Paard soms zwart voor de ogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:10

Ik herken dit gedrag :j .

Al tijdens het longeren zie je druk oren spel, hogere hoofdhouding en wat gespannen staart.
Dit paard is idd onzeker :j
En dat wegrennen en vervolgens niet meer reageren op welke hulp dan ook, is puur het afsluiten voor elke prikkel en vluchten.
Je hebt hier al heel wat signalen over het hoofd gezien en bent over de grenzen van het paard gegaan.

Ik snap overigens wel dat je dit zou verwarren met weinig respect vooral omdat je paard nergens meer op reageert en over mensen heen loopt.
Maar bij jou paard zie je wel echt duidelijk dat hij al wat signalen afgeeft (gespannen staart, onrustig orenspel en hogere hoofdhouding.
Vervolgens geeft hij het nog iets duidelijker aan door zo nu en dan te stoppen en een poging te wagen om te draaien.
Je ziet dit paard echt denken "Hoe kom ik hier weg".

ThreeFingers

Re: Paard soms zwart voor de ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:10

Na het zien van het filmpje ga ik mee met OsMo.

De spanning word te veel en hij wil weg, weg, weg.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:45

Ik kon het filmpje van de keuring niet kijken, maar heb wel de andere gekeken. In mijn ogen loopt hij absoluut niet los en ontspannen door zijn lijf.het tempo ligt erg hoog (vluchten), stijf gehouden rug,hoofd schudden. Hier mankeert duidelijk iets aan, erg onrustig paard en dus wachten op het moment dat het niet meer gaat of teveel wordt en dan ontploffen. Ik zou zeker rust geven, foto's en een goede chiropractor erbij halen. Ik wens je sterkte.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:57

Ik sluit me aan bij mijn voorganger.

Helaas kan ik ook het keuringsfilmpje niet zien maar wel wat trainingsfilmpjes. Ik weet niet van hoe lang geleden die zijn maar daar zie ik ook 1 bonk spanning en een paard wat constant onder de ruiter wegloopt. Mijn advies: laat dat dier een keer goed doorlichten op een kliniek.

Hoeft niet perse iets ernstigs te zijn. Ik herken 'in jouw paard's manier van doen de mijne het eerste jaar. Zij kon vanuit het niets ontploffen, net of ze een keer met een mes in haar staken ofzo.

Ik heb haar op advies van mijn da naar dd Bosdreef in Moerbeke gebracht alwaar ze helemaal binnenste buiten is gekeerd. Heeft scintigrafie gehad, wervels op de foto gehad en gelukkig geen schade. "Alleen maar" extreme singeldwang. Ze heeft mesotherapie ondergaan en wij zijn opnieuw begonnen met beleren. Heeft me een jaar gekost maar ze heeft het nooit meer gedaan. Ik heb er nu een gouden paard aan waar ik alles mee kan.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 19:40

De rijfilmpjes die daar op staan zijn oa. de eerste les die ik had in de eerste week die ik hem had en de eerste keer een paar sprongetjes maken met hem dus die geven totaal geen beeld van hoe hij nu loopt. Hieronder wat recent beeldmateriaal.

https://www.facebook.com/video.php?v=68 ... 8824811042

Dit is van begin juni, echt duidelijkere recente filmpjes heb ik niet.
https://www.facebook.com/video.php?v=65 ... 6053402133
Foto van 1,5 week geleden.
Afbeelding

Betrefd het grondwerk, dit heb ik een hele tijd vrij intensief met hem gedaan om het stijgeren bij van het erg af gaan eruit te krijgen.
bij het lopen als hij bijv. stil gaat staan draai ik ook niet naar hem toe omdat je hem daarbij als het ware van je af stuurt. dmv lichaamshouding gaat hij opzij/achteruit, dus hier heb ik mij met hem zeker al n verdiept.

