Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:23

Ik heb je topics gevolgd over het zadelmak maken etc. Zoals ik het bekijk is dit paard nog lang niet goed zadelmak en omdat er al een paar keer mensen zijn afgevallen wordt het probleem steeds groter. Zelf niet meer mee aanmodderen maar een goede ruiter inschakelen die hem voor je door gaat rijden.
Ik heb ook een paard gehad wat zeer lastig zadelmak te maken was, ook naar een zeer goede trainingstal gehad maar daar konden ze er niks mee. Zelfs opstijgen was niet mogelijk. Paard weer naar huis gehaald thuis weer rustig bezig met zadeltje op en longeren en hangen etc. Toen heb ik iemand laten komen bij mij thuis. Dat ging perfect, eerste paar keer rodeo maar toen ze door had dat ze deze er niet af kon krijgen liep ze binnen de kortste keren keurig netjes rond. Opstijgen vond ze ook heel lang heel eng maar door het heel veel te oefenen en te herhalen was dat na een tijdje ook geen probleem meer.
Ik zou op zoek gaan naar een zeer ervaren iemand met het zadelmak maken en die je paard laten doorrijden tot je er zelf ook vertrouwd weer op kan. Helaas woon ik niet in de regio dus weet ik niemand.

miezelke

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:32

Ai, dit is geen leuk nieuws om te lezen :( Heb je opleertopic ook met veel plezier gevolgd, en was me enkele dagen geleden toevallig nog aan het afvragen hoe het met jullie nu zou gaan. Dit had ik niet verwacht te lezen...
Heb er misschien overgelezen, maar kan Cor hem niet terug overnemen voor een tijdje? Of kan je die ene jongen die er toen bij het opleren als laatste opgezeten heeft (die zijn laatste rodeo heeft uitgezeten :+ ) er niet bijhalen?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 09:39

miezelke schreef:
Ai, dit is geen leuk nieuws om te lezen :( Heb je opleertopic ook met veel plezier gevolgd, en was me enkele dagen geleden toevallig nog aan het afvragen hoe het met jullie nu zou gaan. Dit had ik niet verwacht te lezen...
Heb er misschien overgelezen, maar kan Cor hem niet terug overnemen voor een tijdje? Of kan je die ene jongen die er toen bij het opleren als laatste opgezeten heeft (die zijn laatste rodeo heeft uitgezeten :+ ) er niet bijhalen?

Ik heb hem er nu nog steeds erbij gehad een paar keer, alhoewel dat gewoon duur is om elke keer te doen en het zelfstandig ook al goed ging en hij vond dat we het goed doen. Bovendien blijft hij op de grond en heb ik iemand erop nodig, dat is het probleem.
Die jongen kwam vanuit omgeving Amsterdam, dus te ver uit de buurt om meerdere keren in de week voor langere tijd te laten komen. Had ie hier gewoond, had ik het ook geweten!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:15

Is het dan geen optie om je paard voor een bepaalde periode naar hem toe te sturen?? 2 weken? Een maandje? Evt. zo dat je er zelf ook 1 keer in de week heen gaat om te zien hoe het gaat en om er zelf ook mee aan de slag te kunnen onder zijn begeleiding?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:00

miezelke schreef:

Hier ga ik in mee. Terug naar Cor waar hij het super deed en daar weer vertrouwen opbouwen. Een nieuw adres of nieuwe ruiter gaat hem niet worden bij dit paard. Diëgo voelde zich goed bij Cor en daar kennen ze hem goed. Het is jammer maar nun iet opgeven. Hij heeft gewoon meer tijd nodig. Het is extra geld, maar ik geloof in jou en in dit paard.
UIteraard kan het geen kwaad om die foto's te laten maken. Hij reageert wel heel erg heftig dus klachten echt uitsluiten.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 21:26

Er moet daar ook plek zijn he, vergeet niet dat ze meerdere paarden op training verwachten. Ik wil echt rustig aan doen nu, kan hem natuurlijk wel laten komen voor grondwerklessen. Wat ik ook al deed en van plan ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:42

Klopt Dreamy maar je kunt ook de vraag stellen. Het is gewoon nog niet af, dat moge duidelijk zijn.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 08:33

