Paard gaat op volte er tussenuit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blubblabhoi

Re: Paard gaat op volte er tussenuit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:50

Ik zou goed je buitenteugel eraan houden en begrenzen met je binnenbeen, met je binnenteugel lichtelijk stelling vragen. Goed begrenzen en doorpakken bij jonge paarden als ze het moeilijk vinden is meestal het halve werk.
Visualiseer voor jezelf dat je de volte maakt en houd hem voor de volte lekker actief met figuren rijden etc. zodat hij zo druk is met 'werken' dat hij het niet eens merkt dat je een volte rechtsom gaat maken.

twinducklin

Re: Paard gaat op volte er tussenuit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:15

Fijn dat het al wat beter gaat!
De mijne heeft dit ook een tijd gedaan idd ivm balans probleem.
Ik heb het ver eruit gekregen door heel veel tweede hoefslag te rijden, begrenzen met buitenteugel en steeds met je binnenbeen stelling te blijven vragen, zodra je voelt dat ze over schouder weg loopt in volte, binnenteugel los laten en meer begrenzen met buitenteugel. Veel mensen gaan dan meer druk op binnenteugel vragen waardoor balansprobleem alleen groter wordt..
Dus zodra ik ook maar iets over zijn schouder voel weglopen geef ik binnenbeen en begrens meer met buiten en dan gaan we de goede kant op :p

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:43

Ik heb het probleem ook. Dan gaat ze er onderuit rennen. Ik heb de fysio er bij gehad en heb in die tussen tijd. En die tijd heb ik grondwerk gedaan in een longeercirkel wat erg goed gaat. Nu ga ik het weer uitbreiden naar rijden. Ze had geen respect en met grondwerk heeft ze dat nu wel en niet meer moeite met de volte.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:52

Ik heb niet alle commentaren gelezen, maar volgens mij is het idd scheefheid, dus moeilijke kant. Heb hier ook zo'n exemplaar gehad (deed het ook aan de longe, dan kon je gaan waterskieën achter je paard aan :) ), gymnastiseren aan de hand hielp ook wat, en dan de cirkel op de kritieke punten (vooral bij X dus) begrenzen met 2 rijen kegeltjes, dan hebben ze meer een "pad" om te volgen.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 22:23

twinducklin schreef:
Fijn dat het al wat beter gaat!
De mijne heeft dit ook een tijd gedaan idd ivm balans probleem.
Ik heb het ver eruit gekregen door heel veel tweede hoefslag te rijden, begrenzen met buitenteugel en steeds met je binnenbeen stelling te blijven vragen, zodra je voelt dat ze over schouder weg loopt in volte, binnenteugel los laten en meer begrenzen met buitenteugel. Veel mensen gaan dan meer druk op binnenteugel vragen waardoor balansprobleem alleen groter wordt..
Dus zodra ik ook maar iets over zijn schouder voel weglopen geef ik binnenbeen en begrens meer met buiten en dan gaan we de goede kant op :p

Dit is inderdaad heel erg waar, mijn instructrice was vandaag weer terug om les te geven en we hebben tot 4 keer toe de volte uit kunnen rijden, jeej voor ons een goede prestatie dus! Ik denk ondertussen dat het deels een streek is en deels echt zijn moeilijke kant! Want eigenlijk heeft hij sowieso rechtsom veel meer moeite met stelling/hoeken door rijden, totaal niet te vergelijken met linksom! ( terwijl dat mijn "rot" hand is )! Het heeft veel aan mezelf gelegen, automatisch en onbewust hield ik mijn binnenhand er te veel bij, terwijl dat natuurlijk niet werkt , merk ik nu! (Stom!!) vandaag, Buitenhand er goed bij, binnenhand zacht vragen en toestaan! Kon mezelf wel slaan zo simpel leek de oplossing !!

Maar hij is nog steeds wel stout hoor, haha maar ja dat hoort erbij!

Bedankt allemaal :D