Paard van 10, nog steeds boos op zadel: opnieuw inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 11:09

Even een kleine update:

Na wat wikken en wegen heb ik toch besloten eerst de ostheo te laten komen. Eergisteren was de grote dag. In alle eerlijkheid had ik er niet vreselijk veel verwachtingen van, maar ik ben om. Ze heeft inderdaad een hele vaste rug geconstateerd en een plek in de hals. In het begin vond hij het niet zo tof en probeerde zich redelijk onder haar handen uit te werken. Op gegeven moment zag je hem toch langzaam accepteren en ontspannen. Na zo'n 20 minuutjes zag ik langzaam de vorm van zijn rug veranderen en aan het einde stond hij helemaal languit met zijn hals en zijn rug te gapen. Het voordeel van dit paard is dat hij vreselijk eerlijk is. Je ziet bij iedere kleine aanraking wat hij ervan vindt door opgetrokken neusgaten, hangende oren of juist oren in de nek en aan het einde heel duidelijk uitgebreid gapen.

Hij was de rest van de middag een beetje zijn balans aan het zoeken. Zijn rug is dusdanig verandert dat een voorheen perfect passend zadel echt aangepast (of misschien zelfs vervangen) moet worden, maar daar wachten we nog even mee. Gisteren haalde ik hem uit de wei en maakte hij bij het hek ineens een (voor zijn doen) super kleine draaicirkel. Ik laat hem nu twee weekjes met rust, beetje wandelen en lekker in de wei. Daarna gaat hij weer aan de longeerlijn en kijken wat hij dan doet. Over 6 weken komt de ostheo weer. Dat is ook wel nodig want hij zat goed vast en op gegeven moment had hij het ook wel een beetje gehad en is de hals nog niet helemaal gedaan.

Ik ben heel erg benieuwd en zal in de komende weken wel af en toe wat posten van hoe hij het doet.

lizy29

Re: Paard van 10, nog steeds boos op zadel: opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:20

Super dat het zo goed lijkt te helpen.
Ik neem aan dat je een 'revalidatie' plan hebt gekregen dus daar lekker mee aan de slag zodat de spieren weer rustig opgebouwd kunnen worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:26

Zo zie je maar weer, een paard liegt niet. Soms zijn er inderdaad dingen gebeurt in een bepaalde periode wat ze zich lang herinneren maar meestal gaat dat met duidelijke regels snel weg. In geval van pijn blijven ze heel hard schreeuwen dat het pijn doet maar de kunst van het luisteren beheersen veel mensen niet, fijn dat je toch het dier hebt laten helpen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:28

Fijn om te horen.... Konden ze maar praten he die stumperds.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:30

Wdj schreef:
Fijn om te horen.... Konden ze maar praten he die stumperds.

Dat doen ze echt wel maar wij mensen zijn meestal slechte luisteraars en denken met een dwars eigenwijs paard te maken te hebben. Hoe vaak hoor je niet mensen hier op bokt klagen dat dat beest nooit eens in de goede galop aan wil springen, op de loop gaat onder het zadel enzenz, negen van de tien keer staat daar lichamelijk ongemak tegen over.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:46

Ja Bigone dat zeg je treffend. Eigenlijk is t meer: ze schreeuwen t uit, maar wij horen ze niet...

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:48

en hier heb je nou 4 jaar over gedaan om een ostheo te laten komen of begrijp ik het nu verkeerd? ik snap het niet helemaal hoor.. je bent, als ik het allemaal goed lees, erg ervaren en heb meerdere paarden (jonge) ingereden. dan krijg je er een van 6 die zo uit het niets debiel reageert op een zadel terwijl alle grondwerk daarvoor goed gaat en hij een fantastisch karakter heeft (volgens jezelf).. dan gaat hij weer de wei in want het werkt niet... en dan pak je hem weer eens op maja hij loopt nog steeds niet zoals t moet en jij hebt ook niet echt tijd dus tja... en dan.. zon DA kiest ook maar voor de makkelijkste weg (ik zou trouwens een andere DA nemen dat weet ik wel.. alleen al door het makkelijk afdoen dat ze hem zou verkopen zegt genoeg over haar) en dan omdat je het echt spuugzat bent en niet meer weet wat je moet doen vraag je hier om raad en komt er naar 4 jaar klungelen een ostheo terwijl je paard gelijk alle signalen gaf dat er iets niet goed was.

