Te zware oefeningen op jonge leeftijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:42

Ninx schreef:
Amaranth7 schreef:
Ja hoor, 2x in de week een half uurtje. :) waarom zou dat slecht zijn? Paard is super op de foto's, krijg compliment van de osteo over haar rug en is de vrolijkheid zelve. Schrikt nergens van, is bombproof en gaat in januari Z starten. Leg mij eens uit wat voor schade mn paard daarmee heeft opgelopen :)?

Het is jouw paard, dus jouw beslissing.... ik neem aan dat je vast niet ieder jaar de rug op de foto laat zetten?! ;-) De meeste osteo's hebben nog steeds geen rontgenogen ;-)
Dus of er iets versleten/ beschadigd raakt zul je alleen maar weten wanneer het echt helemaal mis is.
Je kunt een paard ook uitstekend bomproof maken wanneer je er niet op zit....

Bij toeval is de hals en rug ook op de foto geweest een paar maanden terug (check up vanwege de artrose van haar moeder) en die waren compleet in orde.

Je kunt dus wel insinueren dat ik mn paard naar de knoppen heb geholpen, maar mijn paard heeft er absoluut niets van geleden.

ruitje

Re: Te zware oefeningen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:51

Wat ik mij altijd afvraag met die groeischijventheorie: mogen mensen dan ook niet sporten tot hun 18e :) ? En waarom horen we daar dan nooit wat over....?

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:12

weer een van de vele discussies!

Ik ben zeker geen fan van paarden veel op stal zetten. Lekker naar buiten, veel kilometers maken in het bos en over de weg. Daar worden ze naar mijn mening het hardste van op de benen.

Inrijden Moet je per paard zien vind ik.
Wij hebben er ooit een gehad die was 2,5 en verveelde zich echt. paard werd er alleen maar slechter van. Ben er zachtjes aan mee begonnen om er een zadel op te leggen en in te rijden. Paard knapte zien der ogen op en stond al onrustig te wachten bij de wei elke keer als we weer aankwamen. Die genoot er gewoon van om te werken. uiteindelijk verkocht helemaal goedgekeurd en loopt nu nog steeds lekker mee in de sport en nog nooit een blessure gehad!

Een ander geval hier is nu 5 en nog echt puppy. toen ze paar jaar geleden naar de keuring moest om in het stamboek opgenomen te worden ook even aan het werk gezet. Ze vond er echt niks aan. ze kreeg toch ster en hebben toen besloten om de aankomende jaren er nog niks mee te doen.

Ik heb al vele discussies gelezen en kan niet begrijpen waarom iedereen alle paarden over een kam scheren. Het ene paard is het andere niet. Naar je paard kijken en luisteren lijkt mij niet heel moeilijk?

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:17

Mijn vorige paard was ook heel snel met het oppikken van dingen, en hij ging de klassen door met twee vingers in zn neus. Maar ik vond hem zo erg "puppy" dat ik er zelf een halt op heb gezet.

Het paard wat ik op het moment heb is precies hetzelfde, maaar hij ziet er al een stuk volwassener uit en
ook in z'n hoofd.

Dus het verschilt per paard.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:21

ruitje schreef:
Wat ik mij altijd afvraag met die groeischijventheorie: mogen mensen dan ook niet sporten tot hun 18e :) ? En waarom horen we daar dan nooit wat over....?

Ja dat vind ik dus ook, ik ben dus voor het jong opbouwen. Maar wel op een rustig tempo.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:26

Opzich is er niks mis mee met zware oefeningen, op welke leeftijd dan ook, maar het gaat erom of het lichaam dat al aan kan en dat is meestal niet het geval. Maar je kunt beter een paard hebben die vanaf 3 jaar gereden wordt en met 6 jaar al in de piaffe kan dan een paard die met 7 jaar wordt ingereden en dit binnen een jaar doet. Het gaat om dat de spieren die getraind moeten worden en dat kost gewoon tijd. In principe is dressuur er juist om het paard gezonder te laten zijn, om een ruiter op de juiste manier te dragen, dus de oefeningen zelf zijn goed, maar ze moeten natuurlijk wel goed uitgevoerd worden. Je kan zelf ook niet zomaar in de spagaat.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:38

ruitje schreef:

Hetzelfde als met het rijden van je paard:

Turners of mensen die bijv. aan ritmisch gymnastiek doen zijn ook soms op jonge leeftijd meestal "kapot" door overbelasting.
Dit kan ook met paarden gebeuren.

