Tips en tricks gevraagd voor luie merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:20

De twee tips die mij hebben geholpen onze luie pony wat vlotter te kijgen:

Minder been geven, alleen been geven als ze sneller moet gaan en verder geen been geven. Dit betekent in het begin constant denken: geen been geven, geen been geven, geen been geven etc.

Minder dressuur in de rijbak doen. Je kunt ook tijdens een buitenrit dressuuroefeningen doen. Dit soort paarden worden alleen maar langzamer van het rijden in een rijbak. Ga lekker veel buiten rijden, wissel af met longeren, springen ed. Onze pony wordt maar 1x dressuurmatig gereden, voor de rest alleen maar naar buiten, longeren en springen. Van het springen wordt ze nu zelfs zo heet, dat mijn dochter moeite heeft om haar terug te nemen. Je zult zien door af te wisselen krijgen ze weer meer zin om voor je te werken.

Verder geven wij voor wat extra energie bij een wedstrijd 1 uur van tevoren wat maisvlokken, dit werkt bij paarden net als druivensuiker bij de mens.

cds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:29

Cassidy, bedankt voor je linkjes. Echt een eye-opener! Mijn paard is left brain introvert. Ik kan aan de slag!!

Cassidy

Re: Tips en tricks gevraagd voor luie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 06:57

De categorien die Parelli heeft voor verschillende type paard zijn niet star. Een paard kan van situatie naar situatie van horsenality wisselen, en dat maakt het nu zo moeilijk. Maar het geeft een indicatie in welke richting je moet denken.
Fijn dat ik je hierbij kon helpen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:23

Ik heb ook zo'n flegmatieke merrie *\o/* Erg fijn met buitenritten (want erg mak en geeft nergens om) maar een beetje lastiger in de bak.
Ik probeer ook veel af te wisselen, maar toch vraag ik me af of ik haar uiteindelijk zo voorwaarts kan krijgen dat ik zonder moeite bijv. een b parcours kan springen zonder helemaal moe te worden van het drijven.

Ff het topic doorlezen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:26

Een flegmatiek paard moet je leren meewerken. Als je die met kracht vooruit wilt helpen is de kans groot dat jij aan het zuurstof moet na een uurtje rijden het dier nog geen nat haartje op zijn lijf heeft.

Dus: zie in dat koppie te komen. Probeer je paard zover te krijgen dat hij mee wil werken.....

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:38

je moet even googlen op een flegmatiek paard snel maken. hier staan veel bruikbare tips in. zachte beenhulp, geen. reactie duidelijkere beenhulp, geen reactie duidelijkere beenhulp met zweep. Bij reactie been eraf! totdat die niet meer loopt of gaat stappen ipv draven. nooit hand en been tegelijk. daarnaast ben ik het wel eens dat je je paard moet proberen ronder in te stellen zodat hij zijn meer door zijn lijf gaat lopen en ontspannen. wannneer hij dat gaat doen en jij geen continue hulp geeft heb je,een ander paard die graag wil werken en lopen.

daarnaast zou ik kijken naar de hoeveelheid biks en kuil wat betreft suikers, ook daar kunnen paarden heel sloom van worden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:32

Cassidy schreef:
Een flegmatiek paard moet je leren meewerken. Als je die met kracht vooruit wilt helpen is de kans groot dat jij aan het zuurstof moet na een uurtje rijden het dier nog geen nat haartje op zijn lijf heeft.

Dus: zie in dat koppie te komen. Probeer je paard zover te krijgen dat hij mee wil werken.....

Dat is idd het geval :D (dat ik aan het zuurstof moet na het rijden terwijl Paard niet eens zweet :)

@chess heb ik gedaan :) Maar niet meer tegen gekomen dan de gebruikelijke tips. Bedoel je dat ze sloom worden van teveel suikers?

