Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ikke schreef:Samblabla schreef:We zullen het nooit zeker weten maar ik denk niet dat ze denken 'heeee wat leuk, ik moet werken' het is toch wel weer een belasting. Net zoals de meeste mensen geen zin hebben om te werken hebben paarden dat misschien ook wel. Ik had die eerste zin uit mijn eerste post wat specifieker kunnen uitleggen.
Nu, ik weet niet, maar als ik geen zin meer heb in werken, zoek ik een andere baas!
En ja, ik WEET van paarden die erop staan bereden te worden. Ik heb het namelijk ooit eens meegemaakt met een paard dat per se wilde dat ik erop stapte in plaats van ermee wandelen. Toen ik eenmaal zat ging ze er plankgas vandoor; oren erop, kop erop en lopen (en zorgen dat je mens boven blijft, die zonder zadel wel wat onstabiel zat). Ze nam haar deel van the art of riding erg serieus.....
denisesilver schreef:ikke schreef:Nu, ik weet niet, maar als ik geen zin meer heb in werken, zoek ik een andere baas!
En ja, ik WEET van paarden die erop staan bereden te worden. Ik heb het namelijk ooit eens meegemaakt met een paard dat per se wilde dat ik erop stapte in plaats van ermee wandelen. Toen ik eenmaal zat ging ze er plankgas vandoor; oren erop, kop erop en lopen (en zorgen dat je mens boven blijft, die zonder zadel wel wat onstabiel zat). Ze nam haar deel van the art of riding erg serieus.....
ik had er dus echt afgelegen hè
ikke schreef:denisesilver schreef:
ik had er dus echt afgelegen hè
Nee, als die pony net zo gek op jouw zou zijn als ze op mij was, zou je er niet afgedonderd zijn. Ze had namelijk aandacht voor wat je deed en als ze merkte dat je je evenwicht dreigde te verliezen, kroop ze onder je zwaartepunt zodat je weer bleef zitten. En dat alles deed ze dus in een jakkerend tölt-tempo (want IJslander) en zonder onregelmatig te worden.
Damned schreef:Ik denk persoonlijk dat we wel kunnen gissen of denken of redeneren, maar zeker weten gaan we het nooit.
Een paard is geen enkel opzicht te vergelijken met een mens. Wanneer we deze vraag proberen te beantwoorden, stellen we ons (onbewust) in de plaats van het paard. Het moet toch wel leuker zijn op buitenrit want andere omgeving en lekker op ons gemakje etc dan steeds dezelfde toertjes lopen want dat is saai. Maar dat is vanuit ons standpunt, onze manier van denken.
We weten niet hoe een paard denkt en hoe hij dingen beleeft. Een paard denkt helemaal anders dan wij. Het grootste verschil is natuurlijk dat wij in de toekomst kunnen denken en een paard alleen in het nu. Wij kunnen zeggen, ik moet nu dit wel doen, maar straks kan ik doen wat ik wil. Of dat beter of slechter is om het rijden leuk te vinden, geen idee.
Maar wat ik wil zeggen, is dat het niet gemakkelijk is om ons zelfs maar voor te stellen hoe een paard zou kunnen denken en dingen beleven. En we dus tot nu toe helemaal niet kunnen weten wat een paard van paardrijden vindt.
jopline schreef:Paarden zijn prooi- en vluchtdieren. Erop rijden is onnatuurlijk, maar zonder onze hobby en vorige eeuwen het werk, zouden ze geen bestaansrecht meer hebben behalve dan als grazers in natuur. Paarden zijn gedomesticeerd en hebben ook voorkeuren. Behandel en verzorg je ze goed, dan zullen ze plezier hebben in de ritjes. Mijn paarden lopen vrij buiten en komen graag naar ons toe voor een strandrit en ik vang nu afgedankte paarden op, die onhandelbaar zijn door onkunde of misbruik. Idem voor honden, katten etc.
jopline schreef:Paarden zijn prooi- en vluchtdieren. Erop rijden is onnatuurlijk, maar zonder onze hobby en vorige eeuwen het werk, zouden ze geen bestaansrecht meer hebben behalve dan als grazers in natuur. Paarden zijn gedomesticeerd en hebben ook voorkeuren. Behandel en verzorg je ze goed, dan zullen ze plezier hebben in de ritjes. Mijn paarden lopen vrij buiten en komen graag naar ons toe voor een strandrit en ik vang nu afgedankte paarden op, die onhandelbaar zijn door onkunde of misbruik. Idem voor honden, katten etc.
kim124 schreef:Ik denk dat het verschilt per paard en ook hoe de berijder is. Sommige paarden lijken het leuk te vinden, maar anderen krijg je de stal haast niet leuk. Ik zou wel denken dat ze het af en toe wel eens leuk vinden om te bewegen, ipv op stal te staan.