Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:05

Zonder zadel rijden, arm paard. Wat een tip :+

Bij mijn pony moet ik gewoon omhoog klemmen, dus mijn knieën naar boven 'trekken' en hiermee tegen de wrongen klemmen, hierdoor zit ik stil (en heb ik mijn bovenlichaam ook los, mijn onderbenen ook redelijk) en kan ik aan het paard werken zodat deze over de rug komt en ontspant, dan kan ik ook loslaten en zwaar 'naar onder hangen' om het zo maar te noemen, zonder dat ik stuiter.
Mijn pony maakt zijn rug ook strak en gooit hoog op.

Bij het paard kan ik zonder problemen doorzitten, die draaft wat fijner.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:09

Mij is het geleerd om gewoon een uur zonder beugels te draven en galoperen, ik mocht niet stoppen, oh ik kon dat mens toen wel :') , maar achteraf heeft het wel echt geholpen!

Nalatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:11

Ik vermoed dat het hier al gezegd zal zijn en weet natuurlijk niet hoe je paard loopt maar ook ik zou zeggen dat je best eerst nog verder werkt aan je paard goed over de rug rijden.
Zelf kan ik ook absoluut niet doorzitten, je zal niemand horen zeggen dat mijn houding geweldig is. Nu rij ik al anderhalf jaar met een paardje dat heel hoog opgooit. Heb er een dressuurzadel voor gekocht waar ik super op zit, maar nog steeds lukt dat doorzitten nog niet. Volg nu sinds een aantal maanden les en heb nog maar 1x mogen doorzitten, de laatste keer. Mijn paardje gebruikte zijn rug niet voldoende en dat maakt het vrij moeilijk om door te zitten. Die ene keer dat ik mocht doorzitten was na drie kwartier les, hij gebruikte zijn rug goed, liep heel losjes en ik mocht aandraven en blijven doorzitten. Dit voor 1rondje rond de hoefslag. Mijn lesgever zei toen dat het er toen uitzag zoals het er zou moeten uitzien. Zodra het moeilijk werd om door te zitten moest ik terug naar stap. Nu doe ik nog steeds al mijn oefeningen terwijl ik licht rij en pas als hij goed los is ga ik een cirkel doorzitten. Dus ik werk nu eerst aan hem zijn rug te laten gebruiken en ondertussen zelf aan mijn houding te werken, zonder door te zitten. Pas als hij los is, goed voelt en zijn rug gebruikt ga ik doorzitten. Zodra het moeilijker wordt om door te zitten is dit volgens mijn lesgever het teken dat hij ook niet meer los is en moet ik terug naar stap om opnieuw te beginnen.
Heb hiervoor ook alles gedaan: zonder zadel, verschillende paarden en zadels, buikspieroefeningen, blijven proberen, beginnen met kleine stukjes, ... Pas als mijn paard goed loopt lukt het mij om door te zitten, en dan gaat dit ook een pak makkelijker dan wanneer ik dit probeer als hij niet los loopt. Hoe veel ik ook oefen of buikspieroefeningen doe.

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:24

Ik heb de reacties van pagina 2 en 3 niet meer gezien dus ik weet niet of je dit advies
al hebt ontvangen maar afijn!

Eerst afvragen, kan ik het alleen bij dit paar niet? Want dan zou het kunnen zijn dat het paard uit het ritme loopt, in dat geval is het veel opvangen + wel been blijven geven en zorgen dat hij echt goed over de rug gaat lopen! Dan gaan de paarden natuurlijk mooi lopen en in een ritme! Waardoor ze hun rug goed welven en ze jou echt "laten " zitten.

Is dit niet het geval dan kun je natuurlijk ok altijd je beugels langer doen dan kom je sowieso in een betere positie, een zadel met diepe zit ben ik erg op tegen dan kan je het al helemaal niet zelf!

Succes en ik hoop dat je niet teveel spierpijn krijgt ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:33

met zonder zadel of beugels rijden lukte bij mij niet.
Ik deed altijd als ik wist dat ze gingen oefenen met doorzitten in een les de beugels uit,
dan kon ik het perfect, maar met beugels bakte ik er niets van.
Bij mij heeft geholpen: je aan het zadel vasthouden, ogen sluiten en VOELEN.
of een gegeven moment kreeg ik van het goed zitten pijn aan mijn buikspieren en wist ik
waar het probleem zat.
Doordat je je benen niet lang kunt laten langen met beugels moet je toch je buikspieren meer aanspannen.
Toen heb ik heel veel situps gedaan. Heeft heel goed geholpen.
Nu zijn mijn buikspieren heel erg sterk, ik kan nu zelfs 110 sit ups :D

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:40

Laulitz schreef:
Las ooit op bokt de tip: denken dat je broek aan het zadel vast gelijmd zit. Heeft mij wel erg geholpen :+

