Larissa 2 maanden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 11:55

Sunlover1 schreef:
Teentjes inderdaad :D Maar wat een leuke pony!!!

Bedankt :D ben ook heel erg blij met haar!

Nancy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:38

Voor zo kort onder het zadel vind ik het er best goed uitzien. Mooi ontspannen, ik zou zeggen ga zo door

Larissajulia

Re: Larissa 2 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 08:49

Dankjewel :D @Nancy1983

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:50

Ik ben benieuwd hoe het inmiddels gaa :j

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 09:31

Oké, even een kort verslagje dan :)
de weken na dit topic ging het even heel erg goed! ze liep mooi voorwaarts, begon steeds meer op eigen benen te lopen en we zijn bezig geweest met mijn houding, ze deed het super! Helaas is ze daarna uitgegleden in het weiland en liep ze daarna kreupel. :( we hebben haar een maand op rust gehad, omdat ik toch op vakantie ging, en ik ben woensdag weer begonnen met rijden. Ze moest weer even wennen, en we hebben lekker rustig aan gedaan. Donderdag heb ik weer even gereden, en toen liep ze weer zoals ze altijd loopt :D . Vandaag ga ik even lekker op buitenrit voor de afwisseling, en dan neem ik dinsdag weer even les. Ook ga ik maandag voor mezelf naar de osteopaat, omdat ik een beetje scheef ben, en ik hier echt heel graag wat aan wil doen! Verder gaan we rustig doortrainen en doen we rustig aan :)

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:31

Wat jammer van dat uitglijden.. Wel super dat het nu zo goed gaat! Post je binnenkort weer wat foto's, ben erg benieuwd hoe het er nu uitziet :D

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 22:33

Dankje! :D ik zal mijn moeder wel vragen of ze de volgende privéles foto`s gaat maken. Ik heb hier nog wel een foto van het springen voor ze kreupel was. Ik weet dat het nog niet perfect is, maar ben erg blij hoe ze dit allemaal oppakt! Mijn lesgever is ook erg tevreden over haar :D . Afbeelding Vandaag heb ik even gewoon met haar in de bak gereden, en dat ging super! Het wordt nog eens een crosspony, ze vindt waterplassen echt geweldig :') .
groetjes Julia :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:14

Wat jammer dat er zo negatief gereageerd word.. En 9 van de 10 keer zonder onderbouwing, hoe typisch weer..

Ik vind het juist hartstikke goed, twee keer per week les, liever dat, dan in dit delicate stadium van de africhting zelf teveel doen zonder begeleiding. Ook de neusriem, ik snap niet waarom er men over valt, zeker als je ziet hoe hij is afgesteld, je kan vanaf de foto's zien dat hij alle behalve strak zit. Aanstellerij als je het mij vraagt, dus gewoon lekker rustig doen met het zoeken naar een andere neusriem, met deze zit er echt geen nood achter hoor.

Let er op dat je haar soms wat meer ruimte mag geven, zeker bij jonge paarden mag je soms duidelijk toestaan dwz de handen iets naar voren brengen, dit wel altijd in combinatie met goed voorwaarts rijden. Ik heb het idee dat ze nu een beetje achter het bit probeert te kruipen omdat ze net niet genoeg ruimte heeft en wellicht net niet voorwaarts genoeg is. Dat zou ook het op de voorhand vallen verklaren. Dus goed vooruit, en zeer licht begrenzen maar vooral de ruimte geven van voren, dan zal ze vanzelf wat meer van die voorhand af gaan en op de loodlijn komen.

Je tenen naar buiten komt vanuit je bekken en bovenbenen, probeer goed op de binnenkant van je bovenbenen te zitten, zo draaien je tenen vanzelf al meer naar binnen. Ook heb ik het idee dat je erg kort zit, is te begrijpen met een jonkie, maar volgens mij is deze braaf genoeg en kan je gerust wat langer en dus dieper gaan zitten. Ik denk dat zitlessen voor jou een goede ondersteuning voor de lessen zijn en direct al verbetering in je zit zullen teweegbrengen.

Hier worden de merrie's trouwens gewoon gereden met een veulen aan de voet, zolang er maar genoeg energie in gaat dan kunnen ze het prima aan. Kwestie van management en naar het paard kijken. Ik zie een pony in prima conditie dus het zal echt allemaal wel mee vallen.

En verder, je hebt een zeer knappe pony, als die eenmaal sterker is en in de bespiering zal ze alleen maar nog mooier worden, echt een sportpony! Heel veel succes en ik ben benieuwd naar de volgende fotoreeks!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 10:36

@Lara_Silver Heel erg bedankt voor deze tips! Hier heb ik wat aan! Ik heb zelf ook het gevoel dat er iets is met mijn bekken, vandaar dat ik maandag ook naar de osteopaat ga om te kijken of die iets kan vinden. Ik vind het soms nogal lastig om haar meer ruimte te geven, omdat ik dan denk dat ze er misbruik van gaat maken, maar ze is inderdaad braaf genoeg, dus hier gaan we zeker aan werken :) ! ik heb clubles en privéles. Op de privéles zijn we vooral erg bezig met mijn houding. Ik hoop zelf ook dat er snel weer foto`s gemaakt worden :P .

