Palomino King @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Re: Palomino King @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 17:16

Ja alleen probleem is dus dat de zweep hem niet echt boeit, ik kan hem een tik geven maar veel doet het hem niet. Ik heb ook wel eens de teugels in 1 hand genomen en hem zo een wat hardere dreun verkocht, dan reageert die op zich wel maar al heel snel kakt dit weer in. Maar we blijven oefenen.

Over die instructrice....ik weet niet of er wel instructrices van buitenaf zijn toegestaan. Dat moet ik dan even vragen. Maar persoonlijk vind ik de eigenaresse van de stal wel fijn les geven. En het kan ook zijn voordeel hebben toch dat iemand het paard wel al kent...?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:23

Ja dan is het lastiger inderdaad. Sowieso lastig inschatten hoor zo op afstand ;) Dus denk inderdaad dat lessen samen zeker goed is :) Op zich kan het gunstig zijn dat ze het paard kent, omdat ze weet wat zijn moeilijkere punten zijn.
Belangrijkste in mijn ogen is dat je het gevoel hebt dat je wat leert, begrijpt waarom je dingen moet doen of juist moet laten(dan kun je ze namelijk ook makkelijker toepassen als je zelfstandig rijdt), en daadwerkelijk vooruitgang boekt :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:27

Je zit wel ver naar voren, en ook je benen. Benen dus naar achter.

En zoals de andere al zeiden: niet alleen het probleem bij je paard zoeken, ook bij jou.

Maar is een erg leuk paardje! :D

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:39

Het is hier al vaker gezegd, maar ik vind het een heel naar beeld.
Hij is totaal niet ontspannen en loopt ontzettend onregelmatig (hier ga je dus al wat aan doen).
Probeer hem niet in de krul te willen trekken maar juist naar beneden te rijden. Je bent erg onrustig met je handen, en waarom je met sporen rijd snap ik al helemaal niet. Zo te horen heeft hij al genoeg meegemaakt, geef hem de tijd om dat te verwerken.

Succes in elk geval !

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:07

Dit is een foto van vandaag. Hoe vinden jullie dit eruit zien?
Wel opgetrokken hakken. Ik reed hier zonder sporen en zoals ik eerder al zei reageerde die dus echt niet fijn op me been. Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:20

Veel spanning. Je zit te ver naar voren, of het zadel ligt te ver naar voren.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:25

Zertab schreef:

Heb je het dan over de laatste foto? Ik heb ditmaal zeer goed opgelet of het zadel goed naar achter lag. Echter heeft hij nu eenmaal een goed aanwezige buik waardoor het helaas ietsje naar voren schuift. Maar echt té ver naar voren lag die nu niet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:27

_Linn_ schreef:
Zertab schreef:

Heb je het dan over de laatste foto? Ik heb ditmaal zeer goed opgelet of het zadel goed naar achter lag. Echter heeft hij nu eenmaal een goed aanwezige buik waardoor het helaas ietsje naar voren schuift. Maar echt té ver naar voren lag die nu niet.

Nee ook over de eerste foto's.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:31

Ooh oke ja daar klopt het dat ook daar het zadel iets naar voren is geschoven door zijn bolle buikje. Spanning werken we aan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:33

Rijd je voldoende figuren? Overgangen? Schijnovergangen?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:35

Zertab schreef:
Rijd je voldoende figuren? Overgangen? Schijnovergangen?

Heb ik vandaag al aan gewerkt ja :) Echter reageert die nog niet vlug genoeg op mijn been wanneer ik hem weer naar voren wil rijden na de overgang terug.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:40

Oefenen met consequent zijn, been is reactie zoniet , zweep erbij, geen reactie op zweep dan blijven tikken steeds harder totdat hij reageert. Dan meteen stoppen, ook al zit je nog maar in een sukkel draf. Vanuit de sukkel draf weer voorwaarts vragen , geen reactie op been is tik. Soms moet je misschien wel tien keer blijven tikken ( nietslaan ) totdat je reactie krijgt. Maar je hebt dan reactie !ik hoop dat het zo voor hem werkt :) en ohja niet elke stap aandrijven, totaal overbodig, een paard diend zelf het tempo te behouden , als je elke stap aandrijft zal hij nooit naar je been gaan luisteren.
Laatst bijgewerkt door esmeerodrigo op 23-04-14 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:41

