Paard houd rechts vast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:47

Joolien schreef:
Ik vind t goed dat je ermee aan de slag gaat en probeert terug te gaan naar de basis maar dat is niet handig zindert hulp, zeker omdat je de ervaring nog niet hebt, begrijp me niet verkeerd . Maar lang laag rijden kun jr niet leren via bokt, dat heeft te maken met gevoel, op het uiste moment de juiste hulp geven en geduldig zijn. Dit zou ik enkel en alleen met hulp aangaan omdat je anders snel de fout in kunt gaan.

Ik ga ook lessen nemen, ik begin volgende week, maar dan kan ik daarna 3 weken niet rijden ivm operatie. Maar ik wil ook graag wel wat theorie leren.

Anoniem

Re: Paard houd rechts vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:28

Vandaag weer gereden.
Het aan het been wordt steeds beter, we zijn er nog lang niet, maar het gaat redelijk.
Ik vraag haar van voor niks, ik moet wel de teugels op maat houden anders glipt ze onder me weg.
Vooral als ik midden draf vraag, dan loopt ze onder me weg, gaat de binnen bocht door.
Ik merk ook dat als ik echt helemaal niks vraag van voor ze uit zich zelf wat ronder wordt.
Ik had wel een beetje stelling gevraagd op de hoefslag, zowel binnen als buiten.
Maar toen ik op de linker kant reed, en stelling naar rechts vroeg, deed ze erg moeilijk, ik denk niet dat het aan haar bit ligt of haar gedrag dat ze niet nagevelijk is maar aan dat ze aan een kant helemaal vast zit...

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:48

Joolien schreef:
Een paard kan alleen maar sterk worden als jij terug gaat trekken. Jouw paard is waarschijnlijk erg scheef en heeft daar moeite mee. Het is dus zaak om je paard daarin te helpen recht te maken, niet door recht te trekken maar door te leren op 2 teugels te rijden, te voelen wat echt recht is en hier geduld in te hebben. Onderschat dit niet, dit vergt tijd, geduld en goede instructie.

Het kan ook zijn dat jouw paard lichamelijk ergens last van heeft, als je toch in de opbouwperiode bent is het nooit verkeerd om eens een osteopaat te laten komen om het paard wat na te kijken. Rijtechnisch is dit een pittige klus en dit kan je helpen om het voor beide makkelijk te maken.

ik ben het eigenlijk wel met Joolien eens. een oseopaat kan het halve werk oplossen.
door de blokkades op te sporen die misschien in zijn lichaam zitten. hij verteld je precies wat jullie moeten doen. mijn osteopaat behandeld ook de ruiter die bij het paard hoort. vaak zijn ze dan beiden scheef.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:55

even buiten hetgeen dat je les moeten nemen om.

je vroeg of het werkte om links vast te pakken als je paard rechts vast pakt.

ik denk dat vastpakken niet het juiste woord is.

Als je paard rechts vast pakt, heeft het iig geen zin om zelf ook rechts vast te pakken, je kunt proberen met spelen en buigen het paard los te krijgen.
maar ik heb zelf ook een rotzak onder mijn kont die wanneer meneer geen zin heeft ook 1 kant vast pakt en dan kan ik doen wat ik wil, maar dan lukt het me toch niet.

als je paard rechts sterk is, heeft het zeker wel zin om links door te spelen, op het moment dat je paard dan op links los laat, ga je proberen deze steeds iets meer naar rechts te lagen buigen zonder dat deze sterk word.
zo gauw die sterk wordt, stel je gewoon weer wat meer naar links, totdat die weer los laat.
laat die los, ga je gewoon met alle rust weer proberen om die rechterkant iets losser te krijgen.

maar wil niet teveel in 1x.

en al met al kost het veel tijd, en zoals ik al vaker voorbij heb zien komen is een osteopaat, fysio of iets wat er op lijkt nooit verkeerd

veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:56

scrappiecoco schreef:
Joolien schreef:
Een paard kan alleen maar sterk worden als jij terug gaat trekken. Jouw paard is waarschijnlijk erg scheef en heeft daar moeite mee. Het is dus zaak om je paard daarin te helpen recht te maken, niet door recht te trekken maar door te leren op 2 teugels te rijden, te voelen wat echt recht is en hier geduld in te hebben. Onderschat dit niet, dit vergt tijd, geduld en goede instructie.

Het kan ook zijn dat jouw paard lichamelijk ergens last van heeft, als je toch in de opbouwperiode bent is het nooit verkeerd om eens een osteopaat te laten komen om het paard wat na te kijken. Rijtechnisch is dit een pittige klus en dit kan je helpen om het voor beide makkelijk te maken.

ik ben het eigenlijk wel met Joolien eens. een oseopaat kan het halve werk oplossen.
door de blokkades op te sporen die misschien in zijn lichaam zitten. hij verteld je precies wat jullie moeten doen. mijn osteopaat behandeld ook de ruiter die bij het paard hoort. vaak zijn ze dan beiden scheef.

