met of zonder sporen in de les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:53

misschien is hier ook een beetje het probleem dat TS een andere definitie van hoge dressuur heeft dan wij allemaal, en dat daarbij ook nog komt dat ze 13 jaar is en hartstikke trots is op haar instructrice. Of dat terecht is dat laten we even terzijde (ik vind het zelf namelijk ook niet echt lekker klinken maargoed)
We zijn allemaal 13 jaar geweest en het is voor haar niet leuk om dit allemaal te horen.

Punt is nu wel gemaakt, geen sporen, en misschien eens rond kijken naar een anderen juf! :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:53

Ik vind an sich dat ene uurtje dressuur niks mis mee, maar ik snap het hele hoge dressuur verhaal niet. Een jonge pony heeft geen hoge dressuur nodig, die heeft basis dressuur nodig. En de rest van je programma vind ik ook niks mis mee, paard is 5 dus kan geestelijk al best wel wat aan. Alléén... als je merkt dat je paard/pony moe wordt en niet meer vooruit wil zoals dus nu is, dán moet je terug in tijd en ben ik het zeker eens met LiannePuthzy. Stoppen vóór ie moe is, zorgen dat je het positief afsluit voor hem en dan een dagje laten staan zodat alles lekker in kan zinken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:54

nobilisxpolx schreef:
IK HEB NOG NOOIT MET SPOREN GEREDEN
Ik vroeg gewoon of dit kon , jeetje lees een tegoei aub ik rij hoge dressuur en ja ik gebruikt men zweep alleen als ze weer iets in hare kop krijgt ( merrie)

Het zijn je eigen woorden. Maar op wat voor niveau rijd je nu dan?

Goed, ik denk dat alles wat gezegd moet worden al gezegd is. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:55

Ik vind 1 uur dressuurles ook heel pittig voor een jong paard zonder conditie...begin dat eens op te bouwen met een half uur.
Zo'n uur is lang voor een paard wat nog jong is.Zijn concentratie moet nog opbouwen...net als zijn conditie.
Het ligt er natuurlijk aan wat je doet in zo'n les maar zo'n jong paard wat aan het einde van zo'n les gaat lopen sloffen is verveeld of uitgeput.Beide niet goed...eerder stoppen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:55

Delphi schreef:
nobilisxpolx schreef:
IK HEB NOG NOOIT MET SPOREN GEREDEN
Ik vroeg gewoon of dit kon , jeetje lees een tegoei aub ik rij hoge dressuur en ja ik gebruikt men zweep alleen als ze weer iets in hare kop krijgt ( merrie)

Het zijn je eigen woorden. Maar op wat voor niveau rijd je nu dan?

Goed, ik denk dat alles wat gezegd moet worden al gezegd is. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee ;)

Daar ben ik ondertussen ook wel benieuwd naar.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:56

[quote="leeneliefje"]misschien is hier ook een beetje het probleem dat TS een andere definitie van hoge dressuur heeft dan wij allemaal, en dat daarbij ook nog komt dat ze 13 jaar is en hartstikke trots is op haar instructrice. Of dat terecht is dat laten we even terzijde (ik vind het zelf namelijk ook niet echt lekker klinken maargoed)
We zijn allemaal 13 jaar geweest en het is voor haar niet leuk om dit allemaal te horen.

Ik zit in de tweede dus "juf " en " zo een kinderlijk taaltje" vind ik nogal kwetsend !
iedereen op de manege , andere maneges , ruietrshops vinden ze ook goed

Nies_

Re: met of zonder sporen in de les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:58

Misschien dat je gewoon conditie op moet bouwen als je pony moe wordt. Daar gaan zwepen en sporen niet aan helpen.

