Rollkür mag niet toegepast worden in de ruitersport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat de rollkür nog toegepast mag worden in de ruitersport?

Ja
47 (29%)
Nee
110 (70%)

Totaal aantal stemmen: 157

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:24

Air schreef:
Lezen is ook een vak.

Ik sluit me bij je aan.

Ik heb mijn eigen inzicht en punt verder duidelijk gemaakt denk ik.

Succes allemaal. :wave:

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 15:40

Cassidy schreef:
Schrijven ook zo te zien.

Maar laat verder ook maar. Ik wil ts veel succes wensen met haar schoolopdracht (huiswerktopics mogen niet, maar dat even terzijde) en ik hoop dat ze wat aan de antwoorden gaat hebben.

Ik vraag niet of iemand mijn huiswerk wil maken. Ik vraag naar mensen hun mening, zodat ik een toevoeging heb aan mijn presentatie en dus erbij kan vertellen dat er veel verschillende meningen zijn over het rijden van een rollkür.

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:12

Tazzey schreef:
[***] als jij gaat sporten dan ga je ook rekken en strekken. Je vouwt je armen eens achter je nek. Dat is goed voor de spieren, maar ga jij ook in die houding 20km hardlopen? Nee, dat is een tijdelijke houding om je spieren warm te maken en op te rekken.

Maar als we het zo letterlijk over flexen hebben in de zin van spieren rekken dan spreken we toch over 10-20 seconden. Als je je paard 5 minuten in deze houding laat lopen, is dat toch niet meer "even rekken en strekken"?

Oprechte vraag overigens, ik heb me nog geen volledige mening kunnen vormen.

Askja

Re: Rollkür mag niet toegepast worden in de ruitersport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:07

Naar mijn idee wordt rollkur vaak niet zozeer gebruikt om een paard te stretchen, maar om controle te verkrijgen. Niet eens zozeer altijd in de fysieke zin, maar vooral in mentaal opzicht. Ik denk dat het gevaar erin zit dat dit sluipenderwijs gaat, het paard verliest geleidelijk steeds meer zijn eigenheid en onderwerpt zich mentaal aan de ruiter. Of dat ethisch verantwoord is, dat moet iedere ruiter voor zichzelf uitmaken. Wat voor band wil je met je paard: samenwerkingspartner of knecht/slaaf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:30

Askja schreef:
Naar mijn idee wordt rollkur vaak niet zozeer gebruikt om een paard te stretchen, maar om controle te verkrijgen. Niet eens zozeer altijd in de fysieke zin, maar vooral in mentaal opzicht. Ik denk dat het gevaar erin zit dat dit sluipenderwijs gaat, het paard verliest geleidelijk steeds meer zijn eigenheid en onderwerpt zich mentaal aan de ruiter. Of dat ethisch verantwoord is, dat moet iedere ruiter voor zichzelf uitmaken. Wat voor band wil je met je paard: samenwerkingspartner of knecht/slaaf?

Nee, rollkur wordt gebruikt om o.a. meer schoudervrijheid te creëren.... Niet om het paard mentaal te breken.

En Gini, inderdaad doen we iedere oefening zo'n 10-20 seconden. Maar wel ongeveer 5 á 10 minuten lang. Als er "rollkur" wordt gereden loopt het paard in die 5 minuten ook niet constant in dezelfde houding, maar wordt er dan weer links wat meer gevraagd dan rechts of andersom.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:41

En wat dan met de kracht die met stretchen gepaard gaat? Wanneer we onze arm achter ons hoofd stretchen oefenen we met de andere arm een kracht uit door te duwen. Wanneer we onze bovenbeenspieren stretchen pakken we onze voet vast en trekken we.
Is het eerlijk om die kracht (die nodig is bij het stretchen) enkel en alleen via de mond van het paard te bewerkstelligen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:46

Gini schreef:
En wat dan met de kracht die met stretchen gepaard gaat? Wanneer we onze arm achter ons hoofd stretchen oefenen we met de andere arm een kracht uit door te duwen. Wanneer we onze bovenbeenspieren stretchen pakken we onze voet vast en trekken we.
Is het eerlijk om die kracht (die nodig is bij het stretchen) enkel en alleen via de mond van het paard te bewerkstelligen?

Voor zover ik weet verschilt de mens behoorlijk van een paard wat het exterieur betreft, dus dat valt niet te vergelijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:47

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:55

Cassidy schreef:
Wie zegt dat er kracht bij komt kijken? En wie zegt dat het alleen via de mond kan/gaat/moet?

Omdat stretchen niet kan zonder een kracht die de spier oprekt.
De tweede vraag zal ik eerst de filmpjes voor bekijken. Omdat het bit de enige verbinding is tussen ruiter en paard die rechtstreeks kracht kan uitoefenen op de halsspier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:56

Maar dat hoeft niet via de mond. Dat kan ook via het hoofd. Aan een halstertje. Filmpje 1 bekeken? Zie jij daar enige optoming?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:59

Maar elke andere hoofdhals houding (vwnw, meer opgericht enz.) bereik je toch ook niet alleen vanuit de hand naar het bit. Voor meer oprichting moet de achterhand zakken, voor meer lengte moet paard de hand naar voren volgen (aanvullen met been).

