hulpteugel gaan gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: hulpteugel gaan gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:39

Nee, in dit geval een martingaal. Maar in mijn ogen staat een Thiedeman op gelijke hoogte met een slof, waarbij de slof nog goed gebruikt kan worden. Een Thiedeman is fixed en juist door deze eigenschap heb in hem nog maar zelden een positieve uitwerking zien hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:49

thiedeman is fixed ja, maar hij staat niet zo strak natuurlijk, er hangt gewoon een boogje in waardoor de teugel niet inwerkt bij een normale hoofd-halshouding.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:48

Het is idd voor ons heel erg moeilijk deze situatie in te schatten.
Maar het is ook zeer zeker verkeerd, hoe dan ook om dadelijk te gaan overstappen naar een hulpteugel, en vooral wanneer deze door de ruiter bediend wordt. Nee ook voor mij is dit zeker geen toonbeeld van instructie, er zijn mogelijkheden genoeg die eerst zouden moeten uitgezocht worden waarom dit dier dit zo doet, pas dan kan er naar een remedie, een soort hertraining gewerkt worden.
Dus hier zoals het nu beschreven was in dit topic, duidelijk foute instructie.

DarkShines schreef:
Ik vind het een beetje kort door de bocht dat de instructeur direct slecht zou zijn. Als een paard aan het sterrenkijken is bouwt het steeds meer spanning op terwijl een paard dat zijn hoofd laat zakker sneller ontspant. Als de ruiter het paard niet kan laten ontspannen kan het dus weldegelijk helpen om het paard de neus niet te ver in de lucht te laten steken. Dat is fijner voor zowel ruiter als paard.

Ik zou even navragen bij de instructeur wat de de achterliggende gedachte is bij de hulpteugel, misschien heeft hij er wel een hele duidelijke eenvoudige reden voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:29

Hertraining onder een kind van 13?! Tussen de rest van de ponyclub? !

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:24

idd, dat gaat m niet worden!
Ze heeft nu drie lessen gehad en pony loopt nog steeds gespannen de bak door. Ook mijn dochter zit er niet realxed op hoor, hoewel ze niet zenuwachtig is zit ze er toch niet zo ontspannen op als thuis, en dat merk je ook aan de pony.

De bedoeling is idd dat de pony met de hulpteugel iets makkelijk naar beneden te rijden is en daardoor ook de ontspanning en de rust er in komt, maar eerlijk gezegd werkt het op dit moment nog niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 02:13

tjaaaa inderdaad, dit is dus een onmogelijke opdracht.
Leren doe je door vallen en opstaan, door veel inzet, door blijven gaan ook al lijkt het veel moeilijker dan eerst gedacht.
Hieruit blijkt toch nogmaals paardrijden is veel moeilijker dan wat de meeste mensen denken, en in deze situatie al dadelijk grijpen naar een hulpteugel omdat kindlief niet in staat blijkt het beter te doen is een beetje de omgekeerde wereld, vindt ik zelf toch en ik weet dat door zulke uitspraken ik zeer zeker mezelf niet sympathiek maak, maar ik zou dan eerder zeggen zoek een ander paard.
Eén dat dan beter en veel makkelijker te rijden is.

Urielle schreef:
Hertraining onder een kind van 13?! Tussen de rest van de ponyclub? !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 07:10

Ik zou de pony een paar keer onder een ervarener ruiter zetten als dat mag van de club. Spanning en spanning fokt elkaar op. Je wilt ook niet dat ze valt!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:15

ik denk dat het geen zin heeft om een meer ervaren ruiter er voor een keer op te zetten (heb ik wel aan gedacht hoor), want mijn dochter moet er toch mee leren omgaan.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het beter zal gaan zonder thiedeman, of in ieder geval, niet slechter. Wij (en paard) zijn natuurlijk geen hulpteugels gewend en ik heb nog steeds het idee dat als mijn paard de bak eenmaal goed kent (en die eerste spanning is er al af) dat het zonder thiedeman ook goed moet komen. Ik denk dat het vanzelf komt en zie eerlijk gezegd niet in wat de thiedeman voor een meerwaarde heeft....

Het doet mj echt zeer aan mijn ogen als ik ze zie rijden (met name in draf eigenlijk), gespannen, hoofd erop, rug weggedrukt en korte nerveuse pasjes, bah.
In stap en galop gaat het wel al beter...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:27

Bij paardrijden komt er niets vanzelf in orde, meestal verergerd de situatie een klein beetje, maar tegelijkertijd leer je er ook een beetje mee omgaan, maar in orde komt het nooit vanzelf.
Er is maar één oplossing en dat is privé les nemen en dit voor een hele tijd, en heel mssn als dochter zelf ook voldoende inspanning doet kan het goed komen.
De fout zit niet bij het paard.

max66 schreef:
ik denk dat het geen zin heeft om een meer ervaren ruiter er voor een keer op te zetten (heb ik wel aan gedacht hoor), want mijn dochter moet er toch mee leren omgaan.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het beter zal gaan zonder thiedeman, of in ieder geval, niet slechter. Wij (en paard) zijn natuurlijk geen hulpteugels gewend en ik heb nog steeds het idee dat als mijn paard de bak eenmaal goed kent (en die eerste spanning is er al af) dat het zonder thiedeman ook goed moet komen. Ik denk dat het vanzelf komt en zie eerlijk gezegd niet in wat de thiedeman voor een meerwaarde heeft....

Het doet mj echt zeer aan mijn ogen als ik ze zie rijden (met name in draf eigenlijk), gespannen, hoofd erop, rug weggedrukt en korte nerveuse pasjes, bah.
In stap en galop gaat het wel al beter...

