sporen om, maar niet gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: sporen om, maar niet gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:17

Sporen om doen terwijl je er niet aan toe bent is nooit goed!
Echt niet doen dus!

Eerst bewust worden van je eigen lichaam en leren aanvoelen van het paard, daarna pas met sporen...
Je zal nog een hoop onbewust doen en als jij dan op je been spoor gaat Letten, gaan er 100 andere dingen nog fouter omdat je daar ook op moet Letten. ...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:18

Net wat sneeuwpop zegt, jij moet nog leren om op tijd been te gaan geven. Dit heeft tijd nodig om dit te leren voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:19

sneeuwpop schreef:
Ze kakt in omdat jij niet op tijd voelt wanneer je been moet geven. Je moet blijven schakelen om paarden actief te houden.

Het ontspannen na het drijven gaat heel vaak mis, omdat je echt bewust moet ontspannen terwijl je verwacht dat het redelijk vanzelf gaat.

Dat klopt en dan kom ik als ze ingekakt is weer in met een grove hulp waardoor zij leert alleen op die grove hulp te reageren. Ik moet ook leren om beter mijn paard in te schatten tijdens het rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:21

Hebben wij allemaal moeten leren, AmoorM. Gewoon door blijven oefenen. En dan word die grove hulp op een gegeven moment een kleine hulp.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:21

Idd. Het langzaam draven naar bijna stap is een goede oefening voor de ruiter. Zorgen dat je paard actief blijft en toch langzaam tempo en daarbij zorgen dat als je been geeft, je paard ook weer zijn tempo omhoog haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:25

sneeuwpop schreef:
Sporen om doen terwijl je er niet aan toe bent is nooit goed!
Echt niet doen dus!

Eerst bewust worden van je eigen lichaam en leren aanvoelen van het paard, daarna pas met sporen...
Je zal nog een hoop onbewust doen en als jij dan op je been spoor gaat Letten, gaan er 100 andere dingen nog fouter omdat je daar ook op moet Letten. ...

Nee dat klopt. Dat is waar.
Als ik daar bewust mee bezig ga, loopt mijn paard ook stukken beter merkte ik vanochtend. En ik had mijn beugels ook veel te lang. Op spring stand.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:31

Vooral ook zorgen dat je aan de voorkant ruimte geeft, zodat je haar niet op de handrem zet. Zeker met sturen zie je vaak dat er aan de binnenteugel wordt getrokken zonder die steeds te ontspannen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:18

Citaat:
Dan is je paard nog steeds niet aan het been, zoals Yvank zegt.
En als jij liever wat te lief bent voor je paard, moet jij weten. Ik weet dat ik maar 1 keer erger in hoef te komen met mijn been. Of 1 maal een goeie ferme tik met de zweep te geven. Dan weet mijn paard wel weer dat been ook been is.

Nou, frieswytske, naar mijn idee krijg je een afgestompt paard als je steeds maar ligt te schoppen. Na een tijd reageert je paard dan toch enkel nog op een flinke schop? Het spoortje leunt dichter aan bij de zachtheid van kuitdruk. Terwijl de schop die jij dan zou geven wel meteen een flink verschil is van kuitdruk. Ik blijf het een brute manier vinden om je paard iets (af) te leren, de zweep is iets anders. Dit is meer een straf of berisping en staat niet gelijk icm je beenhulp. Hier krijg je dat probleem dus wss niet. Een beetje geduld is vaak ook niet verkeerd bij het aanleren of afleren van een probleem of oefening.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:23

Van een paar keer een schop stompt je paard echt niet af. Die stompt eerder af van steeds maar been moeten geven om hem/haar voorwaarts te houden.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:28

AmoorM schreef:
Consequent is de sleutel , je moet drijven met je kuiten niet met je hakken. Dus kuitdruk geen reactie dan ram ik direct mijn benen een keer erin. Daar moeten ze reageren. Ga je met sporen rijden lost die jouw voorwaartse probleem niet op. Want sporen zijn er niet om haar beter te laten reageren maar om je hulp kleiner te maken en te verfijnen.