Zijn er naast de osteopaat ook dingen die ik kan doen?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:03

als je zelf weet hoe je je paard moet masseren kun je ook een hoop oplossen.
weet je dit niet, dan is een ostheopaat zeker een aanrader!

je zou in iedergeval zn spieren allemaal een keer na kunnen lopen om te kijken waar die vast zit.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:37

Wat lottee zegt is ook een idee. Als je met je handen lichte druk geeft op het paard. Op al zijn spieren. Dus hals,schouder,rug,kont. Is dit dan zacht en 'flubbert' het wat? Of is het hard en moeilijk in te drukken?

Als het laatste het geval is, dan kan een sportmasseur ook een groot verschil maken. Maar een osteopaat/kraker kan als enige de diepere blokkades van wervels e.d. oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:02

Ik denk dat je nog redelijk moet weten welke spieren waar zitten voordat je daar zelf mee aan de gang kunt gaan, dat zou ik dus niet doen want vaak heeft men geen idee hoe een paard in elkaar zit. Dus leuk bedacht maar dat zou ik niet doen.

TS je kunt zelf niet meer doen, daar ben je simpelweg niet ervaren genoeg voor. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar je zult hier gewoon hulp bij nodig hebben.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:25

Ik heb het ook niet over het zelf masseren, maar je kunt zelf wel beetje over het lichaam gaan en dan voelen hoe de spieren aanvoelen. Daar hoef je weinig kennis voor te hebben van de spieren. Ook leuk om dan na een eventuele behandeling te voelen wat er veranderd is. Weer een leermomentje. Je moet ze niet alles willen ontnemen.

Inderdaad wel zoals Joolien zegt, verder niet zelf gaan prutsen. Osteopaat/kraker en een sportmasseur erbij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:51

Even een update van mijn kant.
Het rijden ging de laatste tijd wel goed.
Maar ik ben er achter gekomen dat het probleem veel dieper zit dan alleen het rijden.
Gisteren wou ik haar voor de afwisseling longeren, maar mijn paard werd zo wild dat ik haar niet kon houden, ze liep totaal over me heen (Letterlijk en figuurlijk)
Iemand heeft me daar mee geholpen want het ging totaal verkeerd.
Diegene concludeerde dat mijn paard niet wist wie de baas was en geen respect had en ze goed door gepakt moet worden.

Nu heb ik het rijden gelaten voor wat het is en ben ik bezig om de band tussen mij en mijn paard aan het versterken. Door haar op de juiste manier te laten weten wie de leider is en wie ze kan vertrouwen.
Door middel van de natuurlijke manier. Ik heb vandaag een join up met haar gedaan, en dit gaf al veel meer rust. Uiteraard doe ik dit niet alleen en krijg ik hier les in.
Ik heb vandaag wat tips gekregen wat ik op de rond met haar kan doen, zorgen dat ik bepaal welke kant zij op loopt, zorgen dat de aandacht op mij gericht is.
Na mijn operatie en herstel zal ik hier ook echt les in krijgen, met het paard van diegene, dat paard is wat ervarener dan de mijne.

Eigenlijk is het allemaal wel logisch, zolang ik geen goede band heb met mijn paard, is het rijden wel het laatste wat goed gaat.
En mijn paard spiegelt mij, als ik gefrustreerd raak omdat het niet goed gaat, wordt zij dat ook.
Als ik druk wordt, wordt zij dat ook. Dat heb ik vandaag goed ervaren. Hoe drukker ik werd in de bak hoe drukker zij ging lopen, hoe rustiger ik deed hoe rustiger zij deed.

Uiteraard zijn er ook mensen die zeggen 'Je moet haar gewoon aanpakken met de zweep.' Dit is uiteraard ook, ik ben ook te zacht en te onduidelijk, alles tegelijkertijd willen onduidelijke hulpen, maar ik ben van mening dat de basis, het vertrouwen eerst in orde moet zijn.

Mijn paard heeft ook wel wat meegemaakt.
Haar vorige baas keek amper naar haar om. Kwam 1x in de twee maanden op dagen.
Altijd stond ze op stal te kijken, deed niks en zorgde voor zich zelf. Stal genoten hebben toen ingegrepen en zijn voor haar gaan zorgen.
Dus ik denk dat dit heel erg mee speelt, dat ze geen vertrouwen meer in mensen heeft.
De gene die me helpt constateerde dat je je echt moet bewijzen naar mijn paard voordat ze je vertrouwd en iets voor je wilt doen, dat was iets was direct opmerkte.

Natuurlijk zijn er vast mensen die hier anders over denken.
Ieder zijn mening.