Kennen jullie ons nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:35

Little_Gift schreef:
Dat het er niet vriendelijk uit ziet, tja we zitten in de training op het punt dat ze moet leren los te komen van mijn te strenge linkerhand.
Ik moet die leren ontspannen en zij moet leren om het trucje "ik zet me vast op mijn ruiter haar vaste hand" uit te laten.

Mijn binnenhand is niet het probleem, wel mijn linkerarm... ook rechtsom is het die arm die zich hard houdt... daar zijn we mee aan de slag.
Ud'Anna is ook een merrie die gauw de zwakte van de ruiter tegen die gebruikt.
Ze weet dus dat ik daar vlug hard ben en gaat het ook echt opzoeken tot je hard wordt om dan te weigeren nog verder te doen.
Daar zijn we nu druk mee aan het werk.

Qua handen te breed, teugels te los of handen te laag... het is training hé mensen, het ziet er dus niet uit als op een proef... Breed en laag is soms een nodig onderdeel van een moment in de training...
Dit was hier dus ook het geval...

Paard ziet er nochtans vrolijk genoeg uit op de foto's dus zo erg kan het wel allemaal niet zijn en zo onvriendelijk ook niet, want geloof me, dit is geen merrie die zwijgend alles maar ondergaat, ze zou het vlug laten merken als het haar niet bevalt.

Qua zitlessen... juist ja... daar ga ik maar effe niet op in gaan...

Groetjes,
Nikita

Vind het niet terecht dat jij je paardje de schuld geeft van de problemen die zich voordoen. Wanneer jij aan een betere houding en een onafhankelijke zit gaat werken zal je waarschijnlijk direct minder steun op de teugel gaan zoeken. Dan kun je een minder gespannen verbinding gaan zoeken tussen de mond van jouw paardje en je hand en kan zij gaan loslaten en ook meer ontspannen over haar rug.
Ook zeg je dat breed en laag een onderdeel van de training kan zijn, bij jou ziet het er alleen niet uit alsof je je paard hier een plezier mee doet of ondersteuning biedt. Jouw hand/arm blokkeert direct op je bovenbeen wat erg pijnlijk kan zijn voor je paardje. Op enkele foto's is dit ook goed te zien, waar jouw paardje zijn mond opent om die pijn van het bit te verminderen en haar hoofd kantelt om onder die druk uit te komen. Ik denk als je zelf eerlijk naar de foto's kijkt, je dit ook terug zou moeten zien. Verder vind ik persoonlijk dat je je training net zo vriendelijk moet rijden als je op wedstrijd zou doen. Het gaat tenslotte om een prestatie van jou en je paard, iets waar je samen op een fijne manier aan wilt werken, zo'n strenge hand en spoor vind ik hier persoonlijk niet bij passen. Zoals al eerder gezegd zijn de sporen voor een verfijning van je hulp als je verder bent in de training, en niet als een hulpmiddel om je paard voorwaarts te krijgen. Ik hoop dat je er over alle reacties nadenkt en er iets mee gaat doen, nogmaals het is bedoeld om jou en je paard verder te helpen en niet om jullie de grond in te stampen. Ik vind dat jullie al vooruit zijn gegaan, meerdere bokkers delen deze mening. Dit zou voor jou toch al een erg fijn compliment moeten zijn! Je hebt een erg leuk paardje en wanneer je tips oppakt wordt de combinatie vast nog leuker en fijner om naar te kijken! Niemand is perfect, ook niet in het rijden, zelfs de beste ruiters maken nog wel eens kleine foutjes. Ik denk dat je dat even in je achterhoofd moet houden dat jullie goed op weg zijn, maar dat er altijd dingen te verbeteren zijn, ga daar dus ook voor! :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:48

Ik vind het helemaal geen mooi plaatje. Je moet echt serieus gaan kijken waar je mee aan het werk moet ipv het paard de schuld geven.Spoorgebruik is echt overmatig. Doe ze liever af totdat je beter zit en je benen mooi lang kan houden.
En denk aan je teugelhulpen. Die zijn echt veel te ruw/hard. Wees je bewust dat je aan de mond komt. Wees daar voorzichtig mee.
Ook in training moet je diervriendelijk rijden. Dus probeer jezelf niet vast te zetten.

