Scherper bit of thiedeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Scherper bit of thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:59

Wat doen jullie zoal naast het rijden nog meer? En zou je wellicht nog antwoord kunnen geven op mijn laatste vraag? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:05

magda_90 schreef:
Wat doen jullie zoal naast het rijden nog meer? En zou je wellicht nog antwoord kunnen geven op mijn laatste vraag? :)

Ik longeer, ik doe aan VD, bos ritjes.

We smeren crème er op. Het is 1 klein wondje. Ze heeft rust gehad

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:08

Je zegt ik heb nog mijn twijfels over een "Thiedemann" ?????
Er is niks verkeerd aan een thiedemann en aan een slof ook niet en aan een fel bit ook niet en aan een zweep ook niet en ........
Als het maar gebruikt wordt waarvoor het bedoelt is, en dat is niet het jou makkelijker te maken, nee dat is heel tijdelijk hulp te bieden bij het beleren van je paard, er voor zorgen dat je elkaar begrijpt dat hetgeen jij van het paard vraagt ook uitgevoerd zal worden door het paard en dit echt als een samenwerkend geheel, dus het paard moet zo ver getraind worden dat zijn gedachte en zijn wil tot het bereidwillig meewerken er ook echt is.
Dus zonder protest en zonder verzet. En dan heb je die hulpteugel niet en nooit meer nodig.
Dit kan echt met elk paard, dus ook met jouw paard, aan jou dus de keuze om te leren hoe je tot zulks een resultaat kan komen.
Ik ben vandaag bij iemand een paard gaan trainen, de eigenaar van het paard was al vier jaar met dit paard bezig, en kreeg het paard heel moeilijk op de trailer, de meeste keren lukte het pas na uren werk.
Ik ben daar even met het paard bezig geweest en het paard stapte aan een los en doorhangend touw vrijwillig te trailer op, en daarbij bleef ik zelfs buiten staan, het paard liep er dus zelf in.
Dit klinkt als magic, een beetje toveren, en nee dit is gewoon het gevolg van het samenwerken met het paard, het paard jouw gedachte doen uitvoeren als het ware door het paard zelf bedacht.
raar maar waar.
Dat kan in de omgang, dat kan met het rijden, dat kan met springen dat kan met dressuuren, dat kan eigenlijk altijd toegepast worden, leer elkaar begrijpen en met elkaar afspraken te maken.
Jouw lesgever heeft voor dit heel belangrijke onderdeel van het omgaan met paarden blijkbaar helemaal geen aandacht, en kan het ook niet aan jou overbrengen, dus is dit in mijn ogen niet de juiste lesgever in jouw probleem situatie, waar je nu moeilijkheden mee ondervind.
Ga op zoek er zijn veel meer mogelijkheden dan jij wel zou denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:19

mijn pony deed altijd met het springen opeens kei hard op de hindernis af rennen en dan op het laatste moment er langs :') toen ik voelde dat ze weg ging rennen trok ik haar gewoon op de volte tot ze normaal over de hindernis kon, als je consequent bent snappen ze dat heel gauw :j maar dan moet je wel goed duidelijk en consequent zijn!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:03

AmoorM schreef:
Nens77 schreef:
Wij zijn bij onze Haflinger (voormalig manegepony) juist met een veel zachter bit gaan rijden terwijl hij vastpakte en met zijn neus tussen zijn knieën wegschoot.
Voor hij manegepony was ook voor de kar gelopen/beleerd, met harde hand gereden, hij heeft ook een litteken in zijn linker mondhoek.
Hij is niet hard of stug in de mond (wat ze wel zeiden) maar hij had zichzelf truukjes geleerd om niet teveel pijn van de druk van die scherpe bitten te hebben.
We rijden hem met een dubbelgebroken (en vrij dun) koperen bustrensje en aan een vrij losse teugel, met minimaal contact.
Nu, NA TWEE JAAR, laat hij netjes los waardoor hij de hand op zoekt en ontspant, dit heeft we heel veel geduld en heel veel anders rijden gekost.
Je bent namelijk geneigd om terug te trekken of vast te houden maar dat is juist de reden waardoor deze paarden zo geworden zijn.
Loslaten en het paard leren dat je hem geen pijn doet in de mond werkt veel beter....
Want ook met steeds een scherper bit leren ze om zichzelf te beschermen tegen pijn in de mond....
Succes !

Dankje voor je reactie.
Het aan de teugel en los laten is het probleem niet.
Ze heeft moeite met de galop, als ik wil galopperen dan wordt ze zo opgefokt en druk dat ik haar niet meer hou.

Klikt als een probleem met haar balans, waar ze voor weg vlucht. Daar gaat een hulpteugel jullie niet bij helpen. Zoek een instructrice die je hier mee kan helpen ipv zoals ik eerder al schreef naar iets te grijpen wat enkel het probleem tijdelijk onderdrukt. Daar doe je je paard geen plezier mee.

Kinke

Re: Scherper bit of thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:42

Misschien heb je iets aan mijn ervaringen met mijn paard, toevallig ook een Fries die recreatief voor de wagen had gelopen. Onze problemen…in draf steeds harder gaan, nek erop, stuurloos, schuin door de bochten, dus galop waagde ik me niet eens aan. Heel veel geluk gehad dat toen ik haar noodgedwongen op een pensionstal moest zetten, mijn stalgenoten les hadden van een zeer goede instructrice. Dus ook maar eens een lesje eraan gewaagd…conclusie, zo scheef als een banaan, daardoor totaal uit balans, vandaar het naar binnen vallen, evenwicht verliezen waardoor mijn paard zo in de stress schoot en ze het op een rennen zette. Nou was ik zelf ook nog maar een beginner maar toch wist mijn instructrice mij heel goed uit te leggen wat er lichamelijk met mijn paard gebeurde en hoe we dat moesten corrigeren. Geloof het of niet, maar nog tijdens les 1 had ik een totaal ander paard onder mijn kont, ontspannen, hoofd mooi op de loodlijn en we konden ook al een stuk beter door de hoeken. Gewoon heel simpel door te werken aan een recht paard, mijn houding, paard leniger maken, het leek wel tovenarij. Niks gedoe met hulpteugels en al helemaal niet met scherpe bitten. Eigenlijk net als wat Jellebie hierboven zegt.