Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Re: Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:28

Bij ons rijd een meid van nu 13 op mijn (ex) Z paard. De merrie is na het starten in het Z met fokmerrie-pensioen gegaan. Toen er via via sprake was van een meisje dat F proefjes reed meer wou leren hebben we gezegd, waarom kom je niet op de oudere merrie rijden.
Nu zijn we een jaar verder en is het meisje erg veel veranderd in haar rijden. Ze weet steeds beter hoe ze de merrie moet rijden, krijgt les in clubverband en heeft inmiddels haar eerste 5 wintspunten te pakken.

De merrie is een type was denk, "o kun je het niet dan leer je het eerst maar voordat ik het doe"
Heel makkelijk in omgang en je merkt nu het meisje meer verstand van rijden en meer ruiter gevoel krijgt dat de merrie zich hier op aan past en met de ruiter mee groeit. Word hier en daar wat koppiger en uitdagender voor het meisje om te rijden. De merrie vraagt en leert als het ware haar ruiter het rijden. Ideaal leerpaard noemen ze dat :D.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 06:50

Percy schreef:
Ik heb eerder eens op een topic van jouw gereageerd bedenk ik me nu. Jouw dochter heeft toch die spanning omdat de pony voor haar een maatje teveel is qua heetheid?

Mijn dochter heeft net haar ponytijd achter de rug en ik heb al heel wat kinderen op wedstrijd gezien. Je hebt de kinderen met de super leerpony die de klasse's doorvliegen en je hebt de kinderen die op een pony zitten waar ze eigenlijk helemaal niets mee kunnen.

Als je dochter een klik heeft met die z-pony en die pony is lekker cool dan zou dat een super combinatie kunnen worden.
Er is wel wat voor te zeggen om een pony zelf op te leiden, dat heeft mijn dochter ook gedaan maar die heeft wel twee ouders met een behoorlijke portie ervaring dus die had altijd een paar ogen op de grond en daarbij ook nog les van een ander. Maar als die het met een lesje per week had moeten doen was het niet goed gekomen.

Zou er zeker naar gaan kijken!

Klopt. Mijn dochter heeft nu een pony die te heet is voor haar. Door een eerdere nare ervaring raakt ze gespannen als een pony erg druk, of onverwachte dingen gaat doen. En helaas maakt haar huidige pony daar behoorlijk misbruik van.
Voor de veiligheid en voor het welzijn van de pony hebben we besloten dat we hem verkopen en op zoek gaan naar een rustigere, nuchterdere en betrouwbaardere pony.
Ons zoekgebied lag eigenlijk in de B en L categorie maar toen kwam er misschien een Z pony op ons pad en dat werd ons door verscheidene mensen afgeraden (terwijl we hem nog moeten proberen).
Onlangs naar een L/M pony gaan kijken maar dat was me toch een heethoofd! Kon niet alleen naar buiten, niet in een groep, werd gek met aansingelen, had een onrustige draf, kortom daar hadden we beiden niks mee.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 06:59

ik ben ook een b amazone en heb een tijdje een z dressuurruin gereden.
Dit allemaal wel onder begeleiding want dit paard was niet makkelijk in zowel omgang als onder het zadel.
De eigenaar van dit paard was tevens mijn instructeur.
Ik heb heel veel van dit paard geleerd en ben daar erg blij om geweest want het heeft mij geleerd hoe ik moet zitten en hoe ik mijn hulpen moest geven.
Hij is verkocht en ik rij nu een ander paard (gewoon b niveau) maar ik kan haar beter rijden dan wat ik andere paarden voorheen kon omdat het z paard mij veel geleerd heeft.

Als je denkt dat je dochter een klik heeft met dit paard en ook les krijgt waarom niet.
Ze kan er heel veel van gaan leren.
Maar onthoud dat juiste begeleiding heel erg belangrijk is en niet alleen bij een z paard maar met alle paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:06

Bmamavan2 schreef:
Wel of niet een paard kopen dat Z loopt terwijl je zelf een B ruiter bent?

En wat voor waarde moet je hechten aan iemand die zegt dat zijn paard tot de L loopt maar nog nooit op een wedstrijd is uitgebracht? Neem aan dat je pas aan de hand van behaalde resultaten kunt zeggen of een paard B, L, M of Z is?