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 15:42

https://www.youtube.com/watch?v=oYN9r90 ... e=youtu.be ik heb hier een kort filmpje, met een paar beelden die ik heb van onze tijd samen, inmiddels al bijna 5 maanden! wat gaat dat toch snel.. :D . Ik weet niet zeker of je het filmpje kan zien, maar anders hoor ik het wel :) .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:31

Ziet er fijn uit hoor, gewoon lekker samen plezier hebben, dit komt vanzelf helemaal goed! :)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:41

ziet er inderdaad erg fijn en ontspannen uit!!

en wat springt ze al goed!!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:23

Wat een leuke reacties :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:15

mooi paard!Netjes gereden ook....springen zou ik pas doen als de basis er goed in zit,maar dat is mijn mening :D

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 14:34

Dankje! :) we springen ook niet zo vaak hoor! We zijn vooral bezig met dressuur, en soms als afwisseling even een sprongetje :)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 18:56

Ik heb trouwens een nieuw hoofdstel van Rossner :)
Op de foto heb ik hem alleen even om gedaan om te passen, en het zit op de foto nog niet helemaal goed, maar ik heb het nu goed op maat :) Dit is de enige gelukte foto, want ze had niet zoveel zin om te poseren :')
Afbeelding
Het rijden gaat trouwens erg goed!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:48

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:04

Mooi beestje!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 13:37

Dankjewel :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:29

ziet er goed uit hoor,en wat een mooi paardje :7

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 22:38

dankjewel :D

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:43

Larissajulia schreef:
Ik heb trouwens een nieuw hoofdstel van Rossner :)
Op de foto heb ik hem alleen even om gedaan om te passen, en het zit op de foto nog niet helemaal goed, maar ik heb het nu goed op maat :) Dit is de enige gelukte foto, want ze had niet zoveel zin om te poseren :')
[ Afbeelding ]
Het rijden gaat trouwens erg goed!

Leuk!! Mooi hoofdstel, de neusriem mag alleen wel een gaatje of 2 hoger :)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 22:45

Klopt! Nu zit ie zo :)
Afbeelding

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:57

Ik zou helemaal niet kijken waar haar hoofd is, en gewoon aan die balans werken. Denk bij balans eraan dat de hele voorkant omhoog moet! Hoofd laag is prima, als de schoft en ribbenkast dan maar wel omhoog komen.

Hoe scherp een hoofdstel inwerkt ligt toch vooral aan het bit wat erin hangt. De neusriem houdt enkel de mond dicht (wat natuurlijk niet de bedoeling is) of kan nog voor enige stabiliteit zorgen. Verder doet een neusriem weinig.

Ik zou zelf nog helemaal niet rijden op een 4-jarige. Een paard is dan nog volop aan het groeien, jouw gewicht kan dan makkelijk schade aanrichten, vooral op de rug. Paardje aan het werk zetten, zadelmak maken en inrijden kan natuurlijk prima, maar echt x keer per week x minuten rijden? Zou ik pas doen als ze tenminste 5 zijn, en bij een eigen paard van mij misschien nog wel later.. Ligt er ook aan hoe goed hun zelfhouding is. Als ze nog erg uit balans zijn, kun je beter eerst zonder ruitergewicht aan de slag.

En over je voeten - als je gaat proberen je voeten naar binnen te draaien ga je flink last krijgen van je enkels. Wat er gebeurt is dat jij een beetje aan het klemmen bent met je kuiten (vooral duidelijk op de eerste foto). Benen los laten hangen en je hele been vanuit je heup naar binnen draaien zodat je echt op de binnenkant van je benen zit en je paard ook met de binnenkant van je onderbenen kunt aandrijven. Zitten op zowel je kont als je benen, niet alleen kont en dan knieën los van het zadel. Je beugels mogen denk ik wel een gaatje langer, je moet je hak nu erg ver uitdrukken (waardoor je de neiging hebt je onderbenen af te steken of juist te veel in je paard te drukken). Enkel je gewicht in je beugel laten zakken is genoeg, je hoeft niks uit te drukken.

Je handen rechtop houden is overigens ook geen goed plan, dat doe je meestal krampachtig, daardoor krijg je spanning en door spanning kun je niet meer stabiel zitten. Denk er enkel aan om je bovenarmen te laten hangen, en je onderarmen te dragen. Houd wel je duim bovenop (draai je polsen dus een beetje naar buiten), dat hoeft alleen niet het vingertopje van je duim te zijn.

Verder ziet je houding er netjes uit, alleen een beetje gespannen rechtop. Klopt dat? Ontspannen is ook niet het juiste woord, je moet simpelweg lekker meebewegen met je paard.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 08:51

Bedankt voor de goede uitleg over mijn tenen! Ik zal binnenkort wel weer eens vragen of er weer gefilmd kan worden, want we hebben een tijdje echt gewerkt aan haar balans. gewoon nog even niet in de mond, maar haar op eigen benen leren lopen. Hier zijn we nu nog steeds mee bezig, en ik merk gewoon dat ze anders gaat lopen :)