Te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:32

Jullie zijn rap op jullie paard gezet zeg. Jullie mogen blijkbaar dat meisje verbieden om te paard rijden maar als iemand jullie verbied om te rijden dan moet er opeens met wetenschappelijk bewijs gegooid worden? Lekker hypocriet, waar is jullie wetenschappelijk bewijs dat dat meisje niet op dat paard mag rijden?

coldsummers

Het feit dat de TS hier een topic over maakt vind ik eigenlijk al niet normaal. Maar verder zal ik mij maar niet uiten.

Ik vind 80 kilo op een paard van 1.60 wel kunnen. Ik ben zelf 1.64 en weeg 60 kilo. 20 kilo meer zou betekenen dat ik niet meer op mijn paardje kan rijden van 1.60 omdat ik zogezegd dan te dik ben? Ik heb met een vriendin op mijn paard gezeten, samen wegen we denk ik iets van 110/120 kilo. Dan zit het zadel van circa 20 kilo er nog niet eens bij. Dus als ik ga rijden met mijn zadel heeft mij paard al 80 kilo op zijn rug. :)

Trouwens als je hem verkoopt zijn het jou zorgen toch niet meer? :')
Ik snap het wel, je wilt het beste voor je paard.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 11-05-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

80 kg valt best nog wel mee.

Punt is als iemand je paard koopt met 70kg is het geen probleem. Maar die persoon weegt misschien over een jaar 85kg. Of verkoopt het paard over een jaar aan iemand met bv 95 kg.
Wat ik ermee zeggen wil, dat je dat als verkoper van je paard niet tegen kunt houden......behalve als je je paard zelf houd.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:33

Lante schreef:
Ik ben ook 160, maar ik zie er bij 80 kilo beter uit dan bij 55 kilo hoor, dan ben ik echt te mager. :+ het heeft ook met lichaamsbouw te maken. En in dit geval ook met hoe goed iemand rijdt. Lifaya staat heel mooi op haar paarden bijvoorbeeld en de paarden zien er niet uit alsof ze het zwaar hebben.

Ik ben 1,73 en 53 kilo en te mager zie ik er absoluut niet uit..
Geen commentaar op jou btw

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:33

ThreeFingers schreef:
80 kg valt best nog wel mee.

Punt is als iemand je paard koopt met 70kg is het geen probleem. Maar die persoon weegt misschien over een jaar 85kg. Of verkoopt het paard over een jaar aan iemand met bv 95 kg.
Wat ik ermee zeggen wil, dat je dat als verkoper van je paard niet tegen kunt houden......behalve als je je paard zelf houd.

_/-\o_

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:34

t is toch belangrijker dat iemand goed voor je paard is. dat er een klik is, dat ze er vertrouwen in heeft.
mensen worden altijd maar op uiterlijk afgerekend :(

Ik vind dat het best moet kunnen. 80 kg is niet te zwaar!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:34

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Re: Te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:35

Mijn paard heeft inclusief zadel en mij op zijn rug ruim 80 kilo te dragen. Niks niet te zwaar hoor. :) Ik weeg 60, ga naar de 50 toe. :) Maar dan nog zou hij 70 kilo op zijn rug dragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:36

juval schreef:
t is toch belangrijker dat iemand goed voor je paard is. dat er een klik is, dat ze er vertrouwen in heeft.

Dus als jij een shet (80cm) te koop hebt en er komt een meid van 1,70 en 70 kilo (niet te dik voor haar lengte) die super gek is op je beestje en hem graag wil kopen... maar ze is wel van plan er op te gaan rijden; je hem zonder problemen aan haar verkoopt?! Omdat de klik belangrijker is dan haar "uiterlijk"?!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:37

Brainless schreef:
juval schreef:

Dus als jij een shet (80cm) te koop hebt en er komt een meid van 1,70 en 70 kilo (niet te dik voor haar lengte) die super gek is op je beestje en hem graag wil kopen... maar ze is wel van plan er op te gaan rijden; je hem zonder problemen aan haar verkoopt?! Omdat de klik belangrijker is dan haar "uiterlijk"?!

