2e keer op Elvy(v. Weltmeyer) rijden! Geef mij tips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Re: 2e keer op Elvy(v. Weltmeyer) rijden! Geef mij tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:03

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat ik M of Z rij?
En als stallen zoiets zoeken, tja dan heb ik pech gehad, ik kan daar niet mee zitten.
Ik heb zeker de ambitie, maar heb nooit de kans gehad om tot zo'n niveau te komen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:24

fleurtjeuh schreef:
Volgens mij heb ik nooit gezegd dat ik M of Z rij?
En als stallen zoiets zoeken, tja dan heb ik pech gehad, ik kan daar niet mee zitten.
Ik heb zeker de ambitie, maar heb nooit de kans gehad om tot zo'n niveau te komen.

Dat zeg ik ook niet was meer om uit te leggen wat ik bedoelde. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:10

Of een ruiter goed is meet je niet af aan wedstrijdresultaten en niveau. Ik heb 1000 keer liever een ruiter met gevoel voor een paard aan het werk dan iemand van zz niveau die het net niet voelt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:12

Danku bigone!

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:14

Goed hoor maar wel je hoofd omhoog houden

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:17

Ja ik kijk graag naar het mooie paard :o

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:52

bigone schreef:
Of een ruiter goed is meet je niet af aan wedstrijdresultaten en niveau. Ik heb 1000 keer liever een ruiter met gevoel voor een paard aan het werk dan iemand van zz niveau die het net niet voelt.

Klopt het was meer om aan te geven dat voor stallen een ver gevorderde ruiter wel echt een pre is.
Heb het niet over een of ander bijrijdpaardje waarbij geen prestaties geleverd hoeven worden of in waarde moeten stijgen.

Maar ik ga weer on topic. Succes ermee

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 19:04

Waarom begon je er dan over, als het niet te maken heeft met dit topic?

stergoertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:17

Om te beginnen, wat een knapperd zeg! :j
Zo als andere mensen al zeggen je tenen, verder ziet het er goed uit! Vooral voor de 2e keer!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:59

fleurtjeuh schreef:
Waarom begon je er dan over, als het niet te maken heeft met dit topic?

Omdat ik redelijk verbaasd was over je rijstijl nav je Engeland topic, ik had een meer gevorderde amazone verwacht als ik heel eerlijk ben.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:03

Waarom als ik vragen mag?
Ik ben in engeland niet aangenomen om te rijden, maar om te groomen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:09

fleurtjeuh schreef:
Waarom als ik vragen mag?
Ik ben in engeland niet aangenomen om te rijden, maar om te groomen.

Omdat je het daar nogal redelijk begon over het rijden en nav mijn pb's aan jou kreeg ik het gevoel dat je ook graag veel wilde rijden. Zo kwam het op mij en anderen wel over namelijk en vandaar mijn reactie nu na het zien van je topic. De paarden wereld is klein en verhalen gaan snel rond.. Dat wil ik je alleen maar mee geven

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:13

Dat ik WIL rijden, zegt toch nogsteeds niks over hoe goed ik KAN rijden?
Zoals ik eerder al zei, ik heb wel de ambitie, maar nooit de kans gehad.

VeerleYero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:37

Houd je teugels korter zodat je beter contact hebt met je paard,Je voelt dingen dan veel beter aankomen en kan dit dan ook sneller corrigeren. ;) Voorderest gaan jullie er vast wel samen komen! Gewoon veel oefenen en dan gaat alles snel beter

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:36

Zit jij zelf wel fijn op dit paard? Kun je goed mee komen met alle bewegingen en kun je relaxed zitten??

Ik vind het er allemaal wat 'moeilijk' uit zien, het paard wil wel en laat ook al mooie stukjes zien alleen jij lijkt het nog wel moeilijk te vinden, verliest snel je balans en ik vind je houding strak en geforceerd ogen. Ik raad je ook aan om echt aan je eigen houding te werken!

Word het paard wel eens gelongeerd met bijzetje? Daarvan kan de aanleuning al flink verbeteren en constanter worden. Als jij er dan op stapt hoef je minder bezig te zijn met hoe je paard loopt en kun je je focussen op jezelf. Ga netjes in het midden van je zadel zitten en blijf daar, probeer je balans te houden met behulp van je buikspieren. Laat je benen ontspannen afhangen, houd je handen mooi stil op de plek (teugels mogen iets korter) en denk ze continu naar voren ipv terug.

Als je lessen gaat nemen zou ik zoeken naar een instructeur die je ook echt goed met je houding en zit kan helpen. ;-)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:39

Ten eerste, leuk paard!

