Aan t werk met Sjors, geen vooruit gang???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Re: Aan t werk met Sjors, geen vooruit gang???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 23:09

Bedankt voor je reactie 123sofie, Ja ben gelukkig geen teugeltrekker, eerder dat ik juist mijn handen niet sluit. klopt hij was toen veeeeeeeeeeel voorwaartser. Moest toen juist eerder terug rijden dan voorwaarts rijden. Dus ik gebruik mijn benen nu meer en was al bezig met voorwaartser rijden. Sjors had toen ik hem net had eerder vluchtgedrag zeg maar onder t zadel.

@Kieffertje, volgens mijn lesgeefster doe ik op een volte mijn binnenschouder omlaag ipv richting de heup van Sjors draaien, dus ik moet mijn schouders meer naar achter doen en op de volte richting heup van t paard verplaatsen. Pffff rijden is zo makkelijk nog niet.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:11

Ik heb niet alles gelezen, maar het eerste wat mij opvalt is jouw linkerkant... Je zegt dat Sjors erg vasthoudt, dan is het de kunst om hem echt niks te geven waar hij aan kan vasthouden. Jouw linkerschouder staat bijna op elke foto iets naar achter en je arm vrij lang/strak. Ik denk dat als jij dat probeert los te laten het al een wereld van verschil is (blijf veren, niet alleen je pols, ook je elleboog en laat je schouder los). Wel vind ik het echt super dat je een topic plaatst terwijl het wat minder gaat! Heel dapper en top dat je het ook bij je zelf zoekt.

Ik denk wel dat het voor Sjors ook verschil zal maken als hij weer wat dunner wordt... Op de andere foto's vind ik hem in betere conditie en ik merkte bij mijn pony ook een groot verschil toen hij weer netjes op gewicht was. Op het moment dat mijn pony zo dik was kon hij gewoon niet lekker door zijn hele lijf lopen, had hij echt moeite met zijn achterhand eronder te plaatsen en echt los te laten.

Een paar foto's vind ik echt wel een heel mooi beeld geven, 8 en 9 geloof ik. Ik snap dat je het moeilijk vind, omdat Sjors bij de vorige foto's een stukje opgerichter en meer door zijn hele lijf liep, maar ik vind dit voor nu een goed uitgangspunt. De weg is met ups en downs, nu gaat het even wat minder, maar straks maak je vast weer een sprong vooruit :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 14:00

@Flavlip: dank je wel voor je reactie. Klopt helemaal, ik zet links ook vast omdat hij daar vastpakt. Maar we zijn weer even op de goede weg en was voor mij goed hier te lezen dat het idd zo is als ik dacht. Door de foto's schrok ik even hoe t eruit zat, dus is altijd goed om eens wat te filmen of foto's te laten maken van hoe je rijdt. Hier leren we tenslotte weer van.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:39

Klopt, is altijd erg confronterend! Maar ook heel leerzaam. Ik heb hetzelfde (vasthouden)probleem met mijn pony, soms doe ik dan gewoon de teugels even lang (even een time out, meer voor mezelf dan voor hem), daarna weer op maat en dan gaat het een stuk beter. Ik ben benieuwd naar vervolg foto's!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:50

Sjemira,

goed bezig, je kijkt naar jezelf. Daar heb je je eerste ingang al. Als je het eng vindt om met Sjors bijvoorbeeld naar buiten te gaan, kun je natuurlijk ook aan de hand met m aan de wandel. Wel even hoofdstelletje in doen:)
Wat doe je qua (dubbele?) longewerk? Voor soepelheid en afwisseling kun je heel veel naast je paard doen, dan hoeft hij ook een dagje niet belast te doen en kun jij misschien eens zien en/of voelen wat hij doet zonder jouw gewicht erop. Pakt hij dan ook vast? Of laat hij juist los? Dan is de kans best aanwezig dat jij (deels) de veroorzaker bent. En is je instructeur al eens opgestapt om te voelen?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 16:01

@ Danoesje,

We doen echt veel verschillende dingen zoals vrijheidsdressuur (hij kan been geven, begin spaanse pas, kussen, achteruit, volgen en apporteren), springen, longeren, en ala Marijke de Jong met kaptoom.