@ _linn_ Goed dat je in ieder geval probeert het op een andere manier te doen, dat is al een hele stap hoor! En elk paard is anders, dus het is vaak ook even zoeken wat werkt voor jullie beiden, en heeft tijd nodig :)
Wat betreft het zadel, misschien dat een staartriem tijdelijk kan helpen, om te voorkomen dat je zadel dus naar voren schuift? Verder gaf je zelf al aan dat je op deze foto je hakken optrekt, omdat hij niet reageert, ga ik dus verder ook geen commentaar op leveren ;) De verbinding op de teugel lijkt wel wat fijner te zijn, maar idd t idee dat jij zelf nog wat gespannen zit. Wat ik ook wel weer snap, als je weet dat ie soms ineens uit zn plaat kan gaan ;) Komt wel goed! Leuk beest om te zien verder.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:57

Ik lees bijna alleen maar hij hij hij..
Je zegt wel dat je zelf er aan werkt maar uit je antwoorden komt naar voren dat het uiteindelijk wel aan het paard ligt.
Ik zou ook kiezen voor een extra lesje per maand van een buitenstaander want ook iemand die het paard kent kan dingen over het hoofd zien

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:06

Je zit ontzettend in de stoelzit, zal misschien iets met zijn bouw en het niet voorwaarts zijn te maken hebben. Ik vind wel dat je een lesgever moet zoeken die het dier niet kent, iedereen die hem kent heeft een beeld over hem en dat zal niet positief zijn. Daarbij zou ik niet meer rijden voordat hij onderzocht is en dan ook goed onderzocht of hij ergens last van heeft, hij loopt gewoon vreemd. Dus een kundig persoon en geen kennis die hem ook kent. Verder is hij waarschijnlijk totaal afgestompt en in zichzelf gekeerd om welke reden dan ook. Wil je dat er uit krijgen, mits hij weer goed loopt, dan ben je heel veel geduld en hulp nodig. Het feit dat hij volgens jou je uit probeert, maar vervolgens geen reactie op flinke zweepklappen geeft is erg tegenstrijdig. Juist dat zou dus voor hem een reden zijn om je er af te gooien. Jij kunt er niets aan doen maar eerlijk gezegd heb ik gewoon medelijden met het dier.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:59

_Linn_ schreef:
Dit is een foto van vandaag. Hoe vinden jullie dit eruit zien?
Wel opgetrokken hakken. Ik reed hier zonder sporen en zoals ik eerder al zei reageerde die dus echt niet fijn op me been. [ Afbeelding ]

Dan hoef je als nog je benen niet op te trekken.
Ik krijg les, trok eerst heel veel me hakken op maar heb er nu goed aan gewerkt om het niet meer te doen en het is gelukt.
Dus goed oefenen oefenen en nog eens oefenen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:02

Esmeehh schreef:
Oefenen met consequent zijn, been is reactie zoniet , zweep erbij, geen reactie op zweep dan blijven tikken steeds harder totdat hij reageert. Dan meteen stoppen, ook al zit je nog maar in een sukkel draf. Vanuit de sukkel draf weer voorwaarts vragen , geen reactie op been is tik. Soms moet je misschien wel tien keer blijven tikken ( nietslaan ) totdat je reactie krijgt. Maar je hebt dan reactie !ik hoop dat het zo voor hem werkt :) en ohja niet elke stap aandrijven, totaal overbodig, een paard diend zelf het tempo te behouden , als je elke stap aandrijft zal hij nooit naar je been gaan luisteren.

Zo hebben wij een pony die van een manege kwam met de nodige kwalen, die niet eens wilde stappen (daar gingen ze er met een longeerzweep achteraan) zo gekregen dat hij nu juist alleen maar voorwaarts wil. :j

Benen van je paard afhouden, want zo te zien heb jij constant je benen er aan. En pas als hij voorwaartser moet je been aanleggen. Reageert hij niet? tik. Nog niet? Hardere tik.

Met sporen maak je het probleem alleen maar groter, en op den duur is hij ook niet meer aan je been met sporen.