Zoek goede hulp. Misschien jezelf eens laten filmen.
Je zult zien dat je veel meer kan bereiken dan dit op een veel fijnere manier. Dat is winst voor je pony en voor jezelf.

Heel veel succes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:42

Ik heb ook eens gekeken naar een van je topics waar je bitloos rijdt. Dat ziet er echt veel fijner uit!
Daar rijd je haar ook netjes over de rug, maar met veel meer ontspanning aan de voorkant.

Ik denk dat je enorm inwerkt met het bit. Als je goed naar de foto's kijkt zie je dat het bit niet zozeer te groot is, maar dat jij er heel veel druk op zet, kijk maar eens hoe haar mond trekt en vergelijk dat met haar mond op de foto's waar je bitloos rijdt. De mondhoeken worden nu erg naar achteren getrokken.

Ik zou dus vooral gaan werken aan zelf meer ontspannen in je hand.

Je geeft nu je paard min of meer de schuld hiervan, dat zij dit veroorzaakt zodat zij het bit kan vastpakken. Maar toch zul jij als eerste moeten leren loslaten, dan laat zij ook los. Het is geen kwestie van de sterkste wint, maar dit moet met gevoel.
Ik denk dat als je de ontspanning (weer) krijgt aan de voorkant, het hele plaatje een stuk mooier wordt en je nog fijner rijdt! :j

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:59

Ik weet niet of je een kleiner bit zou moeten halen, dat kan ik niet beoordelen aan de hand van een foto.
Wat ik wel zie is dat je binnen hand behoorlijk streng is. Als je kijkt naar je foto's, dan zie je dat je linkerhand dominant is. Daarentegen ben ik wel een voorstander van het 'winkelwagen' sturen, maar dan wel in combinatie met het vragen op je buitenhand en het richting geven d.m.v. je binnenhand. Jouw beengebruik is hier van cruciaal belang!! Je wilt haar vragen op je buitenhand en dus duw je haar met je been die kant op en het andere been hangt enkel langs haar lichaam om op te vangen.

Je geeft aan dat je paard op zoek gaat naar een harde hand, maar werkelijk geen enkel paard gaat bewust een harde hulp opzoeken om vervolgens te weigeren :n Maar goed, ik denk dat bij jou toch echt de uitdaging ligt bij het loslaten van je binnenhand en vooral veel te schakelen in gang, maar ook in de oefeningen die je doet. Het is ontzettend lastig om een gewoonte (als ik het zo mag noemen) af te leren, maar ik ben er zeker van dat het je gaat lukken.

Je hebt een leuke pony onder je kont en haflingers zijn absoluut drabbers, maar uiteindelijk is het de ruiter die iets van het paard vraagt. De ruiter moet een duidelijke boodschap geven en het dier zal ALTIJD gehoor proberen te geven aan jouw vraag, tenzij je de vraag niet duidelijk genoeg stelt.

Ik hoop dat je er iets mee kan en mocht je nog wat willen vragen, dan mag je mij een PB sturen.
Succes

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:21

Het ziet er allemaal een beetje geforceerd uit. Je hebt een strenge binnenhand waar je hem mee tegenhoudt, maar tegelijk staan je sporen als raketjes naar boven en spoor je hem aan. Mijn tip: doe deze sporen eraf en rijdt desnoods alleen met zweep. Been = reactie. Krijg je geen reactie? Tikje met de zweep. Dit moet ik bij mijn paard elke keer opnieuw doen als ik erop zit, maar ze reageert uiteindelijk met het minste beetje been. Verder probeer te werken aan je strenge binnenhand, dit kan reacties veroorzaken als hierboven omdat het er niet vriendelijk uitziet. Verder 'vind ik dat je een super gave haflinger hebt. Heel veel succes met je leuke paardje.

