Paard staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:33

tylano : moet dat dan?
ik vind gewoon een veralgemening erg vervelend.
Vind het ook vervelend als mensen zeggen dat een paard iets doet omdat de mens het fout doet.
Dat is niet altijd zo. En een paard is ook niet altijd lui omdat dat de mens zijn schuld is?
Soms is het paard uit nature gewoon een luier paard.
Kan toch?
Ik zeg niet dat ik het oneens ben, ik zeg dat ik het niet HELEMAAL eens ben met haar.
Net zoals ik het niet HELEMAAL eens ben met jou.

Wat moet ik dan zeggen :p ja en amen hihi

ik ben ook verschrikkelijk koppig :D dat weet ik van mezelf haha.
Maar ik hoef het toch niet met iedereen eens te zijn ?
Iedereen heeft zijn kijk op bepaalde dingen.
En ik neem zeker de tips die mij aanspreken mee . Zeker weten.
Bedankt daarvoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:33

Hmm ok, denk dat ik me de tijd van tips geven maar gewoon bespaar :+
Ooit al eens de vraag gesteld WAAROM zo'n koppig & lui paard dan koppig & lui is? Ze worden heus niet zo geboren (ja, het ene veulen rent & speelt wat meer dan het andere, maar daarom is het andere niet koppig & lui .. in mijn ogen dan toch niet .. ).

roosjuh17

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:36

Sabine: dat is dat jou mening. Ik denk dat het ene paard nu eenmaal meer aanleg heeft een werker te zijn dan een ander;
Ieder zijn mening natuurlijk.

Toch bedankt voor je mening hoor!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:37

Dus je bent t niet eens dat een 4 jarige nog in groei is en verder dat je t niet eens bent dat je alle adviezen hier in de wind slaat?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:38

:') Ik geef het op.....iets met een dikke plaat of loden deur.
Ik ga maar eens wat zinvols doen.

succes jullie

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:38

quartel schreef:
:') Ik geef het op.....iets met een dikke plaat of loden deur.
Ik ga maar eens wat zinvols doen.

succes jullie

_/-\o_

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:40

tylando. Mag ik vragen hoe je daar bij komt ?
ik heb toch nergens gezegd dat een vier jarige niet in de groei is?
Zou je me dat even willen quoten waar ik dat gezegd heb.

En welke adviezen worden mij dan gegeven?
Hem laten nakijken : is gebeurt, hij is helemaal goed gekeurd.
Hem minder lang rijden : ben ik het volledig mee eens, en als ik ermee zou rijden zou ik het ook zeker zo aanpakken, alleen niet elke dag.
Met je binnen hand lichtjes omhoog doen etc etc : ook dit ga ik zeker proberen.
Kijken naar het paard: dat ga ik ook zeker doen eens ik er zelf mee aan de slag zou gaan.

Welke adviezen sla ik verder dan volledig in de wind?
Verder , hoe kan ik een advies in de wind slaan. Als ik hem nog niet kan uitvoeren.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:41

Ik begrijp niet waarom jullie nu zo geïrriteerd zijn?

Ben het niet met alles eens wat gezegd word, maar ben het ook zeker niet oneens?
Wat willen jullie dan .

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:45

Ik denk omdat het heel simpel is. Zo lang jij (of iemand anders) op dat paard stapt met het idee dat het dier lui is, koppig is of simpelweg niet wil werken, komt dit niet meer goed. Er zijn flegmatieke paarden, dat zal ik niet ontkennen. Maar die zijn zeker tot werken te motiveren en letterlijk stil blijven staan heeft niets meer met flegmatiek te maken maar is een blokkade. Mentaal, fysiek, er gaat dan ergens een knop om. Je zal dus echt los moeten laten dat het in het karakter zit of dat het dier niet wil. Ga anders denken, ga het dier anders benaderen en dan pas kun je weer stappen vooruit zetten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:48

Als hij blokkeert , niks doen geen reactie geven, wanneer hij aan wil stappen stil zetten en nog poos stil laten staan. ( trek er maar flinke tijd voor uit want sommige houden dit HEEL lang vol dat stilstaan) mocht dit een psychologische kwestie zijn zou dit met twee drie keer over moeten zijn omdat hij zn touwtjes dan weer uit hoeven moet geven.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:50