Het weinig vertrouwen hebben in mensen vind ik een beetje ongeloofwaardig met de rest van zijn karakter/gedrag.
Aangezien hij vrij regelmatig heerlijk ligt te luieren en dan ook totaal niet bang is voor mensen, terwijl dit voor een paard met weinig vertrouwen een kwetsbare positie is.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... fc06ff69ad
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... dbe80aeed8
Afbeelding

Ook vind hij het leuk om te gaan zwemmen waar imo het paard toch wel aardig wat vertrouwen voor nodig heeft.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 7106ded112

verder is t een enorme knuffel die ook als ie in wei staat graag naar je toe komt voor wat aandacht (en dat doet ie ook als ie in een wei staat waar wel wat meer gras in staat :') )
https://www.facebook.com/video.php?v=64 ... 8104919437

Ik zeg dit niet als verdediging of omdat ik niks aan wil nemen maar met de rest van zijn gedrag vond ik weinig vertrouwen er niet helemaal in passen dus vandaar. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:15

Al eens bedacht dat simpelweg je paard van hot naar her slepen hem al onzeker kan maken?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:25

Wat ik op het eerste filmpje zie is dat hij inderdaad erg gespannen is en vooral miscommunicatie.
Ik zou als ik jou was bezig gaan met grondwerk.

En ik ga mee wat @ikke zegt, een paard verslepen geeft ook veel spanning/onzekerheid. En aangezien het volgens mij een paard is wat al snel gespannen raakt zou ik kijken of het overal mee naar toe nemen wat minder kan?

En mijn vraag hoevaak longeer je hem? En doet hij dit ook met longeren? En hoe longeer je hem?

En vertrouwen heeft niet altijd te maken met leiderschap, een erg dominant paard intereseerd dat soort dingen ook niet tot een bepaalde hoogte/tijd.

En met betrekking tot voer, is brok/muesli bijvoeren echt nodig? Of zou je het hooi ook met een vitaminekoek/brok kunnen bijvullen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:56

Als je pijn uit wil sluiten, kan je hem ook een week of wat op pijnstillers zetten.... Is het gedrag dan weg, weet je dat je het daar moet zoeken en niet psychisch....

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:06

abbycootje schreef:
Hij is nog noot onregelmatig geweest in de 1,5 jaar de ik hem heb, en ook eigenlijk nooit stijf geweest oid.

zoals gezegd doet hij dit ook aan de hand, zo kan hij 100 x de wasplaats oplopen en de zoveelste keer gaat hij in de achteruit, komt hij omhoog en draait hij om. en zet het op een rennen.
Het is erg lastig uit te leggen.
Maar ik denk dat voor iedereen die hem goed kent het wel duidelijk is dat dit eerder een gedragsprobleem is dan een lichamelijk probleem. ;)

Zoals het gedrag dat hij soms wanneer hij alleen is alleen maar kan gillen.
terwijl het 10 x goed gaat alleen.
In de wei tijdens het ''spelen'' komt hij ook heel snel omhoog dus hij doet het vaker zonder dat het vanuit pijn komt.
Ook is het trouwens een paard die wel nog een beetje hengsten gevoelens heeft zo heeft hij al eens geprobeerd over de stal te komen om bij de buurvrouw te komen, en is hij door het draad gegaan en sprong ie bovenop de merre in de wei ernaast.

Dit vind ik toch echt geen normaal gedrag voor een ruin hoor. Dekken ok, maar door draad en over de stal om bij een merrie te komen lijkt me een beetje too much. Het is al vaker genoemd maar heb je laten controleren of het geen klophengst is? Kan zijn dat hij niet goed geruind is, bijv. nog een bal in de buik.

Hoe gedraagt hij zich met een andere ruiter?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:11

Dat doen sommige paarden nou eenmaal.
Mijn merrie is door 3 hekken en prikkeldraad gegaan om naar de ruin van de buren te gaan terwijl er 9 ruinen in de eigen wei stonden :+
Misschien heeft hij ooit per ongeluk gedekt toen hij jonger was en dan blijven ruinen daarna altijd wel een beetje maf naar merries.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:16

Tja, het is een heel eenvoudig onderzoekje dus ik zou het wel willen uitsluiten....

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:17

Ik moet gelijk aan de mijne denken, ook af en toe van die fratsen waarbij hij letterlijk echt zwarte ogen kreeg ( in de trailer over de stang met mij erbij)
Spatjes denk ik, en puberen!
Een goed peerd heeft streken zeggen ze bij ons
Suc6 ermee , leuk paard!!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:47

