Hulpteugels!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:35

Voor degene die het nodig hebben als noodrem, loslaten is vaak juist de sleutel van succes. Paard bouwt spanning op, ruiter geeft ruimte van voor en paard ontspant weer. Juist dat vasthouden van de kop heeft spanning tot gevolg, zo zonde. Nageeflijkheid krijg je niet van begrenzen met teugels maar van ontspanning en balans en voorwaarts hebben op je been.

Solmyrkvi

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:21

Ga jij maar vlak voor je een drukke weg op galoppeert loslaten en ontspannen :')

Ik denk dat de mensen die hem als rem gebruiken dat niet in de bak doen, maar op buitenrit en dergelijken.

lynnkerstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:54

ik ben van mening dat je je paard naar je hand toe moet rijden.
Hiervoor moet je dus rijden, en niet een hulpteugel eraan hangen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:51

MayDayParade schreef:
Ga jij maar vlak voor je een drukke weg op galoppeert loslaten en ontspannen :')

Ik denk dat de mensen die hem als rem gebruiken dat niet in de bak doen, maar op buitenrit en dergelijken.

Ga jij er maar eens aan hangen en trekken. Als je nooit hangt of trekt, dan heb je altijd dat nog als noodgreep. Als je altijd moet trekken om hem bij je te houden dan helpt heg op een gegeven moment niet meer

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:14

Ik ben het met je eens hoor. Ben ook niet van de hulpteugels en inderdaad eerder van het loslaten.

Maar was meer grappig bedoeld. Als mijn paard op hol raakt en op een 80-weg af galoppeert, ga ik namelijk niet ontspannen zitten en loslaten. Ik denk eerder dat mensen dat soort situatie's bedoelen met hulpteugel als 'noodrem' gebruiken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:37

Ja is wel zo maar soms kun je beter vasthouden aan bepaalde principes ipv aan hulpteugels. Mijn principe is dat wanneer ik een hulpteugel nodig zou hebben om me buiten veilig te voelen, ik nog beter een tijdje in de bak oefen. Dan ben ik nog niet toe aan buitenrijden.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:23

Daar ben ik het inderdaad volledig mee eens!

Barcoootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:52

Wij hebben geen hulpteugels omdat je paard ook moet leren zelfstandig te lopen, als je er iets omheen doet loopt ie wellicht wel mooi maar gaat hij wel enorm in je teugels/hulpteugel hangen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:58

MayDayParade schreef:

Maar als je een hulpteugel nodig hebt om een klein beetje veilig te blijven buiten waarom rij je dan buiten op die manier op je paard? Dan hoor je te trainen ipv gewoon te kijken waar het schip strand.

Mensen gooien er meestal geen hulpteugel voor extra controle aan als het paard normaliter zo braaf aan de hulpen is, dat gaat meestal over ja hij is zo heftig buiten, wat een opvoedprobleem is.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:14

Bowen schreef:
MayDayParade schreef:

Maar als je een hulpteugel nodig hebt om een klein beetje veilig te blijven buiten waarom rij je dan buiten op die manier op je paard? Dan hoor je te trainen ipv gewoon te kijken waar het schip strand.

Mensen gooien er meestal geen hulpteugel voor extra controle aan als het paard normaliter zo braaf aan de hulpen is, dat gaat meestal over ja hij is zo heftig buiten, wat een opvoedprobleem is.

Ik rijd niet buiten op een paard waarop ik een hulpteugel nodig heb om hem te houden hoor. Was een reactie op iemand :P

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:37

Ik heb vroeger (onder begeleiding) wel gereden met de halsverlenger. Mijn pony gooide zijn hoofd de lucht in en nam het bit tussen de kiezen om alleen nog rondjes te racen met de staart op de rug. De halsverlenger dwong hem niet in de krul.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:43

Ik ben niet zo tegen hulpteugels als ze maar niet dwingend gebruikt worden. Zelf gebruik ik geen hulpteugels, enkel een martingaal bij het springen bij hete paarden.

@Bowen: sommige paarden kan je trainen wat je wil, buiten rijden is dan gewoon een hele andere zaak. Dan maar niet buiten gaan rijden? Mwah, als het met een hulpteugel wel lukt why not :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:44

MayDayParade schreef:
Ik rijd niet buiten op een paard waarop ik een hulpteugel nodig heb om hem te houden hoor. Was een reactie op iemand :P

Het was ook niet persoonlijk gericht, sorry als het wel zo over kwam.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:52

Geryon schreef:
Ik ben niet zo tegen hulpteugels als ze maar niet dwingend gebruikt worden. Zelf gebruik ik geen hulpteugels, enkel een martingaal bij het springen bij hete paarden.

