4 jarig paard inrijden, ongewenste hulp...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:21

Bij de meeste paarden kun je echt wel binnen een paar weken opzitten. Door 3 keer in de week 15 minuutjes aan de gang te gaan.
En dan overhaast je niets.
Door erg langzaam te gaan creëer je ook ruimte voor een paard om dingen te gaan verzinnen.

Bijzet en 6 keer in de week zie ik dan wel weer als onnodig.

Catnip

Re: 4 jarig paard inrijden, ongewenste hulp...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:47

Ben best benieuwd hoe het is afgelopen?

Ik kan je niet echt raad geven, ik ben zelf iemand die gewoon ergens anders gaat als de methoden mij niet aanstaan. Ik rij altijd paarden voor anderen, en als de eigenaar van mij iets verwacht waar ik het niet mee eens ben, of de eigenaar doet dingen waar ik het niet mee eens ben (vb een zadel opleggen dat niet past, te vaak en te lang trainen wanneer het paard nog niet mentaal klaar is), jammer dan. Genoeg mensen die hun paard willen laten rijden door iemand die ze echt wat kan bijbrengen. Ik neem aan, aangezien je een paard zadelmak maakt/inrijdt voor iemand anders, dat je dan ook een mooie "cv" vol ervaring hebt? Dan zou ik gewoon ergens anders iets zoeken.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:49

Hoe is het nu?

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:58

Woooow, sorry ben een tijdje niet echt actief geweest hier dus helemaal niet in de gate gehad dat dit topic zo snel liep.

Hoe is het nu:
Ik ben een gesprek met de eigenaar aangegaan en aangegeven dat dit niet gaat werken. Ze was dit wel met mij eens.
Vanaf deze week doe ik het paard dus alleen. Ik heb haar nu een paar keer met zadel gelongeerd en ze begint nu gelukkig te ontspannen tijdens het longeren.
De laatste keer ontspande ze dusdanig dat ik er ook een longeerhulp (losjes) omheen gehangen heb (deze loopt over de rug, door de voorbenen naar het bit). Ze reageerde hier goed op en op t moment dat ze lekker ging zakken heb ik haar nog een rondje door laten draven en ben ik gestopt.

Het is inderdaad moeilijk te beoordelen vanachter een schermpje.
Ik kijk liever naar het paard en haar reactie op alles.. Als ik merk dat ze alles spannend vind, ga ik er geen longeerhulp omheen hangen.
Daarnaast is ze een kruising tuiger.. Ze loopt dus graag hoog, de bijzet had alleen maar het effect dat ze ging knikken en haar rug dus nog meer wegdrukt.

Misschien vinden jullie dat ik het te langzaam doe en lijkt het daardoor dat ik geen ervaring heb. Die heb ik ook niet zo heel veel, maar ik kan wel oprecht zeggen dat ik wel weet hoe een paard correct hoort te lopen en wanneer deze dat niet doet.

Ze gaat nu erg goed en ik probeer haar 4x per week te doen, afhankelijk van hoe goed ze de ontspanning oppakt ga ik steeds een stapje verder.
Ik houd niet van overrompelen, haasten of geen gelul in de krul. In 3 weken heb je ze misschien onder het zadel, prima.. Maar tis niet mijn methode.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:38

ik ben ook van mening dat als een paard lekker door de rug loopt aan de longe het straks met ruiter erop makkelijker voor haar is om dan ook correct te lopen.De rugspieren zijn immers dan al redelijk getrained door het longeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:20

Daarom denk ik dat helpen ook niet werkt.

Je gaat samen een plan van aanpak aan, bespreekt hoe ze het wil, jij kijkt of het binnen je filosofie past en of jouw kennis kan beoordelen of je te snel,of te langzaam voor het paard gast, hoe intelligent het dier is, binnen vetter of extrovert, kan hij het verwerken of is een week pauze van toepassing.l.hoe gaat de spiervorming.etc. Dat bespreek je, daar betrek je de eigenaar in.

En bovenal, boven al alles, jouw expertise zou niet gratis mogen! Dan heb je zeggenschap en dan wordt je ingehuurd, komt er iemand bij dan hoef je dat niet te accepteren, moet je dat wel, dan geef je stokje terug aan eigenaar.

Alleen op zo een basis heb jij geen frustratie en is er gelijkwaardigheid...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:36

QueLee schreef:
Woooow, sorry ben een tijdje niet echt actief geweest hier dus helemaal niet in de gate gehad dat dit topic zo snel liep.

Hoe is het nu:
Ik ben een gesprek met de eigenaar aangegaan en aangegeven dat dit niet gaat werken. Ze was dit wel met mij eens.
Vanaf deze week doe ik het paard dus alleen. Ik heb haar nu een paar keer met zadel gelongeerd en ze begint nu gelukkig te ontspannen tijdens het longeren.
De laatste keer ontspande ze dusdanig dat ik er ook een longeerhulp (losjes) omheen gehangen heb (deze loopt over de rug, door de voorbenen naar het bit). Ze reageerde hier goed op en op t moment dat ze lekker ging zakken heb ik haar nog een rondje door laten draven en ben ik gestopt.

Het is inderdaad moeilijk te beoordelen vanachter een schermpje.
Ik kijk liever naar het paard en haar reactie op alles.. Als ik merk dat ze alles spannend vind, ga ik er geen longeerhulp omheen hangen.
Daarnaast is ze een kruising tuiger.. Ze loopt dus graag hoog, de bijzet had alleen maar het effect dat ze ging knikken en haar rug dus nog meer wegdrukt.

Misschien vinden jullie dat ik het te langzaam doe en lijkt het daardoor dat ik geen ervaring heb. Die heb ik ook niet zo heel veel, maar ik kan wel oprecht zeggen dat ik wel weet hoe een paard correct hoort te lopen en wanneer deze dat niet doet.

Ze gaat nu erg goed en ik probeer haar 4x per week te doen, afhankelijk van hoe goed ze de ontspanning oppakt ga ik steeds een stapje verder.
Ik houd niet van overrompelen, haasten of geen gelul in de krul. In 3 weken heb je ze misschien onder het zadel, prima.. Maar tis niet mijn methode.

Wij liggen op 1 lijn. :j

Proficiat, zo hoor ik het graag!! +:)+

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:44

Hoe ga je het straks doen als je er op wilt gaan zitten de eerste keren? Dan heb je wel hulp van de grond nodig lijkt me? Ook dan moet je wel samen eens zijn wat en hoe je het wilt. Vertrouwen is belangrijk als je een paard beleerd, ook bij de mensen onderling ;-)

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:04

Wat beter is kan ik niet zeggen. Maar als jullie niet samen een plan kunnen maken dan snapt het paard er niks meer van! Of samen een plan maken of stoppen