Wat een prachtig paard!
Maar ik ga wel mee met wat anderen al aangeven. Dit is een paard wat spanning opbouwt en wat dan ineens eruit komt.
Ik kon wel het keuringsfilmpje zien, en je zit al een paar keer eerder als hij langs de opening loopt dat hij neigt om eruit te gaan..
De andere filmpjes (recentere) vond ik wat kort en onduidelijk om er iets over te kunnen zeggen. Wel zie ik op de foto (1,5 week geleden) een niet geheel ontspannen paard en ook geen geheel ontspannen ruiter. Paard hangt een beetje op de binnenteugel, zie de mondhoek en ruiter trekt haar rug hol en zit te ver naar voren, meer op de voorkant dan op de billen zegmaar.
Merk jij ook wat aan het paard voor hij zon waas voor zn ogen krijgt? Want wat je dan kan doen is teugel langer laten worden en een voor hem makkelijke oefening doen, bijvoorbeeld een grote volte. Als het tempo hoger ligt dan normaal is dat niet erg, dat is misschien zijn manier om de spanning kwijt te raken.
Dat je het vertrouwen op de grond hebt opgebouwd, vind ik erg knap en bewijst dat je het nodige geduld hebt. Onder het zadel datzelfde vertrouwen proberen te krijgen door hem af en toe de ruimte te geven om de spanning eruit te lopen.
Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:17

Hals en rug op foto en scan zou ik zeggen. Of eventueel je paard minimaal 3 weken op pijnstillers en zien of zijn gedrag verandert. Is hij braaf dan moet je hem nog tien keer binnenstebuiten keren om te ontdekken wat er is. Blijft hij spoken dan wordt het cap op, bodyprotector aan en erop gaan van de dood of de gladiolen maar dit flik je me niet nog eens!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:30

Misschien is Gert van het Hof wat voor je om je probleem mee te bespreken. Veel ervaring en die ziet wel of het aangeleerd baldadig gedrag is of dat er iets niet goed is met hem.
En sommige paarden doen dit nou eenmaal. M'n vriendin rijd lichte tour maar die deugniet laat haar, van tijd tot tijd, nog steeds alle hoeken van de bak zien. Bit tussen de kiezen, stierennek erop en gaaaaan.

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:35

Bij mij kwam ook gelijk het idee naar boven dat het wel eens een klophengst kon zijn.
En idd een eenvoudige bloedtest, waarbij de testosteronwaarde in het bloed wordt bekeken, kan dit bevestigen of uitsluiten.

Verder zijn er natuurlijk al veel goede tips gegeven over werken aan een band/vertrouwen, e.d.
Het beeld dat ik krijg, is dat dit paard (door onzekerheid) heel veel behoefte heeft aan een duidelijke, consequente (bege)leider.

Succes met je mooie paard!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:44

Het doet mij denken aan een paard dat bij ons op stal stond..
Dat 'vergat' altijd waar hij mee bezig was en sloeg dan finaal op hol..
Uiteindelijk bleek het ook echt 'paarden alzheimer' te zijn en heeft hij hier pilletjes voor gekregen en gaat het enorme stukken beter :j

Lijkt precies zoals bij jou...
ik denk dat de bakrand misschien wel 'jong en uitproberen' was en dat de volgende problemen vanuit het niets ineens bit pakken en rennen misschien best eens bij dit probleem kan liggen..
het paard raakte ook enorm gefrustreerd door constant wel goed zijn best te doen (ook meerdere weken achter elkaar) en dan in een keer uit het niets niks meer te kunnen begrijpen en op hol te slaan..
je merkte dat vooral doordat het dier geen zin meer had in rijden.. omkeerde etc. vaak richting de deur wilde lopen etc. en echt tegen stribbelde...

Nu heeft het paardje met medicatie wel echt weer aandacht bij het rijden,
gebeurt het probleem van het in een keer door het dolle heen zijn amper nog (heel soms, maarja, is bij mensen met beginnende alzheimer ook....)
En gaat alles veel fijner...

misschien toch eens naar laten kijken?

Uiteraard zeg ik niet, DIT IS HET, maar moet je ook verder blijven kijken naar of het geen vertrouwen kwestie etc is...
maar sommige aspecten matchen gewoon met hoe het met dat paardje ging..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:25

Je zegt dat je denkt dat het niet medisch is, omdat hij ook lange tijd goed loopt. Maar hierboven zeg je ook dat het niet aan het gedrag ligt, omdat het zo'n lief paard is..

Mijn vorige pony zag ook regelmatig "zwart voor zijn ogen". Pas na een hogere pijnprikkel (bv val of sloot) stopte hij. Achteraf bleek het hoefkatrolontsteking en rugproblemen te zijn. Bij dressuurwedstrijden haalden we alleen maar eerste prijzen. Maar ondertussen....