Kinke

Re: Kennen jullie ons nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:23

als TS inderdaad been= reactie gaat oefenen, dan geldt er wel een waarschuwing (met name omdat TS paardje erg tegenhoudt). Maak niet de fout om op het moment dat je een reactie krijgt, het paard tegenhoudt. Dier moet dan ook de ruimte krijgen om vooruit te gaan, anders weet paard ook niet meer waar hij aan toe is.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:57

Wat ik niet helemaal begrijp, in je andere topics op wedstrijd, rijd je ook met bit, maar daar lijkt ze op de foto's ontspannener te lopen dan hier. En het bit komt ook niet haar mond uit zegmaar. Op die foto's zie ik ook dat ze heus niet altijd aan de teugel loopt, maar gewoon lekker los. Is het zo dat jij vaker de drang hebt om haar aan de teugel te krijgen dan vroeger? En daar staan je handen ook wel wijd, maar hier is het veel erger, vandaar dat ik bovenstaande denk :)
Rijd je al lang?

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:23

AnnemiekvM schreef:
Ik vind het helemaal geen mooi plaatje. Je moet echt serieus gaan kijken waar je mee aan het werk moet ipv het paard de schuld geven.Spoorgebruik is echt overmatig. Doe ze liever af totdat je beter zit en je benen mooi lang kan houden.
En denk aan je teugelhulpen. Die zijn echt veel te ruw/hard. Wees je bewust dat je aan de mond komt. Wees daar voorzichtig mee.
Ook in training moet je diervriendelijk rijden. Dus probeer jezelf niet vast te zetten.

Zoek goede hulp. Misschien jezelf eens laten filmen.
Je zult zien dat je veel meer kan bereiken dan dit op een veel fijnere manier. Dat is winst voor je pony en voor jezelf.

Heel veel succes.

Hier ben ik het helemaal mee eens. En handen breed zitten is echt veel gemaakte ruiter fout, probeer het ook in de training niet te doen want straks loopt ie alleen nog lekker als je je handen breed zet. Je hebt wel een super leuke pony dus dat komt vast wel goed.

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:40

Je hebt al veel tips gekregen van de voorgangers, het bitje zou inderdaad kleiner mogen.
Maar wel een leuk paardje om te zien!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:05

hoi, ik wil hier gelijk op in springen want je geeft je paard de schuld terwijl jij de veroorzaker bent van een probleem. een paard gaat echt de hardheid van een ruiter niet opzoeken geloof me als je dat denkt snap je vrij weinig van paarden of het rijden er van. je sporen zijn echt overbodig zeker als je ze zo insteekt als op de foto maar dit kan een moment opname zijn natuurlijk. ik snap niet dat je van bitloos inrijden en door rijden toch over gaat op bit. eigenlijk zonde. je bit is wel 2 maten te groot en aangezien je ook nog eens naar achter in het zadel ligt en aan de teugel hangt omdat jij je zit niet kan houden (kan je paard echt niks aan doen) zaag je nogal zin zen mondje. ik zie het duidelijk op de linker hand gebeuren maar dat geef je zelf al aan. je kan dit wel wat meer voorkomen door je handen bij elkaar te houden. ik zie echt geen een foto waarbij de blijheid van je paard af te lezen is. en ik snap dan ook niet dat je kan zeggen dat je hem er op de foto's vrolijk uit vind zien. ik zie vooral spanning en een plicht die hem op gelegd word in zen ogen en zen houding maar misschien heb ik daarom ook wel iets meer werk en rij ervaring met paarden (weet ik natuurlijk niet zeker tis maar een gok). je zadel ligt ook absoluut niet lekker. zou er of wat onder leggen of een ander zadel nemen dat op maat gemaakt is. je hafje is nogal vlak en dat geeft niet maar is wel duidelijk te zien dat er grote ruimte zit. verbaasd me dat die niet schuift? kan me iig niet voorstellen dat de druk punten juist benut worden nu.

