Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
toen ik voelde dat ze weg ging rennen trok ik haar gewoon op de volte tot ze normaal over de hindernis kon, als je consequent bent snappen ze dat heel gauw
maar dan moet je wel goed duidelijk en consequent zijn! AmoorM schreef:Nens77 schreef:Wij zijn bij onze Haflinger (voormalig manegepony) juist met een veel zachter bit gaan rijden terwijl hij vastpakte en met zijn neus tussen zijn knieën wegschoot.
Voor hij manegepony was ook voor de kar gelopen/beleerd, met harde hand gereden, hij heeft ook een litteken in zijn linker mondhoek.
Hij is niet hard of stug in de mond (wat ze wel zeiden) maar hij had zichzelf truukjes geleerd om niet teveel pijn van de druk van die scherpe bitten te hebben.
We rijden hem met een dubbelgebroken (en vrij dun) koperen bustrensje en aan een vrij losse teugel, met minimaal contact.
Nu, NA TWEE JAAR, laat hij netjes los waardoor hij de hand op zoekt en ontspant, dit heeft we heel veel geduld en heel veel anders rijden gekost.
Je bent namelijk geneigd om terug te trekken of vast te houden maar dat is juist de reden waardoor deze paarden zo geworden zijn.
Loslaten en het paard leren dat je hem geen pijn doet in de mond werkt veel beter....
Want ook met steeds een scherper bit leren ze om zichzelf te beschermen tegen pijn in de mond....
Succes !
Dankje voor je reactie.
Het aan de teugel en los laten is het probleem niet.
Ze heeft moeite met de galop, als ik wil galopperen dan wordt ze zo opgefokt en druk dat ik haar niet meer hou.