Springpaard te goed voor de eventing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:43

Ik kan maar een ding zeggen: veel geld maakt niet altijd gelukkig. Mensen onderschatten vaak hoe fijn het kan zijn om een goed paard te kunnen rijden. De meeste ruiters rijden hun rondje rond de kerk en komen niet verder, met een goed paard kun je een stapje hoger maken (internationaal rijden, meerdaagse wedstrijden, grote cc's) wat met een gewone bijna niet kan. Maar dan moet je afwegen, gaan we voor de sport en alles wat er bij komt kijken of gaan we voor het geld? Dat is de enige beslissing die hier gemaakt moet worden lijkt mij...

Er wordt vaak door springruiters gezegd dat de mindere springpaarden maar crosspaarden moeten worden maar bedenk wel: De springtechniek van een crosspaard is je levensverzekering. Als ze niet voorzichtig zijn, hoef ik ze niet !! Wil je een hoog niveau halen in de eventing, moet je paard een goede springtechniek hebben. Dat ze wat hoog over de hindernissen gaan is niet zo erg, een been laten hangen kan een doodvonnis zijn. Kijk maar naar een Ingrid Klimke, zij heeft diverse kampioenschapstitels verloren omdat Abraxxes niet goed genoeg sprong. Dat ligt niet aan het crossen maar aan de techniek van het paard.

En er wordt ook opgemerkt dat crosspaarden veel bloed moeten hebben als in, het moet een volbloed of halfbloed zijn maar dat is mijn inziens totaal achterhaald. Kijk naar een Vira van Elaine Penn, een Jazz op Olympisch niveau. Nu de cross steeds korter en technischer worden heb je juist meer een technisch paard dan een doodloper nodig. Er wordt niet meer puur op snelheid getraind maar op techniek, combinaties en smalletjes.

Dus nu moeten jullie voor jezelf uitmaken wat de bovenhand heeft. Ik heb hier een eenvoudige regel voor. Stel hij valt morgen dood neer in de wei, heb je dan verdriet om de wedstrijden die niet meer volgen, je maatje die je mist, je carriere die nu weg is of heb je spijt van het geld dat je ineens kwijt bent? Dat moet de leidraad zijn om te verkopen of niet, lijkt mij :D

Laat je niet gek maken en kies wat voor jullie het beste is. Verkopen kan later altijd nog als werken en rijden niet te combineren valt of als de kosten niet meer opwegen tegen het plezier. Geniet van een leuk paard en kijk waar je komen kan, is mijn persoonlijke advies maar klinkt het geld aanlokkelijk, snel verkopen en niet meer omkijken dan...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:56

Dank, komen een aantal zeer zinvolle posts voorbij waar ik zeker wat mee kan.

Er zit toch aardig wat bloed in Maximuss maar het paard waar het hier om gaat is inderdaad een vrij compact paard. Het andere paard is veel bloederiger, ook wel volledig springgefokt. Die staat niet in zijn geheel in mijn profiel, alleen met zijn hoofd.

OsMo, op zich heb je gelijk dat ieder paard dat kan maar ze moet op het eind wel een 1.40m. parcours rond kunnen springen en dat is toch wel erg pittig voor het gemiddelde paard. Van dit paard weten we dat hij dat op zijn sloffen gaat kunnen bij wijze van spreken.

Cowgirltje, je hebt gelijk dat ze nog veel te leren heeft wat betreft afstanden schatten maar daar is ze nu juist de laatste maanden enorm in vooruit gegaan. Die video's zijn van voor die tijd. Daarnaast is dit paard zo handig dat hij haar kan redden als ze eens een foutje maakt. Dat is nu juist zo ideaal aan dit paard. Ze voelt het dan uiteraard wel.
Haar leerkrachten hebben gezegd dat ze het samen aankunnen om bij de zesjarigen te starten, anders had ze alleen haar vierjarige meegenomen.
Ze zal morgen geen 1.60m. gaan starten.