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:31

Mijn paard is soms ook 'blind'. Als ze iets eng vind draait ze helemaal door en houdt ze geen rekening meer met degene die erop zit en stopt ze pas weer wanneer ze moe is. Zo is ze ook een keer dwars door een hek van 1.60 hoog gesprongen.

Ik heb hier ook meerdere voorbeelden van evt per pb. Bij mijn paard zit het gewoon in haar karakter. 9 van de 10 keer is ze braaf. Schrikt ze hooguit een paar keer en springt ze opzij. Maar als ze gaat gaat ze hard.

Ik kan bijvoorbeeld ook niet buitenrijden omdat ze dan gewoon niet veilig is.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:39

Aan het begin had hij met longeren ook wel eens dat hij omdraaide, maar dat is eigenlijknu wel over.
longeer hem niet heel vaak om de 2/3 weken ongeveer. Meestal lang/laag dat hij over zn rug loopt.

Qua brok krijgt hij minder dan een gemiddeld sportpaard, hij wordt vrij intensief gereden dus dat kan hij ook wel hebben wat hij krijgt. (afhankelijk van arbeid 1-2kg op een dag)

Wij weten wel zeker dat hij geruind is, maar we hebben zelf idd ook overwogen om nog een keer na te laten kijken om voor de zekerheid te laten kijken dat hij geen klophengst is..

Ik merk vaak wel wanneer hij er vandoor wilt gaan heb dan ook wel eens de teugels gewoon ''los gegooit'' of juist direct been eraan te doen op dat moment maar helaas gaat hij dan alsnog..
Of zodra ik he dan een volte wil sturen gooit hij vaak zn hoofd omhoog en is hij weg.

Ook bij anderen die erop gereden hebben heeft hij dit gedrag.
Nadat hij op een gegeven moment erg gespannnen was heb iik hem naar een vriendin toe gedaan waar hij hele dagen even de wei op kon, en zij zou hem even rustig aan trainen. Daar heeft hij ook dit soort kuren gehad ondanks dat hij er wel meer ontspannen werd.

En ik zeg niet dat het niet aan zijn gedrag ligt, maar dat ik niet denk dat het een onzeker paard is waarbij ik ook heb uitegelegd waarom ik dat beeld niet van hem heb !

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:40

Ik denk echt wel dat het kan dat een paard gewoon soms 'gestoord' is. Ik heb ook een ruin gehad, wekenlang reed ik heerlijk, deed hij alles en kon alles. Dan ineens knalde hij me eraf en rende weg. Om vervolgens weer terug te komen en weer normaal naar huis te rijden. Schrok nooit van brommers, sommige dagen ineens wel. Ik reed altijd buiten, ineens schopte hij naar fietsers bijvoorbeeld. Van die achterlijke dingen, totaal niet te voorspellen of voorkomen en al helemaal geen verklaring voor te vinden.

Ik zie ook een onzeker paard, maar probeer wel realistisch te zijn. Als er geen verbetering is en jij hebt je (financiele) grenzen bereikt, misschien beter om te kijken naar een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:40

TS jou paard kan op terrein waar hij zich veilig voelt best wel een schat van een dier zijn terwijl zijn gedrag als een boom kan omslaan als die veiligheid verdwijnt.

Observeer je paard eens op bekend als on bekend terrein.
Hoe gedraagt het dier zich? Richt het zijn aandacht op jou of is hij heel erg met zijn omgeving bezig.
Probeer te kijken wat je paard aan geeft nog voor dat hij het zoals jij het noemt zwart voor de ogen wordt.
Bij je keuringsfilmpje zie ik namelijk absoluut geen paard dat zwart voor de ogen wordt.
Leer de signalen herkennen die hij al eerder aangeeft.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 15:48

Op ander terrein is hij de laatste tijd veel rustiger, gister cc gehad 1e keer weer binnen dit seizoen.
Was relaxed fijn bij me kunnen houden.

Terwijl hij de dag ervoor op eigenterrein ik heb met moeite naar de buitenbak kreeg waar hij al zo vaak naartoe is gestapt met lang teugeltje..