0000: helemaal mee eens. vandaar mijn vraag, hoe zou ik hem kunnen MOTIEVEREN.
Ik heb nergens gezegd dat het in zijn karakter zit dat het dier echt niet wil.
Ik heb ook nergens gezegd dat het dier de schuld is.
Wel dat het een mis match is. Omdat het dier wat liever lui dan moe , en koppiger qua aard is.
Dit was hij ook al als veulen.
Het is niet meteen de meest makkelijke , meewerkende kerel.
En daarmee zeg ik niet dat hij daarom staakt.
Ik zeg dat ik de ruiter zijn frustratie kan begrijpen. Zeker als zijn methode waar hij zo zeker van was, niet blijkt te werken.

Ik denk dat ik van mezelf wel kan zeggen dat ik anders denk. Ben eerder iemand van de rustige, stap voor stap aanpak dan de dirrecte hard aan het werk aanpak.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik top ben.. voor die gene die me dikke nek gaan noemen.
Maar het is wel daarom dat ik de stap wel durf te zetten om met dit paard te gaan werken.
En misschien wel in de toekomst te kopen als hij mij goed ligt.
als hij mij niet ligt ben ik ook wel eerlijk genoeg naar mezelf en het paard toe om afstand te nemen.
Ben ook niet iemand die er meteen op kruipt en mee gaat springen.
Zal hem sowieso eerst in kudde verband hier thuis zetten en er dagelijks op de grond mee bezig zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:55

Anders denken heeft niets te maken met harde of zachte aanpak of rustig aan doen. En nogmaals, je kunt dit paard alleen motiveren als je erin gelooft. Als jij denkt dat het paard wel wil, loslaat dat hij lui en koppig is aangelegd. Geen enkel paard is lui aangelegd, dan zijn ze namelijk vrij snel dood als er een roofdier aankomt.

Ik zou met zo'n paard bijvoorbeeld eens buiten gaan rijden, liefst niet alleen. Grondwerk doen, misschien wat simpele vrijheidsdressuur oefeningen aanleren. Balkjes draven. Los longeren. Viertal/groepsdressuur/carrousel rijden. Op een groot weiland (of iig een erg grote rijbak) rijden ipv in 20x40.
Maar ook naar het management kijken. Meer of juist minder buiten. Ander voer, ander voederritme. Heeft hij een rustige stal, waar hij echt kan slapen, geen buren die continu klieren bv. Is de wintervacht er al af, verharen kost veel energie. Etc. etc. etc.

Edit; Maar al bovenstaande heeft geen enkel effect als de ruiter iedere keer als het eens minder gaat denkt 'zie je wel, hij wil gewoon niet'. Echt waar, dan kan je hem net zo goed gewoon in de wei laten staan.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:58

0000 je moet inderdaad naar het totaal plaatje kijken.
oke daar denken we dan anders over.
Maar ik kan met je tip wel veel doen hoor. bedankt.
Ja mijn lesgeefster is gelukkig een vrij klassiek academische dame.
Grondwerk, en fun en spel gaat er zeker van te pas komen.
En hier gaat hij sowieso dag en nacht buiten lopen.
Maar dat doet hij bij de eigenaar ook.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:12

Sorry, maar je snapt het nog steeds niet. 'Sowieso dag en nacht buiten'......Dat kan zomaar het probleem zijn! Er zijn paarden die dan niet voldoende willen/durven slapen. Dus niet voldoende uitrusten/herstellen. Ga eens kijken wat er dan gebeurt als je hem wel 's nachts op stal zet, misschien heb je na twee weken een volledig ander paard.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:17

0000 klopt. Wat ik vertelde werkt alleen als het een dominantie issue is, en werkt ook alleen als je engelen geduld hebt en niet te vergeten dingen die hij WEL goed doet hemel inprijzen. Minder nadruk op negatieve meer nadruk op positieve. En buitenrijden hele goede optie. Als ik een paard was en alleen de bak dressuurmatig zou zien, of aan een longeertouw zou ik ook nukkig worden. Afwisseling super belangrijk, fris in de kop houden.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:18