Betadine, je hebt gelijk. Dit paard is op een wat vreemde manier de handel ingekomen en toen door de verkeerde gekocht. Niets ten nadele van de vorige eigenaar maar ze waren geen combinatie. Toen wij het paard kochten kon hij alleen maar keihard over de hindernissen vliegen en had hij totaal geen dressuurmatige basis. Hij was bijna niet uit galop te krijgen en mijn dochter is er zelfs bij de tweede keer kijken serieus afgevallen. Door hem dressuurmatig te gaan trainen is hij vele malen beter gaan springen met goed ruggebruik.

Antonius, dat is inderdaad zuur en dat risico lopen wij nu ook alleen had ik in jouw geval denk ik wel verkocht. Wij hebben dit paard al ruim een jaar en ze blijken absoluut een goede combinatie te zijn. Daar maak ik me niet druk over.
Als hij straks in de basissport gepresteerd heeft en nog relatief jong is dan denk ik dat we hem beter kunnen verkopen dan nu en de kans dat hij dan verkocht zal worden is vrij groot want ik denk inderdaad niet dat wij het kunnen gaan opbrengen om haar echt in de top mee te laten draaien. Dat gaat bijna niet zonder sponsors.

Toch ken ik wel iemand die in de top van de eventing meedraait, wel een paar sponsors heeft maar niet noemenswaardig en die het lukt om leuk te presteren en het te betalen door een goede baan en elke cent in de paarden te steken. Het kan dus wel. Haar buitenlandse wedstrijden zijn haar vakantie's en ze komt bijna overal met haar kleine veewagentje met de caravan er achter.

Overigens is het wel een hele snelle, de wedstrijden die hij meeliep zat hij steeds bij de beste vijf en in het progressief parcours liep hij iedereen er uit. Hij gaat met snelheid wel uit zichzelf wat vlakker springen maar blijft dan wel van het hout af.

Ik vind het niet zozeer flatterend om te horen dat we een goede hebben, een leuk compliment dat wel maar het brengt ook zorgen met zich mee.

Via pb heb ik wel vernomen dat er mensen zijn die het wel op hoog niveau combineren. Vergeet niet dat in de winter de eventing stil ligt maar de gewone jumpings niet. Zeker niet in Nederland en mijn dochter start lrv en knhs. We wonen dicht bij de grens, dus dat is goed te doen.

Ibonn, mijn man is van mening dat als hij morgen dood in de wei ligt dat we in principe alleen het geld kwijt zijn waar we hem voor gekocht hebben en natuurlijk een fantastisch paard waar mijn dochter nog zoveel meer mee had willen doen. Geld wat je niet hebt kan je niet verliezen.

Ik zeg ook steeds dat ik mijn dochter liever op een voorzichtig paard zie rijden over de vaste hindernissen dan op een die zijn benen laat hangen. Hoe hoger de hindernissen, hoe voorzichtiger hij wordt.

vencedor

Re: Springpaard te goed voor de eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:30

Enige nadeel van een heel voorzichtig paard in de cross is volgens mij dat ze zich overspringen en dat ze misschien bang worden wanneer ze een vaste hindernis raken. Maar dat is ook maar net hoeveel hart ze hebben.

Ik vind aanbod van die handelaar nog niet zo verkeerd mits je een kwalitatief goede crosser terug krijgt.. het is maar net hoe belangrijk het paard en geld voor jullie is.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:49

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken of jullie het geld wel hebben om haar in de hogere sport mee te kunnen laten draaien.. Je kunt wel een geweldig paard aanhouden, zodat je dochter een geweldige ervaring heeft en lekker de sport in kan, maar het is zonde om zo'n goed paard te houden als ze toch niet in 'de top' mee kan rijden, omdat jullie het geld/tijd niet hebben voor alle concoursen etc.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:59

Ik denk dat dit nog niet aan de orde is. Zij moet met dit paard de basissport nog door. Als dit paard de Z door is kunnen we altijd nog kijken.

Over een paar jaar hebben we misschien wel meer geld of minder maar op dit moment is er geen noodzaak om hem te verkopen en we gaan er alles aan doen om die noodzaak buiten de deur te houden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:09

Vraag is ook, KAN je dochter het Z door komen. Zoals je het beschrijft klinkt het als " doen we even". Vanaf het M komen er veel meer technische kwaliteiten kijken en wordt afstanden rijden heel belangrijk.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:38

Is helemaal waar Vencedor, maar een goed paard kan wel wat compenseren mocht dat nodig zijn.