Ik denk dat ik daar als ruiter in gebreke ben gebleven. Het ging over het algemeen gewoon goed, paard maakte flinke stappen vooruit! Menig goede (wat meer ervaren met dit soort jonge paarden) ruiter had hier wel goed mee verder kunnen gaan.
Ik blijf in gebreke en dat wil ik op gaan lossen (door zelf weer even op een ander paard te lessen en weer te kunnen voelen hoe het goed voelt) en met vertrouwen en weer grondwerken gaan opbouwen onder het zadel.
Of dat daar is, of hier, dat weet ik niet maar ik weet wel dat ik aan Cor een hele goede heb en wil graag zijn hulp behouden.
Eerst even medisch alles uitsluiten, dan vooral aan mezelf sleutelen, weer plezier krijgen en vertrouwen krijgen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:35

Dreamy schreef:
Ik denk dat ik daar als ruiter in gebreke ben gebleven.
Eerst even medisch alles uitsluiten!

En totdat Fiëgo medisch gecheckt is even lekker (allebei) tot rust komen en jezelf niet teveel verwijten maken :)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:45

Jammer! ik had er wel alle vertrouwen in dat het goed kwam met jullie n.a.v. je eerdere topic.
Ik zou er nu even zelf niet meer opstappen, medisch eerst alles uitsluiten, zoeken naar een goed zadel en dan alsnog voor een maandje terugbrengen naar Cor.
Dan kun je er daarna zelf weer volop mee aan de slag en heb je allerlei onzekere factoren uitgesloten.
Succes!!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 08:59

Komt ook wel goed met ons, alleen nog een lange leerzame weg te gaan :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:09

Wellicht dat je het oude zadel waar het goed mee ging moet terug pakken. Ik vond je niet zo verkeerd in het zadel zitten hoor, als het dat zadel is van foto's van vorige topics. Wat past dat past goed. Ik heb hier een super zadel voor mijn pony maar voor me zelf zou best iets beter kunnen. Maar ik laat het zo want die van mij reageert ook zo heet en sensibel op alle veranderingen en dit zadel doet ze het super op. Goed is goed, dus vandaar.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:22

Ik heb je een pb gedaan!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:12

Ik heb je verhaal gelezen en wat mij opviel is de enorme hoeveelheid verschillende "kenners" die je erbij gehaald heb. Verschillende zadelmakers, masseurs, dierenartsen, ect. etc. Ik zou eerlijk gezegd als ik jou was een goede paardenkliniek zoeken in de buurt en het daarbij laten. Niet ook nog masseurs, fysio's, etc. Scheelt je geld maar ook 100 verschillende meningen. Laat hem gewoon eens grondig nakijken en trek aan de hand daarvan een plan.

Als er niets uitkomt op de kliniek; hoezo zet je hem dan niet op pension bij Rhijnauwen? Dan is hulp altijd in de buurt mocht het nodig zijn.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 21:49

switt schreef:
Ik heb je verhaal gelezen en wat mij opviel is de enorme hoeveelheid verschillende "kenners" die je erbij gehaald heb. Verschillende zadelmakers, masseurs, dierenartsen, ect. etc. Ik zou eerlijk gezegd als ik jou was een goede paardenkliniek zoeken in de buurt en het daarbij laten. Niet ook nog masseurs, fysio's, etc. Scheelt je geld maar ook 100 verschillende meningen. Laat hem gewoon eens grondig nakijken en trek aan de hand daarvan een plan.

Als er niets uitkomt op de kliniek; hoezo zet je hem dan niet op pension bij Rhijnauwen? Dan is hulp altijd in de buurt mocht het nodig zijn.

Heb je wellicht gelijk in, maar aangezien ik elke keer de mist in ga met "de goede denken te hebben" kom je uiteindelijk weer in een zoektocht met wat is nou echt goed? Zelfs de zadelmaker die me is aangeraden door de trainingsstal heeft ze verbaasd door me een totaal ongeschikt zadel te geven (bobbels in de vulling, ongelijk, harde kussens etc. terwijl uitgelegd dat paard al snel last van gevoelige rug leek te hebben)..