Het is maar een idee.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:58

Tinky12 schreef:
Ik vind 1 uur dressuurles ook heel pittig voor een jong paard zonder conditie...begin dat eens op te bouwen met een half uur.
Zo'n uur is lang voor een paard wat nog jong is.Zijn concentratie moet nog opbouwen...net als zijn conditie.
Het ligt er natuurlijk aan wat je doet in zo'n les maar zo'n jong paard wat aan het einde van zo'n les gaat lopen sloffen is verveeld of uitgeput.Beide niet goed...eerder stoppen.

Haar conditie is niet slecht! gewoon nog niet zo goed , Ik doe gewoon normale dingen: wijken shouderbinnewaarts , wissels leren , gallop wijken gallop oefeningen , gangen veruimen.

Zelf kan ik meer mijn pony nog niet dus dat vraag ik der ook niet

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:59

nobilisxpolx schreef:
leeneliefje schreef:
misschien is hier ook een beetje het probleem dat TS een andere definitie van hoge dressuur heeft dan wij allemaal, en dat daarbij ook nog komt dat ze 13 jaar is en hartstikke trots is op haar instructrice. Of dat terecht is dat laten we even terzijde (ik vind het zelf namelijk ook niet echt lekker klinken maargoed)

Ik zit in de tweede dus "juf " en " zo een kinderlijk taaltje" vind ik nogal kwetsend !

Ik denk dat je gewoon een beetje aan het puberen bent! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:00

Hee TS, we bedoelen het goed :)

ik zou ook de sporen even af laten, nergens voor nodig! als je pony aangeeft moe te zijn zou ik wat eerder stoppen! :) anders is het ook niet eerlijk voor je pony!

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:01

Frederieke_ schreef:
Hee TS, we bedoelen het goed :)

ik zou ook de sporen even af laten, nergens voor nodig! als je pony aangeeft moe te zijn zou ik wat eerder stoppen! :) anders is het ook niet eerlijk voor je pony!

dit doe ik al , sporen nooit aan geweest *\o/*

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:02

[/quote][/quote]

Ik denk dat je gewoon een beetje aan het puberen bent! :j[/quote]

:9

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:06

nobilisxpolx schreef:
leeneliefje schreef:

Ten eerste is dit geen aanval naar jou maar juist en stukje begrip naar jou onvolwassen reacties.
Maargoed, dat heb je dus liever niet. Ook prima :j

Het was niet kwetsend bedoeld, ik noem mijn instructrice ook juf maar ok :+
Als je toch niet van plan bent om naar een andere juf te gaan zoeken dan kan je ook gewoon antwoorden. 'Oke, bedankt voor je tip, maar ik blijf toch liever bij mijn huidige'
En klaar!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:06

Petpa schreef:
nobilisxpolx schreef:

Ik denk dat je gewoon een beetje aan het puberen bent! :j[/quote]
zoals ik zeg, we zijn allemaal 13 geweest :+

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:12

Ik ga hier niet meer op terug kijken dus reageren heeft geen zin!
toch nog bedankt aan sommige voor de tips
kzal ook zeker ni met sporen gaan rijden *\o/* :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:18

nobilisxpolx schreef:
Haar conditie is niet slecht! gewoon nog niet zo goed , Ik doe gewoon normale dingen: wijken shouderbinnewaarts , wissels leren , gallop wijken gallop oefeningen , gangen veruimen.

Wissels, galop wissels, galop wijken :? Juist ... je jonge pony loopt nog niet fijn nageeflijk en is nog niet voldoende aan het been. Waarom niet eerst de basis eens goed bevestigen? Waarom zo'n haast?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:28

Delphi schreef:
nobilisxpolx schreef:

Wissels, galop wissels, galop wijken :? Juist ... je jonge pony loopt nog niet fijn nageeflijk en is nog niet voldoende aan het been. Waarom niet eerst de basis eens goed bevestigen? Waarom zo'n haast?