@Bowen: sommige paarden kan je trainen wat je wil, buiten rijden is dan gewoon een hele andere zaak. Dan maar niet buiten gaan rijden? Mwah, als het met een hulpteugel wel lukt why not :)

Dat sommige paarden kan je trainen wat je wil is echt onzin. Elk paard moet zo ver te krijgen zijn dat normaal buiten rijden zonder continu gedoe en gevaar mogelijk is. De enkele uitzondering die de regel bevestigt moet dan inderdaad maar niet buiten rijden.

En waarom niet, omdat je die hulpteugel dan ook gebruikt en niet waarvoor die hulpteugel echt bedoeld is. Waarom denk je dat het wel lukt met die hulpteugel? Niet omdat het zoveel zachter is, maar omdat je nog veel heftiger in kan komen.
Als het met bit en met noodgrepen niet lukt moet je dan niet concluderen dat het gewoon niet werkt zo ipv nog meer in te moeten gaan werken met risico op schade en alles?

De enige andere reden waarom het zonder misbruik van de hulpteugel wel zou kunnen werken is omdat de ruiter onbekwaam is en onrust veroorzaakt. Dan zou de hulpteugel een goede hulp kunnen zijn omdat die dan rust inbrengt. Maar de onbekwaamheid van de ruiter is iets dat prima opgelost kan worden.
Iemand die zo onbekwaam is zou niet op een "pittig" paard buiten moeten rijden en niet zonder gedegen begeleiding.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:04

Uit je post komt alleen maar naar voren dat je daar geen ervaring in hebt. Hetgeen waar ik het over heb, heeft niets te maken met onrust of onbekwaambaarheid van de ruiter. Maargoed. Ik vind hulpteugels om harder in te komen in zo'n geval geen probleem. Om mij heen heb ik gezien dat dat soort paarden veel liever wél de afwisseling hebben inclusief hulpteugel, dan niet de afwisselen van buiten rijden :)

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:07

ik gebruik als ik buitenrij met mijn verzorgfjord wel een stielman, maar niet om haar naar beneden te lopen, dat vind ik echt zielig en totaal niet nodig. Laat haar maar lekker om zich heen kijken met haar hoofd omhoog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:16

Buiten en met springen heeft mijn paard een martingaal (borsttuig + martingaal) om, gewoon als extra rem omdat ze nog wel is heet kan worden dan.
Slof gebruik ik niet vaak. Enkel nu als steun voor mijn paard met het leren wijken wel is erbij gepakt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:35

Geryon schreef:
Uit je post komt alleen maar naar voren dat je daar geen ervaring in hebt. Hetgeen waar ik het over heb, heeft niets te maken met onrust of onbekwaambaarheid van de ruiter. Maargoed. Ik vind hulpteugels om harder in te komen in zo'n geval geen probleem. Om mij heen heb ik gezien dat dat soort paarden veel liever wél de afwisseling hebben inclusief hulpteugel, dan niet de afwisselen van buiten rijden :)

Vind het niet normaal om iemand gelijk maar even weg te zetten als geen ervaring ermee. Dat is een vreemde manier van discussie.
Jammer genoeg voor je heb ik dat wel, vandaar dat ik zeg dat met elk paard dit te doen is met de juiste opvoeding. Niet in een dag ofzo, maar zeer zeker wel te doen. Er zal misschien vast wel ergens de uitzondering die de regel bevestigt rondlopen, maar dan hebben we het al over een dier met een stevige bagage die waarschijnlijk buiten niet zo leuk vindt op die manier.

De meeste paarden die buiten fikse problemen geven(zodat er naar een hulpteugel voor extra controle wordt gegrepen) hebben helemaal niet zo'n plezier buiten. Zeker niet degene die het in de bak wel prima doen.
En als het in de bak niet goed gaat hoor je gewoon nog niet buiten te rijden op die manier, je bent niet alleen buiten. Dan maar creatief worden en genoeg afwisseling verzinnen. Veel wandelen, op de grond oefenen met buiten je netjes gedragen(lange lijnen buiten bv, erg nuttige oefening, zo ook naast de fiets) en wennen aan zaken en ga zo maar door.

Als je bezig bent met een gerichte training om verantwoord buiten te kunnen rijden hoef je je geen zorgen te maken om te weinig afwisseling, dan heb je dat al omdat je er actief mee bezig bent. En je bouwt ook nog eens aan je fundament waardoor alles beter zal gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:39

Ben ik niet met je eens. Denk dat we het gewoon over andere situaties hebben :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:54

Geryon schreef:
Ben ik niet met je eens. Denk dat we het gewoon over andere situaties hebben :)

Wat voor situatie bedoel jij dan?

