Bitloos, maar hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kathyvo16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:52

Ik ben begonnen met longeren met halster en dan er op met halster en teugels aan longeer lijn en toen dit met stilstaan stoppen goed ging ben ik in de bak verder gegaan en nu doet ze het perfect.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:25

Ik heb er gewoon heel simpel een hackamore (lange scharen) om gehangen. Rem niet duidelijk? Dan sta ik er zo naast.

Heb hem bij het paard dat ik nog door aan het rijden ben (is op een laag pitje, hij kent links, rechts, rechtdoor en achteruit) en gewoon hup hackamore om en gaan met die banaan. Lopen en duidelijke (maar zachte) hulpen geven.

marrie1999

Re: Bitloos, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 15:01

Ik ben lekker zeurderig hier maar heb nog wen vraagje.... Rijd nu dan goed met bit en wil nu dan weer graag naar bitloos maar wat is het best gewoon met een touwhalster er op op of een bitloos hoofdstel of moet ik eerst dingen oefenen

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:36

Als je paard het wijken voor druk snapt kun je gewoon met een touwhalster of bitloos hoofdstel gaan rijden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:43

@marrie1999

Touwhalster werkt heel anders dan bepaalde hoofdstellen. Voordat je er aan begint eerst er voor zorgen dat je paard goed reageert op been en zit hulp (dat je in principe niet je teugels/bit nodig hebt om te sturen). Het is prettiger om eerst bitloos hoofdstel te doen (je hebt dan nog iets meer te vertellen) en later overgaan op touwhalster. Je kan over hoe bepaalde dingen werken ook goed vinden op internet als je specifieke zoektermen gebruikt. Besef ook dat dit niet voor ieder paard is weggelegd.

Zelf gebruik ik een kaakgekruist hoofdstel met mijn drumhorse. Zij reageert daar veel beter op dan kingekruist en touwhalster is zij daar nog net even te sterk voor. Ik ga alleen met bitlooshoofdstel het duin in en heel soms in de bak dressuren, maar daar gebruik ik meer hoofdstel met bit voor.

Touwhalster gebruik ik nu alleen nog voor grondwerk. Het is in mijn mening niet echt bedoelt om mee te rijden (en zeker niet om mee te dressuren!!) en Moor is er nog even iets te jong en te sterk voor om er mee naar buiten te gaan aangezien ze soms nog wel eens kan schrikken. Ik ga ook graag alleen en vind het in mijn uppie nog niet verantwoord met haar 6 jaar.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 16:47

Nee nou ja mijn paard is drie dus heb nu eerst het bit gaan gebruiken en wil dan graag weer overstappen maar wel dat ik veilig naar buiten kan... Daarom zoek ik graag wat tips die duidelijk aangeven om mij te helpen met de overstap hier van

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:50

Ik zou dan bitloos hoofdstel gebruiken. Je moet dan zelf even kijken wat voor soort voor jou prettiger is. Misschien kan je ook googlen op instructeurs die bitloos lesgeven? Een stalgenoot die heeft haar arabier bitloos ingereden en heeft haar speciaal ingehuurd om te helpen.

Overstappen gaat eigenlijk heel snel heb ik gemerkt als de paarden zit- en beenhulpen kennen. Het is een kwestie van vaker doen en herhalen, tenminste bij die van mij dan :+

edit; info site: http://bitloos.nl/bitloos.php?pagina=07

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 16:53

Tja ben wel opzoek naar iemand die dat kan maar goed.... Ik vind het lastig zonder uitleg

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:30

Heb je een hoofdstel met aansnoerneusriem? Dan kun je de teugels aan de ringetjes vastmaken en het bit er in doen. Dan probeer je veel bitloos te doen maar kun je het bit er nog bij doen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:33

Op de site die Bralindy hierboven noemt kun je onder het kopje instructeurs per provincie ook instructeur vinden die bitloos les geven.

Ik blijf van mening dat bit of bitloos in principe niet uit hoeft te maken. Je hoort een paard, ook met inrijden, te leren sturen en remmen op je zit en niet op je teugelhulpen.