_O-

Licor

Re: Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:44

Wanneer je paard niet echt over zijn rug loopt zal doorzitten altijd lastig blijven..
Ik zou een goede instructrice in de arm nemen die aandacht heeft voor de achterhand van het paard en het correct lopen en niet voor het lopen volgens het plaatje.. dan komt het doorzitten vanzelf goed denk ik
Centered riding wil hier ook wel eens bij helpen :)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:47

Wat belangrijk is bij het doorzitten is ten eerste dat je niet gaat klemmen met je bovenbenen en je billen kan ontspannen. Juist omdat het je niet lukt, bouw je spanning op en dat is dus meestal in je billen en bovenbenen. Hierdoor stuiter je uit het zadel.
Je moet je voorstellen dat je met je ontspannen billen plakt aan je zadel. Dit kan omdat je buikspieren de opwaartse beweging van het paard kunnen opvangen/absorberen. Daarom beweeg je met je buik en is het beeld van je romp en benen ten opzichte van je paard en zadel stil(ler). (Je hebt wel een bepaalde basisspanning in je lijf nodig, als je helemaal ontspannen zou zijn dan beweeg je juist alle kanten op.) Het kan soms helpen om langzaam te draven en dan de beugels uit te doen. Met beugels aan steun je juist af met je voet en krijg je meer spanning en druk je jezelf uit het zadel. Zonder beugels hangt je been meer af en heb je dat 'afzetreflex' niet. Daarnaast is het belangrijk dat je met je rug recht zit en het zwaartepunt in het midden van je zadel houdt. Dus niet met een te holle of te bolle rug zitten, dat heeft weer te maken met de kanteling van je bekken. Het komt erop neer dat je zowel je rug- als buikspieren evenveel aanspant om in evenwicht recht te blijven. Als je mee kunt zitten, dan zal je paard ook ontspannen. Het leren onspannen te zitten, voel je wel eerder aan op een paard dat al wat meer ontspannen over de rug kan lopen.
En vervolgens kun je echt leren voelen welk achterbeen er van de grond afkomt en wanneer je dat kan activeren. Dan begin je pas met paardrijden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:27

xSlvna schreef:

Bij mijn pony moet ik gewoon omhoog klemmen, dus mijn knieën naar boven 'trekken' en hiermee tegen de wrongen klemmen, hierdoor zit ik stil (en heb ik mijn bovenlichaam ook los, mijn onderbenen ook redelijk) en kan ik aan het paard werken zodat deze over de rug komt en ontspant, dan kan ik ook loslaten en zwaar 'naar onder hangen' om het zo maar te noemen, zonder dat ik stuiter.

Dan is de pony niet los in de rug en tuurlijk maakt ie zijn rug strak als jij zo door zit. Je spant alles op.

Waarom is het 'arm paard' zonder zadel? Zonder zadel voel je het paard en diens bewegingen beter en dat kan wel degelijk helpen om ze te leren volgen ipv te blokkeren zoals jij doet wat dan weer resulteerd in een paard dat zich niet strak maakt zo snel je gaat zitten.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:32

Ik volg even.
Heb helaas ook last van dit probleem. Op sommige paarden lukt het vrij aardig. Maar zoals op mijn eigen totaal niet.
Nou zat ie ook aardig vast in de bovenlijn dus niet verwonderlijk. Maar inmiddels is hij zo veranderd na een aantal behandelingen fysio, heel erg fijn maar nou nog 10X moeilijker uit te zitten :') hij gooit erg hoog op.

Ik ben vorige week begonnen met aan de longe, voltige singel erop en daarmee rijden.. dus voelen voelen voelen. Ik hoop door dit 2 a 3x per week te doen, uiteindelijk ook netjes op mijn eigen paard te kunnen doorzitten.
Daarbij ben ik ook begonnen met buikspieroefeningen wat denk ik ook wel een groot gedeelte vh probleem was. :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:01

Ayasha schreef:
xSlvna schreef:

Dan is de pony niet los in de rug en tuurlijk maakt ie zijn rug strak als jij zo door zit. Je spant alles op.

Waarom is het 'arm paard' zonder zadel? Zonder zadel voel je het paard en diens bewegingen beter en dat kan wel degelijk helpen om ze te leren volgen ipv te blokkeren zoals jij doet wat dan weer resulteerd in een paard dat zich niet strak maakt zo snel je gaat zitten.

Mijn paard maakt zich niet strak, die is het en laat los zodra ik stil zit, maar dit gaat niet zonder omhoog te klemmen (dus niet op het paard te klemmen).