dus 1 koop een kleiner bit. 2 een ander zadel. 3 werk aan JEZELF aan je paard ligt het niet. stop met hangen in je teugel leg de zit op jezelf niet op je paard. recht op schouders naar achter. handen bij elkaar en niet met 2 meter er tussen. niet trekken niet zagen. ontspanning in je boven armen. niet je polsen blokkeren. niet inprikken met je sporen want daar zijn ze niet voor.

kleine tip.. rij een keer een Arabier die straft jou gedrag gelijk af als je daar op deze manier op rijd laten ze niks meer van je over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:32

volgens mij heeft het weinig zin om nog energie te steken in dit topic, aangezien iedereen reageert behalve de TS.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:11

Hahaha er is geen paard dat vlugger straft en toont wat wel en niet kan dan deze merrie, trust me!

Trouwens, zadel is compleet naar paard aangepast en ligt haar als gegoten, waar jouw werk en ervaring met paarden dan zit, zal niet in zadelpassen zijn althans lol

En er zijn wel degelijk paarden die zelf de druk op de teugels zetten en niet de ruiter, ik zeg niet dat dit hier zo is, maar ze bestaan heel zeker.
Denk maar aan de iberische rassen... het heeft een reden waarom die allemaal met stang en trens gereden worden.

En degenen die tips geven maar vervolgens het paard een pony noemen... haflinger is standaard tot de paardachtigen ingedeeld, dus pony / ponie / pownie doet hier niet terzake en doet me zeker ook niet direct openstaan voor de gegeven tips gezien het niet moeilijk is te weten welke rassen tot wat behoren.

Mvg
Nikita
Ps : is dit reactie van TS genoeg ? :-D

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:42

Iets met plaat voor je kop... :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:45

Ik heb een Fjord en noem het ook een pony.
Het is heel kortzichtig dan te zeggen dat daardoor mensen geen verstand ergens van hebben en je dus niet naar ze luistert.

Enne Iberische paarden worden helemaal niet allemaal met stang en trens gereden.
Daarnaast kan een paard alleen maar druk geven als de ruiter tegen werkt.
Juist paarden die dit makkelijk doen moet je juist leren dit niet te doen, en dan is druk blijven houden niet hetgeen wat gaat werken.

Bij jou zie ik op momenten dat het paard wel goed loopt alsnog veel druk hebben in je handen, en daarmee leer je het paard ook niet wanneer het wel goed is.
Zodra het paard daar loopt waar hij moet lopen, beloon je hem juist door (wat) druk weg te nemen door te ontspannen in je hand.
Zodra je druk blijft houden zullen ze of achter de teugel gaan lopen (geen druk in je handen) of er tegenin gaan.

Maar je zal toch niet er naar luisteren omdat ik het ook een pony noem....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:59

als je dan iets wilt zeggen dan zou je juist zeggen dat Iberische paarden niet met teugeldruk worden gereden :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:27