Waarom zou een rondere halshouding dan wel alleen met kracht/trekken bereikt worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:59

Uiteraard Cassidy, maar de meeste GP-ruiters rijden niet zo vaak met een stalhalster.
In het eerste filmpje zie ik geen stretchen. Niet iedere beweging die een spier maakt is automatisch stretchen. Een paard dat zijn hoofd twee seconden naar achter zwaait is zeker niet aan het stretchen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:02

Je weet het traject niet voordat het dier zover is dat hij deze beweging maken kan.
En in dit geval is het de manier van hold-relax, en niet trekken.

Misschien haal je meer uit filmpje 2. Is ook erg moeilijk om een traject ergens naartoe af te leiden van een paard die het perfect beheersd.

(Het wachten is op degene die roept dat dit western is en het toch niets te maken heeft met dressuur :D)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:08

Het tweede filmpje vind ik juist mooi aantonen wat ik bedoel. Het paard wordt overduidelijk met het bit geflext (telkens handen en teugels wisselen). Uiteraard kan ik me voorstellen dat een geroutineerd paard weet wat er gaat gebeuren, maar in het leerproces zal er toch een kracht op het bit gestaan hebben.
En ik ben geen geitenwollensok die met losse teugel door de bak loopt te sloffen, ook bij mij wisselt de druk op het bit. :+ Maar 10 minuten aan een stuk flexen en dus met een grotere kracht rond rijden. Het zou niet meteen mijn keuze zijn.

Maar zoals ik al zei, ik ben nog onzeker in mijn mening. Ik blijf dit topic volgen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:11

De One Rein Stop wordt aangeleerd met touwhalster.
Dus geen aannames doen als je er niets van afweet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:11

Filmpje 2 laat een paard zien wat zijn hoofd zo snel mogelijk zover mogelijk in wil buigen om geen pijn tegen te komen van het bit.... Daarin is het dan al niet meer fysieke kracht maar psychische kracht. Geen vraag te zien, alleen dwang. Ben ik absoluut niet voor :n

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:12

Cassidy schreef:
De One Rein Stop wordt aangeleerd met touwhalster.
Dus geen aannames doen als je er niets van afweet.

Alsof een touwhalster heel zacht en vriendelijk is. :+

Ik zie haar trouwens geen aanname doen hoor, ze baseert haar mening op wat ze ziet. Een vaststelling.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:14

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:15

Air schreef:
Filmpje 2 laat een paard zien wat zijn hoofd zo snel mogelijk zover mogelijk in wil buigen om geen pijn tegen te komen van het bit.... Daarin is het dan al niet meer fysieke kracht maar psychische kracht. Geen vraag te zien, alleen dwang. Ben ik absoluut niet voor :n

ORS moet een aangeleerd reflex worden. En de weg er naartoe is in het ideale geval via touwhalster.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:20

Ik snap trouwens niet waarom je nu opeens de One Rein Stop erbij haalt terwijl dat filmpje van Clinton over flexen gaat :?

One Rein Stop heeft toch een heel ander doel en is voor in 'noodgeval'.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:22

Ik heb ja gestemd maar met een grote MAAR.
ja, maar alleen door professionele ruiters die weten waar ze mee bezig zijn. Ik had de filmpjes van anky die cassidy heeft geplaatst al een keer gezien en daarin zegt ze ook. Ik ben geen beginner, geen amateur..ik ben een professionele topruiter en alleen professionals moeten dit doen. Zoiets van don't try this at home!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:24

Air schreef:
Ik snap trouwens niet waarom je nu opeens de One Rein Stop erbij haalt terwijl dat filmpje van Clinton over flexen gaat :?

One Rein Stop heeft toch een heel ander doel en is voor in 'noodgeval'.

Als je het niet begrijpt wordt het na het lezen van dit artikel misschien duidelijker.

http://www.thejoyofhorses.com/apr99/lateralflexion.htm

Sorry, in het engels en ik ga niet vertalen.

Voor vandaag ga ik afsluiten en of ik morgen hier nog verder ga reageren weet ik niet want alles is wat mij betreft gezegd. En goede nacht voor straks gewenst.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:33

Oeps per ongeluk op ja geklikt ipv nee, kan helaas niet meer veranderen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:36

One rein stop heeft niets te maken met dressuurmatig spieren stretchen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:38

Wat is er zo moeilijk aan om het zelf uit te leggen Cassidy? Helemaal omdat ORS toch echt wat anders is dan flexen of rollkur.

Bizzybijtje: Je vindt dus zelf dat je agressief rijdt? :+