Tipje voor jouzelf. Je zegt (ik dacht op pagina 1) dat je zelf wat last krijgt van je heupen als je je tenen naar binnen wil draaien. Zoek voor jezelf eens een osteopaat op :) Een goede osteopaat kan een hoop verlichting brengen wat je makkelijker doet paardrijden. En misschien voorlieverlee eens een zitclinic oid opzoeken. Ik ben zelf ook erg met mijn houding en zit bezig en dat beide heeft me erg opweg geholpen ! Ik heb zelf een zitclinic bij Carmen Schalk gedaan, zij gaat volgens mij het hele land door met clinics. Eerst op een simulator om je op je 'foutjes' te wijzen en daarna nog een half uur op je eigen paard. Werkt top!
Probeer als je gaat zitten, eerst je ene been van achter naar voren te schuiven zodat je been naar binnen lijkt te draaien en je dus eigelijk in een x-been houding zit. Lukt dat, dan je andere been. Dit zal wat prettiger gaan zitten wanneer je beugels wat langer worden. En dan je heupen te ontspanning zodat ze kunnen zakken. Lastig een gevoel op papier te zetten :p Tipje voor je tenen; probeer voor je gevoel eens meer op je grote teen te gaan steunen, terwijl je met de bal van je voet in de beugel zit. Heel lastig maar dat geeft je ook de mogelijkheid om met je kuit te drijven ipv je hak (niet zo goed op gelet bij de foto's waar jou voorkeur naar uitgaat :o )

Ten slotte, succes! Zoals vele al zeggen, kilometers maken en ervaringen op gaan doen met dit paard :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 10:40

Bedankt voor de goede tips!
Zal er zeker wat mee gaan proberen te doen.
Helaas wordt een osteopaat niet vergoed door de verzekering, dus daar ben ik tot op heden nog nooit geweest, maar het staat al jaren op mn lijstje van dingen die ik moet doen om mogeli
k beter paard te rijden.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:43

Ik heb het idee van de foto's dat je weinig controle hebt. Het lijkt alsof ze constant in haar eigen tempo loopt. Probeer wat meer de baas te worden over het tempo. rijd haar wat terug en laat haar wachten om vervolgens weer wat eruit te rijden enz. Overgangen van stap naar draf telkens anders, klein wegdraven, of groot enz enz. Ze moet haar aandacht bij jou gaan leggen. succes! Het is een leuk paard!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 10:56

Ze is nog jong, dus ik laat haar bewust wat op eigen tempo lopen, zodat ze ook op eigen benen loopt.
Ik wil niet een paard creeëren dat in handen gaat hangen, of niet een rondje kan lopen zonder teugeldruk.
Maar binnenkort ga ik er wel meer aan werken inderdaad, bedankt voor de tips!

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:02

Ik praat ook niet over teugeldruk he. Tuurlijk de eerste paar keer zal je dat misschien moeten gebruiken, maar vaak lukt stemphulp in combinatie met je zit. Uiteraard je eigen besluit, maar ookal zijn ze jong ik wil graag controle hebben, en dat hoeft echt niet met druk. Het hoeven geen lange stukken terug te zijn, als ze maar reageert. Als jij voelt dat ze even terug komt. Daar wordt ze langzaam ook sterker van. Gezien ze ook haar hoofd in de lucht gooit houd ze ook niet echt van teugeldruk, tenminste mijn paard deed dat wel eens. Dat is toch echt niet de bedoeling, als ik eraan kom van voor moet ze reageren door te ontspannen en niet zo te trekken.
succes!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:04

Ah zo, ik dacht dat je het anders bedoelde.
Excuus
Bedankt voor de tips!
Ik ga vandaag weer rijden, dus zal wat tips uitproberen.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:20

Een behandeling bij de osteopaat kost volgens mij tussen de 25 en 35 euro. Is het zeker waard!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:39

Hmm dan zal ik er toch weer eens naar opzoek gaan.
Bedankt!

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:32

Juist omdat het je tweede keer is, zou ik eerst beginnen met de basis. Je hebt je teugels veel los-vast. Probeer eerst met alleen contact op de teugel te lopen, en daarna wat meer van d'r te vragen. Vooral je linkerhand is erg strak in die ene foto in de galop!
Als ze snel gaat, betekend dit niet dat je dit met je teugels op moet lossen, dat doe je namelijk met je zit. Als je dat niet kan regelen met je zit, betekend dat je het nog niet onder controle hebt qua zit.

Werk aan de basis!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:39

Moeilijk om tips te geven als je zadel niet goed ligt... Zo kun je toch nooit lekker rijden?