Het paard heeft er geen lol in. Maak wat meer buitenritten/zonder zadel of weet ik het wat.
Het paard moet er plezier in krijgen anders heeft het geen nut.
*Topic door gelezen* Ik zou zijn schema verkorten. Voordat hij gaat staken stop je. Flink belonen en dan kan je het steeds langer uit bereiden.
Laatst bijgewerkt door Annelove16x op 06-04-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 21:25

0000: dat lijkt mij erg sterk dat dat het probleem is. Want in de winter ging hij wel binnen snachts, en toen deed hij dat ook.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:28

Zo'n paardje hadden wij hier ook,gewoon lekker mee naar buiten gegaan en na een tijdje weer de bak in,gaat echt heel veel beter.Soms vinden ze op die leeftijd het werk in de bak gewoon nog te moeilijk/zwaar.Wat ik persoonlijk volledig begrijp.Ze moeten lekker rechtuit kunnen lopen,hun balans vinden,dat lukt moeilijk in de bak,in ieder geval veel langzamer.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:30

Klinkt bekend..
Een haarlem van een kennisje van mij deed dit ook ineens..
Bleek dat ze van achter de oren tot de staart vol zat met artrose.. 5 jarige merrie..
Misschien daar eens naar laten kijken?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 21:31

Tinkerpleinl: ja is ook, buiten is ook veel leuker denk ik dan

nine: hij is volledig nagekeken :) hij heeft echt geen pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:36

Is er ook al een bloed nagekeken? Klinkt een beetje als een soort van spierbevangen of zo.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:46

kleiduiker schreef:
Is er ook al een bloed nagekeken? Klinkt een beetje als een soort van spierbevangen of zo.

Dat bedoel ik dus ook met verzuring van de spieren.
Beter is iedere dag met mate rijden of longeren dan 1x in de week een uur.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 21:47

hmm, maar als hij spier bevangen is. zou hij dan niet altijd en meteen last krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:52

Ik heb niet alle berichten gelezen maar globaal een beeld gevormd.
Het paard heeft na een half uur geen motivatie meer om nog mee te werken, op buitenrit, bij longeren en bij rijden.
In dat half uurtje doet hij prima mee maar daarna gaat ie in alles protesteren als ik het goed begrijp.
Je geeft aan dat hij dan staakt door te stoppen en alleen nog maar achterwaarts te stappen.
Ga je toch pushen wordt het staken erger en heb je met een boos paard te maken, klopt dit?

Alles wat bij mij overkomt als een paard met een sterk karakter dat best wel wat wil doen maar zich snel verveeld. Daarbij is hij slim want hij weet dat hij door te stoppen en achterwaarts te gaan zijn zin krijgt.
Een uur rijden is lichamelijk niet zwaar te zijn maar kan metaal wel saai zijn.
Bij dit type paard heeft afrossen met een zweep geen enkel effect als alleen dat hij nog meer bevestigd wordt dat werken niet leuk is.

Ik herken het gedrag namelijk wel :j .
Dit paard heeft afwisseling nodig tijdens het rijden en de tip is toch wel om het werken in de rijbak niet langer dan een half uur aan te bieden.
De kunst is om aan te voelen wanneer hij verveeld raakt :j

Dat hij op buitenrit dit gedrag ook heeft ook met andere paarden is wel een beetje vreemd aangezien een paard toch wel een kudde dier is.
Duidelijk is wel dat het hier gaat om een introvert paard en die worden vaak ten onrechte aangeduid als lui.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:55

roosjuh17 schreef:
hmm, maar als hij spier bevangen is. zou hij dan niet altijd en meteen last krijgen?

Er zit wel verschil tussen echt bevangen zijn en er tegen aan zitten denk ik.
Kijk eens goed of je hem ook stijf vind lopen als hij bv een nacht op stal heeft gestaan.
En probeer gewoon eens een poosje echt iedere dag (af en toe een dagje vrij ) niet langer dan 20 min met hem bezig te gaan. Wie weet gaat het dan veel beter.