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:57

TS, wat vond je van mijn gedachte?
overheen gelezen? Ik zag je er niet op terug komen.. maar ondanks dat het niet vaak voorkomt kan het net zo goed zijn dat je paard dat wel heeft..
je ziet het niet 123 van buiten (kun je niet op testen...) en vaak kan de dierenarts alleen vaststellen in zo'n periode van op hol slaan problemen etc...

Maar het verklaart wel het in een keer dingen anders doen van je paard.
Je moet je voorstellen dat je paard dan periodes van herinneren heeft en periodes van een blank geheugen...
Die bij ons op stal was poeslief, deed niks, liep super en in een keer had hij zijn hersenen op 0, wist hij niet meer waar hij was, bij wie hij was, herkende hij niks meer en ging aan het rennen...

de dag erna kon je hem pakken en wist hij wel alles weer, snapte hij het rijden etc...

Het enige wat je aan het paard merkte dat naarmate de tijd langer werd met goede en slechte dagen het dier onzekerder werd, misschien wel bang voor zijn 'vergeet aanvallen' en wilde onder het werk uitkomen door uit de bak te lopen etc.

Maar ook in die periode waren dagen dat hij super graag wilde en er gemakkelijk winstpunten op hem te behalen waren....

Nadat de dierenarts tijden zo omklik van gedrag aanwezig was kreeg meneer medicatie,
zijn zijn 'vergeet aanvallen' enorm gereduceerd etc...
Je moet je voorstellen dat als je paard zo'n 'vergeet aanval' krijgt, hij alleen nog maar weet wat voor een paard nature is.. geen enkele ervaring is er nog, behalve zijn natuur...
ze kunnen zich kapot rennen op alles met ruiter erop tijdens zo'n aanval.. want ze kennen opeens heel het rijden niet etc...

De aanvallen waren er soms ook in de weide, maar enorm minder heftig, ik denk omdat je ook minder je paard onder druk zet etc, als hij gewoon 'alla natuur' tussen een groep in de wei staat..
maar soms ging dit wel extreem, als hij opeens 'vergat' wie bij hem in de kudde hoorde etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:09

Je geeft aan dat hij op vreemd terrein zich beter gedraagt dan op bekend terrein. Is dit vanaf begin al zo geweest? of is dit beter geworden naar mate je vaker naar vreemd terrein bent gegaan?

Hoe is de rijbak op eigen terrein? in vergelijking met de bodems op onbekend terrein?
Het kan zo maar zijn dat als de bodem zwaarder is op voor hem bekend terrein dat hij daarom protest laat zien. En dat kan een emmer zijn die steeds vol loopt en dan onverwacht dan overloopt.

Als dat geen verschil laat zien dan kun je gaan kijken of het met verveling te maken heeft. want op vreemd terrein is dan interessant omdat het nieuw is en het dan een uitdaging is.
Op bekend terrein laat hij dan protest zien wanneer je veel van het zelfde onderneemt.

Je kan ook kijken naar patronen, laat hij verschil in gedrag zien als je hem gelijk s' morgens pakt als hij nog niet naar buiten is geweest met vriendjes? (ik weet niet of hij samen staat, misschien overheen gelezen) of kan je hem pakken op elk moment van de dag zonder verschil te zien?
Of laat hij dit gedrag zien op elk moment van de dag?

Kijk ook naar het verschil in lichaamshouding en gedrag.
Een hoge hoofdhouding, strakke staart, strakke kaaklijn, onrustig orenspel, hogere energie duid op onzekerheid maar kan ook een paard zijn dat weg vlucht voor pijn.
Dit gedrag kan per paard verschillen, paarden die hoger in het bloed staan zullen heftiger gedrag laten zien als steigeren en bokken, paarden met een lagere energie staan misschien opeens stokstijf stil.

Een laag hoofdhouding, ontspanning, zachte blik in de ogen, rustig tot geconcentreerd orenspel is een paard wat zich zeker voelt en zich concentreert op zijn begeleider/ruiter.

Hoe ben je zelf? ben je een echte leider op elk moment van de dag ondanks dat andere mensen naar je kijken of ben je soms onzeker?
Ik kon bijvoorbeeld veel met mijn ex-paard tot dat er mensen naar mij gingen kijken dan werd ik onzeker en kon ik niks meer beginnen met hem omdat hij zo enorm gevoelig was en hij mij spiegelde.

Je paard kan niet praten en door middel van zijn gedrag probeert hij je wat te vertellen.