Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Erg fijn met buitenritten (want erg mak en geeft nergens om) maar een beetje lastiger in de bak.

Cassidy schreef:Een flegmatiek paard moet je leren meewerken. Als je die met kracht vooruit wilt helpen is de kans groot dat jij aan het zuurstof moet na een uurtje rijden het dier nog geen nat haartje op zijn lijf heeft.
Dus: zie in dat koppie te komen. Probeer je paard zover te krijgen dat hij mee wil werken.....
(dat ik aan het zuurstof moet na het rijden terwijl Paard niet eens zweet 
Maar niet meer tegen gekomen dan de gebruikelijke tips. Bedoel je dat ze sloom worden van teveel suikers?
Of als we gaan springen, gooi ik eerst de wortel over de hindernis en dan gaat ze er vanzelf achteraan
. En door sommige commentaren dacht ik heey maar ik heb een hartstikke leuk paard en okee zie is niet een van de snelste maar dit kan ze vast wel worden. Er zijn meerdere mensen die hun paard of pony toch vlugger hebben kunnen maken dus dan kan ik het ook
. Ik probeer echt zelf veel consequenter te rijden ( zonder spoor) en ik ga ook meer lol met haar maken. Gewoon iets minder de druk erop zodat het voor ons beide leuk blijft. Vandaag al lekker een buitenritje met haar gemaakt. Echt heerlijk met lang teugeltje gestapt en ook nog even een galopje gemaakt. Daar geniet ze zichtbaar van. Dit deden we al wel hoor maar ik wil dit nu echt ff wat vaker doen Deze week staat er ook een ritje naar het strand op het program. Ik heb er nu al zin in. Pas na mijn vakantie gaan we hard verder trainen en we gaan nog een clinic rijden bij Laurens van Lieren. Hier heb ik ook ontzettend veel zin in. Ik hoop echt dat ik jullie over een tijdje kan vertellen dat we vooruit gegaan zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in.
spekenham schreef:paard is gewoon flegmatiek, meestal is dat ook karaktergebonden, koel en vaak nuchtere paarden hebben dit vaker, meestal niet op te lossen, soms wil een beetje extra energie voer wel wat helpen , ik gaf vaak vipagraan daar is mijn flegmatiek paard wel een beetje beter van geworden maar nooit niet zoals ik het graag wilde, heb hem verkocht was elke keer behoorlijk kapot van zo'n trapzak te rijden.
In de les constant bezig met alleen maar aan het been te krijgen kwam bijna niet aan echt rijden toe.
Met diverse ruiters geprobeerd maar als er van nature geen drive of go in zit wordt het verdomd lastig om het er in te programmeren. Ik reed overigens zz licht en had dit nier eerder meegemaakt met een paard heb daarna altijd extra gelet of paard wel voldoende go heeft.
). Zo leert ze te reageren op de kleinste hulpen. Succes!
( osteopaat ga ik zeker even langs laten komen na onze vakantie ). We gaan eerst nog even ongedwongen genieten