Little_Gift schreef:Dat het er niet vriendelijk uit ziet, tja we zitten in de training op het punt dat ze moet leren los te komen van mijn te strenge linkerhand.
Ik moet die leren ontspannen en zij moet leren om het trucje "ik zet me vast op mijn ruiter haar vaste hand" uit te laten.
Mijn binnenhand is niet het probleem, wel mijn linkerarm... ook rechtsom is het die arm die zich hard houdt... daar zijn we mee aan de slag.
Ud'Anna is ook een merrie die gauw de zwakte van de ruiter tegen die gebruikt.
Ze weet dus dat ik daar vlug hard ben en gaat het ook echt opzoeken tot je hard wordt om dan te weigeren nog verder te doen.
Daar zijn we nu druk mee aan het werk.
Qua handen te breed, teugels te los of handen te laag... het is training hé mensen, het ziet er dus niet uit als op een proef... Breed en laag is soms een nodig onderdeel van een moment in de training...
Dit was hier dus ook het geval...
Paard ziet er nochtans vrolijk genoeg uit op de foto's dus zo erg kan het wel allemaal niet zijn en zo onvriendelijk ook niet, want geloof me, dit is geen merrie die zwijgend alles maar ondergaat, ze zou het vlug laten merken als het haar niet bevalt.
Qua zitlessen... juist ja... daar ga ik maar effe niet op in gaan...
Groetjes,
Nikita
Vind het niet terecht dat jij je paardje de schuld geeft van de problemen die zich voordoen. Wanneer jij aan een betere houding en een onafhankelijke zit gaat werken zal je waarschijnlijk direct minder steun op de teugel gaan zoeken. Dan kun je een minder gespannen verbinding gaan zoeken tussen de mond van jouw paardje en je hand en kan zij gaan loslaten en ook meer ontspannen over haar rug.
Ook zeg je dat breed en laag een onderdeel van de training kan zijn, bij jou ziet het er alleen niet uit alsof je je paard hier een plezier mee doet of ondersteuning biedt. Jouw hand/arm blokkeert direct op je bovenbeen wat erg pijnlijk kan zijn voor je paardje. Op enkele foto's is dit ook goed te zien, waar jouw paardje zijn mond opent om die pijn van het bit te verminderen en haar hoofd kantelt om onder die druk uit te komen. Ik denk als je zelf eerlijk naar de foto's kijkt, je dit ook terug zou moeten zien. Verder vind ik persoonlijk dat je je training net zo vriendelijk moet rijden als je op wedstrijd zou doen. Het gaat tenslotte om een prestatie van jou en je paard, iets waar je samen op een fijne manier aan wilt werken, zo'n strenge hand en spoor vind ik hier persoonlijk niet bij passen. Zoals al eerder gezegd zijn de sporen voor een verfijning van je hulp als je verder bent in de training, en niet als een hulpmiddel om je paard voorwaarts te krijgen. Ik hoop dat je er over alle reacties nadenkt en er iets mee gaat doen, nogmaals het is bedoeld om jou en je paard verder te helpen en niet om jullie de grond in te stampen. Ik vind dat jullie al vooruit zijn gegaan, meerdere bokkers delen deze mening. Dit zou voor jou toch al een erg fijn compliment moeten zijn! Je hebt een erg leuk paardje en wanneer je tips oppakt wordt de combinatie vast nog leuker en fijner om naar te kijken! Niemand is perfect, ook niet in het rijden, zelfs de beste ruiters maken nog wel eens kleine foutjes. Ik denk dat je dat even in je achterhoofd moet houden dat jullie goed op weg zijn, maar dat er altijd dingen te verbeteren zijn, ga daar dus ook voor!
Maar goed, ik denk dat bij jou toch echt de uitdaging ligt bij het loslaten van je binnenhand en vooral veel te schakelen in gang, maar ook in de oefeningen die je doet. Het is ontzettend lastig om een gewoonte (als ik het zo mag noemen) af te leren, maar ik ben er zeker van dat het je gaat lukken.

Zelf ook nooit, maar dan ook echt nooit wat van gevoeld... k zit waarschijnlijk elke dag op de verkeerde paarden