Wegens de afstand :) , nu ben ik binnen 10 minuten op stal. Wat ook wel eens fijn is na sommige diensten die ik heb, dan wil je niet nog langer in de auto ivm de tijd moeten hebben om slaap in te halen. (werk erg wisselend, nachtdiensten etc. elk kwartier van de dag een nieuwe instaptijd met soms maar een halve dag vrij ertussen etc.). Dan is een half uur heen en een half uur terug moeten best wat, vooral als je dan nog eens in de spits beland en het kan uitlopen op een uur enkele reis..
Ik wil het ook graag met de fiets kunnen doen, mocht mijn auto het begeven.
Ook was er toen geen plek vrij op stal, heb het wel overwogen..

Als ze dichterbij zaten had ik geen een seconde getwijfeld, echt niet. Top stal verder :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:51

Hoe is het nu met jullie?

Mijn aanpak zou ook zijn geweest om foto's van de rug te maken en van daaruit verder te plannen.

Hoop dat je al wat meer weet nu!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 08:55

Maandag, morgen dus, komt de dierenarts (incl. rontgenapparatuur). Ze wil eerst klinisch keuren en daarna overleggen of ze het wel nodig vindt foto's te maken.

In de tussentijd heb ik grondwerk gedaan waarbij ik op het krukje ben gaan staan en hem gewoon opzij ben gaan aaien totdat hij iets ging ontspannen.
Daarna "over hem heen" geprobeerd hem naar mijn hand te laten komen, iets wat hij altijd heel eng vond! (Durfde nauwelijks zijn hoofd te draaien als er opeens iets aan de andere kant verscheen)
Dit is inmiddels gelukt en blijf ik herhalen totdat er ontspanning is!

Verder lekker met dubbele lijnen gelongeerd en hij lijkt wel echt fijn door zijn lichaam te lopen zonder belasting!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:59

Niet om je ongerust te maken, maar twee van mijn paarden kwamen 100% klinisch goedgekeurd er door. 1 had de diepe buiger (pees) doormidden en de andere zeer ernstige KS. daarom ben ik heel blij dat ik mijn zin heb doorgezet om foto's te maken.

Klinisch zegt helaas niet altijd iets.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 10:22

Nee, maar daarom nemen ze ook hun rontgenapparaat mee. Als ik er nogsteeds een slecht gevoel bij heb kunnen ze ter plekken gelijk foto's maken!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 15:25

Dit was hem vandaag aan de dubbele lijnen :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:26

Succes morgen bij de dierenarts.
En fijn dat jullie nu zo goed bezig zijn samen

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:15

Blijft even spannend dus! Veel succes! De foto's zien er goed uit :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:51

Laat zijn rug op de foto zetten...het kan zomaar kissing spines zijn.
Ik kan er namelijk niet echt inkomen dat iedereen die er op stapt zo vreselijk beroerd rijdt dat hij ze er daarom afbokt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:57

Welke kliniek komt er morgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:30

Ik ben benieuwd of er wat uit komt bij de foto's...

Zelf heb ik ook jouw topic gevolgd en jammer dat ik gelijk krijg. Dat bedoel ik niet zo om mezelf een veer in de reet te steken maar ik was al bang dat dit fout zou gaan omdat ik en nog een paar bokkers al duidelijk maakte dat er een aantal stappen vergeten waren. Imo gingen jullie toch te snel, werden bepaalde signalen te snel opzij geschoven en werd er te snel met iets nieuws begonnen. Het paard kreeg te weinig tijd om dingen te verwerken. En dat gebeurde imo zeer regelmatig. Dat kan ervoor zorgen dat het paard het tussen de oren allemaal niet kan bolwerken en daardoor in de flight modus schiet. Hij wordt overprikkeld, de signalen worden niet opgevangen door wie er met hem aan het werk is en hij springt er tussenuit.
De enige optie als hij lichamelijk niks mankeert, is met een andere trainer/instructeur intensief mee aan de gang te gaan. Maar eerst zou ik hem lekker 2 maanden weg zetten, hoofd leeg laten maken en daarna weer als het ware opnieuw zadelmak maken in babystapjes, nog meer babystapjes dan eerst.