Ik denk dat ik maar gewoon met een wortel aan een stokje ga rijden :) Of als we gaan springen, gooi ik eerst de wortel over de hindernis en dan gaat ze er vanzelf achteraan :+

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:42

ja ze kunnen heel sloom worden van teveel suikers.
die van mij kan niet tegen biks en kuil teveel suikers en eiwitten.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:52

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben begonnen consequenter rijden. Minder aansporen en als ze niet reageert op mijn eerste beenhulp dan volgt daar een wat strengere hulp en vaak reageert ze daar gelijk goed op. Reageert ze dan nog niet dan volgt er een tik met de zweep. Ze leert het ook eigenlijk best snel. Als ik dit een uurtje zo volhoud dan is ze aan het eind echt een heel stuk wakkerder. De truc zit hem denk ik ook in het consequent volhouden van deze manier van rijden. Ik weet van mezelf dat ik soms als ik moe ben wel eens iets minder streng voor haar ben. Ik ga heel erg mijn best doen om op deze manier te trainen. Verder zal ik denk ik moeten accepteren dat ze niet een heel heet paard is en daar wil ik ook gewoon mee om leren gaan. Vind het echt onzin dat er door sommige gezegd wordt dat ik haar beter weg kan doen omdat ik nooit verder met haar zal komen. Dit geeft me dan ook wel weer de drive om het tegendeel te gaan bewijzen. Ik ga haar hier zeker niet om wegdoen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:05

Je eigen samenvatting is prima. Nog een paar tips.
- Geef het paard je hulp en laat hem 'op zijn eigen benen' lopen (=je doet dus helemaal niets) totdat hij in tempo terugvalt. Dan laat je hem schrikken door een brul te geven en weer een actieve hulp. Bedoeling is dat hij alert wordt. Heb ik één les moeten doen en toen viel mijn paard nooit meer terug in tempo.
- Check zadel. Sinds ik een beter zadel heb (en betere zit) is mijn paard veel actiever.
- Let op je eigen energie. Ben je zelf enthousiast en dynamisch? Ik heb sterk het idee dat paarden de energie van hun ruiter overnemen.
- Houd de training kort en geconcentreerd. Je moet continu zelf totaal gefocused zijn. Zodra jij je concentratie kwijt bent (en bijv. niet meer consequent bent), stop dan direct. Topruiters oefenen vaak minder langdurig met hun paarden dan wij. Ga voor kwaliteit, niet kwantiteit.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:18

Idd, paarden pakken je eigen energie ook over. Althans die van mij wel ;)
Ik ga mee met voorgaande tips. Wat je nog zou kunnen toevoegen is de Cornergame. Om het aan te leren laat je haar in iedere hoek even stoppen. Dat is een rustmomentje en dus de beloning. Als ze de link gaat leggen ga je af en toe eens een hoek overslaan. Vervolgens ga steeds iets langer door en kies je een willekeurige hoek uit voor het rustmoment (de beloning).
In het begin sta je veel stil maar raar maar waar....het werkt! Die van mij vindt het geweldig en wordt op den duur zelfs heet onder het zadel :)
Net zoals al gezegd is, je moet in het koppie zien te geraken!

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 18:55

Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en ik heb het idee dat sinds ik dit topic ben gestart mijn paard meer ben gaan waarderen. Het klinkt misschien stom maar ik heb alle tips en commentaren gelezen. Nogmaals dank daarvoor :D. En door sommige commentaren dacht ik heey maar ik heb een hartstikke leuk paard en okee zie is niet een van de snelste maar dit kan ze vast wel worden. Er zijn meerdere mensen die hun paard of pony toch vlugger hebben kunnen maken dus dan kan ik het ook :j. Ik probeer echt zelf veel consequenter te rijden ( zonder spoor) en ik ga ook meer lol met haar maken. Gewoon iets minder de druk erop zodat het voor ons beide leuk blijft. Vandaag al lekker een buitenritje met haar gemaakt. Echt heerlijk met lang teugeltje gestapt en ook nog even een galopje gemaakt. Daar geniet ze zichtbaar van. Dit deden we al wel hoor maar ik wil dit nu echt ff wat vaker doen Deze week staat er ook een ritje naar het strand op het program. Ik heb er nu al zin in. Pas na mijn vakantie gaan we hard verder trainen en we gaan nog een clinic rijden bij Laurens van Lieren. Hier heb ik ook ontzettend veel zin in. Ik hoop echt dat ik jullie over een tijdje kan vertellen dat we vooruit gegaan zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:26

