Galopperen op steen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:26

xlexxii schreef:
94ninitjuh94 schreef:
Niet doen!! Ik studeer diergeneeskunde en van teveel (hard) op het harde lopen kan je paard hoefbevangen raken! (nee dit kan niet alleen door teveel gras etc)
En inderdaad voor de pezen is het niet goed zoals al eerder vernoemt is.

Bedankt voor de hulp!

Geen probleem :) Ik wist dit eerder ook niet, dus alleen maar fijn als meer mensen het weten er paardenleed voorkomen kan worden :D

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:29

Ik doe het ook niet, maar als je kijkt naar draf dat dat wel kan want volgens mij komt draf harder aan omdat galoperen een meer vloeiende beweging heeft

Nikkivdnberg

Re: Galopperen op steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:32

Het is sowieso het beste om niet teveel te doen, beetje afwisseling is natuurlijk wel goed want daar worden de pezen juist sterker van :) Maar met galop oefenen ze wel meer kracht uit op de benen omdat dan vaak maar 1 been op de grond staat en in draf 2 (dus dan wordt het gewicht beter verdeeld). Ik zelf laat mijn paard soms stukken over het harde stappen en kleine stukjes draf maar meer niet en zeker niet elke dag :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:33

Hoefbevangen van op asfalt galopperen? Onderbouw dat eens. :')

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:38

MarlindeRooz schreef:

bij hoefbevangenheid raakt de ''binnenhoef'' los van de lamellen van de ''schoen'' omdat die gaan ontsteken, door teveel werk op het harde kunnen die dus gaan ontsteken waardoor de ''binnenhoef'' los kan komen en het hoefbeen dus gaat zakken (aka hoefbevangen). Weet zo even niet hoe ik dit goed in normaal nederlands moet uitleggen sorry :')

Maar ze vertellen me hier echt geen onzin hoor haha, alle profs hebben meerdere jaren ervaring als dierenartsen :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:40

Met mijn verzorgpaard zonder ijzers doen we dat altijd, galopperen op het asfalt, en op zich is dat prima. Natuurlijk wel opbouwen, maar dat lijkt me logisch.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:41

Ene zal er natuurlijk gevoeliger zijn dan voor de ander en zonder opbouwen natuurlijk helemaal en ''teveel'' is dus voor elk paard anders maar kan zeker gebeuren, dus ik ben er wel voorzichtig mee :P

Gerhard83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:41

Met ijzers vind ik galopperen op asfalt net te glad.... zie ook geen reden waarom je er aan zou gaan beginnen. Mij is altijd geleerd dat bij ongeslagen paarden de hoeven te snel slijten op asfalt

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:03

Gerhard83 schreef:
Met ijzers vind ik galopperen op asfalt net te glad.... zie ook geen reden waarom je er aan zou gaan beginnen. Mij is altijd geleerd dat bij ongeslagen paarden de hoeven te snel slijten op asfalt

Met ijzers is inderdaad best glad en als ik buiten rij, rij ik toch liever in het zand haha!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:16

94ninitjuh94 schreef:
MarlindeRooz schreef:

bij hoefbevangenheid raakt de ''binnenhoef'' los van de lamellen van de ''schoen'' omdat die gaan ontsteken, door teveel werk op het harde kunnen die dus gaan ontsteken waardoor de ''binnenhoef'' los kan komen en het hoefbeen dus gaat zakken (aka hoefbevangen). Weet zo even niet hoe ik dit goed in normaal nederlands moet uitleggen sorry :')

Maar ze vertellen me hier echt geen onzin hoor haha, alle profs hebben meerdere jaren ervaring als dierenartsen :j

Dus van een rustig handgalopje op het asfalt kan je paard bevangen worden, maar paarden die regelmatig parcours springen van 1m40 of hoger en dus zo'n 600kg na de sprong opvangen op hun voorbeentjes... daar spreken we niet over?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:15