Mijn zusje van 10 heeft dat er bij die pony uitgereden (ze is dan wel uitzonderlijk ervaren en goed voor haar leeftijd) maar dan moet het jou ook lukken!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:16

Krijg hier de kriebels van…men verwacht van een pony die niet goed loopt dat hij voorwaartser wordt als jij hem een tik geeft. Zoek eerst a.u.b. goede instructie. Geen prutser, iemand die weet wat voor invloed de ruiter heeft op een paard en niet iemand die dingen zegt als 'de pony probeert je uit', de pony is dominant etc. Zo te lezen is het een pony met een verleden en blessure, grote kans dus dat het arme dier helemaal niet kan uitvoeren wat je van hem verwacht.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:50

T arme beest zal waarschijnlijk een stuk makker zijn als ie een passend zadel op z'n rug heeft. Een zadel dat naar voren kruipt heeft meestal een te smalle boom. Doordat het zadel nu op z'n schouders ligt doe je 'm zeer. De schouder wordt ook geblokkeerd en nu kan hij dus niet verruimen, plakt aan je been, kan moeilijk nageven, problemen met aan galloperen en ook het plotselinge bokken kan daarvan komen. Dus geen dominant paard, maar die waarschijnlijk probeert te vertellen dat ie auw heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:08

Echt dominante paarden zijn ook een grote uitzondering.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:41

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:03

Rij je wel eens zonder beugels? mischien helpt dit je wel wat bij het optrekken van je benen. Bij mij helpt dit altijd omdat ik hierdoor beter rechtop zit en wat meer me ''de koningin'' voel op het paard haha. Probeer je benen echt laag te houden, want als je ze optrekt is je kuit niet op spanning en kun je ook geen goede hulpen geven. En ik las nog een stukje over dat zweep geen invloed heeft, ook niet als je hem echt een beste tik geeft? mischien wat consequenter zijn? geen reactie op je been is gelijk zon harde tik dat hij aandraaft. Dan terug nemen en weer proberen. Ze leren dat heel snel hoor :D (ik gebruikte dit ook altijd bij de lesjes die ik aan het ruitertje van mijn shet gaf)

Maar mooi paard en ik weet wat uitproberende paarden zijn haha. juist dan extra streng zijn! Net als de nieuwe juf je die op de basis school had die de eerste 3 weken extreem streng was

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:43

Goed passend harnachement schuift volgens mij niet zo snel naar voren. Ik heb een tonronde Haf en na een dertigtal zadels te hebben geprobeerd ligt er een K&M op die echt niet naar voren schuift... En is dat jouw zadel wat zo ontzettend piept in de filmpjes? Lijkt wel zo te zijn. Waar komt dat geluid vandaan?

Maar die hupsjes, jij zegt dat hij onder het werk uit probeert te komen. Ik geloof daar niet zo in. Mijn paard doet het ook wel eens, en mijn interpretatie is dat hij het op dat moment niet zo goed snapt. En ik dus even een stapje terug moet naar de basis om hem daarbij te helpen, want blijkbaar schort daar iets aan. Anders maak je het alleen maar erger, en ook al is jouw paard iets ouder, als jij zegt dat hij al vele ruiters heeft versleten die er uiteindelijk niet meer mee konden rijden dan geloof ik best dat het beest nooit correct gereden is. Neem de tijd, begin bij het begin (de tweede keer rijden en alle gangen mee nemen in je oefeningen is geen must) en ik zou een goede instructeur nemen om je te helpen er achter te komen of hij alles begrijpt. Ohja, en je sporen af! Mijn instructrice vind altijd dat ik beter sporen om kan doen (heb vrij stille beenligging) maar ik weiger dit te doen daar ik vind dat zo lang je je paard tot m/z niveau traint je echt niet ondersteuning van spoorgebruik nodig zou moeten. Sporen zijn voor verfijning. Een paard voorwaarts krijgen doe je op een andere manier, waar een goede instructrice je zeker bij kan helpen. En waar zowel jij als je paard enorm veel aan zullen en kunnen hebben!@ Succes samen!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 23:51

Dat piepje in het zadel is me eerder niet eens echt opgevallen, geen idee dus waar dat vandaan komt. Zal ik de volgende keer eens op letten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:07

Ts, het valt me wel op dat je wel op allerlei dingen in gaat(bvb piepend zadel) maar eigenlijk niet op het verkeerde lopen van King, geloof je daar zelf niet zo in of ben je geschrokken van alle reacties hier dat hij gewoon niet goed over de benen gaat.