Telpeva schreef:josien_m_ schreef:Geen hulpteugel! de kinderen leren dat paarden dat wel eens doen en hoe je dan even de teugel loslaat, dat is helemaal niet erg. Dat ontwikkelt hun reactievermogen zich weer mee. Paarden zijn dieren die altijd wel eens wat onverwachts kunnen doen. Juist leuk om ze daarmee om leren gaan!
Hier ga ik in meede pony waar ik als kind op heb leerde rijden deed dit ook, hop met een noodvaart dat hoofd naar beneden. Mij is ook geleerd om de teugels dus losser te houden, zodat je niet meegetrokken wordt. De teugels glijden dan enkel door de vingers, en daarna kan je ze weer op maat pakken.
Jongens, alsjeblieft.... Grondwerk is hiervoor níét de oplossing. Pony luistert perfect, naar mij en is doodbraaf naar de kids. Zolang ik binnen een meter of 5 blijf probeert hij het kunstje niet eens omdat hij dan weet dat hij wat kan verwachten. Heb geen heel kleine kids, maar ze zijn wel beiden pas 7 jaar en om dan met springteugels constant de teugels uit handen te laten trekken... (dressuurteugels is veel moeilijker op maat te maken). En ja, ik snap dat je moet leren rijden, maar waarom direct moeilijk doen als het ook paardvriendelijk iets makkelijker kan? En de teugels loslaten kunnen ze prima, dat is wat nu ook soms gebeurd. Maar dan leert meneer de haflinger júíst dat het kán
. Gelukkig zijn er ook veel (haflinger)eigenaren die mij wél snappen! Ik ga eens zoeken op een daisyrein/gra(a)steugel etc. Bedankt!
De balans van beide ruiters is prima, ze zitten superstevig, galopperen beiden ook gewoon los door de bak en paard is daarin zeker niet te sterk oid. Maar dat halthouden is gewoon té verleidelijk voor paardlief.
@Cassidy/Margaretha: Ik les voornamelijk in de bak, maar ook langs de bakrand is de verleiding groot. Problemen zijn er voornamelijk als we een keer in de wei rijden of op een buitenritje.
@Vivana: ik vind compleet elastisch juist minder geschikt, omdat je dan niet kan zien hoeveel druk erop gezet wordt.
@Shadow0: dank!

@Paulinbijoux: Paard vind stilstaan al heel lastig (tenminste, als hij niet mag/kan eten
), als ik dan de kleine hulpen van de ruiters zélf met een longeerzweep weer teniet ga doen, gaat ie nooit meer stilstaan
. @Marga: dank voor het verplaatsen
.
de pony waar ik als kind op heb leerde rijden deed dit ook, hop met een noodvaart dat hoofd naar beneden. Mij is ook geleerd om de teugels dus losser te houden, zodat je niet meegetrokken wordt. De teugels glijden dan enkel door de vingers, en daarna kan je ze weer op maat pakken.
Ik ken er die er een innig genoegen uit halen om bv pionnetjes om te gooien, borstels van muren te duwen en andere plagerijtjes uit te halen. En dan met opgestoken oortjes gaan kijken hoe jij daarop gaat reageren
al vindt hij zelf van niet.
).
.