Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:09

Wat me vooral met draven opvalt is dat door de houding waar eht zadel je in dwingt en doordat je er niet bewust mee bezig bent, je met lichtrijden vrij ver achter in het zadel neer ploft. (klinkt heel naar, weet niet hoe ik het anders kan zeggen, sorry). Daardoor komt er steeds druk op de rugspieren van het paard en daar zie je hem op reageren. (das nog afgezien van het verhaal wel of geen goed liggend zadel).
Wat je kan proberen zijn de volgende oefeningen: Verlichte zit. Ga draven in verlichte zit, goed in balans blijven, dicht boven het zadel, en rijden maar. En dan alles doen wat je normaal ook zou doen. Goed voor jou balans en spierkracht, en je paard kan ongestoort lopen. De 2e oefening die je kan doen is in een ander ritme lichtrijden. Nu is het sta zit sta, maar probeer eens sta sta zit sta sta, of sta sta zit zit sta sta of een ander leuk ritme. En in die oefening laat je je paard even helemaal los, beste oefen je het eerst aan de longe, hij moet alleen wel wat door blijven lopen. En dan heeeeeeeeeel bewust gaan staan en zitten. Probeer zo zacht mogelijk te gaan zitten en let op dat je daarbij niet met je knieen klemt. Je moet echt scharnieren in je enkels knieeen en heupen. Op die manier kun je een onafhankelijke zit creeeren.

Wat zit en zadel betreft, ga even uitproberen hoe je zo goed mogelijk zit. En dan niet voor eht dressuur plaatje, maar met welke stijgbeugel lengte blijven je voeten netjes onder je achterste. En vraag de zadelmaker als je toch bezig bent, of er ook een extra beugel haak kan komen, iets naar achteren. Op die manier zit je ook al beter. Want met je voeten voor je, zit je in feite in een soort squat, en moet je om je balans te houden of heel erg met je lichaam naar voren (vandaar dat verlichte zit hier goed kan werken) of hou je simpelweg je balans niet.

Overigens is dat in galop ook terug te zien, je voeten worden soort van voor je uit gegooit, waardoor je in je bekken en dus ook in je rug niet kan ontspannen. En dat zie je ook in je schouders en armen terug.

En heel ander punt, zijn bespiering in rug en achterhand is wel heel krapjes momenteel. Ik zou hem toch proberen iets meer te voeren en vooral ook veeeeeeeeel aan de hand werken. Longeren, lange teugel, alles wat zijn rug en kont spieren gymnastiseerd en oprekt.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:14

sharontucker schreef:
Top!
Haha die Luna.. sorry voor t bewegen!

Probeer inderdaad wat meer met jouw handen mee te geven in zijn mond, daarnaast hakken laag.( I know moeilijk wanneer paardje geen fijn tempo aanhoud).
Na de galop mag hij iets meer tempo maken. Ik zie/vind zijn hals/hoofdhouding beter in de rechter galop, misschien daar dus meer meegeven met je hand/teugels los/langer dat hij zelf moet lopen in plaats van op jou hangen.
Maar goed,wat heb ik nou voor verstand bij dit soort dingen.. Benieuwd wat anderen te melden hebben!
Succes :*

Dankje Shar :)
Ben ook wel benieuwd naar andere reacties. Ik heb namelijk het idee dat ik prima mee geef. Als ik dat meer zou doen worden mijn teugels langer en heb ik geen contact meer. Van de instructrice moet ik juist wel contact maken en zelfs de teugels korter pakken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:20

in de draf is het inderdaad zoals iemand al zegt dat jij wat actiever draaft dan het paard..
je knijpt hierin zelf ook wat met je onderbenen en drukt jezelf uit het zadel als ik het met mijn onkundige oog goed zie (don't shoot me if i am wrong) en daardoor 'plof' je wat te ver achter in het zadel waarop je handen niet lekker op hun plek blijven en het paard op beide verstoringen reageert..

wat hierbij helpt is je beugels langer, dan komen je benen vanzelf ook wat makkelijker aan het paard te liggen en ga je misschien ook wat makkelijker 'mee' omhoog in de draf, plof je minder ver achteruit en blijven je handen stiller en krijgt het paard weer meer kans om op je been te reageren zoals het hoort.
daarnaast zal het zeker bijdragen als je investeert in het zadel of een beter passend zadel krijgt.