Dus iedere instructeur zou je daarbij moeten kunnen helpen. Nu zijn er wel instructeurs die niet bitloos les willen geven (vraag mij niet waarom :) ) dus dat zou je vantevoren wel even moeten vragen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:33

Ik haak hier ook even aan. Met welke optoming dan ook, bit of bitloos, het is de ruiterhand die bepaald hoe scherp iets inwerkt!
Ik heb met mijn vorige verzorgpony, die in de bak perfect op n touwhalstertje te rijden was, de stoute schoenen aan getrokken en met touwhalster t duin in gegaan, maar wel met n bitje eronder voor t geval dat. Toen ie echt stout werd reageerde ie totaal niet meer op het touwhalster en was ik blij dat ik het bitje achter de hand had. Maar, een bit is niet per definitie veiliger dan zonder bit! Hangt af van het paard en de africhting!
Ik rijd nu een draver, en na een paar keer met combi in de bak te hebben gereden, rijden we nu in de bak (deze is niet omheind) al volledig bitloos rond, paard is meer ontspannen en heb eerder meer dan minder controle, ook als ie schrikt. Heb via bitloos.nl leenhoofdstellen gehad (je hoeft enkel lid te zijn van de KNHS hiervoor of voor 10euro per jaar lid van hun vereniging). Had de Barefoot Walnut (leer kaakgekruist), Barefoot AMber (Sidepull) en de Voest bitless (Nylon kaakgekruist). Draver liep t fijnst op kaakgekruist, sidepull ging ie in hangen, maar ken ook paarden die panikeren wanneer de release even niet helemaal soepel gaat (en dat gebeurd na een fikse ophouding nog weleens). Nylon geeft n iets betere release dan leren koorden. Ook nog de Cook Beta geprobeerd met platte gekruiste riemen, was n drama, te slechte release en paard ging hier ook in hangen.
Dus het is echt uittesten wat voor je paardje het beste werkt. Daarbij, een sidepull werkt net als kaptoom grotendeels op de neus, en er bestaan ook kaptomen zonder ketting in het neusdeel. Maar inderdaad zitten de ringen wat hoger, waardoor ik het persoonlijk niet fijn vind ermee te rijden.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:22

Ik wilde mijn jonkie een keer bitloos proberen en ik heb er op de gok een kaakgekruiste Barefoot aangehangen. Ik wist wel zeker dat ze heeeel makkelijk op zit en ademhaling tot stilstand te krijgen was, dus daar maakte ik me niet zo'n zorgen om.
Ze reageerde er direct perfect op. Beter zelfs dan met bit, dus ik heb mijn normale hoofdstel er nooit meer omgedaan.
Later heb ik nog een sidepull en een kingekruist hoofdstel om gedaan om te kijken wat het fijnste werkt en ze reageert nog steeds het best op het eerste kaakgekruiste hoofdstel. De release is bij haar wel van groot belang. Ik heb een hoofdstel met nylon touwtjes. Leer reageerde ze niet goed op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:30

TS weet jij waar, bij een bitloze optoming, de neusriem hoort te zitten? Want ik heb het idee van niet. Omdat je zegt ''zo hoog op de neus'' en ''niet strak genoeg''. Op de juiste plek op de neus, is het vrij breed en zal je ook een vrij brede neusriem nodig hebben. De juiste plek is precies boven het zwevend neusbotje, dus NIET op het zwevend neusbotje. Daar komen ook al die spookverhalen vandaan dat je zogenaamd de neus van het paard kan breken bij een bitloze optoming, geen idee of dit waar kán zijn als de neusriem incorrect ligt. Maar op de juiste plaats, dus boven dit zwevende botje, is dit absoluut onmogelijk.

Als je in de neusgaten van je paard voelt, daarmee bedoel ik dus het zachte gedeelte naast z'n neus (dus niet je vinger in z'n neusgat duwen :Y) ) dan beweeg je voorzichtig je vingers omhoog tot je iets hards voelt, precies daarboven moet de neusriem. Dat is vrij hoog en het is daar ook vrij breed :)

Wat optomingen betreft, voor iedereen werkt weer wat anders. De gekruisde optomingen worden door sommige als vrij streng ervaren of onprettig omdat het afknelt en vinden een sidepull weer heel duidelijk en prettig. Sommige vinden een sidepull echter minder geschikt voor constante aanleuning. Jij moet gewoon vinden wat voor jou en je paard het beste werkt :)

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 16:02

Ja ik weet waar die hoort te liggen, ik heb me er wel in verdiept. Het punt is dat het hoofdstel echt te groot is en dat het heel erg opkrult als je er zeg maar druk op geeft. Qua hoofdstel weet ik het nog niet misschien ga ik wel een sidepull proberen...