He, fijn iemand die het gebruik van sporen begrijpt.
Verfijnen van je hulpen en niet zoals velen om mij heen om een paard voorwaarts te krijgen.
Als je paard helemaal niet op beenhulp reageert is het eigenlijk weer helemaal terug gaan naar het begin of te wel de basis en geen sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:51

Vanmiddag weer geoefend. Zonder spoor. 1x kuiten aanleggen kreeg ik een reactie ontspan ik, kreeg ik geen reactie zette ik mijn hakken er in. Nou dat werkte. En waar ik ook vooral mee bezig was, was om heel bewust been te geven en te ontspannen wanneer ze goed liep. En ook niet 10x been geven, gewoon geen reactie op mijn kuit, een correctie hulp. Dat was geen zachte, maar ze snapte het wel. Ook protesteerde ze eerst even.
Verder heb ik als oefening gedaan om bij elke letter en overgang te maken. Stap, naar midden stap, terug naar gewone stap, naar draf, middendraf.. enz. Op gegeven moment reageerde ze zo goed dat ik alleen mijn benen maar aan hoefde te leggen en ze was al in draf. Ze was veeeeel actiever dan anders. Ik was meer bezig om haar bij me te houden dan aan te sporen.
Morgen zal ik dit ook voorleggen aan mijn rij instructeur en geen sporen om doen.

En elke goede stap, elke reactie op mijn been belonen.. behalve de correctie hulp, als ik die gaf zetten ze haar oren in d'r nek en bokte ze wat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:53

Super, gaat helemaal goed komen met jullie

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:55

AmoorM schreef:
Vanmiddag weer geoefend. Zonder spoor. 1x kuiten aanleggen kreeg ik een reactie ontspan ik, kreeg ik geen reactie zette ik mijn hakken er in. Nou dat werkte. En waar ik ook vooral mee bezig was, was om heel bewust been te geven en te ontspannen wanneer ze goed liep. En ook niet 10x been geven, gewoon geen reactie op mijn kuit, een correctie hulp. Dat was geen zachte, maar ze snapte het wel. Ook protesteerde ze eerst even.
Verder heb ik als oefening gedaan om bij elke letter en overgang te maken. Stap, naar midden stap, terug naar gewone stap, naar draf, middendraf.. enz. Op gegeven moment reageerde ze zo goed dat ik alleen mijn benen maar aan hoefde te leggen en ze was al in draf. Ze was veeeeel actiever dan anders. Ik was meer bezig om haar bij me te houden dan aan te sporen.
Morgen zal ik dit ook voorleggen aan mijn rij instructeur en geen sporen om doen.

En elke goede stap, elke reactie op mijn been belonen.. behalve de correctie hulp, als ik die gaf zetten ze haar oren in d'r nek en bokte ze wat.

Goed om te horen :D

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:55

ja wat is nou het probleeem? jouw paard moet meteen kunnen reageren wanneer jij een heel zacht kuitdrukje geeft? Tuurlijk heb jij daar geen sporen voor nodig , ook al gedacht aan les te nemen. Want als je er zo over denk , hoe the fack wil jij dan je paard voorwaarts houden? bij elke stap die hij/zij zet met de sporen in zijn/haar buik te duwen? Nee , natuurlijk niet. Hup 1 kuitdrukje is genoeg . oke waneer die misschien een tweede kuitdruk nodig heeft maar dan nog. Je wil je paard toch voorwaarts houden.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:56

AmoorM schreef:

Gaat de goede kant op! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:57

zillionke schreef:
ja wat is nou het probleeem? jouw paard moet meteen kunnen reageren wanneer jij een heel zacht kuitdrukje geeft? Tuurlijk heb jij daar geen sporen voor nodig , ook al gedacht aan les te nemen. Want als je er zo over denk , hoe the fack wil jij dan je paard voorwaarts houden? bij elke stap die hij/zij zet met de sporen in zijn/haar buik te duwen? Nee , natuurlijk niet. Hup 1 kuitdrukje is genoeg . oke waneer die misschien een tweede kuitdruk nodig heeft maar dan nog. Je wil je paard toch voorwaarts houden.