Want echt elk paard kan leren om een normale buitenrit te rijden. De vraag is of je bereid bent de tijd erin te steken die nodig is(ook al is het een jaar lang daar veel aandacht aan besteden in de training), of dat je dat liever niet doet en een vrij heftig hulpmiddel toepast om het jezelf makkelijker te maken ten koste van het paard.

Voor de duidelijkheid, ik heb het over het gebruik van hulpteugels voor extra controle, die noodrem, dat even fiks aan kunnen pakken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:14

Paarden die van zichzelf erg 'heet' zijn en graag willen, meestal sportpony's en -paarden, want die worden vaak zo gefokt. Buiten zijn er nóg meer prikkels en worden ze nog veel 'enthousiaster' en kom je gewoon niet meer makkelijk door in je hulpen. Imo is daar weinig aan te doen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:37

Geryon schreef:
Paarden die van zichzelf erg 'heet' zijn en graag willen, meestal sportpony's en -paarden, want die worden vaak zo gefokt. Buiten zijn er nóg meer prikkels en worden ze nog veel 'enthousiaster' en kom je gewoon niet meer makkelijk door in je hulpen. Imo is daar weinig aan te doen.

Ook die kunnen gewoon goed opgevoed worden hoor, anders valt er weinig te sporten met ze.
Alleen wordt in het sporten en dat netjes en goed doen veel meer tijd gestoken, wordt het buitenrijden als afwisseling gezien waar niet teveel moeite in gestoken wordt.

Weleens naar endurance gekeken? Echt de top daarvan? Zijn echt hete paarden, echte sporters met een bijbehorende conditie. Staan gewoon relaxed naast een vliegtuig.
En vele, vele mensen met allerlei verschillende sportpaarden die gewoon normaal buiten kunnen rijden, zonder extra controle middelen nodig te hebben.

Nee, sorry, dat "sport" stukje bij paard wordt wat teveel gebruikt als smoes. Een heter paard heeft een wat betere voorbereiding nodig, het zal wat meer tijd en moeite kosten, maar het is prima te doen(evt met gedegen hulp). En zal de sportprestatie's trouwens ook verbeteren.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:11

Ik gebruik zelf geen hulp teugels. Af en toe heb ik wel een heel heet paard buiten. Mijn paard kan buiten af en toe ook erg enthousiast worden (draver). Dat is er met veel trainen nu wel redelijk uit.
Maar als ik bijv. op het strand ingehaald wordt door andere dravers, dan heb ik 1 bult aan enthousiastme onder me. Voor mensen die dat spannend vinden, kan ik me voorstellen dat bijv. een martingaal wat meer zekerheid bied. Je hoeft hem niet te gebruiken, maar voor jezelf als extra zekerheid. Buiten rijden is heel wat anders dan in de bak. Veel meer indrukken. Je weet niet wat je paard doet als het nog niet verkeersmak ik, of je gaat voor het eerst naar buiten. Is voor sommige mensen spannend.

Ook kan ik me goed voorstellen dat bij de endurance tijdens de massastart een martingaal wordt gebruikt. Ik ben nog niet zo ver om de massastart te doen. Maar ik ben bang dat ik met mijn knollie zonder martingaal de eerste 20 km ver voorop lig, en hem de laatste km over de finish moet duwen ;)
Kan me voorstellen dat je het als aanwijzing gebruik van: heey, het hoeft niet zo hard. Totdat paardlief door heeft dat hij inderdaad niet zo hard hoeft. En dan is het niet meer nodig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:18

Bowen schreef:
Geryon schreef:

Ook die kunnen gewoon goed opgevoed worden hoor, anders valt er weinig te sporten met ze.
Alleen wordt in het sporten en dat netjes en goed doen veel meer tijd gestoken, wordt het buitenrijden als afwisseling gezien waar niet teveel moeite in gestoken wordt.

Weleens naar endurance gekeken? Echt de top daarvan? Zijn echt hete paarden, echte sporters met een bijbehorende conditie. Staan gewoon relaxed naast een vliegtuig.
En vele, vele mensen met allerlei verschillende sportpaarden die gewoon normaal buiten kunnen rijden, zonder extra controle middelen nodig te hebben.

Nee, sorry, dat "sport" stukje bij paard wordt wat teveel gebruikt als smoes. Een heter paard heeft een wat betere voorbereiding nodig, het zal wat meer tijd en moeite kosten, maar het is prima te doen(evt met gedegen hulp). En zal de sportprestatie's trouwens ook verbeteren.

Endurance paarden hebben die heetheid niet.. Niet nodig. De kwestie waar ik het over heb, heeft ook helemaal niet met opvoeding te maken. Waarmee wel heb ik al uitgelegd. En daar blijf ik bij :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:22

Ik,gebruik geen hulpteugels soms martingaal op buitenrit