mij is altijd gezegd.. licht rijden is niet gaan staan en gaan zitten, maar je mee omhoog laten veren in de beweging van het paard..
------------

in het tweede filmpje in galop kun je heel goed zien dat het hoofd dan wel wat zakt, maar dat hij eigenlijk nog best heel stijf is in zijn lichaam..

je ziet in mijn ogen echt een plank op en neer gaan als je het paardenlichaam vormt...

maar dat is een kwestie van aan het werk blijven met hem.

goed zorgen dat het gas erop gaat bij hem (je ziet hoe hij achter 'sloft') zodat hij werkt en niet jij ;)..
en continue bezig blijven met het verbeteren van zijn souplesse..

ik zie hem wel absoluut minder 'vechten' op de voorkant dan op de foto's ..
het filmpje sluit beter aan bij de voorgang die jijzelf aangeeft.. Je foto's spraken het echt tegen helaas ;). maar dat zal dan een echt slechte dag geweest zijn misschien.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:28

Airborn schreef:
Wat me vooral met draven opvalt is dat door de houding waar eht zadel je in dwingt en doordat je er niet bewust mee bezig bent, je met lichtrijden vrij ver achter in het zadel neer ploft. (klinkt heel naar, weet niet hoe ik het anders kan zeggen, sorry). Daardoor komt er steeds druk op de rugspieren van het paard en daar zie je hem op reageren. (das nog afgezien van het verhaal wel of geen goed liggend zadel).
Wat je kan proberen zijn de volgende oefeningen: Verlichte zit. Ga draven in verlichte zit, goed in balans blijven, dicht boven het zadel, en rijden maar. En dan alles doen wat je normaal ook zou doen. Goed voor jou balans en spierkracht, en je paard kan ongestoort lopen. De 2e oefening die je kan doen is in een ander ritme lichtrijden. Nu is het sta zit sta, maar probeer eens sta sta zit sta sta, of sta sta zit zit sta sta of een ander leuk ritme. En in die oefening laat je je paard even helemaal los, beste oefen je het eerst aan de longe, hij moet alleen wel wat door blijven lopen. En dan heeeeeeeeeel bewust gaan staan en zitten. Probeer zo zacht mogelijk te gaan zitten en let op dat je daarbij niet met je knieen klemt. Je moet echt scharnieren in je enkels knieeen en heupen. Op die manier kun je een onafhankelijke zit creeeren.

Wat zit en zadel betreft, ga even uitproberen hoe je zo goed mogelijk zit. En dan niet voor eht dressuur plaatje, maar met welke stijgbeugel lengte blijven je voeten netjes onder je achterste. En vraag de zadelmaker als je toch bezig bent, of er ook een extra beugel haak kan komen, iets naar achteren. Op die manier zit je ook al beter. Want met je voeten voor je, zit je in feite in een soort squat, en moet je om je balans te houden of heel erg met je lichaam naar voren (vandaar dat verlichte zit hier goed kan werken) of hou je simpelweg je balans niet.

Overigens is dat in galop ook terug te zien, je voeten worden soort van voor je uit gegooit, waardoor je in je bekken en dus ook in je rug niet kan ontspannen. En dat zie je ook in je schouders en armen terug.

En heel ander punt, zijn bespiering in rug en achterhand is wel heel krapjes momenteel. Ik zou hem toch proberen iets meer te voeren en vooral ook veeeeeeeeel aan de hand werken. Longeren, lange teugel, alles wat zijn rug en kont spieren gymnastiseerd en oprekt.

Daarom zat ik waarschijnlijk ook wat meer naar voren. Nu probeer ik eigenlijk juist wat meer rechtop te gaan zitten.
Die zitoefeningen gaan hem niet worden. Hij gooit zo ongelofelijk hoog op, ik kan echt niet blijven zitten. Nu heb ik niet het idee dat ik neer 'plof'. Ik heb eigenlijk continue druk op de beugels om mezelf op te vangen in draf en galop. Als je kijkt naar de galop zie je ook meteen dat ik in mijn beugels ga staan als hij wat meer tempo maakt.