94ninitjuh94 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik snap je uitleg helemaal maar vraag me dan wel af of dat voor zowel de onbeslagen of de beslagen hoef geldt? Want bij een beslagen hoef worden de hoefdelen bij elkaar gehouden door de nagels. EN hoe vaak het daadwerkelijk voorkomt in de praktijk gezien er meer dan genoeg paarden zijn (huifkarbedrijven, bruiloftkoetsen ed) die meer dan gemiddeld op het harde komen, al dan niet beslagen. En geld het alleen voor de galop (want dan komt bij mij idd ook het springen boven als vraag) of standaard bij werken op t harde? Dit gezien mijn bijrijdhobbels al jaren op ijzers staan vierkant, en bijna alleen op het harde werk doen voor de koets en onder de man, en superhoeven hebben.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:49

zanakuzies schreef:
Galopperen op straat is zowiezo beter als draven, met draf vangt het paard veel harde klappen op omdat het niet rolt in de beweging, galop is een rollende beweging en vangt dus veel zachter klappen op.

en wie zegt dat het hoefmeganisme wordt weggenomen met ijzers heeft nog nooit een goede hoefsmid gehad!
Mijn paard heeft mooie diepe sleuvel lopen in zijn ijzers door het hoefmeganisme wat gewoon mooi zijn werk doet!

En training en opbouwen is inderdaad belangrijk!

Met ijzers word dit mechanisme zeker niet weggenomen! Als dat zo zou zijn hadden er al geen ijzers meer bestaan!
Ik heb een cursus bekappen gevolgd en dit soort vragen gesteld aan diverse hoefsmeden.. De achterkant van de hoef heeft gewoon nog mechanisme zoals je kunt voelen bij oude ijzers..

Zonder ijzers galloperen moet je niet te vaak doen maar dit kan wel gewoon de schok word gedempt door de hoef die mee beweegd (als jij van de stoel op de grond springt en daarbij iets door je knieen zakt kan dit geen kwaad, als je spingt met je knieen op slot en dus geen "schokdemper" hebt voor jou sprong kan dit gevolgen hebben voor je knieschijven maar ook je voeten pezen en spieren)

Ijzers houd de hoef bij elkaar inderdaad zoals eerder vermeld, maar niet helemaal hoor want de naalden zitten alleen in de voorhoef dus de achterhoef heeft gewoon nog steeds beweging.

Zonder ijzers, mits goede gezonde hoeven, op het harde kan wel minder kwaad dan met ijzers.

Over het draven dat dat slechter is op het harde vanwege de rollende beweging, daar ben ik het niet mee eens. In draf maakt de hoef ook een rollende beweging, deze is lastiger om te zien omdat het sneller gaat.. Maar als jij veel met je paard op het harde draaft zie je ook dat de voorkant hard slijt, dus hij maakt zeker een rollende beseging.

Over de welsh zonder ijzers: met jemand vanaf 80 kg op zn rug zou ik het niet doen, en als hij gewoon goede hoeven heeft die niet brokkelen ed dan zie ik er geen kwaad in om te galopperen op het harde. Echter niet te vaak en te veel..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:18

Gerhard83 schreef:

Waarom zouden de hoeven te snel slijten? Een paard heeft een mechanisme in zijn hoef zitten. Straal komt op de grond = hoef gaat groeien. Oftewel: groeit vanzelf weer aan.
De brokkelige hoefjes en dergelijke natuurlijk daar gelaten. Bij paarden die zwaardere karren trekken op het harde geld dit natuurlijk ook niet, die trekken zoveel gewicht vooruit.
Maar een gewoon paard, met goede hoeven dat rustig opbouwt in het aantal kilometers en de snelheid waarmee over het harde word gelopen, hoort het geen probleem te zijn.

Met, voor er mensen gaan zeuren, de aantekening dat in de berm natuurlijk toch wat lekkerder loopt

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:27

Geen problemen mee. Onze tinkers hebben geen ijzers en nog nooit gehad. Als ze voor de kar en onder het zadel lopen galopperen we wel eens over de weg. We hebben een heel groot voordeel: dit is super voor de hoeven en straal. Hoeven worden der knoer hard van en slijten dus minder :) !!
Waardoor ze dus ook minder snel naar de smid moeten.
Maar ieder zo zijn eigen mening :)