gelukkig is het nu opgelost en kon hij ontspannen bij de ostheo en hoop dat hij nu pijnloos lekker aan het werk kan! mocht hij zich trouwens nog steeds debiel gedragen en je wil er vanaf..breng hem dan naar ons. dan kan die lekker chillen in de wei maar kies niet voor de slacht ofzo dat vind ik zielig.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:04

Fijn dat het beter gaat! Ben benieuwd hoe het afloopt. Ik volg even. Super dat je het paard de kans geeft!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:17

fijn dat het beter lijkt te gaan! blijf het even volgen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:10

KPet schreef:
Het voordeel van dit paard is dat hij vreselijk eerlijk is. Je ziet bij iedere kleine aanraking wat hij ervan vindt door opgetrokken neusgaten, hangende oren of juist oren in de nek en aan het einde heel duidelijk uitgebreid gapen.

Elk paard is eerlijk, want paarden kunnen niet liegen. Als je dergelijke veranderingen in een dier ziet heeft het wel degelijk effect. Heeft de osteo aangegeven dat ze nog een keer terugkomt, of is dit de enige behandeling?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:16

Team ruggekrakers!! Echt het is zo fijn voor een oaard daarna

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:35

Goed dat de osteopaat geholpen heeft, maar als zelf hierna blijkt dat hij het zadel niet accepteerd, zou ik toch foto's laten nemen, osteopaten hebben geen rontgenogen.

En er zijn ook gewoon paarden die niks hebben met een zadel, zo'n paarden knappen vaak op voor de kar, misschien is een koetsleven wel iets voor hem?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:45

Super dat je bent gaan verder kijken! En wat fijn dat je al verschil merkt... :)

Succes verder!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:45

Wat goed dat je de hoop niet hebt opgegeven. Ik duim met je mee dat dit de oplossing is. Wie weet wat je er nog allemaal uit kan gaan halen. Tussen de regels door begrijp ik dat het een heel tof paard is. Als dit de oplossing is zie je misschien straks wel een heel ander, gelukkig paard. (ook onder het zadel) Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 14:05

Wwijk23 schreef:
en hier heb je nou 4 jaar over gedaan om een ostheo te laten komen of begrijp ik het nu verkeerd? ik snap het niet helemaal hoor.. je bent, als ik het allemaal goed lees, erg ervaren en heb meerdere paarden (jonge) ingereden. dan krijg je er een van 6 die zo uit het niets debiel reageert op een zadel terwijl alle grondwerk daarvoor goed gaat en hij een fantastisch karakter heeft (volgens jezelf).. dan gaat hij weer de wei in want het werkt niet... en dan pak je hem weer eens op maja hij loopt nog steeds niet zoals t moet en jij hebt ook niet echt tijd dus tja... en dan.. zon DA kiest ook maar voor de makkelijkste weg (ik zou trouwens een andere DA nemen dat weet ik wel.. alleen al door het makkelijk afdoen dat ze hem zou verkopen zegt genoeg over haar) en dan omdat je het echt spuugzat bent en niet meer weet wat je moet doen vraag je hier om raad en komt er naar 4 jaar klungelen een ostheo terwijl je paard gelijk alle signalen gaf dat er iets niet goed was.

gelukkig is het nu opgelost en kon hij ontspannen bij de ostheo en hoop dat hij nu pijnloos lekker aan het werk kan! mocht hij zich trouwens nog steeds debiel gedragen en je wil er vanaf..breng hem dan naar ons. dan kan die lekker chillen in de wei maar kies niet voor de slacht ofzo dat vind ik zielig.

Heftig en hard reageren is makkelijk, maar daarmee ga je wel over alle subtiliteit heen. Ten eerste is het paard niet voor mij aangekocht. Desondanks heb ik er heel veel tijd in gestoken. Toen we hem kregen wat hij op een heel heftige manier (op zijn 6e!, hij was pas 6 weken onder het zadel toen we hem op stal kregen!) ingereden, waardoor hij echt niet meer reageerde. Hij kruipt in zijn schulpje als hij het niet meer weet. Bovendien zat hij niet alleen maar in zijn rug vast.