Het gaat er ook niet om dat je je paard niet mag trainen, maar overbelasting is ook niet goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:53

Het lijkt mij inderdaad dat je naar je paard moet kijken en ik zou inderdaad voornamelijk met werk beginnen niet onder het zadel. Er is zoveel meer dan dat. Maar ik denk dat de topsportpaarden die al jong op hoog niveau lopen niet persé het probleem hoeven zijn, aangezien daar meestal een erg goede ruiter opzit. Ik zie meer problemen in de gemiddelde leek die een veulen of jong paard koopt omdat het goedkoop is en zo leuk om zelf op te leiden. Maar vervolgens wordt t paard van t begin af aan niet echt goed gereden (geen juiste zit enz)

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 00:44

Nikass schreef:
Het lijkt mij inderdaad dat je naar je paard moet kijken en ik zou inderdaad voornamelijk met werk beginnen niet onder het zadel. Er is zoveel meer dan dat. Maar ik denk dat de topsportpaarden die al jong op hoog niveau lopen niet persé het probleem hoeven zijn, aangezien daar meestal een erg goede ruiter opzit. Ik zie meer problemen in de gemiddelde leek die een veulen of jong paard koopt omdat het goedkoop is en zo leuk om zelf op te leiden. Maar vervolgens wordt t paard van t begin af aan niet echt goed gereden (geen juiste zit enz)

Inderdaad :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:01

janderegelaa schreef:
lailapri schreef:
Moet die training onder zadel zijn of volstaat werk aan de hand, longeren, dubbele lange lijnen, wandelen/fietsen, vrijheidsdressuur en los/grondwerk ook?

Je moet niets maar als jij een paard met 6 wilt inrijden dan wens ik je veel succes...

Waarom reageer je zo aanvallend? Ik heb nu nog altijd geen antwoord op mijn vraag, alleen een verwijt dat ik met 6 een pony wil inrijden (oja?). Het begrip training is imo een heel ruim begrip, dus ben benieuwd wat voor training bedoeld wordt.

Voor het geval je zelf geen onderzoek gedaan hebt, ik ben met mijn 3,5/4 jarige gestart in de dressuur. Heb twee twenters staan, licht in het werk. Eerst naar de keuring en dan inrijden. Een van de twee met vier een ibop als dat nodig is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:24

Grappig hoe verschillend iedereen hier tegenaan kijkt. Ik zie genoeg mensen om me heen (en in topics op bokt) die denken dat ze weinig vragen van hun jonge paard tijdens het rijden. Mijn mening is anders in veel gevallen.

Ik krijg al vanaf dat mijn Gelderse twee jaar is de vraag wanneer ik haar ga rijden. Ze is vanaf die leeftijd al behoorlijk paard. Toch is ze nu met dik 3,5 jaar nog niet onder het zadel. Bovendien groeit ze nog steeds (logisch).

Wat mij enkele jaren geleden verbaasde toen ik met een 7-jarig paard in de B startte was het commentaar van de jury:"Paard doet groen aan onder ervaren amazone." Ik vond dat zo apart. Alsof leeftijd ertoe doet. Ik vond het niet relevant dat daar iets over gezegd werd. Paard was idd nog maar 'net' onder het zadel (wegens omstandigheden), en ook nog eens een enorm grote slungel. Die extra tijd kon hij juist goed gebruiken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:32

Ninx schreef:
Dit klinkt toch volstrekt onlogisch?
Wellicht is dat omdat die jonge paarden te weinig vrije uitloop hebben gekregen waardoor ze onderontwikkeld zijn?
Of wellicht is het zo dat men ineens veel te snel gaat omdat het paard 'toch al 6 is en het wel aan kan'?
Verder kan ik niets logisch verzinnen......

Nee, dat had er helemaal niks mee te maken. Want dat werd hem ook gevraagd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:50

ruitje schreef:

Over die groeischijftheorie snap ik het ook nog steeds niet helemaal.

Maar ik lees hier vooral dressuur en springen terwijl in mijn ogen western nog slechter is. De spins en sliding stops lijken mij daarbij het meest belastend voor de gewrichten. Op welke leeftijd zou een paard dit dan mogen aanleren?
Een man waarvan ik vroeger op een ijslander reed zei me namelijk eens dat dressuur de gewrichten stukmaakt omdat ze daarin ook om hun as moeten draaien met de achterbenen op dezelfde plaats.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:51

Ik vind het weer zo'n vingertje topic, van die doen het slechter..terwijl de meeste zelf nog niet op een hoog niveau rijden. ..