Ik weet heel even niet wat ik hiervan moet zeggen.
Ik heb al je topics bekeken en je ging echt met sprongen vooruit. En het lijkt alsof dat nu in een klap allemaal weer weg is.
Op de vorige pagina kon ik lezen dat jij je pony vrolijk eruit vond zien. Dat kon ik volgens de eerste foto's wel geloven, maar toen ik je aan het rijden zag heb ik werkelijk gedacht:'Hoe kan die pony vrolijk zijn?'
Het rijden ziet er eigenlijk wel alles behalve vrolijk en vriendelijk uit. Ik snap dat je je pony zo het beste kent, maar ik denk niet dat ze nu echt laat zien hoe ze het vindt.
Even alles op een rijtje
-Je handen staan veel te breed
-Op de meeste foto's staan je handen te hoog
-Je drukt je hak niet uit omdat je je voeten zo ver in de beugels steekt.
-Je rijdt met sporen, wat ik sowieso niet tof vindt als je in de B zit. Sporen zijn er voor verfijning, niet als gaspedaal.
-Je kijkt erg streng. Misschien omdat je streng bent, of omdat je je concentreert. Ik weet het niet
-Je probeert druk te zetten met een lange teugel. Dat lijkt me niet praktisch :+
-Zelfs een slechtziende kan zien dat dat bitje te groot is, minstens 2 maten kleiner.

Little_Gift schreef:
Dat het er niet vriendelijk uit ziet, tja we zitten in de training op het punt dat ze moet leren los te komen van mijn te strenge linkerhand.
Ik moet die leren ontspannen en zij moet leren om het trucje "ik zet me vast op mijn ruiter haar vaste hand" uit te laten.

Mijn binnenhand is niet het probleem, wel mijn linkerarm... ook rechtsom is het die arm die zich hard houdt... daar zijn we mee aan de slag.
Ud'Anna is ook een merrie die gauw de zwakte van de ruiter tegen die gebruikt.
Ze weet dus dat ik daar vlug hard ben en gaat het ook echt opzoeken tot je hard wordt om dan te weigeren nog verder te doen.
Daar zijn we nu druk mee aan het werk.

Qua handen te breed, teugels te los of handen te laag... het is training hé mensen, het ziet er dus niet uit als op een proef... Breed en laag is soms een nodig onderdeel van een moment in de training...
Dit was hier dus ook het geval...

Paard ziet er nochtans vrolijk genoeg uit op de foto's dus zo erg kan het wel allemaal niet zijn en zo onvriendelijk ook niet, want geloof me, dit is geen merrie die zwijgend alles maar ondergaat, ze zou het vlug laten merken als het haar niet bevalt.

Qua zitlessen... juist ja... daar ga ik maar effe niet op in gaan...

Groetjes,
Nikita

Persoonlijk vind ik dat dit er vreselijk ondankbaar uitkomt. Je zegt heel vriendelijk in de OP dat alle reacties welkom zijn, beetje omgekeerde wereld dit. Wanneer je hier een topic plaatst, kun je kritiek verwachten, de ene keer wat meer, de andere keer wat minder. Ik zou ook niet weten waarom je niet op zitlessen zou gaan. Je wilt verbeteren, dat wil iedereen, maar accepteer dan kritiek.
Wanneer je een paar uurtjes vrij hebt, zadel je paard dan op en probeer haar eens alleen op rechts te rijden. Zoals je in de OP schrijft is je linkerhand streng. Dan moet je proberen rust in die hand te brengen door alleen met je rechterhand en met je been te rijden, uiteraard zonder zweep of sporen. Volgens mij doet ze prima wat je van haar vraagt en zijn die hulpmiddelen helemaal niet nodig. Desnoods bind je je linkerhand vast zodat je er niks mee kan, maar die rust moet erin. Anders kom je gewoon niet verder.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:29

Amethyst_ schreef:
Iets met plaat voor je kop... :D

Mijn haflinger noem ik ook regelmatig een pony.
Maar gelukkig rij ik haar niet zoals jij.
En dat heeft niets te maken met het woord pony/ paard. Dat heeft te maken met goed les krijgen en zitlessen nemen. En daar dat zou ik maar eens gaan doen ipv je druk maken over het feit dat je paard een pony wordt genoemd.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:13

Tegenwoordig leren ze niet meer, dat ras valt bij paard en die bij pony, dit leren ze meer de lengte van het paard of pony.
Het maakt ook niet uit wat het is paard of pony, tinker of arabier.
Je moet zelf ook inzien, dat sinds je weer met bit bent gaan rijden, je wel wat achteruit bent gegaan met het rijden.
Met je eerste topic ben je vooruit gegaan.
Maar waarom wil je geen zitlessen nemen? Of volg je deze al? Waarom wil je er niet op reageren?