Dus ja, het heeft vier jaar geduurd, maar een hele tijd daarvan heeft het ook geduurd om te kunnen onderscheiden tussen spanning en 'vast' zitten/pijn hebben. Dit paard was getraumatiseerd en het heeft vier jaar geduurd voor we dat trauma er (enigszins) uit hebben gekregen. Pas toen hij helemaal ontspannen was in zijn hoofd, konden we constateren dat zijn lijf op sommige plekken nog vast zat. Daarvoor hield hij werkelijk alle vast. In alle eerlijkheid had ik nog nooit met een ostheo gewerkt, dus die stap is ook niet makkelijk gezet.

Vooral de laatste zin steekt me een beetje. Denk je nu echt dat we een paard waar ik een aantal jaar heel veel tijd, moeite en kneuzingen in heb gestoken zomaar naar de slacht zou doen? Ik ken heel veel mensen die dat wel hadden gedaan, maar een vriendelijk paard wordt niet zomaar onhandelbaar. Je moet alleen wel de tijd nemen om het onderscheid te kunnen maken tussen vasthouden/spannen uit mentaal trauma en daadwerkelijke problemen. Ik heb er in 4 jaar tijd in totaal misschien 5 keer op gezeten. Toen was hij braaf, heel erg braaf, maar niet vooruit te branden. Ik had hem vooruit kunnen slaan, zoals zo veel mensen doen. Ik ben er echter mee gestopt, omdat een gevoelig, werkwillend paard niet zomaar stopt met reageren.

Denk voordat je in het vervolg reageert alsjeblieft na over wat je nu daadwerkelijk schrijft. Ik beschrijf een laatste stukje van een proces. Het is niet eerlijk daar direct conclusies op te trekken en je brengt er bovendien - in ieder geval in mijn ogen - jezelf mee in diskrediet.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:15

Hopelijk blijft het goed gaan en is het geen symptoombestrijding. Veel succes samen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:59

@kpet:
Sommige reacties ( is mijn ervaring hier op bokt) kun je beter langs je laten waaien... ;)

Er zijn genoeg mensen die wel lezen met hoeveel gevoel, liefde voor het dier en op jezelf durven reflecteren om je handelen aan te passen op dat wat het dier nodig heeft, je met dit paard hebt gewerkt...

;)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:15

Nogmaals, ik vind dat je het in alle rust, heel netjes gedaan hebt.
En, absoluut respect voor je rustige reactie op de mensen hier, die het op papier in ieder geval, beter weten en zo respectvol op iets kunnen reageren.... (niet).
Sommige dingen hebben tijd nodig. Je sluit eerst het één uit voor je naar iets anders kan gaan kijken en dat heeft soms (heel lang) tijd nodig.
Het is alleen maar fijn, dat je die tijd genomen hebt en het paard kansen geeft !

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:30

Hoe is het nu?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:10

er is hier eigenlijk een beetje vanalles dat niet goed lijkt te gaan.
Ik ga nu iets zeggen dat velen niet graag zullen horen hier, maar persoonlijk zou ik hier stoppen, ik zou of het paard te koop zetten als weidepaard of als gezelschapspaard of het naar de slacht brengen.
Het is natuurlijk wel waar mssn zie je verbetering mssn ook niet dan op foto, maar wat ga je op fotot zetten, stukje rug is helemaal niet zo makkelijk en kost behoorlijk wat centen, stukje been is goedkoper maar of het iets toont is maar de vraag, dan is er de vraag je hebt foto's en dan ..... ?????
In de meeste gevallen is het dan nog steeds niet duidelijk, soms nog extra onderzoeken, pijnstillers, ontstekingsremmers, cortisone en dergelijjke, maar opgelost is het zelden.
In de meeste gevallen ben je vertrokken om een eindeloos diepe put te vullen, dit kan heel veel centen gaan kosten, ...
Een ander en gezond paard kost niet eens zoveel dan heel dat eerste onderzoek, en je kan dan ineens weer rijden op een correct lopend paard.
Uiteraard hangt dat ook heel erg af van jouw budget, heb je centen over, ok laat dan die medische molen maar even draaien; heb je dat niet, tjaaa dan is de keuze voor mij duidelijk.
sterkte met je beslissing, maar overweeg alles heel goed, denk rationeel.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:28