Ik denk dat een heleboel mensen beter zouden leren rijden als ze zouden beginnen op een ervaren leerpaard. WEL met het juiste karakter, een paard wat vergevingsgezind is en geduld heeft met zijn ruiter. Ook op B-niveau kun je een paard echt wel bezig houden! Rij eens elke drie passen een overgang of tempowisseling, op kleine hulp, en als de ruiter dat beheerst, ga het eens combineren met buigingsoefeningen. Bijv. een slangenvolte met toenemend aantal bogen, elke keer wanneer de middellijn en de hoefslag geraakt worden een overgang. Voor de ruiter vaak moeilijk en voor het paard iets om het koppie erbij te houden.

Of ik waarde hecht aan 'mijn paard loopt op L-niveau' hangt er vanaf wie het zegt. Ervaren wedstrijdruiters die een handelspaard thuis doortrainen om erna direct Z te starten verwacht ik eerder van dat ze het niveau correct in kunnen schatten dan iemand die alleen wat F-proefjes op zijn naam heeft staan. Daarbij ook nog in acht genomen dat er bij verkoop van een paard nogal eens overdreven wordt, een paard wordt als Z-waardig verkocht maar er is nog geen B-proef met winst mee door te sturen, hij kan alleen min of meer een oefening uit het Z ;)

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:24

als b ruiter nooit een z paard/pony me vriendin heeft er een en rijd b maar hij verveelt zich erg en daardoor ligt ze er altijd af

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:08

poedeltje dat kan gebeuren maar om dan meteen te zeggen nooit doen vind ik een beetje erg overdreven.
Waarschijnlijk rijd jou vriendin dan niet afwisselend waardoor het paard zelf dingen gaat doen. Als een b ruiter een z paard genoeg afwisseling kan bieden is er niets aan de hand en natuurlijk de juiste begeleiding

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:13

Z paard is erg fijn om op te leren.
Of het gaat lukken ligt erg aan het karakter.
Is het een hete sensibele die helemaal in de war raakt van een verkeerde hulp en dan heter en heter wordt. Dan heb je er niets aan. Dat zijn ook de paarden die uitdaging nodig hebben.
Is het er 1 die denkt, dat is handig, kan lekker lui lekkerland lopen, dan is het prima. Op het moment dat de ruiter verder is gaat die ook weer gemakkelijker zijn "kunstjes" kennen.

Of een paard L niveau kan zijn thuis.
Ja hoor.
Niet als iemand dat zegt die nooit wedstrijden heeft gereden.
Bij iemand die actief in de sport is geweest dan klopt het wel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:17

Gaat het nu om een pony of een paard? Ik vind namelijk een Z-pony een heel ander verhaal als een Z-paard. Pony's die hoog hebben gelopen (bij kinderen) hebben vaak een hoop power en pit en vind ik om die reden niet voor iedereen geschikt als leerpony.

Bij paarden kan dit ook zo zijn, maar vaak als je een wat ouder dier koopt, waarbij de combinatie langzaam naar het Z is gegroeid, zitten hele fijne dieren

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:22

Mag ik dat onzin vinden?
Er zijn ook brave pony's Z.

Je hebt ook B paarden en pony's met pit die niet geschikt zijn voor een onzekere ruiter.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:27

Ik denk idd dat het per paard en per ruiter verschilt.
Ik rijd ook geen wedstrijden, wil daar mee wachten tot ik het paard er voor heb. Doe het nu met 2 heerlijke bijrijdpaarden (1 is recreatief, 24 jaar, met artrose, de ander echt wel dressuurmatig, 6 jaar, en een enorme dondersteen.) De jongste rijden we echt dressuurmatig, volg zo nu en dan een les met haar en gaan met sprongen vooruit. Tegen de eigenaresse is gezegd dat ze maar moet gaan starten. Amira loopt op mindere dagen nog geen B niveau en op dagen dat ze lekker loopt loopt ze op L niveau. En ik weet van mezelf dat ik zeker wel meer kan, maar ook ik moet de dingen van de hogere niveau's leren, en wil wel dat alles gaat zoals het hoort te gaan. Eerst MIJN houding netjes, eerst MIJN been stil, eerst MIJN hand netjes dragen.... Daarna kijken we weer verder.