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:29

als het niet nodig is dan geen hulpteugels want bij de offieciele KNHS wedstrijd moeten ze er toch af..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:32

aeolusnr1 schreef:
Bij paardrijden komt er niets vanzelf in orde, meestal verergerd de situatie een klein beetje, maar tegelijkertijd leer je er ook een beetje mee omgaan, maar in orde komt het nooit vanzelf.
Er is maar één oplossing en dat is privé les nemen en dit voor een hele tijd, en heel mssn als dochter zelf ook voldoende inspanning doet kan het goed komen.
De fout zit niet bij het paard.

Wij hebben dik twee jaar priveles (gehad) waarin wij behoorlijk vooruit gegaan zijn, al zeg ik het zelf. Thuis gaat het dan ook prima!

Sinds twee weken dus lid van de ponyclub (en groepslessen).
Het is alleen de nieuwigheid voor het paard in een andere bak, andere omgeving, meerdere paarden in de les, wat onrust rond de bak (ronderennende kinderen en kletsende moeders enzo) wat het nu even anders maakt.

Juist omdat het thuis (zonder thiedeman) wel goed gaat, denk ik eraan om dat ding gewoon af te laten, als de rust er wat meer in komt zal het beter (net zoals thuis) gaan denk ik EN: misschien zorgt de thiedeman juist wel voor meer onrust!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:34

ik had het echt niet over de thiedemann hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:38

Doe niet te moeilijk over een hulpteugel. Een kind leert vaak fietsen op een fiets met zijwieltjes.
Een hulpteugel biedt iets meer controle, maar dat betekent niet dat het dan vervolgens direct volgens het boekje gaat. Als dat nu even nodig is bij de combinatie (veiligheid voorop),is daar niks mis mee.
Juist dat 'goed moeten doen' zonder goede steun leidt tot verkeerd aangeleerde gewoonten. Paardrijden is nog steeds geen trucje, en vergt veel oefening en groeiend vertrouwen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:40

Andere ruiter kan zeker wel verschil maken, maar natuurlijk niet altijd.
Ten eerste kun je dingen zien hoe een ander dat doet en dat weer gebruiken. Ook kan het in sommige gevallen helpen bij de gewenning van de pony.
Met een klein beetje hulp kun je ook veel leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:44

max66 schreef:
ik denk dat het geen zin heeft om een meer ervaren ruiter er voor een keer o..

Ik denk eigenlijk dat een ervaren ruiter de pony de rust en het vertrouwen kan geven dat het niet eng is daar. Desnoods eerste half uur die ruiter, daarna je dochter. (Al dan niet met martingaal of thiedeman)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:46

Is het ook een optie om het in stapjes op te bouwen. Van altijd thuis alleen rijden, naar een andere locatie met andere paarden om haar heen, is voor zowel je dochter als voor het paard een hele andere situatie.
Gaan jullie met de trailer of onder de man naar de andere locatie? Is het ook mogelijk om buiten de les om op die locatie te rijden. Dan zou jij of je dochter daar wat vaker heen kunnen. Je kan dan grondwerk doen of longeren. Zodat ze daar de ontspanning in gaat vinden. Daarna weer het rijden. Dan een keer rijden met 1 paard erbij. Thuis of daar en zo verder uitbouwen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:47

waar had je het dan over aeolus? Met "vanzelf" bedoel ik dat als er gewenning is dat het beter zal gaan (verwacht ik).

Bedankt Senna, lekker nuchter, daar houd ik wel van. Ik hoop idd dat het snel beter gaat zodat die teugel er af kan.

Ja, sneeuwpop, voor gewenning van de pony zal het wel schelen denk ik. Er zijn ook mensen die vinden dat mijn dochter wat brutaler/met meer lef moet rijden omdat de pony alleen maar aan het klieren is, misschien helpt het dan om er even een meer behendiger ruiter op te zetten. Maar ik denk als het idd kliergedrag is van de pony, om onder het werk uit te komen (wat ik eerlijk gezegd betwijfel) dat de merrie dit geklier bij mijn dochter gelijk weer zal voortzetten. Dus in die zin dacht ik dat het geen zin zou hebben

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:50

Urielle schreef:
Ik denk eigenlijk dat een ervaren ruiter de pony de rust en het vertrouwen kan geven dat het niet eng is daar. Desnoods eerste half uur die ruiter, daarna je dochter. (Al dan niet met martingaal of thiedeman)

Dat klopt, maar mijn dochter heeft nu 3/4 keer in de les meegereden, dus het allerspannendste is er nu wel af, al blijft het nog niet heel vertrouwd natuurlijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:50

Maar als het alleen geklier is dan ziet je dochter ook dat als hij even wat brutaler wordt gereden dat het dan gewoon weg is... ze kan ook wat vertrouwen krijgen dat pony het dus niet meer 'eng' vindt en dus dat ze gewoon kan rijden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:53

ja Tjady, het is ook voor allebei heel anders. We gaan er lopend heen en ja, we mogen daar altijd rijden (buiten de lestijden om), we gaan ook zeker zelf aan de slag in die binnenbak (is er nu nog niet van gekomen), gewoon even het vertrouwde, maar dan in een andere omgeving..

Ja, Evelijn, ook mijn dochter moet meer vertrouwen krijgen, ze is nog te veel bezig met het inhouden van de pony. Je kunt moet het ook kunnen/durven he, om brutaler te rijden?!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:53

Of zelf er eerst even op voordat je dochter erop klimt? Kun je het zelf ook aanvoelen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:32

ja, dat ben ik zeker van plan. Al mag ik daar officieel niet rijden (ik ben geen lid, mijn dochter alleen)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:36

Anders eens een privelesje op (een andere) locatie?