Met het voeren zijn we inderdaad bezig :) En ook aan de hand werken ga ik weer oppakken. Ben nog op zoek naar een instructrice.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:33

Weet je, ik heb niet alle reacties gelezen, maar voornamelijk jouw eigen posts. Je paard lijkt erg op de voorhand te lopen en ook weinig onder te treden (opvallend in filmpjes). Hij mist vooral bespiering en kracht, hoe dat komt weet ik niet. De achterhand komt er niet goed onder. Is er iets medisch aan de hand met je paard? Hij komt uitgeput over.

Ik vind jouw houding helemaal niet zo slecht, alleen heb ik wel de indruk dat het zadel niet helemaal bij jullie beiden past. Jouw paard heeft een lange rug; zadel ligt daardoor relatief ver naar voren (ligt niet te veel op zijn schouders hoor, maar misschien zou het voor zijn rug anders moeten). Verder zit jij relatief 'hoog' op het zadel. Als ik kijk waar jouw knieën komen, is dat best hoog en dat heeft niets met beugelriemlengte te maken. Dit paard is vast geen breed paard, dus daaraan kan het ook niet liggen.

Misschien zou je eens kunnen proberen om op een dikke barebackpad te rijden, om eens te kijken hoe hij dan loopt, en hoe jij dan zit.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar 'vrijloop'-filmpjes of eventueel aan een lange longe. Ik zou willen weten of hij zichzelf kan dragen.

M_i_R

Re: Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:54

Met laten voor wat het is bedoel ik dat ik nog liever losse teugels en een actief paard zou zien dan dit lange teugelcontact. Als hij nog verder voorover kukelt wanneer je de teugels opneemt dan mist hij wellicht nog wat kracht. Tzt kan je wel gaan werken aan oprichting (al komt een gewone nette hoofd/hals houding eerst waarbij hij leert meer te dragen vanuit de schoft) maar dat alles komt pas als jr paard onvoorwaardelijk aan je been is :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:06

Allereerst wil ik even zeggen dat je een mooi paard onder je kont hebt en dat ik het goed vind van je dat je toch filmpjes hebt geplaatst +:)+

Het eerste dat mij opvalt in de filmpjes is dat het zadel voor jullie beide niet goed is. Voor jou is het zadel niet goed, omdat het je in een verkeerde houding zet (o.a. de beugelophanging is voor jou niet goed, die zit te ver naar voren, ook lijkt het zadel iets te klein voor jou). Het zadel is voor het paard niet goed, omdat het simpelweg niet past. Het zadel klappert erg aan de achterkant, dit is erg vervelend en pijnlijk voor het paard. Omdat het zadel jou in een verkeerde houding zet 'plof' je ook steeds in het zadel, wat het 'klappereffect' alleen maar versterkt. Ik heb ook het idee dat je paard niet goed kan buigen, omdat het zadel hem in de weg zit. Hij laat steeds protest zien als je wil dat hij buigt, en als je neerkomt in het zadel laat hij duidelijk merken dat dat niet fijn is.
Het zou heel verstandig zijn om een goede zadelpasser (zadelmakers zijn niet altijd zadelpassers!) te laten komen. Ik ben bang dat dit zadel voor jullie beide niet passend gemaakt kan worden (er is gewoon te veel mis aan het zadel), je zal dus een nieuw zadel aan moeten schaffen. Dit nieuwe zadel moet natuurlijk goed passen op het paard, maar jij moet er ook zo in kunnen zitten, dat je een goede houding aan kan nemen. Lesley is niet erg bespierd, ik verwacht dat hij meer spieren zal krijgen als jullie verder komen in de training. Hierom denk ik dat het verstandig is te gaan kijken naar een zadel dat kan 'meegroeien' met Lesley, anders moet je over een maand of 2-3 weer een nieuw zadel aanschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar zadels van Barefoot of Hidalgo (deze zadels zijn er ook voor mensen met een kleiner budget), deze zadels zijn (semi-)boomloos en 'groeien mee' met het paard. Hidalgo's zijn semi-boomloos, ze hebben een boom van leer die zich aanpast aan het paard. (Nieuwere) Barefoots hebben het VPS-systeem wat zorgt voor een optimale drukverdeling (wel altijd gebruiken met bijbehorende inlages), terwijl ze nog steeds het vermogen hebben zich aan te passen aan de vorm van het paard. Bovendien kan je bij Barefootzadels de beugelophanging verplaatsen, zodat je beenligging optimaal wordt (of dit bij Hidalgo's ook kan weet ik niet).

