Air schreef:Lezen is ook een vak.
Ik sluit me bij je aan.
Ik heb mijn eigen inzicht en punt verder duidelijk gemaakt denk ik.
Succes allemaal.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:Schrijven ook zo te zien.
Maar laat verder ook maar. Ik wil ts veel succes wensen met haar schoolopdracht (huiswerktopics mogen niet, maar dat even terzijde) en ik hoop dat ze wat aan de antwoorden gaat hebben.
Tazzey schreef:[***] als jij gaat sporten dan ga je ook rekken en strekken. Je vouwt je armen eens achter je nek. Dat is goed voor de spieren, maar ga jij ook in die houding 20km hardlopen? Nee, dat is een tijdelijke houding om je spieren warm te maken en op te rekken.
Askja schreef:Naar mijn idee wordt rollkur vaak niet zozeer gebruikt om een paard te stretchen, maar om controle te verkrijgen. Niet eens zozeer altijd in de fysieke zin, maar vooral in mentaal opzicht. Ik denk dat het gevaar erin zit dat dit sluipenderwijs gaat, het paard verliest geleidelijk steeds meer zijn eigenheid en onderwerpt zich mentaal aan de ruiter. Of dat ethisch verantwoord is, dat moet iedere ruiter voor zichzelf uitmaken. Wat voor band wil je met je paard: samenwerkingspartner of knecht/slaaf?
Gini schreef:En wat dan met de kracht die met stretchen gepaard gaat? Wanneer we onze arm achter ons hoofd stretchen oefenen we met de andere arm een kracht uit door te duwen. Wanneer we onze bovenbeenspieren stretchen pakken we onze voet vast en trekken we.
Is het eerlijk om die kracht (die nodig is bij het stretchen) enkel en alleen via de mond van het paard te bewerkstelligen?

Cassidy schreef:Wie zegt dat er kracht bij komt kijken? En wie zegt dat het alleen via de mond kan/gaat/moet?

)
Maar 10 minuten aan een stuk flexen en dus met een grotere kracht rond rijden. Het zou niet meteen mijn keuze zijn.

Air schreef:Filmpje 2 laat een paard zien wat zijn hoofd zo snel mogelijk zover mogelijk in wil buigen om geen pijn tegen te komen van het bit.... Daarin is het dan al niet meer fysieke kracht maar psychische kracht. Geen vraag te zien, alleen dwang. Ben ik absoluut niet voor

Air schreef:Ik snap trouwens niet waarom je nu opeens de One Rein Stop erbij haalt terwijl dat filmpje van Clinton over flexen gaat![]()
One Rein Stop heeft toch een heel ander doel en is voor in 'noodgeval'.