dagen op stal heeft moeten staan vanwege het weer. Mijn paard zou ook hevig en fris staan met het rijden als ze veel op stal moet. Daarom gaat ze zo veel mogelijk naar buiten toe met een vriendje, kan ze daar gek mee doen. Als ik er dan op zit weet ik dat ze bij mij niet meer moet klieren, maar dit doet ze dan ook niet meer, obviously. Dus een slecht karakter? Nee, absoluut niet. Toch niet van hetgeen wat je in je OP neerschrijft. Geef het paard wat tijd, longeer even voor het rijden of gooi hem lekker de weide op :) Succes!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:37

kohtje schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een paard wat ooit zadelmak is gemaakt het longeren niet kent.

Die zijn er anders zat, zeker hier in België. Denk dat het wel een paard is waar wat werk aan is maar onbetrouwbaar? Nee, dat geloof ik niet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:17

Percy schreef:
kohtje schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een paard wat ooit zadelmak is gemaakt het longeren niet kent.

Die zijn er anders zat, zeker hier in België. Denk dat het wel een paard is waar wat werk aan is maar onbetrouwbaar? Nee, dat geloof ik niet.

idd, mijn paard kende dit ook niet voldoende :)

myk_en_shant

Re: slecht weer of slecht karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:35

Ik vind dat tegenwoordig veel geëist wordt van een jong paard. Ze moeten ten alle tijden maar braaf in het gelid lopen ook al staan ze 24/7 opgehokt. Het is een jong dier, dus deze zijn nog niet zo stabiel als een ouder geroutineerd paard.

Dit gedrag is een logisch gevolg van te weinig beweging op een dag. Dit gedrag zou ik zeker ook krijgen van m'n Haflingers.

Je geeft aan dat het paard lekker ontspannen onder jouw loopt. Dit zegt meer over jouw manier van rijden, zonder spanning en luisterend naar het dier.

Dat er ruiters eraf gebokt zijn lag waarschijnlijk aan hun rijkunsten en niet aan het dier.
Bij één van m'n Haflingers hoef je ook niet te veel in de mond te gaan zitten, of heel streng been te geven, dan kun je ook een bok verwachten.

Volg je eigen gevoel, wordt hij goedgekeurd zo snel mogelijk hem verplaatsen en geef hem lekker uurtjes in de buitenlucht zodat hij zijn ei kwijt kan.

divadancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:13

Ik heb een paardje die zich volledig mag uitleven aan de longe. Bokken, koersen, zotjes doen. Ze weet dat ze dat van mij mag aan de longe. Het is een paardje die dat ook echt nodig heeft.Als ze dat mag doen, is ze daarnaast heel braaf onder het zadel. Ik heb het liever zo aan de longe dan dat ze dat doet met mij erop. Het is een beetje een kwestie van je paardje wat leren kennen denk ik. In het begin dat ik ze had wat het telkens bokken met mij erop. Heb het veel liever zo nu. Ze gedraagt zich nu met mij erop als ze weet dat ze regelmatig eens aan de longe haar kuren mag tonen. Wel grappig eigenlijk:) succes verder met het testen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:40

Het is begrijpelijk en ook goed dat je twijfelt, het is toch een belangrijke keuze. Maar wat ik uit sommige reacties opmaak kun je (volgens hen) beter een paard kopen wat alles zelf al goed doet. Dan vraag ik me af; wat is er dan nog aan?

Heb je zelf de interesse/mogelijkheid om lekker met hem te gaan uitvogelen hoe en wat voor jullie samen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:08

Trouwens over dat er al 4 mensen vanaf zijn gevallen, het ligt er maar net aan wat voor ruiters dat zijn, manege ruiters zijn vaak niet het toppunt van rijkunst, sommige liggen er na een scheet al naast :P

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:43

Net wat joolien zegt, en ik vind ook wel dat een paard aan mag geven dat iets hem niet zint. Belangrijker, hij doet het bij jou niet.......

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:16

Misschien als je je in het longeren wilt verdiepen kan een clinic of wat video's van lammert Haanstra wat inzicht brengen.

;) vaak raakt het paard in de war door de manier waarop wij staan.

Maar ik lees dat je toch door zet met het dier en er vertrouwen in hebt. Luister goed naar je gevoel, die liegt nooit!! ;)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:39

Als ik het zo lees zou ik het wel een kans durven geven ts. Ik krijg het idee dat je erg open staat voor de signalen die dit paard afgeeft en bereid bent om daar naar te luisteren. Dit paard klinkt als 1tje die van tevoren gewoon even zijn energie kwijt moet en in zn leven al best wat over zich heen heeft gekregen.

Mijn paard is ook erg gevoelig en daar hoef je in de winter echt niet te denken dat je daar even opkan stappen en wegrijden want dan gaat ie af. Laat je hem 1st even aan de longe rennen ( en dan gaat ie echt verschrikkelijk te keer)en je stapt daarna op is er niks aan de hand en kan je zowat een bom naast hem afsteken
Ook voor hem gold dat hij in het verleden mensen vliegles heeft gegeven, maar is bij mij nooit gebeurt. Behandel hem rustig en met respect en geef hem de tijd.
Volg je eigen gevoel.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:10

Ik zou je eigen gevoel volgen. Als jij er 100% achter staat zou ik er gewoon voor gaan. Bij jou heeft hij het tot nu toe nog niet gedaan. Niet alle paarden zijn geschikt als manegepaarden of geschikt voor meerdere ruiters. Je hebt gewoon paarden die beter door 1 of 2 personen gereden moeten worden in plaats van meerdere mensen omdat ze daar simpelweg te gevoelig voor zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:20

Je moet geen paard kopen als je het geen diervriendelijke leefomgeving kunt bieden.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:28

Amalarab schreef:
Je moet geen paard kopen als je het geen diervriendelijke leefomgeving kunt bieden.