Als je het echt wilt weten, zou je onderzoek moeten doen en niet "denken" en daarom commentaar geven.

die leeftijd van 7 is onzin, daar zijn geen onderzoeken naar.
De verzekering stelt zoiets en die verzekeren ook geen oudere paarden, dus gaat de gemiddelde leeftijd snel omlaag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:24

Nou ik denk niet dat dat onzin is als je ziet hoe gemakkelijk paarden op jonge leeftijd worden afgeschreven.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:18

Nikass schreef:
Nou ik denk niet dat dat onzin is als je ziet hoe gemakkelijk paarden op jonge leeftijd worden afgeschreven.

Zie jij dat dan? Waar?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:22

????? Afgeschreven??
Hoe afgeschreven en waar???

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:36

Wanneer is een oefening te zwaar voor een dier? Als de training goed wordt opgebouwd en het dier kan het aan, waarom niet?
Ik denk alleen dat het merendeel van de mensen te snel wil dat het paard op hoog niveau loopt. Daarom wordt het te zwaar voor ze en worden ze kapot gereden. Als een training vanaf het derde jaar rustig wordt opgebouwd en het dier heeft veel talent en werklust, dan kan hij al vroeg, op zijn zesde, de wat zwaardere oefeningen aan. Hier is dan al 3 jaar rustig naar toe gewerkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:36

tmr001 schreef:
Nikass schreef:

Zie jij dat dan? Waar?

Ja dat zie ik om me heen ja. Mensen die hun paard laten inslapen omdat ie net ff te vaak een blessure heeft en dan kan je steeds niet rijden, of omdat hij bokt en steigert en de da weet niet wat het is en nog meer onderzoeken kosten veel te veel geld, of omdat het paard niet geschikt bleek voor het meisje dat Anky van Grunsven wil worden. Paard was nog maar zeven jaar. En dat zijn nog maar drie voorbeelden. Dan heb je nog de dravers die afgekeurd zijn voor de renbaan en die vaak niet oud worden en de veulens die niet gewenst zijn en direct op transport naar de slacht gaan (er was oa een bokker die aangaf dit te doen, maar ik heb het vaker gehoord oa van mijn da)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:26

Dat vind ik dus nergens op gebaseerd.
Ik heb namelijk andere ervaringen.

Daarbij kennen we allemaal de verhalen van paarden die maar in de handel blijven omdat ze een Nog prima leeftijd hebben en er nog goed uit zien- terwijl daar x op x grote problemen mee zijn.

Er is geen onderzoek naar gedaan.
Verzekeringen houden natuurlijk wel wat aan om zo geld te kunnen blijven verdienen en die willen dus geen oudere paarden verzekeren. Dus dan gaat je gemiddelde ver omlaag!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:58

Ik heb er idd geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar de voorbeelden die ik noemde zijn -in deze regio althans - bepaald geen uitzondering. Verschillende da geven aan dat paarden gemiddeld op 15 jarige leeftijd worden ingeslapen en dressuur paarden op 7 jarige leeftijd.
En het feit dat je een paard boven de 12 tot 16 jaar niet meer of alleen nog beperkt kan verzekeren zegt toch ook iets over de heersende mentaliteit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:58

Nikass schreef:
Ja dat zie ik om me heen ja. Mensen die hun paard laten inslapen omdat ie net ff te vaak een blessure heeft en dan kan je steeds niet rijden, of omdat hij bokt en steigert en de da weet niet wat het is en nog meer onderzoeken kosten veel te veel geld, of omdat het paard niet geschikt bleek voor het meisje dat Anky van Grunsven wil worden. Paard was nog maar zeven jaar. En dat zijn nog maar drie voorbeelden. Dan heb je nog de dravers die afgekeurd zijn voor de renbaan en die vaak niet oud worden en de veulens die niet gewenst zijn en direct op transport naar de slacht gaan (er was oa een bokker die aangaf dit te doen, maar ik heb het vaker gehoord oa van mijn da)

En hoe kan je dat herleiden naar te vroeg inrijden? De dingen die jij hier noemt hebben daar geen klap mee te maken. Weet je zeker dat paarden die voor de sport worden klaargemaakt (en dus niet al te laat zullen worden ingereden) significant vaker blessures hebben dan recreatiepaarden? Als ik hier zo is rondlees op bokt lijkt me het niet. Dravers worden niet op slacht gezet omdat ze op zijn, maar omdat er een kleine markt is voor paarden die maar 1 ding kunnen - draven. Er zijn ook hier zat verhalen te lezen van mensen die wel de moeite willen steken in het omscholen van een draver, en dan blijkt dat ook dravers die vroeg op de renbaan hebben gelopen gewoon op een hele leuke manier oud kunnen worden.

