Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
goldenarrow schreef:Voor de discussie Academische Rijkunst versus Klassieke Dressuur zijn genoeg andere topics te vinden op RT-D. De topicstarter vraagt hier om ervaringen met de Academische Rijkunst en rechtrichten. Gelieve jullie bij deze vraag te houden.
saskiakefie schreef:Dat is dus echt onzin Simpelman. Het gaat bij AR zeker wel om het ontwikkelen van gelijke bespiering rechts en links.
Simpelman schreef:Dat je dat liever ziet dan een vastgereden paard is begrijpelijk.
Maar, het is een val.
Het is niet nodig compromissen te sluiten, wat goed is is goed en de rest is fout.
pien_2010 schreef:TS ik ben echt oprecht geïnteresseerd in de ervaringen met AR, gewoon om bij te leren, niet om zelf te gaan doen want ik voel me fijn bij de Duits Klassieke methodiek, maar dat hoeft ook niet, ieder zijn eigen manier.
pien_2010 schreef:Simpelman schreef:
TS of anderen die verstand van AR hebben, wat is de toegevoegde waarde om met zo'n sterke halsbuiging te rijden? Heb het vanochtend eventjes gedaan met paardje, hetgeen ze braaf deed, maar ik vroeg me af wat daar nu de toegevoegde waarde van is? Ik rijd gewoon in stelling mijn paardje maar niet dit extreme buigen. Is dat nu o.a specifiek AR?
pien_2010 schreef:[RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch en [RT-D] Klassieke rijkunst [deel 2] kun je er meer over lezen. Dit topic is daar niet voor bedoeld.
Sussanne schreef:Mijn instructrice heeft het bij "de fijne rijkunst" geleerd. En ik begin me ook steeds meer af te vragen wat er nou zo mis is met de academische rijkunst. Hier werken ze ook met het volgende. Ik citeer:
Ongeacht in welke fase we zitten, we hebben met een aantal elementen altijd rekening te houden:
◾Behoud van voorwaarts neerwaarts tendens en nageeflijkheid voor een goed gebruik van de rug en een ontspannen kaak (lang maken van de bovenlijn, over de rug komen).
◾Behoud van durchlassigkeit voor het naar voren swingen en het plaatsen van de achterbenen naar het zwaartepunt.
◾Streven naar losgelatenheid zodat het paard de houding aanneemt die de ruiter vraagt en in deze houding blijft totdat de ruiter iets nieuws vraagt.
◾Behoud van de relatieve oprichting door de achterhand met de voorhand te laten corresponderen. Hoge achterhand, lage hoofd/hals houding. Lage achterhand, hoge hoofd/hals houding.
◾Behoud van tact en regelmaatdoor het tempo te laten corresponderen met het ritme. Hoog tempo/laag ritme. Laag tempo/hoog ritme.
◾Verkrijgen van schwung door de natuurlijke driedimensionale beweging van de wervelkolom (een ontspannen wervelkolom beweegt heen en weer en op en neer).
Bron: http://www.fijnerijkunst.nl Hier staan ook filmpjes etc, wat er bereikt is met paarden in korte tijd. Ook mijn instructrice en haar paard staan erbij.