Lees het aub even door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:58

Ik denk ook dat ze tijdens het rijden zich een beetje verveeld.
Ik was nu echt actief bezig met overgangen, zodat ze wel op moest letten.. daar werd ze ook actief van.
Normaal was ik vaak bezig met die voorkant naar beneden te rijden op de hoefslag.
Ook een leerpuntje.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:58

Haha het is wat als je geen tijd hebt om een topic van maar 3 bladzijdes door te lezen.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:01

AmoorM schreef:
Ik was nu echt actief bezig met overgangen, zodat ze wel op moest letten.. daar werd ze ook actief van.
Normaal was ik vaak bezig met die voorkant naar beneden te rijden op de hoefslag.
Ook een leerpuntje.

een tip: figuren rijden
Bv: veranderen van hoefslag , slangenfiguren , voltes

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:05

Heleennn schreef:
Nou, frieswytske, naar mijn idee krijg je een afgestompt paard als je steeds maar ligt te schoppen. Na een tijd reageert je paard dan toch enkel nog op een flinke schop? Het spoortje leunt dichter aan bij de zachtheid van kuitdruk. Terwijl de schop die jij dan zou geven wel meteen een flink verschil is van kuitdruk. Ik blijf het een brute manier vinden om je paard iets (af) te leren, de zweep is iets anders. Dit is meer een straf of berisping en staat niet gelijk icm je beenhulp. Hier krijg je dat probleem dus wss niet. Een beetje geduld is vaak ook niet verkeerd bij het aanleren of afleren van een probleem of oefening.

sorry maar jij snapt er ook niet veel van.
Een zweep als staf???
Als je gaat straffen ben je Hoe dan ook verkeerd bezig. Een paard is niet stout.
Als jij wil dat hij iets voor je doet, zorg je voor duidelijkheid en geef je de hulpen zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig. Altijd wel hele korte hulpen, anders ben je onduidelijk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:10

AmoorM schreef:
Ook een leerpuntje.

Nee, je paard verveelt zich niet. Als jij op 1 of andere manier haar hoofd naar beneden aan het rijden bent, zonder dat je paard actief is, doe je het gewoon niet goed.
Op nr 1 staat een actief paard en dan met een goede aanleuning zal je paard vanzelf zakken. Beide is heel moeilijk, dus het lijkt makkelijker dan het is.
Als jij aan de voorkant bezig bent, terwijl hij niet actief is (achterkant) zet je er zelf de handrem op.
Nogmaals - zoek de oorzaak niet bij je paard,maar bij jezelf!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:17

AmoorM schreef:

Ik verwacht toch dat je paard het niet eens was met de correctie. Over het algemeen heeft het paard een goede reden voor verzet. Luiheid is het niet, want bokken kost meer moeite...
kan bijvoorbeeld zijn dat je correctie niet goed is (Bijv dat jij onbewust een ander hulp erbij geeft) of de timing van de correctie niet goed genoeg is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 02:18

sneeuwpop schreef:
Heleennn schreef:

sorry maar jij snapt er ook niet veel van.
Een zweep als staf???
Als je gaat straffen ben je Hoe dan ook verkeerd bezig. Een paard is niet stout.
Als jij wil dat hij iets voor je doet, zorg je voor duidelijkheid en geef je de hulpen zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig. Altijd wel hele korte hulpen, anders ben je onduidelijk.

Nee tuurlijk snap ik er niets van, daarom heb ik een paard die best lekker aan de hulpen loopt? :') Het is niet omdat jij en ik een verschillende methode hebben dat ik niets van paardrijden snap. Dat is wel erg kort door de bocht. Je zegt dat een paard niet stout kan zijn, waarom dan lopen schoppen? Lijkt mij even onaangenaam als een 'klap' van de zweep zoals het hier genoemd wordt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 06:57

Straffen is heel wat anders dan zorgen dat je paard je hulpen gaat snappen.
Ben met je eens dat paardrijden niet altijd even vriendelijk is. Het duurt lang voordat je een beetje redelijk kan rijden en je maakt in die tijd heel veel fouten die het paard moet ondergaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:52

Tja, als jij denkt dat alle zweepgebruik grof is. Je hebt natuurlijk zweepgebruik en zweepgebruik. En ik gebruik hem dus niet zoals jij denkt. Bij mij krijgen ze als ze niet direct reageren op been, een tik met de zweep direct achter het been. En geen klap, zoals jij zegt.