Ik denk dat je houding al een heel stuk beter is in een goed passend zadel :) Je kan dan je benen mooi lang maken (hakken laag
0 en je schouders, heupen en hakken op één lijn houden. Lesley zal met een goed zadel ook veel beter gaan lopen, waarschijnlijk ook al een stuk actiever, dit zal jouw houding ook weer bevorderen :) Nu trek je je hakken op, waardoor je jezelf uit het zadel drukt en niet mee kan gaan met de beweging. Je bent in jouw beweging vóór die van het paard, ik denk dat je handen daardoor streng/niet meegevend zijn: omdat je voor de beweging zit, raak je uit evenwicht; je probeert je evenwicht te behouden met je handen.

Ga kijken of je les kan krijgen in longeren aan de dubbele longe of werken aan de hand, en ga weer aan rijden denken als je een goed passend zadel hebt. Zo kunnen jullie lekker verder trainen zonder dat een zadel jullie in de weg zit :D Ik weet zeker dat de training dan al gauw stukken beter gaat voor jullie beiden *\o/*

Succes :)

Edit: ik vind niet dat je je teugels korter moet nemen. Eerst jouw houding verbeteren, dan de zijne :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 18:19

elenaMM77 schreef:
in de draf is het inderdaad zoals iemand al zegt dat jij wat actiever draaft dan het paard..
je knijpt hierin zelf ook wat met je onderbenen en drukt jezelf uit het zadel als ik het met mijn onkundige oog goed zie (don't shoot me if i am wrong) en daardoor 'plof' je wat te ver achter in het zadel waarop je handen niet lekker op hun plek blijven en het paard op beide verstoringen reageert..

wat hierbij helpt is je beugels langer, dan komen je benen vanzelf ook wat makkelijker aan het paard te liggen en ga je misschien ook wat makkelijker 'mee' omhoog in de draf, plof je minder ver achteruit en blijven je handen stiller en krijgt het paard weer meer kans om op je been te reageren zoals het hoort.
daarnaast zal het zeker bijdragen als je investeert in het zadel of een beter passend zadel krijgt.

mij is altijd gezegd.. licht rijden is niet gaan staan en gaan zitten, maar je mee omhoog laten veren in de beweging van het paard..
------------

in het tweede filmpje in galop kun je heel goed zien dat het hoofd dan wel wat zakt, maar dat hij eigenlijk nog best heel stijf is in zijn lichaam..

je ziet in mijn ogen echt een plank op en neer gaan als je het paardenlichaam vormt...

maar dat is een kwestie van aan het werk blijven met hem.

goed zorgen dat het gas erop gaat bij hem (je ziet hoe hij achter 'sloft') zodat hij werkt en niet jij ;)..
en continue bezig blijven met het verbeteren van zijn souplesse..

ik zie hem wel absoluut minder 'vechten' op de voorkant dan op de foto's ..
het filmpje sluit beter aan bij de voorgang die jijzelf aangeeft.. Je foto's spraken het echt tegen helaas ;). maar dat zal dan een echt slechte dag geweest zijn misschien.

Ik zit inderdaad wat teveel naar achteren. Maar nu de beugels al langer doen is ook geen optie. Dan heb ik totaal geen steun en is mijn evenwicht ver te zoeken waardoor ik niet netjes mee kan zitten.

Hij is inderdaad nog stijf. Maar hij kán nu in ieder geval wel buigen in zijn lichaam.
Het gas erop werken we heel hard aan. En wat dat betreft is dit een heel slecht filmpje.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 18:35

Bij de foto's vond ik hem zelf fijner lopen. Ik heb de teugels op dezelfde maat. Dus waarschijnlijk moment opnames. Ik heb nog een filmpje van de vorige keer bij het foto's maken met een vriendin er op. Dit was na een half uur en toen liep hij nog aardig door. Zij heeft toestemming gegeven om het filmpje hier neer te zetten. Ze heeft maar enkele keren op Lesley gereden en rijdt normaal op pony's. En met zijn gangen ziet het er niet heel soepel uit.