Ieder zijn eigen tactiek, maar bonkend op een paard gaan zitten wat vast in de rug is is in ieder geval niet mijn manier van doen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:10

Nee je moet ook wachten met doorzitten tot je paard volledig loslaat dan zit zelfs de hardste stubben zadel als een wolkje. Ik heb ook jaren stuiterend doorgezeten, maar het gevoel wat ik nu ervaar tijdens het doorzitten is gewoon <3
Daar waar ik vroeger chagrijnig werd omdat ik moest doorzitten ga ik nu al lekker breed smilen als ik voel dat het moment daar is. *\o/*

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:24

Je paard is gewoon niet los genoeg, of niet sterk genoeg in de bovenlijn om je te dragen.

Ik heb zelf een fries, die in draf bewegingen heeft waar je u tegen zegt. Of zoals ik zelf in het begin zei, ik ben een raket, iedere pas schoot ze mij af. Door haar losser, maar vooral sterker te maken is ze in staat zichzelf en mij te dragen. Iedere pas is in balans, waardoor er een fijn ritme ontstaat en je los mee kan zitten met het paard.

Een zadel wat zowel goed voor jezelf als voor je paard zit is daarin wel essentieel, het moet je de steun geven die je nodig hebt, niet meer en niet minder. Helemaal klem zitten tussen de wrongen en de achterkant van je zadel geeft je geen ruimte om jezelf in balans te houden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:34

_KellyAV schreef:
Ik ben mij bewust van de bewegingen die het paard maakt :)
Maar ik ga eens proberen hier écht op te gaan concentreren. Dus eigenlijk wat jij zegt is: als rechtsachter voor is, is mijn rechter heup ook voor en andersom? En dan natuurlijk niet in een overdreven beweging dat ik alle kanten op vlieg en mensen denken, wat is die aan het doen? :Y)

Ja, je moet met je heupen links rechts meebewegen. Salsadansen zeg maar. Voor goed doorzitten moet je ook in stap al goed met de beweging meegaan. Stap en draf zijn bewegingen waarbij het bekkengedeelte een ronde beweging maakt tegen de klok in. Galop gaat juist met de klok mee. Waar je ook op kan letten is of je ademhaling laag zit, in je buik, (NB lager dan je navel, daar zitten je corespieren!!) Die spieren zorgen voor kracht maar ook voor flexibiliteit. Een goede ademhaling maakt dat je niet verkrampt, of dat je fysiek niet inzakt. Laat je kaak los als je doorzit (sowieso tijdens het rijden nooit met je kaken op elkaar, met kaken op elkaar adem je altijd hoog).

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:20

zonder zadel en ontspannen! begin met kleine stukjes en ga goed achterover zitten, hier heb ik zelf veel aan gehad.

esmeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:54

misschien proberen het tempo iets lager doen en misschien zonder zadel met geldekje ofzo oefenen

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:33

probeer je kont in het zadel te duwen en goed achterover te zitten.
maak je zwaar in het zadel.

dit heeft mij erg geholpen, ik kon altijd een half rondje goed zitten en daarna deed het zeer en ging ik ook van boink boink, het lukt me nu al om gewoon aardig wat voltes te rijden terwijl ik doorzit

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:59

Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ontspannen zitten en meebewegen met je paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:05

Volgens mij is TS al heel lang aan het oefenen :)
Topic is al wat ouder.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:31

Zeer herkenbaar, je paard moet LOS zijn.. heb 3 jaar gedacht dat ik niet kon doorzitten.. totdat mijn paard (en ik) leerden om echt los te laten. Met goeie "flubber" oefeningen zoals mijn instructeur ze noemt. In een heel laag tempo draven en daarin moet ze totaal nageeflijk lopen. Daarvan heeft ze heel goed leren ontspannen en dat is nu heel herkenbaar voor haar. Verder zitlessen genomen (ik heb 2 goede tips voor je, als je namen wilt weten, PB me dan effe).

Martine1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:34

flex chair training werkt super, daar leer je goed in balans te zitten,
is daarna wel keihard trainen want het zit in de onderste buikspieren die je moet trainen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:45

magic_lover schreef:
Ik volg even.
Heb helaas ook last van dit probleem. Op sommige paarden lukt het vrij aardig. Maar zoals op mijn eigen totaal niet.
Nou zat ie ook aardig vast in de bovenlijn dus niet verwonderlijk. Maar inmiddels is hij zo veranderd na een aantal behandelingen fysio, heel erg fijn maar nou nog 10X moeilijker uit te zitten :') hij gooit erg hoog op.