Percy: het is een mooie kans voor je dochter, het zou niet mijn keuze zijn, maar je dochter mag zeer tevreden zijn dat je dit wil doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:59

vencedor schreef:
Vraag is ook, KAN je dochter het Z door komen. Zoals je het beschrijft klinkt het als " doen we even". Vanaf het M komen er veel meer technische kwaliteiten kijken en wordt afstanden rijden heel belangrijk.

Als je het niet probeert lukt het sowieso niet ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 12:08

Sizzle schreef:
Als je het niet probeert lukt het sowieso niet ;)

:D Precies, ze krijgt goede begeleiding en ze heeft al heel veel bijgeleerd. In de vakantie gaat ze begeleid worden door een internationaal presterende ruiter dus die zal wellicht ook advies kunnen geven. Ben benieuwd wat zijn mening is omdat dat nu net een eventingruiter is :)

Paardrijden is een werkwoord.

We zien wel waar ze komt. Verkopen kan altijd nog.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:56

Ik zou dit paard houden en in ieder geval haar school ermee af laten maken, daarna kan je altijd nog kijken om te verkopen toch?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 22:47

Dat is nu precies de keuze die ik gemaakt heb Tries_en_Faf

Paard kan alleen maar meer waard worden tenzij hij een ernstige blessure krijgt maar dat is het risico van investeren in de paarden.

Zat voornamelijk met de keuze voor eventing versus springen maar mijn dochter is een vechter en een harde werker en zo kan ze meelopen met een hele goede ruiter die haar ook gaat begeleiden.

Talent is leuk maar doorzettingsvermogen is misschien nog wel veel belangrijker. Natuurlijk wel in combinatie met enige aanleg.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:19

Maak jezelf niet te lekker op dat je paard alleen maar meer waard kan worden, want dat is natuurlijk niet zo.
Het paard is nu vrij groen en heeft een hoge verwachtingswaarde, omdat het einde nog lang niet in zicht is.
Het kan best zijn dat tegen de tijd hij in het Z loopt, dat toch een beetje het limiet blijkt te zijn, of het einde dan in ieder geval in zicht is. Het kan ook zo zijn dat er iets gebeurt waardoor hij gaat weigeren, of misschien dat zijn rijdbaarheid tegen valt.
Allemaal dingen waardoor, buiten de gezondheid om, de waarde van het paard kan zakken.

Als je hem gewoon je dochter gunt, altijd doen natuurlijk. Maar klamp je niet vast aan de waarde die hij nu heeft. Zie het gewoon als een dier waar je dochter veel van kan leren en wat eventueel geld mag gaan kosten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:09

Ben ook niet serieus bezig met het geld Schoentje. Paard is voor ons waard wat we voor hem betaald hebben.

Ondanks zijn jonge leeftijd is het juist zo'n fijn leerpaard omdat hij haar eventuele foutjes zelf kan corrigeren. Daarbij is hij heel eerlijk en fijn te rijden maar wel voor de juiste ruiter. Meisje waar hij hiervoor van was, daar sprong hij niet voor. Daarom was hij te koop. Zij kon er helemaal niets mee.

Mijn dochter heeft er vorige week een 1.40 parcours mee rondgesprongen en dat deed hij op zijn sloffen. Die hoogte gaan we nog niet te vaak in maar dit was in een les. Voor mijn dochter een moment om te zien of zij het aandurfde en dat was zo.

De vraag ging eigenlijk ook meer over het eventing/springen gebeuren. Ben heel benieuwd wat die eventingruiter waar ze bij gaat rijden in de vakantie er over te zeggen zal hebben.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:44

Ja dat is ook meer de vraag, t dwaalde wat af. t lijkt mij voor zo'n paard alleen maar leuk, en goed, afwisseling, maar ik heb echt geen verstand van springsport ofzo.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:07

Percy schreef:
Bij hoog denk ik meer aan 1.60m. 1.20m is maar m-niveau, dat is nou niet bepaald hoog te noemen.
Hij gaat in april mee doen met de jonge paarden competitie voor zesjarigen, dat is 1.25m. en schijnt technisch niet zo simpel te staan.