Wat super leuk om te lezen... en plezier voor ruiter en paard hoort ook voorop te staan. Daar worden jullie beide alleen maar beter van. Heel veel plezier de komende tijd.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:35

paard is gewoon flegmatiek, meestal is dat ook karaktergebonden, koel en vaak nuchtere paarden hebben dit vaker, meestal niet op te lossen, soms wil een beetje extra energie voer wel wat helpen , ik gaf vaak vipagraan daar is mijn flegmatiek paard wel een beetje beter van geworden maar nooit niet zoals ik het graag wilde, heb hem verkocht was elke keer behoorlijk kapot van zo'n trapzak te rijden.

In de les constant bezig met alleen maar aan het been te krijgen kwam bijna niet aan echt rijden toe.

Met diverse ruiters geprobeerd maar als er van nature geen drive of go in zit wordt het verdomd lastig om het er in te programmeren. Ik reed overigens zz licht en had dit nier eerder meegemaakt met een paard heb daarna altijd extra gelet of paard wel voldoende go heeft.
Laatst bijgewerkt door spekenham op 14-07-14 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 20:37

@ Evelijn dat is ook zo. Ik was dat even door de wedstrijdstress vergeten. Ze doet wel degelijk heel erg haar best. En tja het is wel een merrie he dus dat laat ze ook goed merken. Maar ben echt blij met haar. Ze geeft me ontzettend veel vertrouwen en daar ben ik haar heel dankbaar voor. Ennnn ik heb in de tussentijd weer 2 wp erbij gereden dus we zijn er echt bijna voor het L2. Maar eerst VAKANTIE en daarna zien we wel weer :D

Bedankt voor je reactie!!

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:40

Ik heb een beetje hetzelfde probleem, hoop dat het bij mij ook zo goed werkt als bij jou.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 20:46

@ spekenham misschien komt het niet goed. Maar wil het zeker gaan proberen. Als ik zie hoe goed ze al reageert als ik zelf consequent rijd dan heb ik er echt vertrouwen in. Dit in combinatie met misschien wat supplementen en af en toe een osteopaat zou toch wel iets moeten uitmaken.

@ nina1999 je kunt het altijd proberen. Baat het niet schaadt het niet

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:56

spekenham schreef:
paard is gewoon flegmatiek, meestal is dat ook karaktergebonden, koel en vaak nuchtere paarden hebben dit vaker, meestal niet op te lossen, soms wil een beetje extra energie voer wel wat helpen , ik gaf vaak vipagraan daar is mijn flegmatiek paard wel een beetje beter van geworden maar nooit niet zoals ik het graag wilde, heb hem verkocht was elke keer behoorlijk kapot van zo'n trapzak te rijden.

In de les constant bezig met alleen maar aan het been te krijgen kwam bijna niet aan echt rijden toe.

Met diverse ruiters geprobeerd maar als er van nature geen drive of go in zit wordt het verdomd lastig om het er in te programmeren. Ik reed overigens zz licht en had dit nier eerder meegemaakt met een paard heb daarna altijd extra gelet of paard wel voldoende go heeft.