Afbeelding
Afbeelding

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:03

Wat een geweldige foto met dat beentje! Nou, dan heb je misschien alleen maar geduld nodig en iemand die je op weg helpt :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:56

Dank je Danoesje, ja komt wel weer goed.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:05

Wat mij nog opvalt is dat je paard op bijna elke foto de linker schouder onder de massa uit heeft. Hij houdt dus vast op links omdat die daar zijn lijf niet gebruikt. Je zou op de volte denk ik bewust linksom de voorhand wat naar binnen moeten zetten, zodat hij zijn buitenschouder onder de massa houdt. Dit vooral met je linker been bewerkstelligen, dan kun je waarschijnlijk ook op je linker hand weer loslaten! Op de volte niet te veel stelling vragen.. want dan zal die weer over de buitenschouder wegvallen

Succces! Ik vind het wel een heel leuk paard en misschien wat fors, maar dat komt vast goed!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 10:30

Dank je, gaan we proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:04

Dit zadel lijkt me voor jou verre van optimaal. Het duwt zo te zien jouw bovenbeen naar achteren waardoor je onderbeen ook naar achter schiet en je bovenlijf kiept naar voren. Heb je altijd dit zadel op je paard gehad?

In je houding mis ik nog een knikje in je armen. Je armen zijn nu te recht. Met een knikje in je ellebogen kun je betere teugelhulpen geven en trek je je eigen schouders ook niet meer zo omlaag :)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:36

Ik vind hem helemaal nog niet zo slecht lopen :)
Je ziet duidelijk gaandeweg de foto's dat hij begint te zakken en meer over de rug begint te lopen.
Ik denk dat je niet te veel moet focussen op hoe hij toen 'met zijn hoofdje liep' maar eerst focussen erop dat hij lekker los laat in zijn lijf en daarbij zul jij hem ook losser moeten laten. Ik denk als je hem iets meer hand geeft dat hij vanzelf gaat lossen, ontspannen en meer over de rug gaat lopen. In de vorige topics loopt hij soms met wat tegen een valse knik aanzit en niet over de rug. Ik denk als je van hieruit doorzet naar voorwaarts neerwaarts dat je nog verder komt dan je vorige topic :) kom op! YOU CAN DO IT!
En wat een prachtig paard!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 16:54

Dank je wel blondies, dat maakt mijn dag weer goed :)

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:11

Je hebt fantastische tips gehad maar ik wilde nog even zeggen dat je paard echt ontzettend mooi is!!

Ik ben benieuwd naar je nieuwe topic!!

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:02

ik benieuwd naar je nieuwe topic , en ik denk als je maar blijft oefenen met een goede instructeur dan komt het vanzelf wel goed. :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 10:22

@ Punt, dank je wel

@ Zillionke: ja hoop t :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:42

Er is duidelijk verschil te zien in je topics. Wat me opvalt is dat je zadel in het vorige topic veel beter lag. Nu lijkt hij meer naar voren te kiepen. Hierdoor zit jij meer naar voren en is er meer druk op de voorkant van je paard. Dit zal hem belemmeren in zijn beweging.
Dit kan komen doordat je paard zwaarder is, meer buik. Maar kan ook komen door bespiering dat is kwijt geraakt in de afgelopen periode dat een ander hem reed. En dus je zadel momenteel te wijd is.
Ik zou hier toch eens goed op letten.

Daarnaast vind ik dat hij nog best veel eten/muesli krijgt. Paard wat ik rijd wordt ook dik van lucht. Hij staat op een sobere/kale wei en hier doen ze aan strookbegrazing. Hij staat 24/7 buiten in de zomer, dus krijgt veel beweging. En alleen na het werken krijgt hij een kwart voer (c4l en vitamines). Daar heeft hij meer dan genoeg aan en is nog niet aan de dunne kant. Eerder de dikke kant.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:09

@lizz, het zadel is juist aan de voorkant pas opgevuld door een zadelmaker. Hij staat buiten met 2 andere ruinen die juist weer wat mogen aankomen. Een paard is een kudde dier dus ik ga hem niet in zijn uppie in een paddockje zetten. Hij wordt bijna iedere dag gereden dus conditie heeft ie maar hij moet wel wat extra binnen krijgen omdat hij veel zweet met rijden enzo, dus vitamines etc. En hij is niet zo dik dat ie tegen bevangen aanzit ofzo. Van de winter gaat dit er ook weer vanzelf af bij hem.