https://www.youtube.com/watch?v=D54p_qY5wZ0&index=1&list=UU3MkKYxJ-89S2aWqQxqzEwQ
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 05-08-14 19:05, in het totaal 4 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 18:41

StableDoor schreef:
Allereerst wil ik even zeggen dat je een mooi paard onder je kont hebt en dat ik het goed vind van je dat je toch filmpjes hebt geplaatst +:)+

Het eerste dat mij opvalt in de filmpjes is dat het zadel voor jullie beide niet goed is. Voor jou is het zadel niet goed, omdat het je in een verkeerde houding zet (o.a. de beugelophanging is voor jou niet goed, die zit te ver naar voren, ook lijkt het zadel iets te klein voor jou). Het zadel is voor het paard niet goed, omdat het simpelweg niet past. Het zadel klappert erg aan de achterkant, dit is erg vervelend en pijnlijk voor het paard. Omdat het zadel jou in een verkeerde houding zet 'plof' je ook steeds in het zadel, wat het 'klappereffect' alleen maar versterkt. Ik heb ook het idee dat je paard niet goed kan buigen, omdat het zadel hem in de weg zit. Hij laat steeds protest zien als je wil dat hij buigt, en als je neerkomt in het zadel laat hij duidelijk merken dat dat niet fijn is.
Het zou heel verstandig zijn om een goede zadelpasser (zadelmakers zijn niet altijd zadelpassers!) te laten komen. Ik ben bang dat dit zadel voor jullie beide niet passend gemaakt kan worden (er is gewoon te veel mis aan het zadel), je zal dus een nieuw zadel aan moeten schaffen. Dit nieuwe zadel moet natuurlijk goed passen op het paard, maar jij moet er ook zo in kunnen zitten, dat je een goede houding aan kan nemen. Lesley is niet erg bespierd, ik verwacht dat hij meer spieren zal krijgen als jullie verder komen in de training. Hierom denk ik dat het verstandig is te gaan kijken naar een zadel dat kan 'meegroeien' met Lesley, anders moet je over een maand of 2-3 weer een nieuw zadel aanschaffen. Kijk bijvoorbeeld naar zadels van Barefoot of Hidalgo (deze zadels zijn er ook voor mensen met een kleiner budget), deze zadels zijn (semi-)boomloos en 'groeien mee' met het paard. Hidalgo's zijn semi-boomloos, ze hebben een boom van leer die zich aanpast aan het paard. (Nieuwere) Barefoots hebben het VPS-systeem wat zorgt voor een optimale drukverdeling (wel altijd gebruiken met bijbehorende inlages), terwijl ze nog steeds het vermogen hebben zich aan te passen aan de vorm van het paard. Bovendien kan je bij Barefootzadels de beugelophanging verplaatsen, zodat je beenligging optimaal wordt (of dit bij Hidalgo's ook kan weet ik niet).

Ik denk dat je houding al een heel stuk beter is in een goed passend zadel :) Je kan dan je benen mooi lang maken (hakken laag
0 en je schouders, heupen en hakken op één lijn houden. Lesley zal met een goed zadel ook veel beter gaan lopen, waarschijnlijk ook al een stuk actiever, dit zal jouw houding ook weer bevorderen :) Nu trek je je hakken op, waardoor je jezelf uit het zadel drukt en niet mee kan gaan met de beweging. Je bent in jouw beweging vóór die van het paard, ik denk dat je handen daardoor streng/niet meegevend zijn: omdat je voor de beweging zit, raak je uit evenwicht; je probeert je evenwicht te behouden met je handen.

Ga kijken of je les kan krijgen in longeren aan de dubbele longe of werken aan de hand, en ga weer aan rijden denken als je een goed passend zadel hebt. Zo kunnen jullie lekker verder trainen zonder dat een zadel jullie in de weg zit :D Ik weet zeker dat de training dan al gauw stukken beter gaat voor jullie beiden *\o/*

Edit: ik vind niet dat je je teugels korter moet nemen. Eerst jouw houding verbeteren, dan de zijne :)

Het buigen heeft denk ik gewoon te maken met zijn stijfheid.
En wat betreft het zadel. Hij heeft een enorme schoft waar vrijwel geen zadel voor te vinden is. En ik heb het geld niet om een zadel op maat te laten maken en dan nog is het een ouder paard wat niet van mij is.