Ik denk niet dat dit de insteek is. :) Het gaat hier namelijk om een paard, niet op een shetlander.

En niemand zou een shetlander kopen aan iemand die er niet op past qua lengte, dan nog niets gezegd over het gewicht.

Vero

ThreeFingers

@Brainless

Dit is natuurlijk een extreme vergelijking. ..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:40

Heimdallr schreef:
Ik denk niet dat dit de insteek is. :) Het gaat hier namelijk om een paard, niet op een shetlander.

En niemand zou een shetlander kopen aan iemand die er niet op past qua lengte, dan nog niets gezegd over het gewicht.

Ik zou mijn Fjord ook niet verkopen aan iemand van 90+ kilo die van plan is er op te gaan rijden.
Natuurlijk weet je nooit wat er gebeurd nadat je je paard hebt verkocht, maar je hebt wel een keuze op het moment van verkoop.

Ik verkoop haar ook niet aan een meisje van 10 (als blijkt dat de ouders niks met paarden hebben/kunnen).
Ze is nl geen kinderpony (alleen onder goede begeleiding).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:44

Wat is nou echt het probleem? Zoals TS het schetst in de openingspost is er gewoon niets geks aan de hand. Gewoon iemand die geïnteresseerd is in het dier wat TS te koop heeft staan. Qua gewicht vind ik het trouwens helemaal niet schokkends eigenlijk.

Volgens mij wil TS paard gewoon liever houden ondanks de verkoop omstandigheden en gaat daarom zoeken naar een reden om iemand niet op bezoek te laten komen om het dier nog even langer te houden. Zeker als er weinig gegadigden zijn zou je toch zeggen dat je iedereen een kans geeft om in ieder geval even kennis te komen maken. [al vind ik het al raar dat TS op de hoogte is van gewicht en lengte van mogelijke koper..]

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:44

Brainless, oké daar ben ik het mee eens. Maar als je alles na gaat trekken en achter de koper zijn/haar rug om een topic gaat maken omdat je vermoedt dat ze te zwaar is voor je paard van 1.60 vind ik te ver gaan. :')

Ik snap dat je het beste wilt voor je paard, wil ik ook inderdaad! Ik wil dat mijn paard, als ik hem zou verkopen, een goed thuis krijgt en een ruiter die van alles met hem kan doen. Ik zou hem gerust aan iemand van 10 verkopen, hij is namelijk liever voor kinderen dan voor volwassenen.

Maar zou iemand op deze opmerking een reactie willen geven?
Mijn zadel weegt circa 20 kilo, ik zelf 60kg en mijn paard is 1.60m. Dus met zadel en mij op zijn rug moet hij ruim 80 kilo dragen. Is dit dan ook verkeerd, omdat een mens van 80 kilo niet op een pard van 1.60 mag rijden kennelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:47

SindyKaya schreef:
Lante schreef:
Ik ben ook 160, maar ik zie er bij 80 kilo beter uit dan bij 55 kilo hoor, dan ben ik echt te mager. :+ het heeft ook met lichaamsbouw te maken. En in dit geval ook met hoe goed iemand rijdt. Lifaya staat heel mooi op haar paarden bijvoorbeeld en de paarden zien er niet uit alsof ze het zwaar hebben.

Ik ben 1,73 en 53 kilo en te mager zie ik er absoluut niet uit..
Geen commentaar op jou btw

Daarom staat er ook, het heeft te maken met lichaamsbouw. Ik heb cup D bij nu 60 kilo bijvoorbeeld (en ook nog borstverkleining gehad)bij een lengte van 1.60, ietwat ronde vormen horen bij mij. Jij bent waarschijnlijk een lang en slank type qua bouw.