Voor nu zeg ik; als ik nu een paard zou kopen, zou mijn keuze zeker uitgaan naar een M/Z paard. (maar ik heb een hoop eisen dus dat zou nog moeilijk worden :+) Maar zou hier dan wel minstens 1x per week les mee nemen. Juist omdat ik graag verder wil komen in de sport, en ik nu op zo'n punt ben dat ik eigenlijk alleen maar meer wil, maar dat is nu gewoon niet haalbaar. Wie weet krijg ik over een paar jaar de kans ook een paard met ervaring te rijden (ipv een recreatief paard, of een jonge dondersteen, waar ik overigens ook onwijs veel van leer), en die kans zou ik dan met beide handen aangrijpen. En als het moment dan daar is, dat ik toch echt genoeg centjes, en tijd heb voor een eigen paard.... Dan weet ik wel precies wat ik wil, en waar ik naar wil gaan zoeken. En mijn wens zou ik ongetwijfeld voor een deel aan moeten passen, maar mijn eerste paard word er eentje waar ik nog altijd veel van kan leren, en met potentie voor de dressuur.

Ik zeg dus dat het er een beetje aan ligt wat voor paard en ruiter je hebt. Ik ben officieel nieteens een B ruiter, maar ben wel heel veel aan het leren en aan het oefenen. Heb je een B ruiter die dit niet doet, tsja... Dan vraag ik me af of een Z paard daar goed voor is, als de ruiter zelf al zijn best niet doet.

Voorlopig is een eigen paard voor mij nog erg ver weg. :+ Zit op school, werk in het weekeind, en rijd nu 5 dagen pw paard, en heb er simpel weg het geld niet voor. Ik wacht lekker tot ik mijn diploma heb, en werk heb gevonden!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:35

little_king schreef:
Mag ik dat onzin vinden?

Je hebt ook B paarden en pony's met pit die niet geschikt zijn voor een onzekere ruiter.

Misschien moet je iets beter lezen, woorden als VAAK geven aan dat dit niet de regel is. Alleen mijn ervaring ermee is slecht, ik zou iemand eerder een paard adviseren als een pony, maar dat is MIJN mening.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:57

Ik heb onlangs een paard gekocht die in Duitsland tot A niveau (hier in NL vergelijkbaar met Z) is opgeleid in springen en klassieke dressuur. Ik heb om de paar weken les en ik ben er de eerste keer ook niet opgestapt zonder les.

Dit paard is eerlijk opgeleid, is heel cool in de kop en spiegelt enorm. Iedere keer als ik wat bij leer, legt hij de lat een stukje hoger. Hij geeft ook heel duidelijk aan als ik iets fout doe en houdt ook onmiddellijk op met 'aangeven' als ik het goed doe. Hij is dus echt mijn leermeester.

Zonder les in klassieke dressuur, had ik niet met dit paard overweg gekund en was dit paard door iemand anders als moeilijk of vervelend bestempeld.

Moraal: Ik denk zeker wel dat je een Z paard kunt kopen, mits je goede begeleiding krijgt. Paarden die lelijk en gemeen worden, kunnen hier in mijn mening niks aan doen. Volgens mij is dit namelijk hun laatst strohalm om te laten zien dat je het niet goed doet en dat ze het zat zijn dat er niet geluisterd wordt.

Zelf vind ik het niet eerlijk als je als B ruiter een groen paard koopt. Je snapt er dan samen weinig van en dat is vaak niet heel bevorderlijk. Pas als je zelf weet hoe je een paard moet opleiden, weet en ziet wat het hele plaatje is, welke oefening waarvoor dient en hoe je dit van scratch af aan moet opbouwen, kun je (in mijn mening) een groen paard kopen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:02

Princesj schreef:
little_king schreef:
Mag ik dat onzin vinden?

Misschien moet je iets beter lezen, woorden als VAAK geven aan dat dit niet de regel is. Alleen mijn ervaring ermee is slecht, ik zou iemand eerder een paard adviseren als een pony, maar dat is MIJN mening.