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:27

Ik vind het er zeker niet slecht uitzien. Om het beter te laten worden heb je al veel goede tips gekregen hierboven.
Probeer goed op je houding te letten en maak naast bovenstaande tips veel tempowisselingen met hem. Op deze manier kan hij niet op de automatische piloot gaan lopen en zal hij ook sneller loslaten en gaan zakken. Waardoor hij jou beloont door je weer beter te laten zitten.
Het begin van deze verandering ligt bij jou maar als je zo doortraint en kritisch blijft op jezelf komt dit helemaal goed.
Succes ermee

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 19:15

Dank je aitl, we zijn hard bezig. Ik krijg hem alleen niet rond, hij zakt wel als ik hem meer teugel geef maar op 1 of andere manier vraag ik hem verkeerd ofzo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:45

Misschien toch het l*l verhaal van... als je maar naar voren rijd gaat hij/zij vanzelf wel nageven en over de rug lopen vergeten?
Dat is n.l een onzin verhaal! Jij zal het het paard moeten gaan leren en dat kan door middel van b.v longeren... met hulpteugel!!... of zelf de hulp teugel worden en dus druk gaat uit oefenen op het bit.
Paard gaat met hoofd in de lucht, druk niet fijn... hoofd omlaag... druk weg en druk veel fijner!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:46

Hier moet ik toch even op reageren... Ik ben het totaal niet eens met bovenstaande! Zeker niet omdat TS al de neiging heeft om vast te houden. Het is toch de bedoeling om een ontspannen, fijne, verende verbinding te hebben met je paard? De motor zit achter, dat gefocus op die voorkant toch altijd... Daar leer je een paard niet mee nageven, daar dwing je een paard mee met zijn kop naar beneden en natuurlijk zal het paard de link leggen hoofd omhoog is niet fijn, hoofd dan maar naar beneden en lekker alles verder vastzetten... Dat is niet aan de teugel.

TS als ik jou was zou ik bij je eigen manier van rijden blijven en aan de slag gaan met andere tips. Misschien doe je toch iets anders op het moment dat je de teugels op maat neemt. Probeer gewoon een fijne verbinding te houden (dezelfde als bij wat langere teugel) en probeer te voelen wat je anders doet. Dus heel bewust voelen wat jij doet als je de teugels langer doet en daarna heel bewust voelen wat je doet op het moment dat je de teugels weer op maat neemt.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 21:50

dank je flavlip, dus zo erg is mijn rijden nog niet dan. Ik doe niets anders maar als ik de teugels op maat maak dan drukt hij zijn neusje er meer uit ipv dat hij zijn nek wil bollen zeg maar. Maak ik ze nog verder op maat dan komt hij met zijn hoofd omhoog. Ik geef haast geen druk op de teugels, met langere teugel gaat hij ook wat meer hangen eraan. Het valt niet mee om het goed te doen met knijpjes geven, misschien doe ik ze veel te soft ik weet t niet.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:24

Ik vind het er heel netjes uitzien en zou het jammer vinden als je t gaat afdwingen door te graag te willen.

Ik dacht ook dat ik alles goed deed, maar als mijn pony dan ook er net niet doorheen liep werd ik best gefrustreerd (ik doe alles goed, kom nou!) maar dan werd t een strijd.. Tot ik tussendoor mn teugels lang deed (nee, is geen beloning, even time out). Dan voelde ik toch wat spanning ergens, de ene keer veerde ik vanuit mn polsen ipv mn elleboog, de andere keer kneep ik iets teveel met mn knieen, dan zat mn ene schouder weer iets naar voren. Echt kleine dingetjes.

Ook hielp t ontzettend om de focus van de voorkant af te halen, dat was namelijk toch een beetje het doel.. Nu stelde ik als doel "heel actief en aan mn been" of "een perfecte slangevolte rijden", daardoor ging ik weer echt rijden en je raadt t al, dan kwam hij "vanzelf" aan de teugel ;)