Ik ben het niet met je eens dat flegmatiek dat dat bijna niet op te lossen is.
je moet alleen buiten de lijntjes denken en kijken.
ik zeg niet dat het eenvoudig is, maar op te lossen ja absoluut!
en bijv, met zoals als parelli etc.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:01

Je lijkt op de goede weg te zitten, gewoon consequent blijven rijden
Bij flegmatieke paarden idd zo min mogelijk hulp geven
Uiteindelijk worden ze echt wel actiever. Ik was met mijn sloompie in 3 jaar Z, tegen die tijd een stuk actiever
Wat misschien nog een optie is is een fysio of osteopaat, even checken of alles helemaal goed is

Lekker genieten van je paard :)

Sammiemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:02

Wat mij ontzettend heeft geholpen bij het aan mijn been krijgen van paarden is het volgende. Begin met een duwtje. Geen reactie? Een porretje. Als er dan nog steeds geen reactie komt een 'schop'. (Ik zeg niet dat je keihard moet gaan lopen trappen, maar jullie begrijpen me vast wel ;) ). Zo leert ze te reageren op de kleinste hulpen. Succes!

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 21:19

@ riegje Ben blij dat je het met me eens bent. En nogmaals ik wil het sowieso toch echt wel proberen om haar wat actiever te maken. Ik zou haar hiervoor toch echt niet willen verkopen.

@ Chessie Kijk, dat geeft weer moed!! Knap van je, je hebt daar vast hard voor moeten werken :D ( osteopaat ga ik zeker even langs laten komen na onze vakantie ). We gaan eerst nog even ongedwongen genieten :j

@ DreamBig1 Ga ik zeker proberen!!!

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:42

Mijn pony wilde ook nooit lopen, erg zwiepen met de staart en niet reageren op mijn been, 2 jaar een beetje rondgehobbeld totdat ik echt een goede instructeur vond. Die zei tegen mij laat je pony maar eens los en geef eens zoveel been als je kan. Pony wilde eerst niet maar uiteindelijk toch gewonnen en het tempo dat ik wilde gevonden. Vervolgens heel veel met lange teugel loswerken ed. Vervolgens begon mijn pony erg te bokken op mijn zweep, maar geen idee hoe dat kon; osteopaat er al bijgehad, hoefsmid, tandarts, werkelijk alles. Totdat we toevallig aan een rechtrichten en osteopatie meededen. De osteopaat zei me dat de pony een dikke blokkade in zn rug had, maar dat kan toch niet zal je toch denken, de osteopaat is er al bij geweest?! Na lang wikken en wegen de osteopaat er 3x bij gehad. Eerst totaal geen verschil maar we zetten door.. Nadat hij helemaal was uitbehandeld bij de osteopaat eerst alles in laten werken en op normale basisbrok. Pony weer rustig alles aanleren vanaf het begin.. En wat doet hij het nu goed! Hij is nu goed aan het been (met ups en downs maar de hoort erbij) loopt al meer bergop en het belangrijkst losser over de rug! Ik weet niet of ik jou hier mee help maar voor mij heeft de osteopaat veel betekend ook al dachten we dat er niks aan de hand was. Heel veel succes, en met doorzetten kom je het verst! :)

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 20:23

@ milando Fijn dat jou pony na de osteopaat zo is opgeknapt. Ik ga mijn merrie ook even laten nakijken en mocht het nodig zijn laten behandelen. Ik ga ook zeker doorzetten. Dank je voor je reactie.

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:43

Graag gedaan en succes ermee!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:50

Zag de tip hier nog niet voorbijkomen, maar maakt het soms niet uit om haar korter te gaan rijden ?
Als mijn merrie een dagje lui is dan maak ik de sessie korter en ga ik geen uur gaan doordrammen, maar laat ik ze na 20-25 min met een positieve afloop gerust en plan ik eventueel een dagje rust in als de vorige trainingen wat zwaarder waren bvb. Soms is ze ook wat lui zonder echte reden en als ik dan de kans heb ga ik dan eerder eens springen. Wordt ze goed wakker en vooruit van en heeft voor mij dus echt een positieve invloed op de gewoonlijke dressuur trainingen zelfs 3 dagen later nog merkbaar.
Sommige paarden hebben net wat meer uitdaging nodig om het leuk te blijven vinden.