Echte bokt- opmerking van iemand die meteen reageert zonder eerst het topic door te lezen .....

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:29

Amalarab schreef:

Wat voegt dit precies toe? Volgens mij is ts heel bewust bezig met het aanschaffen van dit dier en kijkt meer dan de meesten naar de signalen die het dier afgeeft.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:40

knuffeldier schreef:
Als ik het zo lees zou ik het wel een kans durven geven ts. Ik krijg het idee dat je erg open staat voor de signalen die dit paard afgeeft en bereid bent om daar naar te luisteren. Dit paard klinkt als 1tje die van tevoren gewoon even zijn energie kwijt moet en in zn leven al best wat over zich heen heeft .

Helemaal mee eens. Ts, volg je gevoel. Als hij wordt goedgekeurd, jij hebt er het vertrouwen in en je vindt het een uitdaging om samen met dit paard te groeien zou ik het gewoon doen. Paard staat nu 24/7 op stal, is gereden door meerdere manegeruiters en is nog jong. Ik vind het niet gek dat hij niet helemaal in het gelid loopt. Lijkt me niet dat hij een slecht karakter heeft. En het feit dat hij vier mensen gelanceerd heeft zegt me niet zo veel. Ruiters met een slechte zit, of net even uit balans of misschien bokte wel even echt gemeen omdat hij even zijn energie kwijt moest... Tja, kan gebeuren. Zeker bij een opgehokt jonkie met weinig vertrouwen als het koud is buiten. Hoeft zijn karakter echt niet slecht van te zijn.

Laat je hem bij de keuring op de foto zetten trouwens?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:01

24 uur per dag op stal moet je echt niet onderschatten hoor. Mijn eigen paard (haflinger, 'bomproof') staat 24 uur per dag in een paddock en toen ik daar op ging rijden..
Soort ontploffing. Ze hield het heel mooi in bij stap en draf, maar bij galop bokte ze, maakte de raarste sprongen en ging in een rengalop de bak door.
Neem ik het haar kwalijk? Nee. Paarden hebben gewoon veel beweging nodig en als dat niet genoeg kan ik een stal/paddock moet hij al zijn energie onder het zadel maar kwijt kunnen.

Klinkt als een leuk, vriendelijk paard die zich heel erg moest inhouden onder het rijden en bij het longeren eindelijk zijn energie kwijt kon.
Maar doe vooral waar je je goed bij voelt! Morgen wordt hij toch gekeurd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:09

Heeft hij niet gewoon domweg singeldwang?
Want zo klinkt het mij eerder.
Exploderen met bolle rug is of extreem overmoedig door te veel eten en te weinig beweging, of onder te veel druk gezet, of singeldwang.
Paarden die gemeen bokken doen dit eerder op een energiebesparende manier, terwijl met ronde rug rodeobokken bijna altijd is omdat het paard even niet weet wat het met zichzelf aan moet.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 12:02

Het is inderdaad een gevoelig paard, hij heeft een eigen karaktertje, maar ik begin er steeds minder aan te twijfelen dat hij kwaad wil doen. Hij houdt zich in onder het zadel bij mij, ook al heeft hij veel energie. Dan heb ik nog liever dat hij zich uitleeft aan de longe dan als ik er op zit :D

Volgens mij is er gewoon echt een stuk opvoeding overgeslagen! We zijn woensdag weer een poging gaan doen om te longeren (op de keuring moet hij ook gelongeerd worden, dat word nogal wat.. ). Rechts is tijdens het rijden ook zijn beste kant, dus na enkele bokjes liep hij rustig en gecontroleerd aan de longe op de rechterkant. Links snapte hij het écht niet, maar met veel geduld liep hij uiteindelijk toch in een klein cirkeltje & na enkele malen opnieuw proberen had hij opeens door dat op een grote volte lopen aan de longe toch niet zo "eng" is. Hij heeft op die kant zelf niet eens gebokt woensdag, je zag hem echt denken "wat doe ik nu, wat is dit, ik ben dit helemaal niet gewoon".

Ik (en mijn gevoel) vind hem echt héél leuk, dus als hij goedgekeurd word door de DA komt hij naar ons & dan zoeken we een oplossing om hem wat meer beloop te geven. Normaal ging hij vandaag of morgen gekeurd worden, de dierenarts ging ons zelf opbellen maar dit is nog niet gebeurd. Dus is het best wel spannend!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:15

Mijn ervaring is, dat je niet op een telefoontje van de da moet wachten, maar zelf even bellen. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:15

Mijn paard kan aan de longe ook heeeeeel stout zijn, maar ga je er op zitten is er niets aan de hand.
Wil niet zoveel zeggen dus. Ik moet er wel bij vertellen dat hij dagelijks alle tijd krijgt om zich buiten uit te leven. (Waar hij dankbaar gebruik van maakt :Y) ) Ik weet niet of hij nog zo braaf zou zijn als hij dat niet mag.

[Edit; typo]