Waar ik niet genoeg kennis voor heb en wat de kenners wel zien is een enorm goede techniek in combinatie met kracht en het juiste karakter. Deels zien wij dat wel maar niet goed genoeg.

Hij is niet gekocht voor het geld, natuurlijk is het leuk als hij straks geld gaat opleveren maar hij is gekocht voor mijn dochter om haar opleiding mee te doen en zich te ontwikkelen in de sport. Door dat bod zijn we alleen gaan twijfelen of we hem verder moeten laten gaan in de eventing. Dat hij de eerstkomende jaren niet verkocht zal worden staat zo goed als vast.

Lever me er maar 10 waarvan je op 6 jarige leeftijd kunt zeggen dat ze bestendig 1.60 gaan springen. Je kunt ze dan ook direct aan Jan Tops voor een goed bedrag door verkopen - wanneer je dat oog voor jong talent hebt. Ik geloof er niet in. Vanaf 1.35 naar 1.45 is al een behoorlijke stap voor de meesten. Bestendig 1.50 springen ook - en dan nog eens bestendig 1.60 springen doen er maar heel weinig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 19:34

Garantie's heb je nooit met dieren Henkb.

Verschillende mensen denken wel dat hij die potentie heeft en daardoor kwam de vraag "te goed voor de eventing" wat inderdaad de vraag was en niet of we wel of niet moesten verkopen.

Ik zou er geen tien kunnen leveren en hij moet het nog gaan bewijzen maar er zijn er inmiddels meerdere die hem willen kopen.

En ik ga hem echt niet aan Jan Tops of wie dan ook aanbieden want we willen hem, de komende jaren toch, niet kwijt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:11

Kan mijn bericht niet meer wijzigen en daardoor niet aanvullen maar ik heb toch een opmerking over de twee die zo negatief over Bilzen doen. Hebben jullie daar ooit school gevolgd? Weten jullie wel wie daar lesgeven?

Mijn dochter krijgt les van instructeurs die alle diploma's hebben die benodigd zijn maar de meesten hebben ook zelf internationale ervaring. Haar dressuurinstructeur rijdt elke week tot bij ons om Karin Donckers les te geven. Haar springinstructeurs hebben hun strepen verdiend en allemaal geven ze nog les buiten de manege.

Ik snap dus totaal niet waarom er zo negatief gedaan wordt over deze opleiding. Er zijn veel leerlingen die in de sport zijn doorgegaan en er zijn ook leerlingen die andere keuze's maken. Mijn dochter is er daar waarschijnlijk een van.

Het is een fantastische school, een grote familie maar er zijn zat kinderen die er niets voor over hebben en het daarom niet redden. Daarnaast zijn er kinderen die een paard hebben die het niveau niet aankan als ze een aantal jaren verder zijn en daardoor voor de keus gesteld worden om of het paard te verkopen of te stoppen. Dat kan je een school toch niet kwalijk nemen.

Ben nog niemand tegen gekomen die concreet kon vertellen waarom deze school niet serieus genomen moet worden. Weet wel dat de leerlingen met gemak stageplekken vinden omdat het bekend is dat degenen die het zevende jaar doen doorzetters zijn die echt wel iets kunnen.

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:47

ik denk dat je meschien toch je paard in de spring sport kan gaan uitgeven, en dat probeeren en dat nog soms wat kleine eventing wedstrijden er bij? als het echt zoon goed paard is lijkt me dat wel het probeeren waart, meschien kan je aan een ervaardere springruiter eens vragen om op je paard een keer te rijdn om te kijken hoe dat gaat?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:24