Ik lees hier ook even mee. Fijn dat Osteo al iets lijkt te doen. Je zei dat je ook grondwerk doet met hem, wat voor oefeningen doe je zoal? EN inderdaad een paard doet zelden zoiets als hij geen pijn heeft.
Je zou bijvoorbeeld als je hem straks weer gaat oppakken een zacht dik touw eens over hem heen hangen en dan onder zijn buik door naar jou, en daar dan lichte druk op geven. Dit kun je doen van t gebied van de singel tot aan de leis (meest gevoelige plekje) en zo je paard daar iets desensibiliseren. Verder zou ik inderdaad wel nog foto's laten maken als dit te weinig verbetering gaat geven.
Ook vroeg ik me af of hij zonder zadel ook zo heftig reageerde? Omdat je aan gaf met longeersingel en zadel alleen (ik denk daarom dat die druk oefening weleens zou kunnen helpen).
Verder respect dat je toch voor dit paardje wil gaan en uit probeert te zoeken hoe of wat...Blijft altijd moeilijk en een afweging, maar ik ben het niet helemaal eens met aeolusnr1 hierboven. Als je een dier hebt weet je dat dit kosten met zich mee brengt, en vind dat je plicht hebt om het dier de zorg te geven die nodig is voor een goed leven. Er bestaan ook niet voor niets verzekeringen enzo voor natuurlijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:53

We zijn inmiddels twee weken verder na de Osteobehandeling, ben ook wel benieuwd hoe hij zich nu gedraagd.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:44

goed te horen dat je bezig bent met een osteophaat. Als dat nog niet genoeg help kun je ook iemand inschakelen die aan dry needling (soort van accupunctuur, google t maar is) doet. Gert Jan Bruggink laat zijn wedstrijdpaarden ook behandelen door een ostheophaat en een dry needler. Ik weet alleen zo niet meer wie dat ook alweer was. Ikzelf heb gebruik gemaakt van een ondertussen gepensioneerde meneer die uit Delden (Twente) kwam en enkele collega's van hem hebben dit overgenomen. Voor de soeplesse van je paard is het super en ze worden er ook heerlijk ontspannen van.
Als je paard eenmaal weer klaar is voor een zadel op zijn rug en je wil zelf niet op zijn rug zitten is het misschien een goed idee om hem naar Gert van het Hof te sturen. Hij is best onorthodox maar heel nuchter en paardvriendelijk. Jeroen Dubbeldam is niet voor niets met De Sjiem bij hem geweest toen hij zelf niets meer met het paard kon (De Sjiem liet zich omvallen).
Heel veel succes!!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 19:59

Zo, het is even geleden, maar toch nog even een update. Het paard heeft zich goed hersteld. Na twee weken rust heeft hij 4 weken lang, 3 keer per week gewoon aan een stalhalster aan de longe gelopen. Niets geen correctie, alleen bewegen. Het viel al tijdens de rustweken op dat hij in de wei steeds ruimer ging lopen en beheersder galoppeerde. Zijn achterbenen gingen onder de massa. Aan de longe valt het op dat hij steeds beter inbuigt. Ik heb wat gevarieerd in grotere en kleinere cirkels en als hij de eerste energie een beetje kwijt is, kan hij zelfs op een volte 8 meter beheerst galopperen. Dat terwijl hij dat galopperen voor de behandeling eigenlijk gewoon niet kon. Ook algemeen zijn andere gangen zijn verbeterd. Hij heeft een loepzuivere tact, veel schwung, het ziet er gewoon uit als een normaal paard.

Vandaag is de osteo geweest voor zijn tweede behandeling, nog wat kleine knoopjes uit de rechterkant van zijn rug gehaald, links was gewoon goed nu. Verder was ze de vorige keer nog niet aan een grote blokkade in zijn hals toegekomen en dat is nu ook behandeld. Hij is nu dus echt blokkadevrij. Over een paar dagen mag hij weer aan het werk. Eerst even dubbele longe en dan gaan we het zadel (dat ik eerst nog even op pasvorm laat controleren door de zadelmaker) er weer op gooien.

Het is raar voor mij geweest om zijn lichaam zo te zien veranderen. Ik vond hem nooit zo mooi gebouwd, maar ik heb me nooit gerealiseerd dat het niet een mindere bouw was, maar dat blok beton dat voor een rug moest doorgaan. Nu is het gewoon een normaal paard en misschien dat hij als hij door training wat meer spieren krijgt nog wel eens mooi kon worden. Wiehoe!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:03

Dat zijn super berichten, ik hoop dat deze stijgende lijn zo doorgaat! Hou je ons op de hoogte?