Teugels korter ga ik ook niet doen. Maar moet ik ze dan echt helemaal los laten?

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:51

Het ziet er misschien wat trekkerig uit, maar het is ook een lang paard en dat is veel lastiger om te rijden met dressuur! Ik heb zelf ook een lange pony en die was ook precies zo nu loopt ie met gemak een M proef

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 19:36

Hier een filmpje van een vriendin die de vorige keer heeft gereden na het maken van de foto's. Ze heeft maar enkele keren op Lesley gereden en rijdt normaal op pony's. En dan ook nog met zijn gangen ziet het er niet heel soepel uit.

https://www.youtube.com/watch?v=D54p_qY ... aWqQxqzEwQ

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:15

LesleyxLinn schreef:
StableDoor schreef:

En wat betreft het zadel. Hij heeft een enorme schoft waar vrijwel geen zadel voor te vinden is. En ik heb het geld niet om een zadel op maat te laten maken en dan nog is het een ouder paard wat niet van mij is.

Teugels korter ga ik ook niet doen. Maar moet ik ze dan echt helemaal los laten?

Maar hij kán niet buigen als het zadel hem tegenwerkt, en dit is wel het geval aan de filmpjes en foto's te zien :). Die zadels waar ik het over heb hoef je niet op maat te laten maken, en die zijn ook nog eens goedkoop. Zeker Barefoots zijn goedkoop, en ook tweedehands makkelijk te krijgen. Voor minder dan €300 kan je gewoon een goed passende Barefoot hebben! Als je niet bereid bent voor een passend zadel te zorgen, moet je ook niet rijden, zo simpel is het. Nu doe je hem bewust pijn :( Ik heb voor mijn oude bijrijdpaard ook zelf een zadel gekocht: zonder passend zadel moet je er niet op klimmen.

Teugels inderdaad losser, net aan contact hebben. Eerst je zadel, dan je houding, dan de houding van het paard.

Edit: bovendien kan je Barefootzadels ook een tijd testen om te kijken of het bevalt.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 20:44

StableDoor schreef:
LesleyxLinn schreef:

Maar hij kán niet buigen als het zadel hem tegenwerkt, en dit is wel het geval aan de filmpjes en foto's te zien :). Die zadels waar ik het over heb hoef je niet op maat te laten maken, en die zijn ook nog eens goedkoop. Zeker Barefoots zijn goedkoop, en ook tweedehands makkelijk te krijgen. Voor minder dan €300 kan je gewoon een goed passende Barefoot hebben! Als je niet bereid bent voor een passend zadel te zorgen, moet je ook niet rijden, zo simpel is het. Nu doe je hem bewust pijn :( Ik heb voor mijn oude bijrijdpaard ook zelf een zadel gekocht: zonder passend zadel moet je er niet op klimmen.

Teugels inderdaad losser, net aan contact hebben. Eerst je zadel, dan je houding, dan de houding van het paard.

Edit: bovendien kan je Barefootzadels ook een tijd testen om te kijken of het bevalt.

Barefoots gaan niet passen door zijn hele hoge schoft.
En ik had al aangegeven dat als het zadel echt niet past, het ook op houdt.
Dus hem bewust pijn doen vind ik echt een rotopmerking!
Dit zadel heb ik al zelf gekocht! Ik kan gewoon niet nog een zadel gaan kopen!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:11

Ik bedoel het niet als een rotopmerking, maar je weet dat het zadel niet past, en toch rijd je ermee. Je weet dus dat je hem daarmee pijn doet. Het is meer bedoeld als 'een schop onder je kont': ik heb namelijk de indruk dat je (misschien wel onbewust) steeds maar met 'smoesjes' komt in plaats van dat je probeert er iets aan te doen. Kan ook aan mij liggen hoor, maar zo komt het op mij over. Ik bedoel het zeer zeker niet als rotopmerking :)

Toch nog maar een keer: er zijn zat andere (semi-)boomloze) zadels die wél zullen passen, als je die niet wil of kan kopen, kan je helaas ook niet rijden. Wat denk je van een goede barebackpad? Waar is eigenlijk de eigenaar in dit gebeuren? Ik begrijp dat jij niet de eigenaar ben?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:34

