Vinden paarden het ook leuk om bereden te worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:50

Um, tja, ik denk dat er ook wel heel veel verschil is tussen het paard. Mijn overleden paard heeft zijn hele leven veel gewerkt. 9 van de 10 keer had hij er wel zichtbaar lol van (de andere 1 op de 10 keer had hij geen zin en had het ook geen zin om het te proberen). Toen werd hij met pensioen gezet en dat was ook heel erg te merken aan hem. In het begin stond hij nog steeds helemaal klaar als ik met zadel en hoofdstel aan kwam; liep ik dan verder naar mijn pony, snapte hij er de ballen niet van, en keerde hij me ook gelijk de rug toe te hele dag. Een tijdje is hij nogal chagrijnig geweest ook. Maar dit kan natuurlijk ook gewoon zijn dat rijden gewenning was, en dat hij de aandacht miste.

Ik heb daarna denk ik nog 2 of 3 keer op hem gezeten om gewoon een rondje te stappen en dan fleurde hij helemaal op. Hij was dan ook gelijk happy voor de rest van de dag. Heel vrolijk en weer levendig.

Mijn pony is wel heel duidelijk hierin. De ene dag merk je echt dat ze het niet leuk vind, dan werkt ze ook heel erg tegen. Met opzadelen is ze dan al vrij vervelend. Maar andere dagen staat ze te popelen en doet ze (letterlijk!!) zelf het bit maar in. Dan is ze ook heel makkelijk om mee te werken.

Ik merk overigens ook verschil tussen in de bak of buitenrijden; maar ze is buiten niet frisser.

Al onze paarden worden ook 24/7 op het weiland gehouden, ieder seizoen.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:52

Vast niet alle paarden vinden het leuk, maar ik denk ook wel een hoop wel. Ik vergelijk het altijd maar zo (misschien wel een erg makkelijke vergelijking, maar goed): Ik heb ook nooit zin om te douchen, maar als ik douche wil ik er niet meer onderuit :+.

Anoniem

Re: Vinden paarden het ook leuk om bereden te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:02

Mijn merrie gaat echt graag mee op buitenrit
En mijn shet spant de kroon, die zou zichzelf inspannen als ze kon

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:50

ikke schreef:
Samblabla schreef:
We zullen het nooit zeker weten maar ik denk niet dat ze denken 'heeee wat leuk, ik moet werken' het is toch wel weer een belasting. Net zoals de meeste mensen geen zin hebben om te werken hebben paarden dat misschien ook wel. Ik had die eerste zin uit mijn eerste post wat specifieker kunnen uitleggen. :)

Nu, ik weet niet, maar als ik geen zin meer heb in werken, zoek ik een andere baas!

En ja, ik WEET van paarden die erop staan bereden te worden. Ik heb het namelijk ooit eens meegemaakt met een paard dat per se wilde dat ik erop stapte in plaats van ermee wandelen. Toen ik eenmaal zat ging ze er plankgas vandoor; oren erop, kop erop en lopen (en zorgen dat je mens boven blijft, die zonder zadel wel wat onstabiel zat). Ze nam haar deel van the art of riding erg serieus.....

:+ ik had er dus echt afgelegen hè :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:59

denisesilver schreef:
ikke schreef:
Nu, ik weet niet, maar als ik geen zin meer heb in werken, zoek ik een andere baas!

En ja, ik WEET van paarden die erop staan bereden te worden. Ik heb het namelijk ooit eens meegemaakt met een paard dat per se wilde dat ik erop stapte in plaats van ermee wandelen. Toen ik eenmaal zat ging ze er plankgas vandoor; oren erop, kop erop en lopen (en zorgen dat je mens boven blijft, die zonder zadel wel wat onstabiel zat). Ze nam haar deel van the art of riding erg serieus.....

Nee, als die pony net zo gek op jouw zou zijn als ze op mij was, zou je er niet afgedonderd zijn. Ze had namelijk aandacht voor wat je deed en als ze merkte dat je je evenwicht dreigde te verliezen, kroop ze onder je zwaartepunt zodat je weer bleef zitten. En dat alles deed ze dus in een jakkerend tölt-tempo (want IJslander) en zonder onregelmatig te worden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:05

ikke schreef:
denisesilver schreef:

Nee, als die pony net zo gek op jouw zou zijn als ze op mij was, zou je er niet afgedonderd zijn. Ze had namelijk aandacht voor wat je deed en als ze merkte dat je je evenwicht dreigde te verliezen, kroop ze onder je zwaartepunt zodat je weer bleef zitten. En dat alles deed ze dus in een jakkerend tölt-tempo (want IJslander) en zonder onregelmatig te worden.