Ik ben vorige week begonnen met aan de longe, voltige singel erop en daarmee rijden.. dus voelen voelen voelen. Ik hoop door dit 2 a 3x per week te doen, uiteindelijk ook netjes op mijn eigen paard te kunnen doorzitten.
Daarbij ben ik ook begonnen met buikspieroefeningen wat denk ik ook wel een groot gedeelte vh probleem was. :+

Even een update.
Ik heb nou een aantal keer aan de longe gereden zonder zadel, met voltige singel. En het gaat mij eigenlijk per keer makkelijker af.. natuurlijk moet het straks ook met zadel nog lukken maar dat zal vast goed komen.
De buikspieroefeningen moet ik even weer oppakken, die zijn er bij ingeschoten vanwege een hevige griep.

Dus kan het iedereen aanraden als je de mogelijkheid hebt. En een braaf paard ;)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 13-02-14 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:07

Fransje_70 schreef:
_KellyAV schreef:
Ik ben mij bewust van de bewegingen die het paard maakt :)
Maar ik ga eens proberen hier écht op te gaan concentreren. Dus eigenlijk wat jij zegt is: als rechtsachter voor is, is mijn rechter heup ook voor en andersom? En dan natuurlijk niet in een overdreven beweging dat ik alle kanten op vlieg en mensen denken, wat is die aan het doen? :Y)

Ja, je moet met je heupen links rechts meebewegen. Salsadansen zeg maar. Voor goed doorzitten moet je ook in stap al goed met de beweging meegaan. Stap en draf zijn bewegingen waarbij het bekkengedeelte een ronde beweging maakt tegen de klok in. Galop gaat juist met de klok mee. Waar je ook op kan letten is of je ademhaling laag zit, in je buik, (NB lager dan je navel, daar zitten je corespieren!!) Die spieren zorgen voor kracht maar ook voor flexibiliteit. Een goede ademhaling maakt dat je niet verkrampt, of dat je fysiek niet inzakt. Laat je kaak los als je doorzit (sowieso tijdens het rijden nooit met je kaken op elkaar, met kaken op elkaar adem je altijd hoog).

In stap heeft me dat gevoel van meebewegen enorm geholpen. Ik voel altijd waar de buik heengaat en ik volg de zijwaartse beweging. Ik kan me vinden in het idee van salsadansen van hierboven. Dus inderdaad bovenlijf redelijk stilhouden terwijl de heupen allerlei mooie bewegingen maken. Maar wat ik erg mysterieus vind is hoezo je in draf tegen de klok ingaat en in galop mee....ik denk dat ik het gewoon niet goed snap. Want volgens mij ga je op de linkerhand in galop met de klok mee en rechtsom er tegenin. In draf kan ik het me nog niet helemaal voorstellen maar ik ga eens in salsamodus te paard *\o/* Wat je vooral niet moet doen volgens mijn lesgeefster is diep zitten. Het up up up van de 1ste pagina doen wij ook! en ontspannen zitten met spanning (haha, lukt niet altijd!).

nicky_nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:39

Hier precies hetzelfde probleem! Ondertussen L1 met wp, maar hoe moet dat in de L2 dalijk!(slik). Merk wel dat ik het doorzitten ook wel vermijd omdat het zo moeilijk gaat. Mijn paard weet nu: oh ze gaat doorzitten dus ik moet wijken of aangalopperen. En begint alvast wat te dribbelen en stuiteren. Uiteraard kun je dan niet meer doorzitten! Met flinke tegenzin toch veel geoefend met doorzitten maar pas na minstens een half uur losrijden, en warempel, af en toe laat mijnheer me al een beetje voelen hoe heerlijk het kan zijn om door te zitten! Pas op met de tip "buikspieren aanspannen", hier ging ik de fout in! Het is eigenlijk meer buikspieren richting ruggewervel intrekken dan aanspannen. Bij echt aanspannen zette ik alles vast, weg soepele bewegingen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 07:25

nicky_nicky schreef:
Hier precies hetzelfde probleem! Ondertussen L1 met wp, maar hoe moet dat in de L2 dalijk!(slik). Merk wel dat ik het doorzitten ook wel vermijd omdat het zo moeilijk gaat. Mijn paard weet nu: oh ze gaat doorzitten dus ik moet wijken of aangalopperen. En begint alvast wat te dribbelen en stuiteren. Uiteraard kun je dan niet meer doorzitten! Met flinke tegenzin toch veel geoefend met doorzitten maar pas na minstens een half uur losrijden, en warempel, af en toe laat mijnheer me al een beetje voelen hoe heerlijk het kan zijn om door te zitten! Pas op met de tip "buikspieren aanspannen", hier ging ik de fout in! Het is eigenlijk meer buikspieren richting ruggewervel intrekken dan aanspannen. Bij echt aanspannen zette ik alles vast, weg soepele bewegingen!

Kortom: neem een instructeur die je kan leren je beest correct over de rug te rijden, zodat je gewoon op je luie reet kunt blijven zitten. (dat is wat goed doorzitten is, gewoon blijven zitten)