Niet om t een of ander, maar ik heb hier dus heel grote vraagtekens bij. Als de pony nog niet eens op zijn eigen benen loopt, hoe kan ie dan in vredesnaam een fijne wissel springen? Laat staan oefeningen in galop? Ik krijg steeds grotere vraagtekens hierbij. Jonge pony en dan al dit lopen met dat anderhalf uur dressuur in de week en te moe om een vol uur te lopen? Hoe in vredesnaam moet ie dan sterk genoeg zijn voor dit soort oefeningen. Nee sorry, dat gaat er bij mij dus niet in.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:36

Delphi schreef:
nobilisxpolx schreef:

Niet om t een of ander, maar ik heb hier dus heel grote vraagtekens bij. Als de pony nog niet eens op zijn eigen benen loopt, hoe kan ie dan in vredesnaam een fijne wissel springen? Laat staan oefeningen in galop? Ik krijg steeds grotere vraagtekens hierbij. Jonge pony en dan al dit lopen met dat anderhalf uur dressuur in de week en te moe om een vol uur te lopen? Hoe in vredesnaam moet ie dan sterk genoeg zijn voor dit soort oefeningen. Nee sorry, dat gaat er bij mij dus niet in.[/quote]

? , ik gallopeer de diagonalen en dan stap en dan gallop , mijn pony loopt wel ontspannen en nagevelijk hoor , ? ze kan met gemak een uur uitlopen ? , ze is gewoon wat lui , koppig en kan zich soms sterk maken. Je kent de situatie duidelijk niet.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:39

jullie hebben echt een verkeerde schets over de situatie maja

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:39

nobilisxpolx schreef:
[

? , ik gallopeer de diagonalen en dan stap en dan gallop , mijn pony loopt wel ontspannen en nagevelijk hoor , ? ze kan met gemak een uur uitlopen ? , ze is gewoon wat lui , koppig en kan zich soms sterk maken. Je kent de situatie duidelijk niet.

Lees je eigen teksten in dit topic eens, je spreekt jezelf zo verschrikkelijk vaak tegen.. Dus nee, geloofwaardig ben je in mijn ogen nog steeds niet.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:41

Breghje schreef:
nobilisxpolx schreef:
[

Lees je eigen teksten in dit topic eens, je spreekt jezelf zo verschrikkelijk vaak tegen.. Dus nee, geloofwaardig ben je in mijn ogen nog steeds niet.

:z
Laatst bijgewerkt door nobilisxpolx op 20-03-14 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:42

geloof me dan niet, kan me eigelijk niks meer schelen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:43

euhm die oefeningen die jij doet zij niet voor jonge groene pony's met een niet zo goede conditie, ik zou eerst de basis (stap.draf,gallop, basisviguren) voordat je schouder binnenwaads ect gaat doen
ik vind je eerlijk gezegd best wel egoistisch tegenover je paard, jij wil snel iets doen terwijl je pony nog heel veel moet leren
jij rijd je paard kapot omdat ze nog niet is uitgegroeid (paarden groeien tot hun 6e) en omdat zijn spieren daar nog niet voor bestemt zijn

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:45

LiannePuthzy schreef:
euhm die oefeningen die jij doet zij niet voor jonge groene pony's met een niet zo goede conditie, ik zou eerst de basis (stap.draf,gallop, basisviguren) voordat je schouder binnenwaads ect gaat doen
ik vind je eerlijk gezegd best wel egoistisch tegenover je paard, jij wil snel iets doen terwijl je pony nog heel veel moet leren
jij rijd je paard kapot omdat ze nog niet is uitgegroeid (paarden groeien tot hun 6e) en omdat zijn spieren daar nog niet voor bestemt zijn

ze moet alleen haar stelling nemen op de zijde dat is alles dit oefen ik maar 1 x per week 5 minuutjes ofzo

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:46

nobilisxpolx schreef:
LiannePuthzy schreef:

ze moet alleen haar stelling nemen op de zijde dat is alles dit oefen ik maar 1 x per week 5 minuutjes ofzo

euhm nee in een bericht schreef je dit
wijken shouderbinnewaarts , wissels leren , gallop wijken gallop oefeningen , gangen veruimen.
dat noem ik niet normaal voor een 5 jarige pony