Dat zou wat voor mij zijn :+

Heb een paard dat zo los in zijn lijf is dat je heel snel je balans verliest, gelukkig gaat dat al wel beter :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:11

Mijn paard doet graag haar best en is helemaal happy als ze beloond wordt. Ook als we een stukje rengalop gaan en ik moedig haar aan dan is ze ook helemaal gemotiveerd. Ik denk dat paarden wel graag werken over het algemeen, op hun eigen manier? Het zal niet het geluk zijn dat wij hebben als we erop stappen, maar paards-gelukkig? Maar ze staan net zo goed in de wei te genieten. Al moet ik zeggen ik heb een paard dat altijd zo blij wordt als ze me ziet en als ik dan een ander paard pak dan duwt ze haar eigen hoofd in m'n halster en gaat ze roepen als ik wegloop met een ander paard en blijft ze aan de draad staan. Zij wilt echt graag weg altijd :')

jopline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:23

Paarden zijn prooi- en vluchtdieren. Erop rijden is onnatuurlijk, maar zonder onze hobby en vorige eeuwen het werk, zouden ze geen bestaansrecht meer hebben behalve dan als grazers in natuur. Paarden zijn gedomesticeerd en hebben ook voorkeuren. Behandel en verzorg je ze goed, dan zullen ze plezier hebben in de ritjes. Mijn paarden lopen vrij buiten en komen graag naar ons toe voor een strandrit en ik vang nu afgedankte paarden op, die onhandelbaar zijn door onkunde of misbruik. Idem voor honden, katten etc.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:24

Ik denk niet dat elk paard altijd zin heeft in werken. Maar dat heb ik ook niet. Ik heb ook niet altijd zin in werken of sporten, maar ik weet dat het allebei nodig is en goed is. En vaak als ik bezig ben kan ik er toch zeker van genieten!
Ik denk altijd maar zo: ik moet heel wat meer werken voor mijn brood dan dat uurtje dat het paard moet werken op een dag... wie heeft het hier nu beter voor elkaar?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:40

Mijn bijrijpaard doet wel altijd erg blij blij en geniet er erg van, hij vind het heerlijk om buitenritten te mogen lopen, de eigenaresse rijdt er ook altijd mee buiten en nauwelijks in de bak.

Als het gaat om deze paard durf ik wel te zeggen dat hij het erg leuk vind, gaat om een grote KWPNer en wij zijn kleine dames tot 1,68 m.

Maar ik kan het me voorstellen dat er paarden zijn die het niet leuk vinden, het is ook eigenlijk onnatuurlijk dat er mensen op dieren rijden. Maar als ze het niet erg vinden en er ook plezier in hebben is het prima.

Paard komt verder erg veel buiten en staat 24/7 lekker op het land en in de stalmaanden een hele dag in de paddock met een maatje en savonds op stal.

Mijn eigen paard die vond het ook altijd erg leuk, maar de laatste jaren.......... hield ik veel rekening met hem van hoe hij is op de dag en dan maak ik korte ritjes met hem en dan fleurt hij helemaal op, want hij vind het leuk om wat te gaan doen naast de wandelingen aan de hand. Hij was geblesseerd geraakt bij de vorige eigenaar en ik kreeg hem terug in mijn bezit en mocht alleen rechtuit van de dierenartsen en mocht ik ermee rijden, maar ik keek altijd naar mijn paard en hield er rekening mee van hoe hij is en doe ik het in zijn eigen tempo. Toen ik merkte dat hij er geen plezier meer in had ben ik ermee opgehouden en reed ik niet meer met hem, en helaas is hij achteruit gegaan en had hij geen zin meer in het leven, hij was moe en op en dus heb ik hem laten gaan, hij heeft bijna 5 jaren van een hele fijne pensioen mogen genieten waar hij heerlijk paard kon zijn en veel aandacht kreeg van mij.

Het is per dier verschillend (gezondheid en of soort blessure etc.) en ik kijk vooral naar het dier zelf en niet naar mijn eigen plezier, het rijden staat niet op nr.1 bij mij.

En ik ken ook paarden die het niet zo heel fijn vind om bereden te worden, maar ze werden wel bereden door de eigenaren om ze in conditie te houden.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:07

Het hangt natuurlijk enorm van de omstandigheden af, maar ik denk ook dat er bij paarden in hun persoonlijkheid verschil zit. :) Mijn merrie bijvoorbeeld vindt springen echt leuk, is er een stuk beter in dan ik :') Buitenrijden vindt ze vooral stressvol, maar als ze ergens een paar keer is geweest, kan ze er best van genieten.
Of ik op haar zit of naast haar loopt schijnt haar niet zoveel uit te maken, behalve bij gevaar, dan voelt ze zich beter als ik ernaast loop.

