Paard wil niet stilstaan bij het opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:31

Deetjeeuh schreef:
Ik zou het ook absoluut zonder hulp doen. :) Anders heeft je paard straks nog door van 'oh hulpje weg? Dan ga ik ook weg' en dan luistert ie niet meer. Nee, de manieren van stapgewijs aanleren helpen denk ik het beste en zijn waarschijnlijk ook het meest effectief! Even wat tijd insteken (zo lang duurt dat niet) en dan zul je er echt profijt van hebben. :j

Okee, ieder paard zit anders in elkaar, bij mij werkte dit. Hulpje deed in principe niks, alleen ervoor staan en losjes vasthouden, nu kan ik weer zonder hulp. TS succes, hoop dat het stapsgewijs lukt bij je, ik heb daar echt te weinig geduld voor

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 15:45

Princesj schreef:
Ik doet niet terugzetten, maar ik overbluf. Dus paard gaat achterwaarts, dan gaat hij net zo lang achterwaarts tot ik klaar ben met achterwaarts. Draaien idem, al spint hij een kwartier om zn as. Leuk is anders, maar het werkt!

Dat klinkt ook als goed idee!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:48

Ik heb ook zo'n probleem gehad. Paard ging zelfs op het achterbeen staan, als ik opstapte. Dit heb ik opgelost door een week lang alleen maar grondwerk te doen. 2 uur per dag. Toen dat goed ging en ze gehoorzaam was heb ik haar midden in de bak gezet, opstapje erbij en ik Kon zo opstappen. Bleek toch een kwestie van ongehoorzaamheid.

Happie

Re: Paard wil niet stilstaan bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:57

Je paard moet voorwaarts leren denken inplaats van achterwaarts. Een goede grondwerk oefening hierbij kan zijn om naast je paard te gaan staan en eerst je paard te laten bewegen voordat jij meeloopt. Dit kan je doen door wat druk te geven op het halster of hoofdstel of desnoods met een tikje van de zweep op de plek waar je normaal je hulpen geeft.