Ik heb je woord vaak wel gelezen, maar ik ben het niet met vaak eens. Helemaal niet zelfs.
Dan kun je wel meteen een kattig berichtje sturen maar ja dat was dan weer mijn mening :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:57

Kala schreef:
Ik heb onlangs een paard gekocht die in Duitsland tot A niveau (hier in NL vergelijkbaar met Z)

Sorry maar de klasse A is 'maar' vergelijkbaar met het L. Het enige wat je kunt zeggen is dat je paard ook in de proeven een eenvoudige wissel heeft gemaakt maar dat wil niet zeggen dat hij Z gelopen heeft. De Duitse klasse M is vergelijkbaar met het Z.
A staat voor Anfanger ;) (ik kan de puntjes op de A niet vinden :o )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:59

poedeltjes schreef:
als b ruiter nooit een z paard/pony me vriendin heeft er een en rijd b maar hij verveelt zich erg en daardoor ligt ze er altijd af

Dan rijdt ze gewoon 'saai' en had een wat pittiger B-paard met haar ook de vloer aangeveegd :o
Menig paard wat minder loopt moet je ook bezig houden om gespook en gedraak te voorkomen ;)
Je hoeft echt niet per se een appuyement te rijden om het spannend te houden voor je paard!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:01

Urielle schreef:
poedeltjes schreef:

Dan rijdt ze gewoon 'saai' en had een wat pittiger B-paard met haar ook de vloer aangeveegd :o
Menig paard wat minder loopt moet je ook bezig houden om gespook en gedraak te voorkomen ;)
Je hoeft echt niet per se een appuyement te rijden om het spannend te houden voor je paard!

Helemaal mee eens :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:09

Ik zie liever een B ruiter met een Z paard, dan een B/manege ruiter met een groen paard. Als het Z paard goed wordt onderhouden in de lessen of door een doorgewinterde ruiter die bijrijd is er niks aan de hand en wordt erniks verpest.
Wat ik erger vind zijn de B/manege ruiters die een groen 3 jarig paard kopen en denken dat ze dat paard wel ff naar het Z gaan rijden zonder hulp en instructie, en dat uiteindelijk het paard verkocht wordt omdat ze het niet aan kunnen of stuk gereden wordt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:22

B-ruiter/groen paard kan wel als de ruiter aanleg heeft, de wil om te leren heeft en heel veel begeleiding krijgt. Ik denk wel dat het een hele grote pré is als de ouders zelf actief in de paarden zijn.

Als je een B-ruiter zelf aan laat klooien lijkt het misschien wel wat maar zal het geen fatsoenlijk te rijden paard worden waar een ander ook zo mee weg kan rijden.

Ik ben in mijn dochters ponytijd zat leuke ex Z-pony's in de B tegengekomen waar het hartstikke goed mee ging.

Enige waar ik even mijn twijfels over kreeg toen ik je advertentie las was je prijsindicatie. Daar is op zich niets mis mee maar een gezonde pony die Z heeft gelopen en geschikt is als leerpony is minstens het tiendubbele waard. Het kan natuurlijk altijd maar het zou wel mijn argwaan opwekken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:32

brighteyes85 schreef:
Ik zie liever een B ruiter met een Z paard, dan een B/manege ruiter met een groen paard. Als het Z paard goed wordt onderhouden in de lessen of door een doorgewinterde ruiter die bijrijd is er niks aan de hand en wordt erniks verpest.
Wat ik erger vind zijn de B/manege ruiters die een groen 3 jarig paard kopen en denken dat ze dat paard wel ff naar het Z gaan rijden zonder hulp en instructie, en dat uiteindelijk het paard verkocht wordt omdat ze het niet aan kunnen of stuk gereden wordt.

+1

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:36

Ik heb heel veel geleerd van mijn pony :))
15 jaar, M2 gelopen, braaf, een beetje ondeugend maar niet gemeen
Wanneer ik mijn buitenteugel er niet aan hield bij een wendig ging ik gewoon 'hoofd-naar-binnen-rechtdoor' :')
Later ook tijdelijk een hele fijne merrie gereden. Wel een merrie waar je wat meer rij-ervaring voor moest hebben. Ze was wat sensibel maar een geweldig leerpaard!
Zat ik op de verkeerde zitbeenknobbel in galop dan begon ze wissels te springen.