Of ze het rijden an sich leuk vinden, nah denk het niet... er zijn wel heel werkwillige paarden en ik geloof ook best dat ze interactie met mensen leuk kunnen vinden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:24

Ik denk persoonlijk dat we wel kunnen gissen of denken of redeneren, maar zeker weten gaan we het nooit.
Een paard is geen enkel opzicht te vergelijken met een mens. Wanneer we deze vraag proberen te beantwoorden, stellen we ons (onbewust) in de plaats van het paard. Het moet toch wel leuker zijn op buitenrit want andere omgeving en lekker op ons gemakje etc dan steeds dezelfde toertjes lopen want dat is saai. Maar dat is vanuit ons standpunt, onze manier van denken.
We weten niet hoe een paard denkt en hoe hij dingen beleeft. Een paard denkt helemaal anders dan wij. Het grootste verschil is natuurlijk dat wij in de toekomst kunnen denken en een paard alleen in het nu. Wij kunnen zeggen, ik moet nu dit wel doen, maar straks kan ik doen wat ik wil. Of dat beter of slechter is om het rijden leuk te vinden, geen idee.
Maar wat ik wil zeggen, is dat het niet gemakkelijk is om ons zelfs maar voor te stellen hoe een paard zou kunnen denken en dingen beleven. En we dus tot nu toe helemaal niet kunnen weten wat een paard van paardrijden vindt.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:05

Damned schreef:
Ik denk persoonlijk dat we wel kunnen gissen of denken of redeneren, maar zeker weten gaan we het nooit.
Een paard is geen enkel opzicht te vergelijken met een mens. Wanneer we deze vraag proberen te beantwoorden, stellen we ons (onbewust) in de plaats van het paard. Het moet toch wel leuker zijn op buitenrit want andere omgeving en lekker op ons gemakje etc dan steeds dezelfde toertjes lopen want dat is saai. Maar dat is vanuit ons standpunt, onze manier van denken.
We weten niet hoe een paard denkt en hoe hij dingen beleeft. Een paard denkt helemaal anders dan wij. Het grootste verschil is natuurlijk dat wij in de toekomst kunnen denken en een paard alleen in het nu. Wij kunnen zeggen, ik moet nu dit wel doen, maar straks kan ik doen wat ik wil. Of dat beter of slechter is om het rijden leuk te vinden, geen idee.
Maar wat ik wil zeggen, is dat het niet gemakkelijk is om ons zelfs maar voor te stellen hoe een paard zou kunnen denken en dingen beleven. En we dus tot nu toe helemaal niet kunnen weten wat een paard van paardrijden vindt.

Goed punt!

Interessante discussie is dit. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:21

Ik kan echt wel inschatten waar mijn paard plezier in heeft en waar in niet

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:18

jopline schreef:
Paarden zijn prooi- en vluchtdieren. Erop rijden is onnatuurlijk, maar zonder onze hobby en vorige eeuwen het werk, zouden ze geen bestaansrecht meer hebben behalve dan als grazers in natuur. Paarden zijn gedomesticeerd en hebben ook voorkeuren. Behandel en verzorg je ze goed, dan zullen ze plezier hebben in de ritjes. Mijn paarden lopen vrij buiten en komen graag naar ons toe voor een strandrit en ik vang nu afgedankte paarden op, die onhandelbaar zijn door onkunde of misbruik. Idem voor honden, katten etc.

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... ling.dhtml

is dat zo quirine?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:24

Verschilt per paard denk ik, ik heb vaker paarden gereden die er echt lol aan hadden en graag voor je wilde werken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:41

jopline schreef:

En waarom worden ze dan bij jou in beslag genomen, ik zeg niet dat je een dierenbeul bent maar je hebt wel hoarder neigingen.

kim124

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:15

Ik denk dat het verschilt per paard en ook hoe de berijder is. Sommige paarden lijken het leuk te vinden, maar anderen krijg je de stal haast niet leuk. Ik zou wel denken dat ze het af en toe wel eens leuk vinden om te bewegen, ipv op stal te staan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:22

kim124 schreef:
Ik denk dat het verschilt per paard en ook hoe de berijder is. Sommige paarden lijken het leuk te vinden, maar anderen krijg je de stal haast niet leuk. Ik zou wel denken dat ze het af en toe wel eens leuk vinden om te bewegen, ipv op stal te staan.

Bewegen zou geen probleem moeten zijn, als mensen aan het paard denken en hij niet 23/7 of
22/7 op stal staat ;)

stalletje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:21

Ik zal het eens aan m'n paard vragen of hij het leuk vindt _/-\o_

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:46

Ik denk dat het wel een beetje verschilt qua paard. Mijn ene pony bijv. wil graag aan het werk, maar mijn andere bokt me er met alle plwzier vanaf!