StableDoor schreef:
Ik bedoel het niet als een rotopmerking, maar je weet dat het zadel niet past, en toch rijd je ermee. Je weet dus dat je hem daarmee pijn doet. Het is meer bedoeld als 'een schop onder je kont': ik heb namelijk de indruk dat je (misschien wel onbewust) steeds maar met 'smoesjes' komt in plaats van dat je probeert er iets aan te doen. Kan ook aan mij liggen hoor, maar zo komt het op mij over. Ik bedoel het zeer zeker niet als rotopmerking :)

Toch nog maar een keer: er zijn zat andere (semi-)boomloze) zadels die wél zullen passen, als je die niet wil of kan kopen, kan je helaas ook niet rijden. Wat denk je van een goede barebackpad? Waar is eigenlijk de eigenaar in dit gebeuren? Ik begrijp dat jij niet de eigenaar ben?

Als ik het idee had dat ik hem er echt pijn mee doe had ik er niet mee gereden. Maar de zadelmaker heeft dit zadel aangemeten en zowel de instructrice en ik vinden het zadel goed genoeg liggen. En als ik zeg dat ik momenteel nog geen geld heb om direct een zadelmaker te laten komen zie jij dat als een smoesje?

En voor mij ook nog maar een keer: er zijn geen tweedehandszadels of boomloze zadels die wel goed passen. Ik heb eerder al contact gehad met 6 verschillende zadelmakers met een groot aanbod aan tweedehandszadels en deze zeggen allemaal niks te hebben liggen voor een paard met zo'n schoft en rug. Een barebackpad is helemaal geen optie. Hij gooit veel te hoog op om door te kunnen zitten.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:39

Wat goed dat je de filmpjes hebt geplaatst!!
Probeer echt de teugels wat korter te houden. Dan zal je paard minder aan de voorkant afbreken.
Super dat jullie bezig zijn met de activiteit van achteren. Eerst de motor aan en de rest komt later. Als dat achterbeen actief is kan je daarmee ook zorgen dat hij niet met zijn kin op zijn borst gaat lopen als je de teugels voor wat korter hebt (je geeft aan dat als ze korter zijn hij achter de loodlijn gaat lopen begreep ik.)
Dan kan je hem juist in die activiteit wat hoger instellen. Misschien dat ik met dit commentaar al wat voorloop op de feiten, maar het is iets waar je naartoe kan gaan werken. :)

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:53

Goed dat je de filmpjes geplaatst hebt. Dan kan er specefieker feedback gegeven worden.
Heb even snel een kort stukje gezien. En wat mij opvalt is dat je achter de bewegingen van je paard aan komt. Ook de teugels zijn lang maar als je ze korter zou pakken gaat hij waarschijnlijk meer hangen? Dan zou ik hem toch lekker helemaal losgooien en kijken wat hij doet zonder druk op de teugels. Hopelijk heb je wat aan de tips van alle bokkers!(: veel succes!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 23:07

maximee schreef:
Wat goed dat je de filmpjes hebt geplaatst!!
Probeer echt de teugels wat korter te houden. Dan zal je paard minder aan de voorkant afbreken.
Super dat jullie bezig zijn met de activiteit van achteren. Eerst de motor aan en de rest komt later. Als dat achterbeen actief is kan je daarmee ook zorgen dat hij niet met zijn kin op zijn borst gaat lopen als je de teugels voor wat korter hebt (je geeft aan dat als ze korter zijn hij achter de loodlijn gaat lopen begreep ik.)
Dan kan je hem juist in die activiteit wat hoger instellen. Misschien dat ik met dit commentaar al wat voorloop op de feiten, maar het is iets waar je naartoe kan gaan werken. :)

Dat is inderdaad waar ik naar toe werk :)
Het ging de laatste tijd echt met sprongen vooruit. Ook nu met de instructrice werken we erg aan het voorwaarts gaan. Het is niet te zien in deze filmpjes (hij had al een uur gelopen), die heb ik alleen maar geplaatst voor het idee.

Momenteel pak ik hem pas op als hij voorwaarts is. Maar zodra hij gaat zakken met zijn hoofd (zonder dat ik iets doe) vertraagt hij in tempo. Spoor ik aan gaat zijn hoofd weer omhoog en loopt hij voorwaarts. Net bij het springen had ik de teugels niet op maat en was het netjes voorwaarts. In het filmpje wilde ik vooral laten zien dat ik echt niet zit te trekken aan de teugels.