Maar aan wie jij je paard verkoopt, dat moet je zelf weten TS. :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:55

Als zij nou 1.80 was, dan zou 80 kg een gezond gewicht zijn. Zou je er dan ook problemen mee hebben?
Omdat zij overgewicht heeft is ze niet gelijk te zwaar.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:09

Pff, wat een gezeur over gewicht. Ik geloof dat ik de dierenbescherming maar ga bellen voor mijn paard. Ikzelf ben 1.58, 78 kilo en mijn paard is 1.64m. Ik ben dus veel te zwaar voor haar volgens een aantal van jullie :j . Haar vorig eigenaresse was nog ruim 40 kilo zwaarder dan mij en zelfs daar kon ze nog plat mee door de bocht. Ze heeft nooit rugklachten gehad en is zo gezond als een vis. Ik denk dat iemand die goed op gewicht is maar niet goed met de bewegingen mee gaat meer schade aanricht dan iemand die te zwaar is maar wel goed met de bewegingen mee gaat. Overigens gebruik ik bij het opstappen wel een krukje. Dat dan weer wel. Maar verder heb ik absoluut niet de indruk dat mijn paard enige hinder ondervindt van het feit dat ik (te) zwaar ben.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:13

Vinia18 schreef:
Pff, wat een gezeur over gewicht. Ik geloof dat ik de dierenbescherming maar ga bellen voor mijn paard. Ikzelf ben 1.58, 78 kilo en mijn paard is 1.64m. Ik ben dus veel te zwaar voor haar volgens een aantal van jullie :j . Haar vorig eigenaresse was nog ruim 40 kilo zwaarder dan mij en zelfs daar kon ze nog plat mee door de bocht. Ze heeft nooit rugklachten gehad en is zo gezond als een vis. Ik denk dat iemand die goed op gewicht is maar niet goed met de bewegingen mee gaat meer schade aanricht dan iemand die te zwaar is maar wel goed met de bewegingen mee gaat. Overigens gebruik ik bij het opstappen wel een krukje. Dat dan weer wel. Maar verder heb ik absoluut niet de indruk dat mijn paard enige hinder ondervindt van het feit dat ik (te) zwaar ben.

Precies, heb ik dus ook, al ben ik zelf niet te zwaar. Maar met het zadel erbij opgeteld moet mijn paard 80 kilo dragen. :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:15

Als je 1.60 bent en je weegt 80 kilo heb je overgewicht en zie je er niet meer slank uit, maar ik vind
80 kilo echt niet teveel voor een paard van 1.60 hoor :n Voor de amazone zelf zou het misschien
fijner zijn om wat kilo's te verliezen maar qua gewicht vind ik het makkelijk kunnen als combinatie :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:21

Hoe weet je als je je paard verkoopt aan een licht iemand, dat die niet volgend jaar 90 kilo weegt?
Of misschien een bijrijder neemt met meer gewicht?
Of het paard doorverkoopt?
Ik denk dat het belangrijkste is dat je er een goed gevoel bij hebt, en ik vind ook dat het op jou paard moet kunnen, 80 kilo.
Zelf vind ik dat je beter iemand kunt hebben die wat zwaarder is en je paard goed rijdt dan iemand lichter die je paard niet over de rug kan rijden, dáár krijg je ellende van.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:26

ik vind het kunnen hoor, voor een paard van 1.60, hoewel ik wel denk dat de amazone geen gezond gewicht heeft voor haar lengte.

Ik ben zelf 1.74 en weeg 70 kilo. Ik heb een paardje van 156,5. Ze draagt me met gemak!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:28

Ik vind het niet kunnen. Iemand van 80 kg en 1.60 is gewoon veel te zwaar voor die lengte
Ik zou er mijn paard niet aan verkopen als het zo was.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:30

Het enige nadeel dat ik zie is dat de toekomstige eigenaar te dik is... En daar zelf nare ervaringen van kan krijgen.

Niet perse dat ze te dik is voor het paard. Want mijn paard draagt ook 80 kilo.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:30

Maar iemand van 185 die 80 kg weegt is net zo zwaar. Daar zou jij je paard dus wel aan verkopen? Ze is te zwaar ja, net als ik, voor een gezond gewicht maar niet voor een paard van 1.60m