Ik ken wel wat mensen die in Bilzen gezeten hebben en die er ook afgestudeerd zijn maar er toch geen al te positief beeld van hebben.
Ik zie er eigenlijk ook het nut niet van in: ik heb op een gewone school gezeten (en ondertussen unief) en ik ben op vlak van paardensport hoger gebrevetteerd/ gediplomeerd dan wie 6/7 jaar paardenschool gedaan heeft. Ik zie er eigenlijk de toegevoegde waarde niet van.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:27

maximuss schreef:
Ik ken wel wat mensen die in Bilzen gezeten hebben en die er ook afgestudeerd zijn maar er toch geen al te positief beeld van hebben.
Ik zie er eigenlijk ook het nut niet van in: ik heb op een gewone school gezeten (en ondertussen unief) en ik ben op vlak van paardensport hoger gebrevetteerd/ gediplomeerd dan wie 6/7 jaar paardenschool gedaan heeft. Ik zie er eigenlijk de toegevoegde waarde niet van.

Kom even binnen vallen, maar een papiertje zegt niet alles over ervaring die is opegedaan. Wil niet zeggen dat dat in alle gevallen zo is, maar ervaring is veel waard en een mooie en zeer nuttige aanvulling naast een diploma.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:36

Topic gaat niet over Bilzen. Mijn dochter wilde deze school graag doen en kan daarna altijd nog door studeren. Ze heeft plezier in haar school, kan haar paarden trainen en hopelijk straks naar de politie. Het geeft haar nu in de paardenwereld in elk geval al kansen die ze anders niet zou krijgen.

Ken er genoeg die wel heel tevreden zijn over de school en ook in de paarden zijn blijven werken maar je hebt wel ouders nodig die je een opstapje kunnen geven. Het hele gezin moet er voor gaan.

De discussie over al dan niet een paardenopleiding is verder mijns inziens genoeg gevoerd en hier totaal niet relevant.

Maximuss: paard wordt al uitgebracht. Heeft afgelopen vrijdag een nette vijfde plaats behaald in de B eventing en gaat binnenkort L eventing starten. Dit jaar gaat hij hopelijk ook het L springen door en hij is op weg in de L1 dressuur en inmiddels L2 klaar. Over tien dagen gaat hij de zesjarigen competitie lopen. Dat is 1.20m.
Een ervaren springruiter er op laten rijden is niet zo interessant. Die zien het van de grond ook wel.

Volgende week krijgt ze begeleiding van een bekende internationale eventingruiter met wie ze nu in Duitsland is om hem te groomen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Een andere internationale eventingruiter die dit paard kent zei dat het achterhaald is dat paarden te goed zouden zijn voor eventing en dat hij haar levensverzekering is als het straks de hoogte in gaat.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:59

@ dribbel: 6 jaar paardenschool staat ook niet garant voor ervaring op "niveau". Wij hebben hier op stal al afgestudeerden (van Bilzen) gehad die met moeite een sportpaard ontspannen rond konden rijden en die bij het minste naar hulpteugels grepen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:13

Een ervaren springruiter ziet het wel van de grons, maar ook belangrijk dat paard fijn te bewerken en te rijden is dat zie je niet vanaf de grond?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 22:54

Maximuss: als mensen zich er niet voor willen inzetten presteren ze in geen enkele professie. Dat is bij elke opleiding zo. Het is heel gemakkelijk om de opleiding de schuld te geven maar geen enkele opleiding kan garanderen dat ze iedereen kunnen motiveren. En ja, dan haal je de examens en daarna loop je vast en dan is het heel erg gemakkelijk om de school de schuld te geven en zelf je handen in onschuld te wassen.

De goeden komen er wel maar die zal je ook niet horen klagen. Helaas zijn we nu weer over de opleiding bezig terwijl de vraag daar niet over ging. Ik vind het geen probleem om daar op te reageren maar we drijven wel steeds verder af van de vraag die ik had gesteld.

Hoe een paard te bewerken en te rijden is, dat is voor een echt ervaren ruiter ook al snel te zien. Zelfs ik zie dat tot op zekere hoogte. Ervaring heb ik maar op een super amateuristisch niveau. Ben zelf nooit de basissport uitgekomen ( heb ik ook nooit gewild). Weet zeker dat degenen die veel meer ervaring hebben dan ik het vanaf de grond kunnen zien.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 05:52

Niet mee eens, want dan zouden er niet zove scouts de paarden komen proberen voor t buitenland :).