Hem hoger instellen is nu helemaal niet mogelijk. Als ik niks doe heeft hij zijn lange nek gestrekt naar voren of juist te hoog. En zodra ik ook maar iets doe (teugel oppakken, stelling, voorwaarts) gooit hij zijn hoofd omlaag.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:09

Oo, mijn reactie ging over het laatste filmpje.. maar dat was jij niet. Sorry :o

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 23:12

Dorike schreef:
Oo, mijn reactie ging over het laatste filmpje.. maar dat was jij niet. Sorry :o

Haha ik was al net een reactie aan het plaatsen dat ik mijn video's weer op privé heb gezet. :P
Dit is een vriendin van mij die met hetzelfde paard rijdt. Ze rijd normaal gesproken op pony's en dan is dit paard wel enorm lastig te rijden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:50

Ze rijdt hem best aardig. Het is lang neerwaarts gebouwd paard en zo te zien heeft ie weinig kracht en souplesse. Ik zou eerst flink daar aan werken, afwisselend boscrossen, longe en grondwerk en balkjes lopen, goed actief rijden zonder op de kop te lopen en aan het eind kun je hem best een klein stukje.
Jammer dat we je filmpjes niet kunnen zien.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 01:43

LesleyxLinn schreef:
StableDoor schreef:

Als ik het idee had dat ik hem er echt pijn mee doe had ik er niet mee gereden. Maar de zadelmaker heeft dit zadel aangemeten en zowel de instructrice en ik vinden het zadel goed genoeg liggen. En als ik zeg dat ik momenteel nog geen geld heb om direct een zadelmaker te laten komen zie jij dat als een smoesje?

En voor mij ook nog maar een keer: er zijn geen tweedehandszadels of boomloze zadels die wel goed passen. Ik heb eerder al contact gehad met 6 verschillende zadelmakers met een groot aanbod aan tweedehandszadels en deze zeggen allemaal niks te hebben liggen voor een paard met zo'n schoft en rug. Een barebackpad is helemaal geen optie. Hij gooit veel te hoog op om door te kunnen zitten.

ben het hier wel mee eens. sorry maar het zadel past echt niet hij klappert idd. zoals ik op de foto's ook al aangaf ligt hij voor jou ook niet lekker. hoe vervelend het ook klinkt maar zonder goed zadel kan je gewoon niet rijden. ik zie ook duidelijk dat het hem belemmerd. je zou deze kunnen verkopen toch en van dat geld gewoon een tweedehands kunnen kopen. tweedehands zadels wisselen dagelijks dus er komt vanzelf een passend zadel op je pad en tot die tijd kan je misschien grondwerk ofzo doen? hij is echt niet het enige paard met een hoge schoft. je gaat zelf ook niet op een spijkerbed liggen..dan ga je ook voor een goeie matras. met dieren kan je (vind ik dan) geen half werk leveren aangezien je werkt met levende wezens. en geloof me het is echt geen aanval.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:11

probeer jezelf ook te ontspannen, dan zie je dat jou paard zich ook ontspant! niet op de reactie's letten waarvan ze zeggen dat het 'te erg is' ofzo, want je rijd prima oor... alleen wat ontspannen in je handen en dan ontspant hij/zij zich ook meer in de mond, ik hoop dat je hier wat aan hebt! en owja, leuk dekje...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 22:08

Dankjewel :)
Ik probeer het juist zo goed te doen en kan me soms wat teveel er van aantrekken. Maar even later bedenk ik me dat het wel erg makkelijk praten is van achter een computerscherm.

Over de ontspanning heb ik even nagedacht. Ik vond hem zelf ook wel wat makkelijker lopen tijdens het filmpje. Maar daar had ik al een uur gereden en wat gesprongen. Hij was niet meer zo actief, maar wel losser in zijn lijf en daardoor wat minder hangerig. Tijdens het maken van de foto's hebben we maar een half uur gereden en was ik meer bezig met tempo. Dus nu wil ik proberen om hem langer los te rijden en hem beetje bij beetje oppakken.

Ik denk een oplossing te hebben gevonden voor het zadel.
Ik heb het borsttuig er af en het zadel wat naar achteren gelegd en het ligt nu prima.