Wat je zegt klopt, als jij een duur sportpaard koopt en hij blijkt niet geschikt hiervoor, vind ik het nogal logisch dat je 'm verkoopt naar iemand bij wie het paard wellicht beter past. En volgens mij zijn er ook een hoop mensen die erachter komen dat die 3 jarige Jazz toch niet helemaal geschikt blijkt te zijn voor hun dochter van 13 met sportambities. Dat heeft niks te maken met vroeg inrijden of met het paard, maar mensen die dom paarden kopen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:10

Nikass schreef:
Ik heb er idd geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar de voorbeelden die ik noemde zijn -in deze regio althans - bepaald geen uitzondering. Verschillende da geven aan dat paarden gemiddeld op 15 jarige leeftijd worden ingeslapen en dressuur paarden op 7 jarige leeftijd.
En het feit dat je een paard boven de 12 tot 16 jaar niet meer of alleen nog beperkt kan verzekeren zegt toch ook iets over de heersende mentaliteit.

Wat een onzin!
Een blessure kan vanalles zijn. Helaas die van mij met 14 in moeten laten slapen na een ongeluk los in de bak.. niks met rijden te maken.... Ze had bij mij oud mogen worden zonder dat ik erop hoefde te rijden, maar helaas mocht dat niet meer zo zijn.

Daarbij gaan er ook nog naar de slacht, dus je dierenarts heeft ook maar een beperkt inzicht en daarbij kun je per lokatie (bij de stad of in de polder) ook grote verschillen verwachten.
Per stal kunnen de verschillen Hoe men om gaat met paarden al groot zijn (meestal zie je toch wel dat gelijkgestemde naar elkaar toe trekken)

Vanaf 16 jaar is de kans op bijv atrose vrij groot , logisch dat de verzekering die niet wil hebben. Heeft niks met mentaliteit te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:17

tmr001 schreef:
Nikass schreef:

En hoe kan je dat herleiden naar te vroeg inrijden? De dingen die jij hier noemt hebben daar geen klap mee te maken. Weet je zeker dat paarden die voor de sport worden klaargemaakt (en dus niet al te laat zullen worden ingereden) significant vaker blessures hebben dan recreatiepaarden? Als ik hier zo is rondlees op bokt lijkt me het niet. Dravers worden niet op slacht gezet omdat ze op zijn, maar omdat er een kleine markt is voor paarden die maar 1 ding kunnen - draven. Er zijn ook hier zat verhalen te lezen van mensen die wel de moeite willen steken in het omscholen van een draver, en dan blijkt dat ook dravers die vroeg op de renbaan hebben gelopen gewoon op een hele leuke manier oud kunnen worden.

Wat je zegt klopt, als jij een duur sportpaard koopt en hij blijkt niet geschikt hiervoor, vind ik het nogal logisch dat je 'm verkoopt naar iemand bij wie het paard wellicht beter past. En volgens mij zijn er ook een hoop mensen die erachter komen dat die 3 jarige Jazz toch niet helemaal geschikt blijkt te zijn voor hun dochter van 13 met sportambities. Dat heeft niks te maken met vroeg inrijden of met het paard, maar mensen die dom paarden kopen.

Ik reageerde op een post van Sneeuwpop die aangaf dat het feit dat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland 7 jaar is, onzin zou zijn.
Ik heb nergens gezegd dat dit gerelateerd is aan het al dan niet vroeg inrijden.

En mensen die "dom paarden kopen" daar zijn er nogal wat van. Of in elk geval er dom mee omgaan. Hier nog steeds honderden paarden die 1 uur per 24 van stal komen (en dan ff snel in de krul getrokken een rondje in de bak moeten doen) en goh wat vreemd dat hij dan een blessure krijgt. Ook de misvatting dat bij sommige fysieke aandoeningen er alleen de mogelijkheid tot inslapen is (zoals bij hko of ks of straalkanker)
Ja is mijn ervaring op meerdere stallen en misschien is het elders in Nederland anders, dat zou kunnen. Mijn da deelt overigens die ervaring en die ziet heel wat meer paarden en stallen dan ik.

Sneeuwpop waar zie je mij zeggen dat het inslapen van jouw paard iets met rijden te maken heeft? Kan me niet herinneren zo'n opmerking te hebben gemaakt.
Oh ja, nog zo'n misvatting: artrose. Bijna alle oudere paarden krijgen het en er valt prima mee te leven. Wel degelijk een kwestie van mentaliteit dus!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:24

Bedankt voor je lange reactie, maar volgens mij probeer je iets recht te praten, wat harstikke krom is.