Ik vind dat je een keer eerlijk naar jezelf en je paard moet kijken, bepalen wat jij denkt wat het beste is voor jou paard, aangezien die het "werk" voor je doet.

Nogmaals, mensen die hier op gereageerd hebben, willen je alleen proberen te helpen zodat het steeds beter gaat! Zodat jij en je paard er plezier in hebben.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:32

Mijn hemel. Wat heb jij een bord voor je kop zeg.
Je denkt dat je het allemaal zo goed weet. Waarom open je dan een topic??
Ik vind het er echt niet fijn uitzien.
En wat maakt het uit of mensen pony of paard zeggen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:40

Little_Gift schreef:
En er zijn wel degelijk paarden die zelf de druk op de teugels zetten en niet de ruiter, ik zeg niet dat dit hier zo is, maar ze bestaan heel zeker.
Denk maar aan de iberische rassen... het heeft een reden waarom die allemaal met stang en trens gereden worden.

:? :? Dit is echt de allereerste keer dat ik zoiets hoor over Iberische rassen :oo Zelf ook nooit, maar dan ook echt nooit wat van gevoeld... k zit waarschijnlijk elke dag op de verkeerde paarden ;)
Het lijkt me net andersom.... misschien houden Iberische paarden de ruiter nog wel veel meer een spiegel voor dan de iets minder gevoelige types...je hebt als ruiter enkel de moed en de bereidheid nodig om erin te kijken...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 24-06-14 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:43

Pandora2 schreef:
Little_Gift schreef:

:? :? Dit is echt de allereerste keer dat ik zoiets hoor over Iberische rassen :oo Zelf ook nooit, maar dan ook echt nooit wat van gevoeld... k zal waarschijnlijk op het verkeerde paard gezeten hebben... ;)

Moet denk ik ook nog wat mensen bellen om te vertellen dat ze hun paard niet meer bitloos en/of alleen een trensje kunnen rijden %)

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:46

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 21:48, in het totaal 3 keer bewerkt

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:55

Goh TS, mensen geven je tips. En jij gaat er zo fel tegen in...
En indd als er problemen zijn in het rijden komen die in prenciepe ALTIJD van de ruiter af, dus jou paard heeft hier geen schuld. Ik vind het beeld er erg gemaakt en wild uit zien.
Oh, en waar is je cap ? :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:00

In antwoord op je titel;

Ik moest even nadenken, maar naar aanleiding van je reacties in dit topic: jawel.

Helaas ben je niet vooruit gegaan. En dat is zonde want het heeft potentie.
Je paard. In ieder geval. Zolang jij niet op je eigen rijden gaat reflecteren blijft het daar helaas bij.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:05

Op foto 3 loopt jouw PAARD, echt alles behalve ontspannen, ik vind dit echt een vreselijke foto om naar te kijken sorry :n.
Het topic waarin je je eerste wedstrijd had, vond ik niet verkeerd om te zien, maar op deze foto's ziet het er echt een stuk minder uit. Dat het een training is, wil het niet goed praten dat jij echt een onwijs strenge hand hebt. Ik vind je reacties hier heel vreemd. Je raakt al gepikeerd als iemand jouw paard een pony noemt.
Wat ik je zou adviseren, is om zonder sporen te rijden, ik vind dat je daarvoor nog echt te erge kapstokjes hebt, en echt waar, doe wat aan je strenge hand, want dit is zo onplezierig voor jouw paard, ik zie geen vrolijk paard in de bak rondlopen, echt niet, maar dat kan wel komen :). Het wordt alleen heel moeilijk als jij je ogen dichtknijpt en het zelfs afschuift op je paard.