Je moet natuurlijk wel een correct opgeleid en 'braaf' paard onder je kont hebben als groene ruiter. :j
Daar heb je het meeste aan.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:39

Als je dat kan, of die kans krijgt... zeker doen!!
Je zal als B ruiter veel meer van een Z paard leren dan dat je van een minder goed/slecht opgeleid paard leert.
Ik vind het wel belangrijk dat je evengoed als ruiter dan alle niveaus doorloopt en de tijd neemt om te groeien. Goede begeleiding is ook heel belangrijk.
Volgens mij is het allesinds een beter plan dan als B ruiter een jong/onopgeleid paard kopen onder het motto " we groeien samen op, en leren samen" want over het algemeen brengt dat miserie... (Voor ik hier half Bokt op m'n nek krijg, er zijn natuurlijk uitzonderingen waar het wel goed komt)
Maar ik zou wel weten wat kiezen.
En ik vind dat je jezelf pas Z ruiter mag noemen als je effectief een paard op een correcte manier door een Z proef kan loodsen EN een onafhankelijke zit/hand en correcte houding hebt ... op één of ander paard per ongeluk eens een wissel rijden of een zijgang maakt je nog geen Z ruiter (want dan was ik er ook één :+ )

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:41

Bmamavan2 schreef:
Gisteren een discussie op stal.
De een zegt dat dat juist fijn is omdat dat paard wel alle oefeningen kent en dat jij als ruiter "alleen" de juiste knopjes hoeft te vinden.
De ander zegt dat een paard zich dan bij jou gaat vervelen en vervelend zal worden.
Wat is nu waarheid, of ligt die echt ergens in het midden?

En wat voor waarde moet je hechten aan iemand die zegt dat zijn paard tot de L loopt maar nog nooit op een wedstrijd is uitgebracht? Neem aan dat je pas aan de hand van behaalde resultaten kunt zeggen of een paard B, L, M of Z is?

Een Z paard is heel gevoelig in alle hulpen en veel hulpen lijken op elkaar dus je moet wel meer ervaren zijn om een Z paard te rijden. En ook als je niet op wedstrijden gaat kan je zeggen dat je L rijd want als en goede proef daarin zou kunnen rijden rijd je op dat niveau

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:01

NardoLove schreef:
Bmamavan2 schreef:
Gisteren een discussie op stal.
De een zegt dat dat juist fijn is omdat dat paard wel alle oefeningen kent en dat jij als ruiter "alleen" de juiste knopjes hoeft te vinden.
De ander zegt dat een paard zich dan bij jou gaat vervelen en vervelend zal worden.
Wat is nu waarheid, of ligt die echt ergens in het midden?

Een Z paard is heel gevoelig in alle hulpen en veel hulpen lijken op elkaar dus je moet wel meer ervaren zijn om een Z paard te rijden. En ook als je niet op wedstrijden gaat kan je zeggen dat je L rijd want als en goede proef daarin zou kunnen rijden rijd je op dat niveau

Daar heb je een punt. Op het Z paard waar ik een tijdje op had gereden, maakte mij daar erg van bewust. Had ik mijn been niet goed, ging ik in galop terwijl ik travers wilde rijden en andersom. Paard er nooit voor gestraft. Gewoon even doorgereden terug genomen en opnieuw beginnen met extra aandacht voor mijn hulpen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:24

Het ene Z paard doet dat sneller dan de ander.

ls je echt aan het rijden bent en echt dingen vraagt zal een paard eerder in de war komen bij verkeerde hulpen, dan wanneer een echte beginner alleen maar over de hoefslag wil gaan met hier en daar een volte.
Veel paarden zijn zo intelligent dat ze dat verschil heel vaak wel weten.

Maar goed daar kom je op 1 manier achter, proefrijden :)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:04

Percy schreef:
B-ruiter/groen paard kan wel als de ruiter aanleg heeft, de wil om te leren heeft en heel veel begeleiding krijgt. Ik denk wel dat het een hele grote pré is als de ouders zelf actief in de paarden zijn.

Als je een B-ruiter zelf aan laat klooien lijkt het misschien wel wat maar zal het geen fatsoenlijk te rijden paard worden waar een ander ook zo mee weg kan rijden.

Ik ben in mijn dochters ponytijd zat leuke ex Z-pony's in de B tegengekomen waar het hartstikke goed mee ging.

Enige waar ik even mijn twijfels over kreeg toen ik je advertentie las was je prijsindicatie. Daar is op zich niets mis mee maar een gezonde pony die Z heeft gelopen en geschikt is als leerpony is minstens het tiendubbele waard. Het kan natuurlijk altijd maar het zou wel mijn argwaan opwekken.

Heb ik ergens een prijs genoemd?
*ben me van geen kwaad bewust*
Beestje valt al in de hogere prijsklasse, maar mits het DE pony is hebben we dat er wel voor over.